نکات مهم و اصولی برای خرید و انتخاب دستگاه قهوه‌ساز

نکات مهم و اصولی برای خرید و انتخاب دستگاه قهوه‌ساز

اگر به تازگی به سیل مشتاقان قهوه پیوسته‌اید یا سالیان طولانی است که از خوردن قهوه سرمست می‌شوید، اما با مشکل انتخاب و خرید دستگاه قهوه‌ساز، مواجه هستید. پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از دست ندهید. 

خرید دستگاه قهوه‌ساز، یک دغدغه بزرگ برای دوستداران قهوه است.

  • کدام برند، دستگاه‌های قهوه‌ساز خوب و با کیفیت دارد؟
  • طعم قهوه با کدام دستگاه قهوه‌ساز، مطلوب و دلچسب است؟
  • زمان آماده‌سازی قهوه با کدام دستگاه قهوه‌ساز به‌صرفه است؟
  • و ...

این موارد تنها بخش کوچکی از سوالات و دغدغه‌های ذهنی افرادی است که به فکر خرید دستگاه قهوه‌ساز هستند. 

مثل هر وسیله دیگری که قصد خرید آن را دارید، توصیه میکنم ابتدا از خود بپرسید، چرا به دستگاه قهوه‌ساز نیاز دارم؟ دستگاه قهوه‌سازِ انتخابی شما، در طول روز به صورت میانگین چند فنجان قهوه باید آماده کند؟ آیا فقط به یک نوع قهوه علاقمند هستید یا افرادی که قصد دارند، از قهوه‌ساز استفاده کنند، هرکدام سلیقه‌های متنوعی داشته و علاقمند به طعم نوعی خاص از قهوه هستند؟ 

زمانی که پاسخ مناسبی برای هرکدام از این سوالات به دست آوردید، می‌توانید به راحتی برند و مدل دستگاه قهوه‌ساز مورد نیاز خود را انتخاب کنید و اطمینان داشته باشید، هزینه انجام شده در گرو اکثر امکاناتی است که شما از خرید دستگاه قهوه‌ساز انتظار داشته‌اید. 

در مسیر انتخاب دستگاه قهوه‌ساز نیاز است که با انواع قهوه‌ها و ویژگی‌های هر نوع از دستگاه‌های قهوه‌ساز آشنا شوید. 



اگر از دوست‌داران خاص قهوه باشید، می‌دانید که تنها دو نوع دانه قهوه وجود دارد.

  • قهوه عربیکا
  • قهوه روبوستا

قهوه عربیکا در جنوب آفریقا کاشته می‌شود. بزرگترین تولیدکننده این قهوه در جهان، در حال حاضر برزیل است. اما قهوه روبوستا، ارزان‌تر از قهوه عربیکاست و مصرف کمتری در جهان دارد. پس به طورکلی باید گفت که انواع قهوه از قهوه عربیکا به دست می‌آید و تنها راه و روش دم‌کردن و میزان شکر، شیر، شکلات یا هر مواد افزودنی دیگر است که سبب به وجود آمدن انواع قهوه شده است. 

معروف‌ترین یا شاید بتوان گفت محبوب‌ترین نوع قهوه، اسپرسو است که از عبور آب و فشار بخار آب از روی قهوه به وجود می‌آید. 

اصطلاحی که بین قهوه‌دوستان برای هر فنجان قهوه مرسوم بوده و بیان می‌شود، شات است. هر شات اسپرسو از ۷ گرم پودر قهوه به وجود می‌آید. چیزی در حدود 30ml قهوه اسپرسو است. 

ترکیب اسپرسو و میزان ترکیب هرکدام از مواد با اسپرسو، سبب به وجود آمدن نوعی از خانواده اسپرسو می‌شود. 

سینگل اسپرسو: یک شات خالص اسپرسو، بدون هیچ‌گونه ترکیب اضافی است. 

دابل اسپرسو: دو شات اسپرسو خالص است. 

اسپرسو ریسترتو یا به اختصار ریسترتو: شامل ۳/۲ شات قهوه است.

اسپرسو لانگو: آبی که در زمان عصاره‌گیری در این نوع از قهوه به کار می‌رود حدود ۳ برابر قهوه اسپرسو است. در نتیجه آب بیشتری در تهیه این نوع قهوه استفاده شده است.

 

برای بررسی انواع دیگر قهوه هم باید بدانید که همه براساس اسپرسو آماده می‌شوند، فقط موادی که با اسپرسو ترکیب می‌شود، تفاوت داشته و همین تفاوت سبب به وجود آمدن طعم و مزه جدیدی می‌باشد. 

اگر بر روی قهوه اسپرسو، خامه زده شده را به صورتی قرار دهید که بر روی قهوه مانده و با قهوه ترکیب نشود، اسپرسو کن پانا را تولید کرده اید. 

ترکیب شیربخار داده شده با اسپرسو نیز لاته را به وجود می‌آورد. بر روی لاته فومی از شیر قرار می‌گیرد که گزینه‌ای برای هنرنمایی و جلب توجه دوستداران قهوه شده است. 

حال اگر به ترکیب بالا (شیر و اسپرسو) کاکائو اضافه شود، موکا به وجود می‌آید. اگر در ترکیب شیر و اسپرسو میزان شیر بیشتر از اسپرسو باشد، ماکیاتو به وجود می‌آید که همین تفاوت اندازه شیر و اسپرسو، کافه‌های مختلف باعث به وجود آمدن ماکیاتوهایی با طعم‌های مختلف و منحصربه‌فرد می‌شود.

همین ترکیب شیر و اسپرسو را اگر با فوم بالایی آماده کنند، کاپوچینو به دست می‌آید که البته با پودر شکلات هم تزیین می‌شود. 

