بهترین سر‌خ‌کن‌های بازار

بهترین سر‌خ‌کن‌های بازار

سرخ‌کن‌ها در گذشته بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما امروزه، به دلیل کاربرد بالا به یکی از لوازم محبوب در آشپزخانه‌های منازل تبدیل شده‌اند. غذاهای سرخ‌شده تنوع زیادی دارند و به علت عطر و طعم دلپذیر خود، همیشه در بین مردم محبوب ‌بوده‌اند. با این حال، آماده‌سازی این دسته از غذاها می‌تواند خسته‌کننده و وقت‌گیر باشد. کار با روغن فراوان، احتمالا برای بیشتر افراد ناخوشایند است و در اینجاست که نیاز به داشتن یک دستگاه سرخ‌کن احساس می‌شود. این دستگاه دوست‌داشتنی تا حد زیادی سرعت آشپزی را بالا می‌برد و در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌کند. با داشتن یک دستگاه سرخ‌کن باکیفیت، دیگر نباید نگران پیچیدن بوی نامطلوب روغن در فضای آشپزخانه‌ خود باشید. در بازار لوازم خانگی، انواع مختلفی از سرخ‌کن‌ها وجود دارند؛ بنابراین باید با خصوصیات این دستگاه‌ها آشنا باشید و بهترین نوع آن را بر اساس نیاز و بودجه خود تهیه کنید. در این مقاله با لیروفا همراه باشید تا با ویژگی‌های بهترین سرخ‌کن‌های موجود در بازار و فاکتورهای موثر در انتخاب این وسیله‌ پرکاربرد بیشتر آشنا شوید.

 

آشنایی با انواع سرخ‌کن‌ها

احتمالا با شنیدن نام سرخ‌کن، تصویر یک دستگاه برقی با سبدی غوطه‌ور در روغن در ذهن شما تداعی می‌شود؛ اما سرخ‌کن‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از انواع سرخ‌کن‌ها می‌توانند حتی بدون برق یا بدون نیاز به قطره‌ای روغن کار کنند. بر اساس نوع نیاز و انتظاراتی که از این دستگاه دارید، می‌توانید سرخ‌کن مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه به ذکر انواع سرخ‌کن و شرح خصوصیات هر کدام می‌پردازیم.

 

 ·     سرخ‌کن گازی

این نوع از سرخ‌کن‌ها در ابتدا بیشتر در آشپزخانه‌های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما اکنون، استفاده از آن‌ها محدودتر شده است. سرخ‌کن‌های گازی می‌توانند به صورت رومیزی یا مناسب برای فضای باز طراحی شده باشند. به دلیل استفاده از گاز، استفاده از این نوع سرخ‌کن‌ها ممکن است کمی خطرناک‌تر از انواع دیگر باشد. مزیت اصلی سرخ‌کن‌های گازی، این است که روغن آن‌ها سریع‌تر داغ می‌شود و امکان طبخ غذاهای تردتری را فراهم می‌آورند.

 

·      سرخ‌کن برقی

در حال حاضر این نوع از سرخ‌کن‌ها نسبت به انواع دیگر، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرخ‌کن‌های برقی در ابعاد مختلفی وجود دارند و بعضی از آن‌ها چندکاره هستند. این سرخ‌کن‌ها نسبت به نوع گازی، ایمنی بیشتری دارند؛ اما روغن در آن‌ها دیرتر داغ می‌شود و سایز کوچک‌تری هم دارند.

 

·       سرخ‌کن بدون روغن

غذاهای سرخ‌شده بسیار لذیذ هستند؛ اما به حجم فراوانی از روغن نیاز دارند که این موضوع، برای سلامتی انسان مطلوب نیست. اگر به غذاهای سرخ‌شده و ترد علاقه دارید، اما از رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنید، سرخ‌کن‌های بدون روغن یا ایرفرایرها (Air fryer) یک گزینه عالی به شمار می‌آیند. این دستگاه‌ها به علت استفاده از تکنولوژی‌های نوین، معمولا نسبت به سرخ‌کن‌های دیگر قیمت بالاتری دارند. معمولا پخت غذا در ایرفرایرها نسبت به سرخ‌کن‌های معمولی به زمان بیشتری نیاز دارد.

فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین سرخ‌کن

برای خرید سرخ‌کن، بهتر است فاکتورهایی را در نظر داشته باشید که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

بودجه خود را مشخص کنید

در خرید هر وسیله‌ای، باید هدف‌دار عمل کنید؛ انتخاب لوازم خانه و آشپزخانه هم از این موضوع مستثنی نیست. قبل از این که برای خرید اقدام کنید، باید بازه‌ قیمت مد نظر خود را معین کنید تا بتوانید تنها روی گزینه‌های محتمل و اصلی وقت بگذارید، در این صورت در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.

 

کیفیت محصول باید در سطح مطلوبی باشد

به کیفیت ساخت دستگاه دقت کنید و سعی کنید دستگاهی با جنس بدنه‌ استیل خریداری کنید. اگر بودجه کافی در اختیار دارید، هرگز کیفیت را فدای قیمت پایین‌تر نکنید. یک سرخ‌کن با جنس خوب و برند خوش‌آوازه، می‌تواند سال‌ها برای شما کار کند؛ بنابراین، ارزش هزینه‌ای که برای آن پرداخت کرده‌اید را خواهد داشت. شکل و طراحی محصول را هم در نظر داشته باشید؛ به طور معمول، سرخ‌کن‌هایی که به شکل استوانه طراحی شده‌اند، نسبت به سرخ‌کن‌های مربع‌شکل ظرفیت بالاتری دارند. مواد غذایی معمولا در یک سبد قرار می‌گیرند؛ با این حال، گاهی ممکن است مواد غذایی روی کف سرخ‌کن بیفتند. در این مواقع، لزوم نچسب بودن کف دستگاه مشخص می‌شود؛ چرا که چسبیدن غذا به لایه داخلی سرخ‌کن، موجب سوختن غذا، بوی نامطبوع و دشواری نظافت دستگاه خواهد شد. همچنین بهتر است کفی سرخ‌کن، ضد خش باشد تا به وسیله سبد یا کفگیر آسیب نبیند.

 

تعداد اعضای خانواده‌ خود را در نظر بگیرید

سرخ‌کن‌ها ابعاد متنوعی دارند؛ بنابراین، هنگام خرید، باید وسیله‌ای را انتخاب کنید که با تعداد اعضای خانواده‌ شما و حجم معمول وعده‌های مصرفی در طول روز همخوانی داشته باشد. ممکن است فکر کنید که خرید یک دستگاه با ابعاد بزرگ‌تر مقرون‌به‌صرفه‌تر است؛ اما باید توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها نیاز به روغن بیشتری دارند. سرخ‌کن‌های بسیار بزرگ شاید تنها چند بار در سال که مهمان‌های زیادی داشته باشید، مورد استفاده قرار گیرند و برای استفاده روزمره یک خانواده کم‌جمعیت مناسب نیستند. سرخ‌کن‌هایی با سایز متوسط، 7/0 لیتر روغن مصرف می‌کنند و برای طبخ حدود یک کیلوگرم مواد غذایی کفایت می‌کنند. یک سرخ‌کن با این سایز، برای یک خانواده چهار الی پنج‌نفره مناسب است.

 

بر اساس نیاز خود خرید کنید

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، سرخ‌کن‌ها انواع مختلفی دارند و باید دقیقا مشخص کنید که قصد پخت چه غذاهایی را با این دستگاه دارید. اگر کالری غذا‌ها و طبخ با روش‌های سالم‌تر برای شما اهمیت دارد، به سراغ سرخ‌کن‌های بدون روغن بروید. اگر طعم غذاهای سرخ‌شده در روغن را دوست دارید و می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاه‌تری آشپزی کنید، سرخ‌کن‌های معمولی می‌توانند گزینه بهتری باشند. اگر قصد استفاده از سرخ‌کن‌ها در فضای باز را دارید، انتخاب یک سرخ‌کن گازی می‌تواند مناسب باشد.

 

دستگاهی با امکان خاموش شدن خودکار تهیه کنید

در هنگام خرید سرخ‌کن، حتما به امنیت آن توجه کنید و دستگاهی تهیه کنید که قابلیت خاموش شدن خودکار داشته باشد. این قابلیت، باعث می‌شود که اگر دمای روغن از حد مشخصی بالاتر رفت، دستگاه به صورت خودکار خاموش شود و از احتمال آتش‌سوزی جلوگیری شود. خاموش شدن خودکار دستگاه در کاهش مصرف برق و همچنین پایین آمدن احتمال سوختن غذا تاثیر زیادی دارد.

