خرید ظروف چوبی چه مزیت‌هایی دارد

خرید ظروف چوبی چه مزیت‌هایی دارد

ظرف‌های چوبی شما را یاد چه چیزهایی می‌اندازد؟ تجربۀ غذاخوردن در ظرف‌های چوبی را دارید؟ 

به طور کلی چوب به عنوان یک عنصر مهم و پرطرفدار در همۀ ابعاد زندگی انسان‌ها وجود دارد. از دوره‌های آغازین بشریت، استفاده از چوب مرسوم بوده است. با اینکه مصالح ساختمانی و مواد متنوعی برای ساختن خانه و ابزار در طول تاریخ ابداع شده‌اند، چوب همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. 

هنوز خانه‌های چوبی با طراحی‌های جدید ساخته می‌شوند. همچنین در بیشتر قسمت‌های خانه از چوب یا حداقل نمای چوب استفاده می‌شود. هنوز بخش عمده‌ای از مواد خام مبلمان و تزئینات خانه‌ها و محیط‌های کاری  از چوب ساخته می‌شوند یا در آن‌ها از نمای چوب استفاده می‌شوند. 

این استقبال و توجه به خاطر اصالت جنس چوب و علاقۀ بشر به استفاده از آن در تمام دوره‌های تاریخی است. در این میان یکی از صنایعی که در آن از چوب استفاده می‌شود، صنعت ساخت وسایل آشپزخانه و ظرف‌های غذاست. 

اخیراً در کافه‌ها و رستوران‌ها و خانه‌ها از ظروف چوبی مدرن استقبال چشمگیری شده است. این ظرف‌ها با حسی که از طبیعت منتقل می‌کنند و رنگ اشتهاآورشان طرفداران بسیاری دارند. 

در این نوشته می‌خواهیم از ظروف چوبی و مزیت‌های آن‌ها بگوییم. اگر قصد خرید ظروف آشپزخانه و تغییر دکوراسیون آشپزخانه را دارید، این مطلب را بخوانید. شاید انتخاب شما ظروف چوبی باشد.




 

ظروف چوبی به غذا واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند

بیشتر ظرف‌هایی که معمولاً استفاده می‌کنیم، از فلز، ملامین و… هستند. همۀ این ظروف در هنگام خوردن غذا داغ می‌شوند. هر کدام از این مواد در مقابل حرارت واکنش‌هایی دارند. 

مثلاً ظروف آلومینیومی در واکنش به اسیدهای آلی موجود در غذا بیشتر از میزان نیاز بدن، آلومینیوم وارد غذا می‌کنند. این موضوع ممکن است به آلزایمر، اختلال متابولیسم استخوان، التهاب مفاصل و مسمومیت کلیه منجر شود.

ظروف مسی معمولاً با کمی سرب قلع‌اندود می‌شوند. و رنگ مسی آن‌ها از قلع است. در طول زمان و در برخورد با حرارت رنگ مس، سفید می‌شود. از این‌جا می‌شود فهمید که قلع به همراه سرب به مرور وارد غذاها می‌شود.

دربارۀ مضرات ظروف پلاستیکی هم که بسیار شنیده‌اید.

اما ظوف چوبی این مشکلات را ندارند؛ چون جنس آن‌ها طبیعی است. چوب هیچ واکنشی به گرما نشان نمی‌دهد و مواد مضر از آن وارد غذا نمی‌شوند.

ظروف چوبی ضد باکتری هستند

در انواع موادی که با آن‌‎ها ظروف آشپزخانه تولید می‌شود، رشد باکتری سرعت زیادی دارد. چوب این خاصیت را دارد که ضد باکتری است. در صورتی که آن را پاکیزه نگه دارید، باکتری در آن رشد نمی‌کند.

ظروف چوبی دوستدار محیط زیست هستند

می‌دانید که یکی از دغدغه‌های مهم معاصر، مسئلۀ محیط زیست است. مصرف‌گرایی بیش از حد و استفاده از موادی که به چرخۀ طبیعت بازنمی‌گردند، به محیط زیست آسیب زده است.

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که استفاده از ظروف چوبی باعت قطع درختان نمی‌شود؟

در پاسخ باید بگوییم که شکل استاندارد تولید ظروف چوبی هماهنگی این صنعت با قوانین بین‌المللی قطع درختان است. گذشته از این بعضی از ظروف چوبی مانند بامبو از گیاهانی تولید می‌شوند که رشد سریعی دارند و قطع آن‌ها به طبیعت آسیب نمی‌زند.

