سرخ کن بخریم یا نخریم؟

سرخ کن بخریم یا نخریم؟

سرخ کن از جمله لوازم برقی آشپزخانه است که خیلی‌ها برای خرید آن تردید دارند. برای اینکه بتوانید تصمیم درستی بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم، حتماً این مطلب را از دست ندهید. شما را با انواع سرخ‌ کن، ویژگی‌ها، مدل و دلیل استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

سرخ‌ کن آشپزی را سریع و آسان می‌کند

غذاهایی مانند انواع سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مرغ سوخاری، ماهی گریل، قارچ سوخاری، سبزیجات سرخ‌شده و انواع شنیسل از جمله خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که تقریباً در بیشتر رژیم‌های غذایی استفاده می‌شوند. شاید این همه استقبال از این خوردنی‌های لذیذ و پرطرفدار، باعث تولید انواع سرخ کن و عرضه آن در بازار جهانی شده است.

از مهم‌ترین ویژگی این لوازم خانگی کوچک می‌توان به راحت‌تر کردن آشپزی به‌ویژه برای تازه‌عروسان و کسانی که فوت‌وفن داشتن یک غذای سرخ‌شده باکیفیت‌ را نمی‌دانند، اشاره کرد. ضمن این‌که این کالا برای سرعت‌بخشیدن به آشپزی بانوان شاغل هم ایده‌آل است.


نقدهایی که به سرخ کن وارد شد

هرچند با خرید سرخ کن در مدت‌زمان کم یک سینی پر از سیب‌زمینی سرخ‌کرده با یک ظرف قارچ سوخاری آماده می‌شود، ولی برخی از مصرف‌کنندگان پس از خرید بعضی از مدل‌های مختلفی از این وسیله، نظراتی مبنی بر کارآمد نبودن آن به‌زبان آوردند.

یکی از عمده ایراداتی که بر برخی از مدل‌های سرخ کن وارد می‌شود، مصرف بالای روغن در حین کارکردن دستگاه است. به‌طوری که برای تهیه هر خوراکی باید مخزن روغن آن را پر کرد. همچنین نگرانی در مورد سلامتی مصرف‌کنندگان به دلیل مصرف روغن زیاد، از چالش‌هایی است که هنگام خریدن یا نخریدن این محصول با آن روبه‌رو می‌شوند.

آیا سلامتی خود و اعضای خانواده‌تان به خطر می‌افتد؟ آیا سرخ کن وسیله‌ای پرکاربرد است و در طول زندگی مدام از آن استفاده می‌شود یا با خرید آن در این اوضاع اقتصادی فقط پولشان را دور می‌ریزند؟ سوالاتی است که معمولا ذهن خریدار را درگیر می‌کند. برای یافتن پاسخ‌های منطقی بهتر است با انواع سرخ کن آشنا شویم.


انواع سرخ کن


خوشبختانه می‌توان تنوع جالبی از انواع سرخ کن را در بازار کشور مشاهده کرد. محصولاتی با طراحی جالب و منحصربه‌فرد که تولیدکننده آن را با توجه به نیاز مصرف‌کننده طراحی و ساخته است. به طور کلی سرخ کن الکتریکی، مدل کم‌روغن یا بدون روغن (ایر فرایر)، مینی‌ سرخ کن و سرخ کن گازی چهار نوع تولیدشده از این کالا است. در ادامه به معرفی هر کدام از این مدل‌ها می‌پردازیم.

  1. سرخ کن الکتریکی (با محفظه مخصوص روغن)

سرخ کن الکتریکی از قسمت‌های اصلی مانند یک محفظه (برای ریختن روغن)، سبد فلزی (برای قراردادن مواد غذایی) و المنت (برای گرم‌کردن روغن)، تشکیل می‌شود. که بسته به مدل آن امکانات مختلفی روی این کالا تعبیه می‌شود. در این مدل برای آماده‌سازی غذای برشته و سرخ‌شده به روغن زیادی نیاز است.
به عنوان مثال اگر به دنبال یک سیب‌زمینی سرخ‌شده اعلا هستید، حتما باید مخزن مخصوص روغن را پر از روغن کنید. به طوری که سیب‌زمینی‌ها کاملا داخل روغن غوطه‌ور شوند. در غیر اینصورت سیب‌زمینی‌ها به خوبی سرخ نشده و فقط زمان و هزینه‌ای که برای خرید روغن صرف‌ کرده‌اید، به هدر می‌رود.