 

به نوع کابل دستگاه توجه داشته باشید

در بحث ایمنی دستگاه، یکی دیگر از نکات مهم این است که سرخ‌کن خریداری شده دارای کابل جداشونده باشد. اهمیت این موضوع به این خاطر است که در سرخ‌کن‌ها، محفظه‌ داخلی از روغن پر می‌شود؛ بنابراین، اگر ناخواسته سیم کشیده شود، ممکن است موجب واژگونی دستگاه و پاشیدن روغن داغ شود. برای پیشگیری از چنین خطراتی، حتما دستگاهی خریداری کنید که کابل آن قابل جدا شدن باشد؛ در این صورت، اگر به صورت اتفاقی کابل کشیده شود، دیگر دستگاه واژگون نخواهد شد و تنها کابل از سرخ‌کن جدا می‌شود.

 

سرخ‌‌کن مجهز به شیشه نظارت خریداری کنید

یکی از مزایای سرخ‌کن‌ها، مجهز بودن به پنجره نظارت است. وجود یک شیشه که به کمک آن بتوانید فرایند پخت را مشاهده کنید، مزیت‌های زیادی دارد. به کمک این شیشه، شما می‌توانید روی روند آماده‌سازی غذا نظارت داشته باشید و مواد غذایی را مطابق با ذائقه شخصی خود ترد‌تر یا نرم‌تر طبخ کنید. وجود شیشه روی سرخ‌کن به شما این امکان را می‌دهد که تنها در صورت لزوم یا در انتهای کار، در دستگاه را باز کنید؛ پس این ویژگی از خطرات احتمالی کار با روغن داغ و بخارهای حاصل از آن پیشگیری می‌کند.

 

نوع سبد سرخ‌کن را مد نظر قرار دهید

سرخ‌کن‌ها معمولا دو نوع سبد دستی یا آسانسوری دارند. سبدهای دستی از سرخ‌کن خارج می‌شوند و نظافت سبد و کف دستگاه آسان‌تر صورت می‌گیرد. سبد‌های آسانسوری در نگاه اول مناسب‌تر به نظر می‌رسند؛ این سبدها به دستگاه متصل هستند و به همین خاطر، نظافت آن‌ها کمی مشکل است. سبدهای آسانسوری معمولا عمر کوتاه‌تری دارند و ممکن است در هنگام تعویض، مدل مورد نظر در بازار یافت نشود.

 

به تعداد سبدها توجه کنید

سرخ‌کن‌های خانگی معمولا تک‌سبد هستند؛ اما انواعی از سرخ‌کن‌ها با بیش از یک سبد هم در بازار یافت می‌شوند. اگر قصد طبخ دو نوع غذای سرخ شده در یک وعده را دارید، بهتر است نسبت به خرید دستگاهی با دو سبد مجزا اقدام کنید. با استفاده از این نوع سرخ‌کن‌ها در وقت و روغن صرفه‌جویی می‌شود و امکان آماده‌سازی غذای اصلی و پیش‌غذا به صورت هم‌زمان وجود دارد. شما می‌توانید در یک سبد، قارچ سوخاری یا سیب‌زمینی سرخ کنید و در سبد دیگر هم مرغ یا ماده غذایی دلخواه دیگری را سرخ کنید.

نظافت دستگاه اهمیت زیادی دارد

هر وسیله‌ای نیاز به مراقبت و نظافت مداوم دارد. سرخ‌کن‌ها مانند سایر لوازم طبخ غذا، بعد از هر بار استفاده، باید تمیز شوند. برای سهولت در مسئله‌ نظافت دستگاه، بهتر است سرخ‌کنی بخرید که اجزای آن قابل جدا شدن باشند. در هنگام خرید، توجه داشته باشید که آیا قطعات دستگاه قابل شست‌وشو با ماشین ظرفشویی هستند یا خیر؟ در هنگام خرید سرخ‌کن حتما دقت داشته باشید که محفظه روغن، متحرک باشد تا شست‌و‌شو‌ی آن راحت‌تر انجام شود. به صورت کلی، باید گفت که تمیز کردن سرخ‌کن‌ها کار راحتی نیست؛ برای حل این مشکل، بهتر است دستگاهی خریداری کنید که به سیستم تخلیه‌ روغن مجهز است. در این نوع از سرخ‌کن‌ها، معمولا در قسمت پشتی، یک شیر مخصوص برای خارج کردن روغن در نظر گرفته شده است.

