نکاتی که باید قبل از خرید پلوپز بدانید

نکاتی که باید قبل از خرید پلوپز بدانید

اهمیت تغذیه‌ سالم بر هیچکس پوشیده نیست و حتی در بهترین رستوران‌ها هم نمی‌توانید غذایی با کیفیت معادل آن چه که در خانه تهیه می‌شود، پیدا کنید. افراد همواره به دنبال راه‌هایی برای پخت‌وپز ساده‌تر و سریع‌تر در منازل خود هستند. دو فاکتور سرعت و کیفیت در تهیه‌ وعده‌های غذایی از مواردی هستند که در زندگی‌های پرمشغله کنونی بسیار اهمیت دارند. اکثر غذاهای ایرانی، خورشتی هستند و به این خاطر، وجود برنج در کنار آن‌ها یک موضوع ثابت است. استفاده از دستگاه‌های پلوپز، باعث سرعت بیشتر تهیه‌ وعده‌های غذایی می‌شود و با استفاده از این دستگاه‌ها، می‌توانید برنجی با کیفیتی در سطح رستوران‌های مطرح تهیه کنید. پخت برنج در دستگاه پلوپز برای میهمانی‌های بزرگ بسیار مناسب است؛ چرا که دیگر نگرانی از بابت سوختن یا بیش از حد نرم شدن آن وجود ندارد.

 برنج‌های پلوپزی ظاهری کشیده‌تر و مجلسی‌تر دارند و تقریبا برای تمامی برنج‌های خارجی و ایرانی مناسب هستند. به کمک یک دستگاه پلوپز، می‌توانید به‌راحتی به کارهای خود برسید یا وقت بیشتری برای تهیه‌ غذای اصلی بگذارید. تنها باید به اندازه‌ای مناسب، آب و برنج در دستگاه بریزید و باقی کارها را به دستگاه واگذار کنید. نتیجه پخت، شما را شگفت‌زده می‌کند و می‌توانید با برنجی خوش‌عطر و خوش‌طعم از خانواده‌ خود و میهمانان پذیرایی کنید. در این مقاله لیروفا به بررسی نکاتی که باید قبل از خرید پلوپز بدانید، پرداخته‌ایم. اگر به دنبال خرید پلوپز هستید، خواندن این مقاله می‌تواند به شما در انتخاب صحیح این وسیله‌ کاربردی کمک کند.

 

پلوپز چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که از نام پلوپز مشخص است، وسیله‌ای است که با هدف پخت برنج طراحی شده است. پلوپزها ظاهری شبیه به قابلمه‌های برقی دارند؛ اما دما در محفظه‌ آن‌ها به صورت یکنواخت پخش می‌شود. با استفاده از پلوپز، تمام محتویات به یک اندازه پخته می‌شوند و ظاهر برنج شما بهتر و کشیده‌تر خواهد شد. هنگام پخت برنج روی گاز، اگر شعله به‌درستی تنظیم نشود، اندازه آب زیاد یا کم باشد یا برنج در زمان مناسب آبکش نشود، این احتمال وجود دارد که در نهایت از نتیجه پخت راضی نباشید. با استفاده از دستگاه‌های پلوپز، برنجی مجلسی و خوش‌پخت خواهید داشت. تهیه‌ برنج به کمک پلوپز، کار پیچیده‌ای نیست و تمام توضیحات لازم از جمله درجه‌بندی‌ها و مقدار مناسب آب در دفترچه راهنمای همراه دستگاه وجود دارد.

 

چه نوع پلوپزهایی در بازار وجود دارند؟

اولین پلوپزها تنها به منظور پخت برنج راهی بازار شدند؛ اما به مرور زمان و با تنوع بیشتر غذاها، شرکت‌ها دستگاه‌های پلوپز خود را ارتقا دادند. اکنون پلوپزهای چندمنظوره هم وجود دارند. این دستگاه‌های چندکاره به شما این امکان را می‌دهند که انواع بی‌نظیری از غذاهای مختلف را به‌راحتی و در زمان محدود تهیه کنید. خریداری یک دستگاه چندکاره، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود و با یک وسیله، می‌توانید امکانات چندین وسیله متفاوت را به آشپزخانه خود بیاورید. استفاده از پلوپزهای چندمنظوره، باعث نظم بیشتر در فضای آشپزخانه می‌شود؛ چرا که جای بسیار اندکی را اشغال می‌کنند و معمولا ابعاد کوچکی دارند.

