نکاتی ضروری درباره خرید انواع سرخ کن که باید بدانید

نکاتی ضروری درباره خرید انواع سرخ کن که باید بدانید

از گذشته تا به امروز، یکی از روش‌های پخت مواد غذایی، سرخ‌کردن آن‌ها بوده ‌است. غذاهای سرخ‌شده به‌دلیل تردی، طعم خاصی دارند و نسبتا زودتر آماده مصرف می‌شوند. در گذشته، استفاده از ماهیتابه‌ها برای سرخ‌کردن مواد غذایی بسیار رایج و گسترده بود. با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های برقی مختلفی به آشپزخانه‌ها اضافه شدند تا آشپزی برای ما، آسان‌تر و سریع‌تر شود؛ از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به انواع سرخ کن‌ اشاره کرد.

سرخ‌کن‌ با حرارت بالا و یکنواخت خود، غذا را به‌سرعت می‌پزد و ترد می‌کند. اگر شما هم طرف‌دار غذاهای فست‌فودی و سرخ‌شده هستید؛ اما سرخ‌کردن مواد غذایی مختلف برای شما سخت و زمان‌بر است و از صرف این زمان خودداری می‌کنید، پیشنهاد ما به شما خرید یک دستگاه سرخ‌کن است. حال این سوال پیش می‌آید که به‌عنوان یک خریدار، چه نوع سرخ‌کنی را نیاز دارید؟ آشنایی با انواع سرخ کن‌، باعث می‌شود تا شناخت خوبی را در این زمینه کسب کنید. در ادامه این مقاله به بررسی مزیت‌های استفاده از سرخ‌کن، ویژگی‌ها و معرفی انواع سرخ کن‌ می‌پردازیم. همراه ما بمانید تا با آگاهی و اطمینان، بتوانید سرخ‌کن مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

 

مزایای استفاده از سرخ‌کن چیست؟

سرخ‌کردن غذا در تابه، علاوه بر این‌ که کار زمان‌بری است، چالش‌های خاص خود را دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با اضافه‌کردن مواد غذایی به روغن داغ و غلطاندن آن‌ها در تابه برای سرخ‌شدن، احتمال این‌ که روغن به اطراف تابه (از جمله اجاق گاز، دیوار و حتی لباس شما) بپاشد، زیاد است.
  • اگر غفلت کنید، ممکن است غذای شما بسوزد.
  • خیلی از اوقات، محتویات یک تابه به‌طور یکنواخت سرخ نمی‌شوند و برخی نیمه‌پخته می‌مانند.
  • با این روش، بوی سرخ‌کردنی تمام محیط آشپزخانه شما را فرا می‌گیرد.

این در‌حالی است که با استفاده از یک دستگاه سرخ‌کن، دیگر خبری از این مشکلات نیست. شما می‌توانید به‌راحتی مواد غذایی مختلف مانند گوشت، مرغ، سبزیجات و سیب‌زمینی را سرخ کنید. کافی است ماده غذایی مورد نظر را در سرخ‌کن قرار دهید، دمای مناسب و زمان پخت را تنظیم کنید و منتظر بمانید تا در زمان کوتاهی، غذای شما آماده شود.

 

ساختار سرخ‌کن 

      

امروزه، انواع سرخ کن‌ها در بازار وجود دارند؛ اما ساختار اصلی همه سرخ‌کن‌ها مشترک است.

ساختار سرخ‌کن تقریبا ساده است. معمولا این دستگاه شامل محفظه مخصوص روغن، یک قطعه المنت گرم‌کننده (یا شعله در انواع گازی) برای انتقال حرارت به محفظه روغن و ظرف توری برای نگه‌داشتن مواد غذایی هنگام سرخ‌شدن است.

سرخ‌کن‌های امروزی مجهز به یک سبد فلزی هستند که غذا داخل آن قرار گرفته و به همراه آن، داخل روغن جوشیده قرار می‌گیرد. سرخ‌کن‌ها معمولا مجهز به تایمری به‌همراه هشداردهنده صوتی، دستگیره‌ای جهت حرکت‌دادن سبد داخل روغن در جهت پایین و بالا، یک مقیاس کنترل‌کننده برای جلوگیری از سرخ‌شدن زیاد غذا، یک سیستم بادگیر جهت کاهش بوی غذای در حال سرخ‌شدن، فیلتر روغن برای افزایش طول عمر مفید دستگاه و سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی کنترل درجه حرارت هستند. به دلیل اینکه المنت گرم‌کننده در سرخ‌کن‌های برقی در تماس با روغن قرار دارد، اتلاف انرژی در این نوع از دستگاه‌ها بسیار کم است. سرخ‌کن‌ها معمولا از جنس استیل یا فولاد نرم تولید می‌شوند.

