نکات کاربردی هنگام خرید قابلمه

نکات کاربردی هنگام خرید قابلمه

خرید قابلمه برای خانم‌های خانه‌داری که تجربه استفاده از انواع سرویس‌های قابلمه را دارند، کاری بسیار راحت است. آن‌ها تنها باید بنا به سلیقه مدل خاصی از ظروف قابلمه را انتخاب کنند چرا که با انواع ظروف طی سالیان گذشته غذا پخته و با مزایا و معایب هر کدام به خوبی آشنا هستند. 

اما عروس‌هایی که برای جهزیه خود به دنبال انتخاب سرویس مناسب قابلمه هستند و یا خانم‌ها و حتی آقایون کم تجربه در استفاده از انواع ظروف قابلمه بهتر است قبل از اینکه برای خرید اقدام کنند، ابتدا با انواع ظروف قابلمه موجود در بازار، مزیت‌ها و معایب‌شان به خوبی آشنا شده و با شناخت دقیق این ویژگی‌ها، انتخاب مناسب و خوبی را تجربه کنند.

 

9 نوع قابلمه موجود در بازار



  1. قابلمه‌های آلومینیومی
  2. قابلمه‌های استیل
  3. قابلمه‌های پیرکس
  4. قابلمه‌های تفلون
  5. قابلمه‌های چدن
  6. قابلمه‌های سرامیکی
  7. قابلمه‌های گرانیتی
  8. قابلمه‌های لعابی
  9. قابلمه‌های مسی

برای اینکه خرید مناسبی را تجربه کنید، نکات کاربردی که هنگام خرید قابلمه نیاز دارید تا به آن‌ها توجه کنید را با هم بررسی می‌کنیم.

اما به یاد داشته باشید که سرویس قابلمه به این دلیل که در تماس مستقیم موادغذایی و حرارت هستند بر روی سلامت شما تاثیر مستقیم دارند. پس در زمان خرید سرویس قابلمه علاوه بر زیبایی باید به مواد تشکیل ­دهنده و کیفیت آنها نیز توجه لازم را داشته باشید.

همچنین برخی از انواع قابلمه به دلیل اینکه گرما را به سرعت بیشتری از خود منتقل می‌کنند، سرعت پخت موادغذایی را بالاتر برده و برای افرادی که زمان صرف‌شده در حین آشپزی برای‌شان حائز اهمیت است، مناسب هستند.

 

  1. قابلمه‌های آلومینیومی

به این نوع از قابلمه‌ها، عامه مردم به اشتباه قابلمه روحی یا روی نیز می‌گویند درحالی که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها تنها آلومینیوم است. 

قابلمه‌های آلومینیومی با قیمت مناسب در بازار وجود دارند، اما استفاده از آلومینیوم برای سلامت انسان ضرر دارد چرا که نگهداری یا پخت موادغذایی در ظروف آلومینیومی که اسیدی هستند مثل آبلیمو، سرکه و آبغوره یا موادغذایی شور و دارای نمک زیاد باعث واکنش‌های شیمیایی شده و این دلیل بسیار مهمی برای مناسب نبودن این ظروف برای پخت‌وپز است. 

در کنار این مشکل بزرگ قابلمه‌های آلومینیومی، این ظروف سبک هستند و جابجایی و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. حرارت را به صورت یکنواخت و سریع پخش می‌کنند و سرعت پخت غذا در آن‌ها به همین دلیل بالاست. 

اگر قصد خرید قابلمه آلومینیومی را دارید به یاد داشته باشید که با ضربه‌خوردن تغییر فرم داده و ظاهرشان تغییر می‌کند.

 

  1. قابلمه‌های استیل

بهداشتی‌ترین نوع از قابلمه‌های موجود در بازار هستند. به عبارتی به آن‌ها قابلمه‌های دوستدار سلامت نیز می‌گویند. 

عمر مفید طولانی‌شان نسبت به سایر انواع قابلمه‌ها مزیت دیگری است که قابلمه‌های استیل را محبوب کرده است. چرا که زنگ نمی‌زنند و نسبت به موادغذایی اسیدی واکنش شیمیایی ندارند. 

اما حرارت را به حدی به سرعت منتقل می‌کنند که احتمال سوختن غذا در آن‌ها بسیار زیاد است. 

برای پخت انواع غذاهای آبدار مثل خورشت‌ها، آش و سوپ گزینه انتخابی مناسبی هستند. 

اگر دیر به یاد غذای‌تان افتادید و کمی غذا به قابلمه چسبید، نگران نباشید با مقداری سرکه یا مواد شستشوی مخصوص استیل، به راحتی این ظروف پاک می‌شوند. برای شستشوی قابلمه‌های استیل، توصیه می‌شود از سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ‌های زبر استفاده نکنید، خط انداختن به قابلمه‌های استیل علاوه بر اینکه زیبایی آن‌ها را خدشه‌دار می‌کند، طول عمر مفیدشان را کاهش می‌دهد. 