  • ویژگی مثبت: طعم لذیذ و با کیفیت بالای غذای سرخ‌شده را می‌توان با این نوع سرخ کن تجربه کرد.
  • ویژگی منفی: برای آماده‌‌کردن غذای مورد نظر، روغن زیادی مصرف می‌شود.
  •  

  1. مینی سرخ کن

تولیدکنندگان مدل دیگری از این لوازم خانگی را با سایزی کوچک‌تر روانه‌ بازار کرده‌اند که به آن مینی‌ سرخ کن می‌گویند. این نوع دستگاه شباهت زیادی به مدل الکتریکی دارد با این تفاوت که روغن کم‌تری مصرف می‌کند. البته حجم مواد غذایی که می‌توان با مینی سرخ کن تهیه کرد هم کم‌تر است.

  • ویژگی مثبت: مصرف کم روغن
  • ویژگی منفی: حجم کم غذای آماده شده

  1. سرخ کن بدون روغن یا کم روغن (ایر فرایر)

همانطور که از نام این مدل مشخص است، مواد غذایی بدون مصرف روغن زیاد و حتی در برخی مدل‌ها بدون استفاده از یک قطره روغن سرخ می‌شوند. در واقع طراحی این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که با کمک جریان هوای بسیار گرم و سریع، غذا حرارت دیده و آماده می‌شود.

  1. سرخ کن گازی

معمولا از این نوع کالاها در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود. در واقع زمانی که آماده‌سازی حجم زیادی از غذا با سرعت بالا در اولویت قرار می‌گیرد، سرخ کن های گازی ایده‌آل هستند.

  • ویژگی مثبت: سرعت پخت و کیفیت غذای سرخ‌شده نسبت به انواع دیگر این دستگاه بالا است.
  • ویژگی منفی: در صورت استفاده نادرست و بی‌احتیاطی، احتمال آسیب و صدمات جبران‌ناپذیر برای مصرف‌کننده وجود دارد.



چرا بهتر است سرخ کن بخریم؟

تا اینجا در مورد انواع سرخ کن صحبت کردیم. اگر تا قبل از مطالعه این مطلب در خرید آن تردید داشتید، ولی هنوز هم نمی‌توانید به طور قطع تصمیم بگیرید، همچنان همراهمان باشید، چون می‌خواهیم از لزوم خرید این کالا برایتان بگوییم.

  1. رژیم غذایی خود را درنظر بگیرید

 قبل از هر چیزی به ذائقه و رژیم غذایی خود و اعضای خانواده‌تان فکر کنید. ببینید غذاهای سرخ‌شده چه جایگاهی در سبد غذایی شما دارد؟ مثلاً چند بار و به چه میزان در طول ماه یا هفته این خوراکی‌های لذیذ و وسوسه‌انگیز را مصرف می‌کنید؟ اگر جوابتان هفته‌ای یک بار یا حتی ماهی دو سه بار است، می‌توانید سرخ کن بخرید.


  1. غذاهای خانگی هرچند سرخ‌شده سالم‌تر از غذاهای بیرون است

 هرقدر هم که خوردن غذاهای چرب یا سرخ‌شده برایتان ضرر داشته باشد، قطعا از لحاظ بهداشتی و کیفیت بهتر از غذاهایی است که از بیرون تهیه می‌کنید. به‌ویژه از فست‌فودها و غذافروشی‌های خیابانی که طرفداران زیادی هم دارند.

  1. هزینه غذاهای آماده‌شده در خانه به‌صرفه‌تر از بیرون است

 علاوه بر کیفیت و سلامت غذاهای بیرون، هزینه خوراکی‌هایی که خودتان درست می‌کنید، به‌مراتب به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته در صورتی که تعداد دفعات مصرف غذاهای سرخ‌شده اعضای خانواده شما در طول یک ماه کم نباشد. در این صورت بهتر است برای خودتان یک دستگاه سرخ کن باکیفیت خریداری کنید.