استیل در مقایسه با فولاد نرم، کم‌تر دچار خوردگی می‌شود؛ پس سرخ‌کن استیل، ضمانت بهتری نسبت به جنس فولاد نرم دارد. سرخ‌کن‌ها، دیگ‌هایی به شکل های مختلف (مستطیلی یا دایره‌ای) دارند. بعضی از سرخ‌کن‌ها دارای یک (نقطه سرد) در کف دیگ خود هستند؛ این همان‌ جایی است که مقدار زیادی از خرده‌های غذا را به‌صورت ته‌نشین در خود جای می‌دهد و دمای پایین در این نقطه، از لکه‌دارشدن و فاسد‌شدن روغن جلوگیری می‌کند.

 

انواع سرخ کن

با توجه به محبوبیت غذاهای سرخ‌شده و تمایل بیشتر مردم به استفاده از سرخ‌کن‌ها برای تهیه انواع غذاهای سرخ‌کردنی، شرکت‌های مختلف تولیدکننده لوازم خانگی، انواع سرخ کن را طراحی و روانه بازار می‌کنند. هم‌اکنون دستگاه‌های سرخ‌کن برحسب انرژی مصرفی به دو دسته اصلی گازی و برقی تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

 

سرخ‌کن‌های گازی

یکی از انواع سرخ کن، سرخ‌کن‌های گازی است. این نام‌گذاری، به ‌علت استفاده این دستگاه‌ها از گاز شهری است. در واقع با اتصال سرخ‌کن به گاز، از شعله و حرارت ناشی از سوختن جریان گاز، جهت حرارت دادن روغن برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده می‌شود. به ‌دلیل استفاده از گاز و خطرات ناشی از آن، این نوع سرخ‌کن‌ها مناسب فضاهای بزرگ یا باز هستند و توصیه می‌شود تا در محیط کوچک آشپزخانه منازل استفاده نشوند. به ‌همین دلیل، نام دیگر این دستگاه، سرخ‌کن صنعتی است و بیشترین کاربرد آن در آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها و فست‌فود‌هاست.

اساس طراحی این دستگاه‌ها، برای گرم‌کردن مقادیر زیاد روغن و آماده‌سازی حجم زیادی از غذاست. میزان مصرف روغن در این دستگاه‌ها، بسیار بالاست؛ اما به ‌همان نسبت، غذاهای لذیذتری را تهیه می‌کنند. از دیگر خصوصیات این دستگاه، می‌توان به مصرف انرژی بالاتر، اندازه بزرگ‌تر و زمان آماده‌سازی سریع‌تر نسبت به سایر سرخ‌کن‌های غذا اشاره کرد. سرخ‌کن‌های گازی به دو دسته کلی سرخ‌کن گازی حرارت مستقیم و سرخ‌کن گازی حرارت غیر مستقیم تقسیم می‌شوند که هر کدام شامل چندین مدل مختلف می‌شوند.

 

سرخ‌کن‌های برقی

این دسته از سرخ‌کن‌ها از جریان برق برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند و در بیشتر مواقع، مناسب مصارف خانگی هستند؛ گرچه برخی از انواع سرخ کن‌های صنعتی هم، برقی هستند. جنس سرخ‌کن‌های برقی، معمولا از استیل باکیفیت یا فولاد نرم است. بیشتر سرخ‌کن‌های برقی در ابعاد کوچک و خانگی ساخته می‌شوند و برای حجم بالای غذا یا غذاهای بزرگی مانند اردک یا مرغ کامل، مناسب نیستند. این دستگاه‌ها در مقایسه با سرخ‌کن‌های گازی، ایمنی بیشتری دارند و کاملا مناسب برای استفاده در فضای بسته و آپارتمان هستند.

سرخ‌کن‌های برقی شامل سه نوع مختلف می‌شوند:

1.    سرخ‌کن‌های برقی معمولی

سرخ‌کن‌های معمولی دارای عملکرد ساده‌ای هستند و شامل یک المنت گرم‌کننده برای حرارت دادن به محفظه نگهدارنده روغن می‌شوند. با استفاده از این دستگاه، می‌توانید سیب‌زمینی‌های خلالی و قطعات مرغ و ماهی را به‌راحتی سرخ کنید. میزان مصرف روغن در این نوع از سرخ‌کن، زیاد است که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

 

2.    مینی‌سرخ‌کن‌ها

یکی دیگر از انواع سرخ کن‌های‌ برقی، مینی‌سرخ‌کن‌ها هستند. این سرخ‌کن‌ها، نمونه کوچک‌تر سرخ‌کن‌های معمولی هستند و کارکردی مشابه با آن‌ها دارند؛ با این تفاوت که ظرفیت این دستگاه‌ها کمتر است و برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه مناسبی نیستند. مصرف روغن در این نوع سرخ‌کن نیز بالاست و برای افراد دارای رژیم‌هایی با محدودیت مصرف چربی، مناسب نیستند.

