نکات و راهنمای انتخاب و خرید مبلمان

نکات و راهنمای انتخاب و خرید مبلمان

گاهی خرید مبلمان برخلاف انتظارمان زمان زیادی را از ما می‌گیرد. خرید مبلمانی که متناسب با دکوراسیون خانه ­مان باشد. مدل‌های مختلف مبلمان از مبلمان راحتی گرفته تا مبلمان استیل، اداری و ... همه انتخاب‌هایی هستند که موقع خرید پیش روی شما قرار می‌گیرد.

قبل از خرید مبلمان بهتر است اصول انتخاب مبلمان را بدانید تا از ساعت‌ها چرخش در میان فروشگاه‌ها دوری ‌کنید. مثلاً لازم است بدانیم مبلمان را برای چه‌ کاری و چه جایی می‌خواهیم آن‌وقت خیلی راحت می‌توانیم ببینیم آیا این مبلمان با سبک دکوراسیون داخلی ما مطابق است یا خیر. ما خواهان یک دکوراسیون هستیم که بتواند زیبایی و جذابیت را به خانه ما هدیه دهد و البته قیمت مناسبی داشته باشد.

دانستن این نکات و اصول قبل از خرید مبلمان آنلاین یا حضوری به شما کمک می‌کند تا از هزینه‌های سرسام‌آور و صرف زمان زیاد برای خرید مبلمان جلوگیری کنید. توجه به این اصول هم قبل از خرید و هم‌ زمانی­که برای خرید روانه بازار می‌شوید حائز اهمیت هستند.



قبل از خرید مبلمان برنامه‌ریزی کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از هدر رفتن وقت، پول، انرژی و جلوگیری از پشیمانی‌های پس از خرید این است که یکسری اصول ابتدایی را در ذهن داشته باشید و خرید مبلمان منزل خود را بر اساس آن استوار نمایید. قبل از خرید این سؤالات را از خود بپرسید:

  • قصد خرید چه نوع مبلمانی را دارید؟


قبل از خرید مبلمان به‌دقت بررسی کنید که دقیقا قصد خرید چه بخش‌هایی را برای مبلمان خود دارید. در یک طبقه‌بندی لوازم مبلمان در دو دسته قرار می‌گیرند:

مبلمان روکش‌دار: مبلمان روکش‌دار به آن دسته‌بندی از مبلمانی گفته می‌شود که در آن­ها پوشش نرمی برای نشستن وجود دارد و یک فنر را نیز در صورت نیاز در آن­ها قرار می‌دهند تا قابلیت ارتجاعی مبل بالا رود و سپس روکشی را روی آن­ها می‌کشند، مانند مبل‌های نشیمن و کاناپه‌ها که بالشتکی را شامل می‌شوند.

مبلمان موردی: مبلمان موردی به اسباب و اثاثیه‌ای گفته می‌شود که قسمت بالشتک برای آن تعبیه نشده است، مانند میز، ویترین، کابینت و قفسه. درواقع تمام وسایلی که موقع خرید مبلمان به آن‌ها فکر می‌کنیم.

تنوع موجود در بازار ممکن است ما را وسوسه کند تا به گزینه‌های متنوعی فکر کنیم؛ اما با مشخص کردن هدف خیلی از گزینه‌ها به‌تدریج از سبد خرید شما حذف خواهند شد.




  • قصد استفاده مبلمان برای چه منظوری را دارید؟

گاهی لازم است قبل از خرید مبلمان بررسی کنیم که چه کسانی قصد استفاده از آن را دارند. مثلاً ممکن است شما مبلمان را برای اتاق پذیرایی در جهیزیه یک عروس تدارک دیده باشید و گاهی هدف شما تهیه یک مبلمان راحت برای افراد مسن است. وقتی کاربرد مبلمان برایتان مشخص شد به‌راحتی می‌توانید مشخص کنید که چه جنس، مدل و حتی رنگ پارچه‌ای را در خرید مبلمان لحاظ کنید. افراد مسن و سالخورده رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنند که شاید یک فرد مجرد نمی‌پسندد، در مقابل خانواده‌ای که بچه‌های زیاد دارند مدل‌ها و پارچه‌هایی متفاوتی را می‌پسندند.

پس توجه به جمعیت خانواده، بازه سنی افراد در تعیین رنگ، مدل، نوع و اندازه مبلمان بسیار اثرگذار است.

  • چقدر فضا برای چیدمان مبلمان در اختیار دارید

نگاهی به خانه و فضایی که در اختیار دارید بیندازید. چقدر فضا در اختیار دارید؟ یک نکته مهم در خرید مبلمان در نظر گرفتن سایز اتاق مورد نظر است. بهتر است قبل از خرید با توجه به فضا پلان مورد نظرتان را بچینید و با یک محاسبه سرانگشتی چیدمان‌های مختلف را در اتاق تست کنید. بهترین حالت را بررسی کنید و این حالت را با مبلمان انتخابی‌تان تطبیق دهید.

یکی از نکات مهم دیگر موقع خرید مبلمان توجه به سایز آن با توجه به عرض راه‌پله‌ها، متراژ راهروها و عرض درب ورودی است. درهای ورودی کوچک یا راهروهای کم‌عرض مشکلاتی است که برخی اوقات نادیده گرفته می‌شوند و حمل‌ونقل را دچار مشکل می‌کنند.