ترکیب اسپرسو خالص با آب داغ را امریکانو گویند که براساس میزان آب داغ ترکیبی با قهوه، غلظت قهوه اسپرسو متفاوت شده و طعم‌های مختلفی به وجود می‌آید. 

این موارد تنها بخش کوچکی از قهوه‌هایی بود که برپایه اسپرسو، ساخته می‌شوند. برای تهیه قهوه اسپرسو، دستگاه‌های اسپرسو ساز برقی و دستی وجود دارد. 



دستگاه‌های اسپرسوساز برقی بر پایه تعداد دفعات فشاربخارآبی که برروی سطح قهوه برخورد کرده تا عصاره قهوه به دست آید، متفاوت می‌باشد و از مواردی است که هنگام خرید دستگاه قهوه ساز باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. 

البته تفاوت اسپرسو، در نحوه دم‌کردن سبب به وجود آمدن این تنوع از انواع قهوه می‌شود. نوع آسیاب‌کردن قهوه نیز باعث به وجود آمدن تفاوت می‌شود.

قهوه ترک، بسیار نرم آسیاب شده و به کمک قهوه‌جوش‌های معمولی بر روی شعله گاز آماده می‌شود که دارای مقداری کف بر روی فنجان و کمی لرد یا قهوه غلیظ در انتهای فنجان است (لرد انتهای فنجان قهوه مخصوص فال قهوه است) ترکیب آب، قهوه و اگر مایل بودید، شکر را بر روی گاز قرار داده تا زمانی که آب به نقطه جوش مایل شده و کف روی قهوه شروع به بالا آمدن از قوه جوش کند را قهوه ترک گویند که بنا به سلیقه و میزان شکر ترکیبی، طعم‌های گوناگون دارد. 

قهوه فرانسه، زبرتر از هر دو نوع اسپرسو و ترک آسیاب شده است و دارای کف و لرد نیست. در واقع می‌توان گفت قهوه فرانسه راحت‌ترین روش دم‌کردن قهوه را داشته و همچون یک چای، عصاره قهوه به کمک آب گرم خارج می‌شود. 

برای تهیه قهوه فرانسه معمولا از دستگاه‌های فرنچ‌پرس استفاده می‌شود. قهوه‌ای که دانه‌های درشت آن به خوبی مشخص است را در فرنچ‌پرس ریخته آب‌جوش را به صورت دورانی بر روی قهوه بریزید، سپس با یک قاشق، آب جوش و قهوه را با هم مخلوط کرده و درب فرنچ‌پرس را به حالتی ببندید که اهرم فرنچ پرس در بالاترین حد خود باشد، حدود ۴ تا ۵ دقیقه صبر کرده، اهرم فرنچ‌پرس را به پایین آورده و قهوه شما آماده است. 

تا به اینجا با انواع گوناگون قهوه و همچنین فرنچ‌پرس و قهوه‌جوش معمولی و کاربردشان آشنا شدیم. اما اگر شما هم به خانواده اسپرسو، علاقه بیشتری دارید و از بوی خوش قهوه‌ای که در فضا می‌پیچد، لذت می‌برید. بهتر است با ما همراه باشید تا انتخابی بهتر برای خرید دستگاه قهوه‌ساز مناسب خود داشته باشید.

  • دستگاه اسپرسوسازِ پمپ‌دستی که از نام آن مشخص بوده و فشار لازم برای تهیه اسپرسو در این مدل از دستگاه، به کمک یک اهرمِ دستی ایجاد می‌شود.
  • دستگاه اسپرسو سازِ پمپ برقی در این مدل از دستگاه، دمای مورد نیاز را مشخص کرده و دستگاه با یک پمپِ فشارِ برقی، اسپرسو را برای شما آماده می­کند.
  • دستگاه اسپرسو سازِ پمپ نیمه خودکار در این مدل قهوه آسیاب کرده را قبل از روشن‌کردن دستگاه در فیلتر آن قرار داده و سپس دکمه دستگاه را زده و اسپرسوی خود را دریافت می‌کنید.
  • دستگاه اسپرسو سازِ پمپ خودکار در این مدل نیز بعد از آسیاب دانه‌های قهوه باید آن را در فیلتر دستگاه قرار داد. دستگاه به صورت خودکار روشن شده و پس از تهیه اسپرسو خاموش می‌شود.
  • دستگاه اسپرسو سازِ پمپ فوق خودکار در این مدل دستگاه‌ها، همه کارها به صورت خودکار انجام می‌شود. دانه‌های آسیاب شده به صورت خودکار پرس شده و درون فیلتر قرار می‌گیرند. آب جوش آمده با فشار زیاد، اسپرسو را آماده می‌کند. کارکردن با این دستگاه‌ها بسیار آسان است اما هزینه اولیه بالایی دارند.

 

و در نهایت

خرید و انتخاب دستگاه قهوه‌ساز، با توجه به سلیقه شما و افرادی که قصد استفاده از این وسیله را دارند، بسیار متنوع بوده و برندهای متفاوتی با سطح کیفی گوناگون، انواع دستگاه قهوه‌ساز را به بازار عرضه کرده‌اند. 

بنابراین، برای خرید دستگاه قهوه‌ساز مثلِ هر وسیله‌برقی دیگر ابتدا بهتر است بدانید هدف‌تان از خرید قهوه‌ساز چه می‌باشد. تعداد دفعات استفاده از دستگاه قهوه‌ساز در طول روز یا هفته در چه حدی می‌باشد و مهم‌تر از همه، شما چه طعمی از قهوه را دوست دارید و قصد آماده‌کردن آن را دارید.