 

قابلیت‌های پلوپزهای چندکاره

در بازار لوازم خانگی، رقابت تنگاتنگی بین شرکت‌های تولیدکننده وجود دارد. هر سال، شرکت‌ها سعی در معرفی محصولات جدیدی دارند یا در تلاش هستند که محصولات فعلی خود را ارتقا دهند. پلوپزها یکی از دستگاه‌هایی هستند که تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده لوازم آشپزخانه، آن‌ها را تولید می‌کنند. در سال‌های اخیر، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای به پلوپزها اضافه شده است که در ادامه به معرفی پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم:

 

زودپز

پلوپزهای چندکاره، می‌توانند دقیقا مانند یک زودپز برقی عمل کنند و پخت غذا را چندین برابر سریع‌تر از حالت معمول انجام دهند. این ویژگی، برای افراد پرمشغله بسیار کمک‌کننده است و این افراد می‌توانند در زمان خود صرفه‌جویی کنند و در عین حال، وعده‌های غذایی سالم میل کنند.

 

آرام‌پز

 دستگاه‌های آرام‌پز، عملکردی عکس زودپزها دارند. پلوپزهای نسل جدید دارای برنامه‌هایی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید مدت‌زمان پخت را به تاخیر بیندازید. در حالت عادی، پخت طولانی غذا نهایتا منجر به له شدن مواد غذایی می‌شود و ظاهر نهایی آن‌ها راضی‌کننده نخواهد بود. پلوپزها با برنامه‌های ویژه خود به شما این امکان را می‌دهند که قبل از این که به سر کار بروید، مواد غذایی را در دستگاه قرار دهید و بدون هیچ مشکلی، منزل را ترک کنید. هنگامی که به خانه برگشتید، می‌توانید از صرف غذایی خوش‌طعم با بافتی لطیف لذت ببرید.

 

هواپز

این روزها تغذیه‌ سالم برای همه‌ افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. هواپزها کاربردی شبیه به فر و سرخ‌کن‌های بدون روغن دارند. با استفاده از این برنامه، شما می‌توانید مصرف روغن خود را به حداقل برسانید. طعم غذاهای تهیه شده با این روش، شباهت زیادی با غذاهای سرخ شده دارد؛ اما به مراتب سالم‌تر است. با انتخاب این برنامه، محفظه داخلی پلوپز همانند یک ایرفرایر عمل می‌کند و پخت غذا به وسیله جریان همرفت هوای گرم انجام می‌شود.

 

بخارپز

پخت غذا با استفاده از بخار، یکی از روش‌های محبوب برای تهیه‌ غذاهای سالم و رژیمی است. در بسیاری از پلوپزها، سینی‌های مخصوصی برای بخارپز کردن سبزیجات، مرغ، ماهی و گوشت تعبیه شده است. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید غذاهایی سالم طبخ کنید؛ چرا که در این روش، عصاره و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی تا حد زیادی حفظ می‌شوند.

 

تخم‌مرغ‌پز

یک قابلیت ساده و جذاب دیگر در پلوپزهای جدید، وجود صفحاتی برای پختن تخم‌مرغ است. این قابلیت باعث می‌شود که بدون نگرانی از پخت بیش از حد و ترکیدن تخم‌مرغ‌ها، آن‌ها را در دستگاه قرار دهید و به کارهای خود رسیدگی کنید.

 

نان‌پز

پلوپزهای امروزی، برنامه‌های ترکیبی زیادی برای پخت انواع نان، کیک‌های اسفنجی، شیرینی و بیسکوییت دارند. پختن نان‌های فانتزی و کیک در پلوپزها، تجربه‌ای بسیار دلپذیر است و نتیجه نهایی آن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برای پخت کیک در پلوپز تنها به آرد، شکر، تخم‌مرغ، شیر یا آب و افزودنی‌های دلخواه نیاز دارید.

