فر برقی بخریم یا مایکروویو؟ 6 مزیت‌ فر برقی نسبت به مایکروویو

فر برقی بخریم یا مایکروویو؟ 6 مزیت‌ فر برقی نسبت به مایکروویو

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که برای خرید لوازم خانگی با برندهای متعدد روبرو و دچار سردرگمی شوید. پس بسیار مهم است که قبل از خرید، به خوبی درباره وسایل با کاربردهای مشابه تحقیق کنید.

معمولاً خریدهایی مثل فر برقی یا مایکروویو، خریدهای روتین و روزانه‌ای نیستند. به همین خاطر باید در مورد آن‌ها دقت بیشتری به خرج دهید.

اکثر مردم تفاوت فربرقی و مایکروویو را به­ خوبی نمی‌دانند و به­ همین خاطر در هنگام خرید دچار اشتباه می‌شوند.

ما امروز تصمیم داریم فربرقی و مایکروویو را مقایسه کنیم تا شما بتوانید وسیله مورد نیاز خود را با علم و آگاهی بیشتری تهیه کنید.

 

ساختار فر برقی

فر برقی برخلاف آنچه که از آن تصور می‌شود، فن‌آوری جدیدی نیست و از دهه 1960 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. اما در سال‌های اخیر همگام با رشد تکنولوژی دست‌خوش پیشرفت چشمگیری شده است. فر برقی امروزه، اکثر نیازهای پخت‌وپز هر آشپزخانه‌ای را تامین می‌کند.

فر برقی مانند نوع گازی آن، از یک محفظه استیلی محصور تشکیل شده است؛ با این تفاوت که دیواره‌های عایق آن به مراتب ضخیم‌تر از فر نوع گازی است.

فرهای برقی فضای کمی را اشغال می‌کنند و به ­همین خاطر برای آشپزخانه‌های با فضای محدود گزینه‌ای ایده‌آل هستند. پس اگر فضای کوچکی در آشپزخانه دارید و برای چیدمان آشپزخانه دنبال وسایل کوچک و نقلی هستید، فر برقی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در بالا و پایین محفظه‌ی فر برقی یک یا چند المنت گرمایشی تعبیه شده است که به محض روشن کردن فر، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل می‌کند تا حرارت مورد نیاز برای طبخ مواد غذایی فراهم شود.

در اغلب موارد، برای پخت‌وپز از المنت پایین استفاده می‌شود. این در حالی است که برای کباب و سرخ کردن، از المنت بالایی استفاده می‌کنند.

همچنین اکثر فرهای برقی دارای یک فن هستند که از لحظه‌ راه‌اندازی دستگاه، شروع به چرخش می‌کند و حرارت تولید شده را در تمام فضای داخلی فر به گردش درمی‌آورد. این‌گونه گرما به طور یکسان در اطراف مواد غذایی وجود دارد.

درون فرهای برقی یک ترموستات نیز قرار دارد که وظیفه ثابت نگه داشتن دمای درون فر را برعهده دارد. اینگونه غذای درون محفظه در تمام طول پخت، در دمای دلخواه ما قرار دارد.

در نوعی از فرهای برقی تایمرهای خاصی وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهد که وقتی فر در دسترس شما نیست، آن را از راه دور تنظیم و روشن کنید. این ویژگی برای پخت‌وپز یک وعده غذایی آماده در هنگام بازگشت از محل کار بسیار ایده‌آل و مناسب است.

از دیگر امکانات فر برقی می‌توان به سوییچ‌های تایمر، چراغ داخلی، خودتمیزکننده(self cleaning) ، کنترل از راه دور و موارد دیگر هم اشاره کرد که با کمک آن‌ها آشپزی برای شما آسان و دلچسب‌تر خواهد شد.

 

ساختار مایکروویو

مایکروویوها، نوعی از اجاق‌های گرمایشی متداولی هستند که از دهه 1930 در دسترس مردم بوده، اما از اواخر دهه 1960 شروع به تکامل بیشتری کرده‌اند.

مایکروویو برخلاف انواع فر و اجاق، از حرارت گاز یا المنت استفاده نمی‌کند. درعوض با استفاده از امواج الکترومغناطیسی تولید شده توسط مگنترون داخلی (یک قطعه لامپ اشعه‌ساز که امواج با طول میکرو ایجاد می‌کند) موجب طبخ غذا می‌شود.