قیمت این نوع از ظروف قابلمه مناسب بوده و برندهای مختلفی با درجه کیفیت متفاوت آن‌ها را به بازار عرضه کرده‌اند. برخی از این برندها برای کم‌کردن میزان انتقال حرارت به موادغذایی، این نوع از قابلمه‌ها را چندلایه به بازار عرضه کرده‌اند.

 

  1. قابلمه‌های پیرکس

اگر از اجاق‌های برقی استفاده می‌کنید، بهترین انتخاب برای خرید قابلمه، قابلمه‌های پیرکس یا شیشه‌ای است. 

این نوع از سرویس‌های آشپزخانه برای سلامت انسان بسیار مناسب بوده، غذا به خوبی در این نوع از ظروف پخته شده و اگر از نوع بی‌رنگ قابلمه‌های پیرکس استفاده کنید، به زیبایی مراحل پخت و موادغذایی را می‌توانید، مشاهده کنید. 

اما در کشور ما، به این دلیل که بیشتر از اجاق‌های گازی استفاده می‌شود و پخت انواع غذاها در ماکروویو امکان‌پذیر نیست، انتخاب این قابلمه صرفه اقتصادی ندارد، چرا که نمی‌تواند حرارت مستقیم را تحمل کند و در مقابل تغییر دمای ناگهانی واکنش نشان داده و ترک می‌خورد حتی در برخی مواقع می‌شکند. به همین دلیل این سرویس قابلمه را نمی‌توان به عنوان قابلمه اصلی برای آشپزی خریدارای نمود.

 

  1. قابلمه‌های تفلون

قابلمه‌های تفون، گرچه بیشترین استفاده را در کشور دارند، ولی در مقایسه با انواع قابلمه‌ها گزینه انتخابی مناسبی نیستند. 

از مزیت‌های انتخاب قابلمه تفلون این است که غذا به قابلمه نمی‌چسبد و برای پخت غذا به روغن کمی نیاز است، اما در مواد تشکیل‌دهنده تفلون، فلز کادمیوم که از فلزات سنگین است، استفاده می‌شود که این مواد به مرور زمان وارد موادغذایی شده و بیماری‌هایی همچون سرطان، بیماری‌های پوستی و کوتاهی قد را به ارمغان می‌آورند. 

همین مشکلاتی که در استفاده از قابلمه تفلون وجود داشت، سبب شد، کشورهای اروپایی خیلی زود از تولید و خرید قابلمه تفلون خودداری کنند. 

اگر شما قصد خرید قابلمه تفلون را دارید، باید به یاد داشته باشید که هرگونه خراش بر روی سطح داخلی این قابلمه‌ها، سلامتی شما را تهدید می‌کند و اگر از آن دسته از افرادی هستید که قابلمه‌های تفلون را به کارگاه‌های بازسازی سپرده و مجددا از آن استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که عمر مفید پس از بازسازی قابلمه‌های تفلون بسیار کوتاه‌تر از عمر اولیه‌شان است علاوه بر اینکه هزینه بالایی را باید برای بازسازی بپردازید، پس بهتر است یا از خرید این نوع از قابلمه صرف‌نظر کنید و یا اینکه از برندهای معتبری که عمر مفید اولیه بالایی دارند، خریداری کنید.

 

  1. قابلمه‌های چدن

قابلمه‌های چدنی اگر واقعا از چدن ساخته شده باشند، عمر طولانی و وزن بسیار بالایی دارند. در حرارت مستقیم و بالا بسیار مناسب‌اند و زمان پخت آرام و طولانی‌شان سبب می‌شود موادغذایی به آرامی پخته شده و به اصطلاح مغزپخت شوند. 

سرویس‌های چدنی گران‌قیمت بوده و تنوع زیادی در رنگ و طرح ندارند. 

اگر قصد خرید قابلمه‌های چدنی را دارید خیلی مراقب باشید. مطمئن شوید قابلمه‌ای که خریداری می‌کنید فاقد آلومینیوم باشد. چرا که چدن آلیاژی از آهن بوده و زمانی که سطح آن خراش پیدا کند، زنگ می‌زنند. 

قابلمه‌های چدنی که در بازار بسیار موجود بوده و تقلبی هستند از جنس آلومینیوم خشک هستند. درواقع آلومینیوم خشک را به کمک دستگاه‌های خاص درون قالب ریخته و روی آن روکشی از جنس تفلون می‌کشند. روکش تفلون همان معایب قابلمه‌های تفلونی را دارد. هزینه کمتر و زنگ‌نزدن قابلمه‌های چدنی از ویژگی‌های قابلمه‌های تقلبی چدنی است.

 

  1. قابلمه‌های سرامیکی

روکش سرامیک به مرور زمان سابیده شده و وارد غذا می‌شود و برای سلامت بدن بسیار خطرناک است، اما تا زمانی که سالم و بدون خراشیدگی هستند، بهترین گزینه برای آشپزی سالم و به دور از هر گونه نگرانی هستند. 