فاکتورهای مهم در خرید پلوپز  

برای این که خرید مطمئنی داشته باشید، باید قبل از هر چیز، نیازها و انتظارات خود را تعیین کنید، بودجه‌ خود را مشخص کنید و در بازه‌ قیمت مدنظر خود به دنبال دستگاه مناسب بگردید. فروشگاه‌های اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه برای خرید این کالا بسیار مناسب هستند؛ چرا که در این سایت‌ها، می‌توانید نظرات خریداران را بخوانید و با اطمینان بیشتری خرید کنید. در ادامه، مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید پلوپز به آن‌ها توجه کنید آورده شده‌اند:

 

اندازه و ظرفیت

مهم‌ترین و موثرترین فاکتور هنگام خرید یک پلوپز، توجه به گنجایش آن است. پلوپزها در ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند و کوچک‌ترین آن‌ها، تنها یک پیمانه ظرفیت دارد که برای استفاده‌ یک نفره ایده‌آل است. هنگام خرید پلوپز، باید مشخص کنید که هدف شما پخت برنج برای خانواده است یا به منظور استفاده در میهمانی‌ها قصد خرید یک پلوپز را دارید. توجه داشته باشید پلوپزی با ظرفیت بالا برای یک خانواده کوچک مناسب نیست و یک پلوپز 4  الی 6  لیتری برای استفاده معمول کفایت می‌کند.

 

انتخاب نوع پلوپز

اگر قصد شما از خرید پلوپز، تنها پخت برنج یا نهایتا غذاهایی مانند باقالی‌پلو، سبزی‌پلو و عدس‌پلو است، بهتر است به سراغ دستگاهی با عملکرد منفرد بروید. در صورتی که از پلوپز انتظار قابلیت‌هایی بیشتر از پخت برنج را دارید، یک پلوپز چندمنظوره برای شما مناسب‌تر خواهد بود. خرید یک پلوپز چندمنظوره، برای افرادی که به دنبال تنوع در وعده‌های غذایی خود هستند، انتخابی هوشمندانه است. دستگاه‌های چندمنظوره به اندازه چند وسیله متنوع کارایی دارند و جای بسیار کمتری هم اشغال می‌کنند. دستگاه‌های پلوپز چندمنظوره، می‌توانند کارایی مشابه با زودپز، آرام‌پز‌، کیک‌پز، بخارپز و حتی سرخ‌کن‌های بدون روغن را داشته باشند.

 

کاربری آسان

هدف شما از خرید لوازم آشپزخانه، سهولت فرایند پخت‌وپز است؛ بنابراین، باید دستگاهی بخرید که کار با آن راحت باشد. دستگاه‌هایی با تنظیمات پیچیده، خیلی سریع شما را خسته می‌کنند و پس از گذشت مدت کوتاهی، دیگر تمایلی به استفاده از آن‌ها نخواهید داشت. پلوپزی بخرید که کار با آن راحت باشد و دفترچه راهنمایی با توضیحات واضح به همراه داشته باشد.

 

بدنه‌ دستگاه

پلوپزها جزو لوازمی هستند که برای استفاده‌های بلندمدت خریداری می‌شوند؛ به این خاطر، نباید نسبت به کیفیت ساخت آن‌ها بی‌توجه باشید. بدنه دستگاه باید کاملا نسبت به حرارت عایق باشد و گرمای آن تنها به محفظه‌ داخلی محدود باشد. اگر حرارت به بیرون نفوذ کند، فرایند پخت به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و مشکلاتی از قبیل اتلاف انرژی و سوختگی محتمل هستند.

 

جنس ظرف

جنس محفظه‌ داخلی، با کیفیت برنج ارتباط مستقیم دارد. در هنگام خرید پلوپز، حتما به نچسب بودن لایه‌ درونی توجه کنید. نچسب بودن لایه‌ داخلی از سوختگی برنج جلوگیری می‌کند و پس از پخت، برنج به‌راحتی و به صورت قالبی از آن جدا می‌شود. بهتر است دستگاهی از جنس استیل ضد زنگ با روکش نچسب خریداری کنید.

صفحه‌نمایش و تنظیمات

وجود صفحه‌نمایش به شما امکان تنظیمات بیشتر را می‌دهد و به‌راحتی می‌توانید درجه حرارت و زمان پخت را تنظیم کنید. صفحه‌نمایش‌های دیجیتال در پلوپزهای چندکاره اهمیت بیشتری دارند.

 

وجود گرم‌کن

این ویژگی در دستگاه‎های پلوپز بسیار مفید است. در بعضی مواقع، شما قصد ندارید بلافاصله پس از آماده شدن برنج، آن را در دیس بریزید یا ممکن است غذای اصلی هنوز آماده نشده باشد. در این حالت، می‌توانید دستگاه را در حالت گرم‌کن قرار دهید تا دمای برنج را تا زمان مصرف ثابت نگه دارد. اگر شاغل هستید، قطعا این ویژگی برای شما بسیار مفید واقع می‌شود.