در واقع امواج الکترومغناطیسی مولکول‌های آب موجود در مواد غذایی را به لرزش درمی‌آورد و باعث می‌شود مولکوهای مایع با سرعت بسیار بالایی با هم برخورد کنند و از این طریق باعث گرم شدن مواد از درون می‌شوند.

تا حد نیاز با تفاوت‌های ساختار و کارکرد فر برقی و مایکروویو آشنا شدیم. در ادامه مقاله قصد داریم به ­طور مفصل‌تر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم و 6 مزیت فربرقی را نسبت به مایکروویو و دلایل آن را شرح دهیم.

 

اولین مزیت فر برقی نسبت به مایکروویو- پخت یکنواخت



قطعاً برای هر آشپزی پخت یکنواخت تمام قسمت‌های غذا اهمیت زیادی دارد.

همانطور که کمی پیش‌تر هم بیان کردیم، مایکروویو تنها آن نقاطی از غذا را می‌تواند گرم کند که امواج الکترومغناطیسی به آن ساطع می‌شود و کل فضای داخلی دستگاه را گرم نمی‌کند. بنابراین یک پخت یکنواخت در مایکروویو دور از انتظار است.

اما گرمای درون فر برقی به دلیل وجود فن و طبعاً توزیع مساوی گرما در کل اتاقک، باعث می‌شود که ظرف غذا در تمام قسمت‌ها به طور یکسان گرما دریافت کند. در نتیجه کل غذا به طور یکنواخت پخته می‌شود و طعم دل‌پذیرتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پس در فر برقی بر خلاف مایکروویو، شاهد نقاط گرم و سرد نخواهیم بود و به محض تولید گرما، در همه جای محفظه یک درجه حرارت عالی و یکنواخت پخش می‌شود. به همین دلیل طبق آمار و مشاهده‌ها، به طور کلی میتوان از درجه حرارت کمتری استفاده کرد که این موضوع، به خودی خود باعث صرفه جویی انرژی می‌شود.

 

دومین مزیت فر برقی نسبت به مایکروویو- پخت سریع‌تر

مایکروویو به دلیل ساطع شدن مستقیم امواج به مولکول‌های غذا، نیاز به زمان کم‌تری برای گرم شدن دارد. اما در فر برقی از آن جایی که ابتدا باید کل محفظه را گرم کند و سپس شروع به گرم کردن غذا کند، این عمل کمی دیرتر اتفاق می‌افتد.

اما برخلاف باور عمومی و مطلب گفته شده در بالا، اگرچه ممکن است مراحل گرم شدن غذا در فربرقی طولانی‌تر شود، اما در زمان کم‌تری می‌تواند غذا را بپزد.

یعنی تصوری که مردم درمورد سرعت بالای عملکرد مایکروویو دارند، فقط برای گرم کردن غذا است و نه پخت و پز آن.

 

سومین مزیت فربرقی نسبت به مایکروویو- استفاده از ظروف فلزی

همانطور که از قبل می‌دانید، برای پختن و گرم کردن غذا در مایکروویو مجاز به استفاده از هر نوع ظرفی نیستید. برای این منظور باید ظروفی استفاده شود که قابلیت عبور اشعه را داشته باشد تا امواج بتوانند به غذا نفوذ کنند. بنابراین نمی‌توانید ظروف فلزی یا دارای روکش فلزی و آلومینیومی مانند قابلمه و سینی (که اشعه مایکروویو را بازتاب می‌دهند) را درون مایکروویو قرار دهید و فقط از ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی مخصوص باید استفاده شود.

اما در مورد فرهای برقی شما میتوانید از هر نوع ظرفی که دربرابر گرما مقاوم است، برای پخت استفاده کنید و در این مورد محدودیتی وجود ندارد.

 

چهارمین مزیت فر برقی نسبت به مایکروویو- کاربرد متفاوت

احتمالاً تا اینجای مقاله باید متوجه شده باشید که کاربرد مایکروویو و فر برقی متفاوت است و برای اهداف متفاوتی ساخته شده‌اند. مایکروویو برخلاف فر برقی، بیشتر برای یخ زدایی، گرم کردن مجدد، تهیه پاپ کورن، گرم کردن شیر، به جوش آوردن آب و حتی در بعضی موارد تهیه پاستا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که فر برقی به دلیل درجه حرارت ثابت و یکنواخت، می‌تواند باعث مغزپخت و نرم شدن غذاها شود که برای طبع افراد شرقی بسیار مطبوع است.