 

3.    سرخ‌کن‌های بدون روغن یا ایرفرایر


یکی دیگر از انواع سرخ کن‌های‌ برقی، سرخ‌کن‌ بدون روغن (ایرفرایر) است. این نوع سرخ‌کن، جزو جدید‌ترین انواع سرخ کن‌های موجود در بازار است که طرف‌داران بسیاری دارد. کارایی این دستگاه بی‌نظیر است؛ چراکه می‌تواند با مقدار کمی روغن (در حد یک یا دو قاشق غذاخوری) و حتی بدون روغن، غذا را سرخ و برشته کند؛ به همین دلیل، این نوع از سرخ‌کن‌ها، مورد استقبال بسیاری از جمله ورزشکاران، افراد با رژیم‌های کم‌کالری و حتی بیماران قلبی قرار گرفته‌اند و به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها در بازار تبدیل شده‌اند.

کارکرد ویژه این دستگاه که اصلی‌ترین تفاوت آن با سایر مدل‌هاست، در سیستم تولید حرارت داخلی است. در واقع، پس از اضافه‌کردن روغن به محفظه مخصوص و روشن‌شدن دستگاه، روغن به‌وسیله فشار هوای بسیار داغی مثل یک لایه نازک، روی سطح مواد ‌غذایی کشیده‌ می‌شود و دستگاه قادر است تا سرخ‌کردن را با ایجاد هوای داغ همراه با فشار بالا در محفظه خود و بدون نیاز به استفاده از حجم زیاد روغن، انجام دهد.

به ‌عبارتی دقیق‌تر، این سرخ‌کن برای انتقال حرارت و گرما به مواد غذایی، از یک جریان همرفتی کمک می‌گیرد؛ همچنین دستگاه دارای یک المنت حرارتی پرقدرت با توانایی داغ‌کردن هوای داخل محفظه و یک فن برای تقویت گردش هواست که این دو مورد به کاهش مدت پخت غذا و انتقال گرما کمک می‌کنند. در نتیجه، غذا بدون روغن و با هوای داغ، سرخ می‌شود و به همین دلایل، این نوع از سرخ‌کن‌ها به‌عنوان هواپز هم شناخته می‌شوند. البته به این نکته توجه کنید که هرچند به دلیل عدم استفاده از روغن با حجم زیاد، غذاهای آماده‌شده توسط این دستگاه‌ها، سالم‌تر هستند؛ اما طعم متفاوتی نسبت به طعم غذاهای سرخ‌شده در روغن توسط انواع دیگر سرخ‌کن‌ها دارند و نباید توقع یک غذای کاملا ترد و طلایی‌رنگ را از آن‌ها داشته‌ باشید. در ضمن، استفاده از چنین فناوری برای طبخ غذا، باعث کاهش قابل ملاحظه سرعت سرخ‌شدن مواد ‌غذایی هم می‌شود.

برخلاف سرخ‌کن‌های معمولی که تنها قادر به سرخ‌کردن مواد غذایی هستند، شما از این دستگاه می‌توانید علاوه بر سرخ‌کردن برای گرم‌کردن غذا، گریل سبزیجات و گوشت، بو‌دادن آجیل، پخت مافین و کیک‌های کوچک، پختن مواد غذایی یخ‌زده آماده‌به‌طبخ و حتی پیتزاهای کوچک هم استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

در دنیای امروز، برای انجام بسیاری از کارهای روزانه از جمله آشپزی، نیاز به استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، بیش از گذشته احساس می‌شود. فرقی نمی‌کند که شما خانه‌دار هستید یا شاغل؛ در هر صورت، هر چقدر زمان کمتری را در آشپزخانه خود صرف کنید، طبیعتا احساس بهتری خواهید ‌داشت. یکی از دستگاه‌هایی که کمک بسیاری به شما هنگام آشپزی و سرخ‌کردن مواد ‌غذایی مختلف می‌کند، سرخ‌کن است. این دستگاه، یک دستیار فوق‌العاده برای شماست و در انواعی متفاوت در سایزهای خانگی و صنعتی تولید و روانه بازار می‌شود. در این مقاله سعی شد تا نکات لازم برای شناخت و خرید انواع سرخ کن ارائه شوند. امید است پس از مطالعه این مقاله، یک گام به خرید دستگاه سرخ‌کن مورد نیاز خود، نزدیک‌تر شده ‌باشید.

برچسب‌ها