 

توجه به ذائقه

برنج در سراسر جهان مصرف می‌شود؛ با این حال، مردم کشورهای مختلف آن را با توجه به ذائقه خود تهیه می‌کنند. مردم آسیای شرقی برنج را نرم‌تر از سایر نقاط دنیا مصرف می‌کنند؛ بنابراین، ممکن است تهیه‌ پلوپزی که محصول کشورهایی مانند چین، کره یا ژاپن است، با سلیقه‌ شما هم‌خوانی نداشته باشد. یکی دیگر از مواردی که ما ایرانی‌ها بسیار به آن علاقه داریم، ته‌دیگ است. پلوپزهای خارجی، معمولا جوری کار می‌کنند که تمام قسمت‌ها به یک اندازه پخته شوند؛ بنابراین، به طور معمول ته‌دیگ درست نمی‌شود. اگر شما به ته‌دیگ برنج علاقه دارید، بهتر است یک پلوپز ایرانی تهیه کنید.

 

تجهیزات جانبی

در بسیاری از پلوپزها، امکاناتی برای آشپزی خلاقانه‌تر یا کاربری راحت‌تر وجود دارد. سینی‌های مخصوص بخارپز کردن، حتی در بعضی از انواع پلوپزهای تک‌منظوره هم قرار دارند تا هم‌زمان با پخت برنج، بتوانید گوشت یا سبزیجات مورد نظر خود را توسط بخار بپزید. در بعضی از پلوپزها، قالب‌های کمربندی یا قالب‌هایی برای تهیه‌ کوکی قرار داده شده‌اند. در برخی از دستگاه‌ها، در جعبه به همراه محصول اصلی، یک کفگیر مناسب قرار داده شده است تا با استفاده از آن، هنگام هم زدن برنج، آسیبی به لایه‌ درونی دستگاه وارد نشود.

 

رنگ دستگاه

پلوپزها بسیار پرکاربرد هستند و معمولا در هفته چندین بار از آن‌ها استفاده می‌شود. رنگ بدنه روشن، ممکن است به مرور زمان و به دلیل استفاده مداوم کدر شود؛ بنابراین، خرید پلوپزی با رنگ‌ تیره، می‌تواند در بلندمدت انتخاب مناسب‌تری باشد.

 

ایمنی پلوپز

هنگام کار با تمامی وسایل برقی، توجه به ایمنی اهمیت بالایی دارد. اگر قصد خرید پلوپز را دارید، حتما به سطح ایمنی آن توجه کنید. دستگاهی خریداری کنید که قابلیت خاموش شدن خودکار داشته باشد و همچنین مجهز به کابل جداشونده باشد. خروجی بخار دستگاه هم از دیگر موارد قابل توجه هنگام خرید پلوپز است.

 

سهولت در نظافت

پلوپزها پس از هر بار استفاده، نیاز به تمیز کردن دارند؛ بنابراین، دستگاهی تهیه کنید که تمام قطعات آن قابلیت شست‌وشو داشته باشند. بهتر است که قطعات دستگاه، مناسب شست‌وشو با ماشین ظرفشویی هم باشند.

سخن پایانی

برنج یک ماده غذایی ارزشمند و با خواص فراوان است که حذف آن از وعده‌های غذایی، برای سلامتی مضر است. اگر مشغله زیادی دارید و وقت کافی برای آشپزی در اختیار ندارید، ما به شما خرید یک پلوپز را پیشنهاد می‌کنیم. این دستگاه‌ها ساده، اما کاربردی هستند و به کمک آن‌ها می‌توانید در کمترین زمان ممکن، برنجی با طعم و عطری دلپذیر تهیه کنید. اگر به دنبال ایجاد تنوع در وعده‌های غذایی خود و صرفه‌جویی در هزینه‌ خرید لوام آشپزخانه هستید، خرید یک پلوپز چندکاره انتخابی هوشمندانه محسوب می‌شود. با خریداری یک پلوپز چندکاره، می‌توانید امکانات چندین وسیله‌ مختلف را به آشپزخانه خود بیاورید. در فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه‌ لیروفا، انواعی از پلوپزها وجود دارند و شما می‌توانید به‌راحتی محصول مورد نظر خود را با تضمین اصالت کالا خریداری کنید.

برچسب‌ها