شاید در ابتدا مجبور به پرداخت هزینه می‌شوید، ولی با گذشت زمان و کارکرد بهینه‌ای که این لوازم خانگی برایتان خواهد داشت، متوجه می‌شوید که تصمیم درستی گرفته‌اید.


چرا نباید سرخ کن بخریم؟

اگر هیچ‌کدام از دلایلی که در قسمت قبل بیان شد، نتوانست شما را به خرید سرخ کن ترغیب سازد، پیشنهاد می‌کنیم از این پس به این فکر کنید که چرا نیازی به خرید این کالا ندارید. ما در ادامه برخی از مهم‌ترین‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

  1. علاقه‌ای به مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده ندارید

به همان ‌اندازه که طرفداران غذاهای سرخ‌شده در سراسر جهان زیاد هستند، تعداد کسانی که علاقه زیادی به خوردن انواع خوراکی‌های چرب و سرخ‌شده هم کم نیست. اگر شما از این گروه افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم هرگز سراغ خرید سرخ کن نروید. چون به احتمال بسیار زیاد این کالا در گوشه‌ای از آشپزخانه شما برای مدت‌ها بدون استفاده می‌افتد و فقط با خرید آن پولتان را هدر داده‌اید.

  1. غذاهای چرب سلامتی شما یا اعضای خانواده‌اتان را تهدید می‌کند

متاسفانه به دلایل مختلف از جمله رژیم غذایی ناسالم، برخی از انسان‌ها که روزبه‌روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، به مشکلات متعددی مانند افزایش فشار خون، کلسترول بالا، چربی خون و... مبتلا هستند. اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌اتان با چنین بیماری‌ای دست به گریبان است، توصیه می‌کنیم که هرگز سراغ خرید سرخ کن نروید.

چون یا با تهیه غذاهای چرب سلامت او را به خطر می‌اندازید یا به دلیل استفاده نکردن از دستگاه، عملاً متحمل هزینه‌ای برای خرید وسیله‌ای بی‌کاربرد شده‌اید.


  1. به دلیل مشغله کاری، فرصت استفاده از سرخ کن را ندارید

زندگی و روزمرگی‌های افراد شاغل به‌ویژه خانم‌ها، کمی متفاوت‌تر از بانوان خانه‌دار است. اگر به دلیل مشغله کاری زمان کمی از شبانه‌روز را در منزل هستید یا فرصت کافی برای تهیه انواع غذاهای سرخ‌شده ندارید، خرید سرخ کن زیاد مناسب شما نیست.

  1. مصرف انرژی برایتان مهم است

یکی از ویژگی‌هایی که باید در هر کالایی از جمله لوازم خانگی برقی وجود داشته باشد، مصرف پایین انرژی است. متاسفانه سرخ کن‌ ها محصولاتی با مصرف انرژی بالا هستند. اگر انرژی و مصرف بهینه آن برایتان در اولویت قرار دارد، خرید این کالا را پیشنهاد نمی‌کنیم.


  1. بودجه خرید سرخ کن را ندارید

همیشه بودجه یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار در خرید است. مخصوصاً تهیه لوازم خانگی برقی که برخی از آن‌ها قیمت بالایی دارد. اگر در ابتدای زندگی هستید، مثلاً در حال تدارک جهیزیه، فقط به این دلیل که دلتان آشپزخانه‌ای با چیدمان کامل و شیک می‌خواهد، سراغ خرید سرخ کن نروید. شاید تعداد دفعات استفاده از این لوازم خانگی در زندگی شما به انگشتان هر دو دست هم نرسد، اما مجبور به پرداخت هزینه‌ برای دستگاهی می‌شوید که کاربرد موثری در زندگیان ندارد. 

و اما کلام آخر...

سرخ کن وسیله‌ای است که برای خرید آن باید پیش از هر چیزی به سبک زندگی­تان نگاه کنید. ما در این مطلب شما را با هرآنچه نیاز است در مورد خریدن یا نخریدن این محصول بدانید، آشنا کردیم. اما در آخر این شما هستید که با درنظر گرفتن تمام جوانب، تصمیم درست را خواهید گرفت.