فر برقی، طیف بسیار گسترده‌تری از انواع پخت و پز را شامل می‌شود. مانند پخت و پز کامل، گریل کردن، کباب کردن، برشته کردن، سرخ کردن و حتی کاراملی کردن مواد غذایی.

مایکروویو حتی اگر عملکرد باربیکیو هم داشته باشد، با آن هرگز مانند فر برقی یک پخت عالی را تجربه نخواهیم کرد.

فر برقی، گرمای خشک‌تری دارد و حرارت از قسمت سطحی و بیرونی به قسمت داخلی غذا انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه غذای برشته‌ای که فربرقی می‌تواند تهیه کند، مایکروویو به دلیل اثر روی مولکولهای مایع، توانایی این کار را ندارد.

پس با این اوصاف، می‌توان گفت فر برقی یک وسیله همه‌کاره خواهد بود زیرا تقریبا هر غذایی را با هر نوع پختی می‌تواند طبخ کند.

 

پنجمین مزیت فر برقی نسبت به مایکروویو- ظرفیت پخت



ظرفیت پخت و پز برای فر برقی و مایکروویو، به اندازه خاص هر یک از آن‌ها بستگی دارد. زیرا هر دو در اندازه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. اما به طور کلی، فر برقی گرمای تولید شده را در تمام اتاقک پخش می‌کند. ولی امواج مایکروویو فقط به یک قسمت خاص تابیده می‌شود و کل حفره را تحت پوشش قرار نمی‌دهد

به همین دلیل، فر برقی ظرفیت بیشتری دارد و حجم غذای نسبتا بیشتری را میتوان درون آن قرار داد. از طرف دیگر این ویژگی، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به طور همزمان چند نوع غذا را طبخ کنید. به این صورت هم در زمان و هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی قابل توجهی خواهید داشت.

 

ششمین مزیت فر برقی نسبت به مایکروویو- ویژگی خود تمیزکنندگی (Self Cleaning)

زمان خرید اجاق خود، باید علاوه بر سهولت استفاده، به سهولت پاک کردن سطوح پس از استفاده نیز توجه کنید.

تفاوتی ندارد شما از مایکروویو استفاده کنید یا از فربرقی؛ در هر صورت شما پس از یک یا حداقل چند بار استفاده از دستگاه، باید سطح داخلی آن را تمیز نمایید.

تمیز کردن لکه‌های غذای ریخته شده درون مایکروویو کار راحتی است. برای این منظور تنها به یک دستمال نرم یا اسفنج مرطوب احتیاج دارید.

اما تمیز کردن فر برقی به اندکی زحمت و زمان بیشتر نیاز دارد. همچنین ممکن است کمی زودتر نیز چرب شود.

در سال‌های اخیر، سازندگان فر برقی، یک تکنولوژی فوق‌العاده را به دستگاه‌های خود اضافه کرده‌اند که این مشکل را به خوبی و درستی حل کرده است.

شما با فشار دادن کلید خودتمیزکننده  (Self Cleaning) و روشن کردن فر، میتوانید از شر تمام کثیفی‌ها  و میکروب‌های آن خلاص شوید.

پوشش‌های کاتالیزوری که در جداره‌های داخلی محفظه قرار دارند، در دمای بالای فر، تمام چربی‌ها و غذاهای ریخته شده را تجزیه می‌کنند و آن‌ها را به مقدار بسیار کمی غبار شبیه به خاکستر سیگار در می‌آورند.

 

با استفاده از یک پارچه مرطوب می‌توانید تمام آن‌ها را به راحتی از سطح فر پاک کنید. این ویژگی نیاز شما را به استفاده از شوینده‌های شیمیایی به صفر می‌رساند و درنتیجه هم برای سلامتی شما و هم برای حفظ محیط زیست بسیار مفید است.

عملیات خود تمیزکنندگی (Self Cleaning)، بسته به مقدار کثیفی فر، حدودا از 1/5 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

این‌ها تمامی مزیت‌هایی بود که فر برقی نسبت به مایکروویو دارد.

جمع‌بندی

اکنون که اطلاعات کافی در مورد فر برقی و مایکروویو دارید، می‌توانید بین این دو دستگاه، آن موردی که برای شما بهتر و مناسب‌تر است را انتخاب کنید و از فروشگاه آنلاین لیروفا بخرید.

کدام یک از این دو، با علم به مزیت‌های فر برقی نسبت به مایکروویو برای شما مناسب است؟