 

ظروف چوبی بادوام هستند

بسیاری از مواد ظروف آشپزخانه آسیب‌‎های مخصوص خود را دارند. شکستن، زنگ‌زدن، کج‌شدن یا هر آسیب دیگری که روزمره با آن روبه‌رو هستیم.

اگر از ظروف چوبی درست استفاده کنیم و آن‌ها را به موقع روغن‌کاری کنیم مدت‌ها می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

به دلیل سبکی و دوامی که دارند برای استفاده در بیرون از خانه و پیک‌نیک هم مناسب هستند.


 

ظروف چوبی زیبایی هنری و خاص دارند

حتماً دیده‌اید که در کافه‌ها استقبال چشمگیری از ظروف چوبی شده است. ظروف چوبی در طراحی دکوراسیون داخلی هنری و زیبا، کاربرد بسیاری دارد.

چوب به دلیل حس طبیعی و آرامشی که منتقل می‌کند، برای زیباترکردن محیط خانه یا محل کار بسیار مناسب و چشم‌نواز است.

ظروف چوبی داغ نمی‌شوند

غذای داغ را در بیشتر ظروف نمی‌توانید در دست بگیرید. ظروف چوبی گرما را انتقال نمی‌دهد. وقتی ازآن‌ها استفاده می‌کنید دست شما نمی‌سوزد.  

 

نکته‌هایی دربارۀ خرید ظروف چوبی

اگر با خواندن این نوشته و تا این‌جای مطلب به خرید ظروف چوبی علاقه‌مند شده‌اید ادامۀ این مطلب را هم بخوانید.

در ادامه به نکته‌هایی اشاره می‌کنیم که برای خرید ظروف چوبی بهتر است به آن‌ها توجه کنید.

  1. در صورت استفادۀ روزانه از ظروف چوبی باید هر چند وقت یک بار آن‌ها را آب‌بندی کنید. برای آب‌بندی و روغن‌کاری ظروف چوبی مواد مخصوصی در بازار موجود است.
  2. در هنگام استفاده از ظروف چوبی باید مواظب باشید به مدت طولانی خیس نمانند. حتی اگر تکه‌های غذا در آن‌ها گیر کرده است، برای مدت طولانی آب را در آن‌ها نگه ندارید یا آن‌ها را در آب نگذارید.

بهتر است بلافاصله بعد از غذا ظروف چوبی را با دست بشویید و بگذارید خشک بشوند. این کار کمک می‌کند که این ظرف‌ها عمر بیشتری داشته باشند.

  1. اغلب ظروف چوبی ممکن است گران به نظر برسند. اما به دلیل ماندگاری طولانی، خرید آن‌ها به‌صرفه است. بنابراین در هنگام خرید ظروف چوبی تاحت تأثیر قیمت آن‌ها قرار نگیرید. بدانید که نسبت به ظرف‌های دیگر ماندگاری بیشتری دارند.
  2. ممکن است بعضی از برندهای تولید ظروف چوبی در ساخت آن‌ها از رنگ‌های مصنوعی استفاده کنند. اگر ظروف چوبی ارگانیک نباشند یا با رنگ پوشانده شده باشند، برای سلامتی مضر هستند.

بنابراین در انتخاب برندی که ازآن خرید می‌کنید، دقت کنید و مطمئن بشوید که در فرآیند تولید این محصولات از مواد زیانبار استفاده نشده باشد.

 

همان‌طور که خواندید استفاده از ظروف چوبی مزایای مورد توجهی دارد. علاوه بر این برای شما دردسر ندارد. با کمی مراقبت می‌توانید ظروفی با جنس طبیعی و سالم داشته باشید.

با استفاده از ظروف چوبی در دکوراسیون داخلی حس طبیعت، سادگی و زیبایی را به خانه می‌برید. ظروف چوبی به خاطر بافت و رنگ طبیعی با بیشتر سبک‌های دکوراسیون داخلی هماهنگی دارند. اگر در دکوراسیون آشپزخانه از آن‌ها استفاده کنید، اصالت و زیبایی خاصی در فضا ایجاد می‌کنید. همچنین اشتیاق شما به آشپزی بیشتر می‌شود.

خوردن غذاهای گرم در ظرف‌های چوبی بسیار لذت‌بخش است. میزهای غذای شما با استفاده از ظروف چوبی گرم‌تر و صمیمی‌تر می‌شوند.

اگر تا امروز به فکر خرید ظروف چوبی نیفتاده‌اید، آن را در گزینه‌های خرید در نظر بگیرید. با خرید لوازم آشپزخانه و ظروف چوبی از حضور طبیعت در زندگی لذت ببرید.


برچسب‌ها