 

اهمیت فیلتر را فراموش نکنید

سرخ‌کن‌ها باید دارای فیلتر یا صافی روغن باشند تا بوی ناشی از سرخ شدن غذا و بخارهای ناشی از روغن در محیط آشپزخانه پخش نشود. کیفیت فیلتر از اهمیت بالایی برخوردار است و نظافت آن در کیفیت غذا تاثیرگذار است. بهتر است دستگاهی تهیه کنید که فیلتر آن قابل تعویض کردن باشد.

 

محصولی بخرید که ظاهر آن با سلیقه شما هماهنگ است

شاید در مقایسه با سایر نکات ذکر شده، این مورد کم‌اهمیت به نظر برسد؛ اما هماهنگی سرخ‌کن با سایر تجهیزات موجود در آشپزخانه، باعث ایجاد ظاهری دلپذیر در این بخش از خانه می‌شود. کیفیت ساخت محصول، مهم‌ترین فاکتور در خرید است؛ با این حال، مواردی مانند شکل و رنگ دستگاه را در انتخاب خود لحاظ کنید. 

 

حتما به گارانتی محصول دقت کنید

کالاهای برقی در مراحل مختلف ساخت در کارخانه‌ها مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرند؛ با این حال در موارد اندکی ممکن است کالا نقص فنی داشته باشد. گاهی کالایی که خریداری می‌کنید، ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شود، در این موارد لازم است که از خدمات پس از فروش دستگاه استفاده کنید. برای خرید لوازم برقی، حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و وضعیت گارانتی محصول را به دقت بررسی کنید.

 

نکاتی برای استفاده بهینه از سرخ‌کن

این روزها سرخ‌کن‌ها به خوبی در آشپزخانه‌های منازل جای گرفته‌اند و به یکی از محبوب‌ترین تجهیزات پخت‌وپز آسان تبدیل شده‌اند. سرخ‌کن‌ها برای افراد پرمشغله که دوست دارند از یک وعده غذایی سریع اما خوش‌طعم لذت ببرند، انتخابی بسیار مناسب است. با رعایت چند نکته می‌توانید تا سال‌ها از سرخ‌کن خود به خوبی استفاده کنید:

  • همواره از روغن تازه استفاده کنید؛ چرا که روغن کهنه می‌تواند بوی سوختگی در غذا ایجاد کند.
  • از روغن‌های باکیفیت و مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنید و هرگز دو نوع روغن مختلف را با هم ترکیب نکنید.
  • در مصرف روغن زیاده‌روی نکنید، اندازه مناسب روغن، معادل نیمی از محفظه است.
  • محفظه روغن را تا انتها پر نکنید؛ چرا که با داغ شدن دستگاه، ممکن است روغن از دستگاه سرریز شود.
  • سعی کنید از کفگیرهای فلزی برای جدا کردن موادی که در سبد گیر کرده‌اند استفاده نکنید؛ زیرا می‌توانند به لایه درونی دستگاه آسیب بزنند. برای تمیز کردن سبد، حتما آن را از محفظه‌ دستگاه خارج کنید.
  • مواد غذایی یخ زده را بلافاصله پس از خارج کردن از فریزر در سرخ‌کن حاوی روغن داغ قرار ندهید. این کار می‌تواند موجب پاشیدن روغن شود.
  • صبر کنید تا یخ مواد غذایی به طور کامل آب شود؛ زیرا در هنگام طبخ، ممکن است تنها روی آن‌ها سرخ شود و قسمت میانی نپخته باقی بماند.
  • پس از هر بار استفاده، دستگاه را به خوبی تمیز کنید. وجود باقی‌مانده مواد غذایی، کیفیت پخت را کاهش می‌دهد و عطر و طعمی نامطلوب ایجاد می‌کند.
  • در صورت لزوم، فیلتر روغن را تعویض کنید.
  • پس از استفاده از دستگاه، سیم آن را از برق بکشید.

سخن پایانی

سرخ‌کن‌ها به علت کیفیت بالای پخت و سرعت بالا، جزو پرطرف‌دارترین لوازم آشپزخانه هستند. برای انتخاب بهترین سرخ‌کن، باید انتظارات و بودجه خود را مشخص کنید و سپس نسبت به خرید دستگاه مناسب اقدام کنید. ابعاد، کیفیت ساخت، قابل تعویض بودن قطعات، شست‌وشوی آسان و ایمنی دستگاه‌ از جمله مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب نهایی یک سرخ‌کن مناسب هستند.

برچسب‌ها