قابلمه‌های سرامیکی چند لایه هستند و فقط یک لایه آن‌ها از سرامیک تشکیل شده است. 

حرارت را به خوبی و متناسب به همه قسمت‌ها منتقل می‌کنند. 

اما قیمت به نسبت بالایی دارند.

  1. قابلمه‌های گرانیتی

قابلمه‌های گرانیتی را می‌توان مجموعه‌ای از مزایای دیگر انواع قابلمه‌ها دانست. چرا که پوشش نچسب آن‌ها باعث می‌شود، موادغذایی به سطح قابلمه نچسبیده، روغن کمی برای پخت مصرف شود و از طرفی شستشوی آن‌ها به راحتی انجام شود. 

گرانیت یا سنگ خارا یک ماده طبیعی است که طعم غذا را تغییر نمی‌دهد و گرما را به خوبی در خود نگه‌می‌دارد که همین ویژگی سبب می‌شود غذا در قابلمه‌های گرانیتی دیرتر سرد شود. 

در بین انواع قابلمه‌ها، قابلمه‌های گرانیتی بادوام‌تر و سخت‌تر هستند. البته قیمت بالاتری دارند اما هزینه اولیه برای خرید قابلمه کاملا به صرفه است چرا که طول عمر بسیار بالا داشته و نیاز به بازسازی ندارند و از همه مهم‌تر سلامت شما و عزیزان‌تان را به خطر نمی‌اندازند.

 

  1. قابلمه‌های لعابی

اگر جنس روکشی که بر روی قابلمه‌های چدنی یا سرامیکی کشیده می‌شود، لعابی باشد به آن‌ها قابلمه‌های لعابی گفته می‌شود. طول عمر مفید قابلمه‌های لعابی بسیار کوتاه است. بر اثر ضربه تغییر شکل می‌دهند و در برابر حرارت مستقیم مقاوم نبوده و به سرعت می‌سوزند. 

این نوع از قابلمه‌ها برای پخت غذاهای آب‌دار و یا نگهداری غذا در یخچال و فریزر مناسب هستند. خرید قابلمه لعابی به عنوان قابلمه اصلی آشپزخانه، اصلاً توصیه نمی‌شود.

 

  1. قابلمه‌های مسی

اگر از افراد سالخورده بپرسید که کدام نوع قابلمه مناسب است، بی‌شک قابلمه‌های مسی را به شما توصیه می‌کنند. 

این نوع از قابلمه‌ها در بازار به صورت کیلویی و بر اساس قیمت روز مس خرید و فروش می‌شوند. 

بیشتر قابلمه‌های مسی کار دست هنرمندان ایرانی است و تولید کارخانه‌ای این نوع از قابلمه‌ها بسیار محدود است. 

قابلمه مسی برای صادرات بسیار مناسب بوده و طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان دارند. 

قابلمه مسی حرارت را به خوبی انتقال داده و سبب می‌شود تا غذا در مدت کوتاهی آماده شود. انتقال حرارت به  صورت یکنواخت، پخت هماهنگ موادغذایی در کنار کاهش مصرف انرژی از مزایای بارز خرید قابلمه مسی است. 

سطح داخلی ظروف مسی از قلع پوشیده شده و اگر قلع موجود در سطح داخلی از بین برود، می‌توان با سفیدکاری مجدد قابلمه را به شکل روز اول درآورد، هزینه سفیدکاری، هزینه بالایی نبوده و صرفه اقتصادی دارد. به همین دلیل قابلمه مسی دارای بالاترین طول عمر در میان انواع مختلف قابلمه است. 

در زمان خرید قابلمه مسی توجه کنید، قابلمه مسی اصل به رنگ قرمز درخشان و براق بیشتر متمایل است چرا که تمام سطح قابلمه از مس پوشیده شده است، اما قابلمه مسی غیر اصل به رنگ زرد مات تمایل دارد. قابلمه مسی غیر اصل به این دلیل زرد رنگ است، چرا که مواد تشکیل دهنده آن ترکیبی از مس و برنج هستند.

 

نتیجه‌گیری

خرید قابلمه به دلیلی که با سلامت شما و عزیزانتان در ارتباط مستقیم است، دارای اهمیت بسیار بالایی است. انتخاب مناسب قابلمه و خرید قابلمه اصل که بالطبع دارای هزینه بالاتری است، شاید در نگاه اول و سطحی صرفه اقتصادی برای خانواده نداشته باشد، اما در طولانی مدت به صرفه خواهد بود. 

شناخت انواع قابلمه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها به شما در انتخاب درست کمک می‌کند. قبل از خرید قابلمه بهتر است از مزایا و معایب مدل انتخابی، آگاهی کامل داشته باشید تا انتخابی اصولی‌تر پیش‌روی شما باشد.