  • چه میزان بودجه برای خرید مبلمان مشخص کرده‌اید؟

خریدار عاقل قبل از هر چیز بودجه خود را بررسی می‌کند و بر اساس آن انتخاب‌هایی بعدی را در نظر می‌گیرد. پس ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و ببینید که چه میزانی را می‌توانید هزینه کنید. ممکن است قصد داشته باشید که مبلمانی را برای چندین سال داشته باشید پس کیفیت بالا و هزینه بیشتری را در نظر می‌گیرید؛ اما گاهی ممکن است به‌صورت دوره‌ای مثلاً بر اساس سن کودک­تان قصد تغییر مبلمان را داشته باشید. پس هزینه کمتری را هم در نظر می‌گیرید.

در نظر گرفتن نیازها، میزان فضا و بودجه مصرفی عوامل مهمی هستند که هرکدام با توجه به شرایط می‌توانند بر خرید مبلمان اثر بگذارند. حالا که گزینه‌های اصلی را مشخص کردید بیاید و به انتخاب‌هایی که می‌توانید داشته باشید نگاهی بیندازید:

خرید مبلمان منزل یا خرید مبلمان اداری؟ لازم است قبل از خرید مبلمان نیازهای خود را مشخص کنید. اگر مبلمان منزل موردنظر شما باشد باید مشخص کنید که خرید مبلمان راحتی یا مبلمان پذیرایی موردنظر شما است.

جنس انواع مبلمان

موقع خرید مبلمان اگر بررسی کرده باشید (چه از نوع روکشی و چه موردی) هرکدام از جنس چوب متفاوتی ساخته‌شده‌اند. بازار ایران هم معمولاً در دودسته جنس چوبی و غیرچوبی قرار دارند. عمده محصولات مبله از چوب سختی و چوب نرم ساخته می‌شوند.

چوب سخت به چوب درختانی مانند ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ) و سدر اطلاق می‌شود. طبیعی است مبلمانی که از چوب نرم ساخته می‌شوند دارای قیمت ارزان‌تری نیز هستند.

انواع مبلمان داخلی

مبل راحتی

در میان افراد مختلف خرید مبل راحتی رواج بسیاری دارد. در این نوع مبل از چوب کمتری استفاده می‌شود و پارچه‌هایی لطیف و مرغوب این نوع مبلمان را پوشش می‌دهند. این مبل برای افراد مسن و خانواده‌های با بچه کوچک بیشتر کاربرد دارد. هنگام خرید مبل راحتی بهتر است آن را تست کنید، روی آن بنشینید و میزان راحتی ستون فقرات، پاها و همچنین میزان فرورفتگی و سفت نبودن نشیمن‌گاه آن را امتحان کنید.

دقت کنید که این مدل راحتی نباید لبه‌های تیزی داشته باشد تا موقع نشستن و استراحت فرد دچار مشکل شود. نکته مهم دیگر در خرید مبل راحتی کیفیت پارچه مورداستفاده، قابل شستشو بودن و کیفیت دوخت است. مبل‌های راحتی پراستفاده‌ترین نوع مبل در میان افراد برای خرید مبلمان منزل است.

مبل استیل یا (سلطنتی)


خرید مبلمان سلطنتی یا استیل برای دکوراسیون داخلی طرفدار زیادی دارد. اگر شما هم به این سبک مبلمان علاقه دارید و درعین‌حال فضای لازم برای خرید مبلمان استیل دارید، انتخاب باشکوهی است. مبلمان استیل نقطه مقابل مبلمان راحتی است و چوب بیشتری در این نوع به‌کاررفته است. دسته‌ها و پایه‌های چوبی با زیبایی و ظرافت خاصی طراحی‌شده‌اند و جلال و شکوه پادشاهان را یادآوری می‌کنند. این زیبای به‌ویژه در قسمت تاج قابل‌توجه است.

رنگ‌های طلایی و فندقی عمده رنگ‌هایی است که در طراحی مبلمان استیل کاربرد دارند. تنوع بسیاری در طراحی این سبک مبلمان وجود دارد و هر شخصی می‌تواند باسلیقه و فضایی که در اختیار دارد مبلمان موردنظرش را در بازار پیدا کند. ست مبل استیل 9 نفره است اما می‌توانید تعداد بیشتری را سفارش دهید. هنگام خرید مبلمان سلطنتی علاوه بر زیبایی به‌راحتی هم توجه کنید و زیبایی را فدای راحتی نکنید.

مبل کلاسیک

نوع دیگری از مبلمان که جز ظریف‌ترین و حتی گاهی زیباترین نوع مبلمان محسوب می‌شود مبل کلاسیک است. این نوع از ابتدا در کشورهای اروپا طراحی‌شده و به‌تدریج در کشورهای خاورمیانه و عربی رایج شده است. منبت‌کاری‌های ظریف با منحنی‌های یکسان و دقیق همراه با طراحی پشتی بلند زیبایی آن را چشم‌گیر ساخته است. خرید مبلمان کلاسیک برای فضاهای بزرگ بسیار توصیه می‌شود. ست 7 نفره و وجود کوسن‌های زیبا و ظریف وجه تمایز این نوع مبل از مبل‌های سلطنتی است.



مبل ال

مبل ال ازجمله سری مبلمانی است که برای محیط‌های اداری و خانه‌های کوچک بسیار مناسب است. اگر خانه‌تان نقلی و کوچک است خرید مبل ال برای شما توصیه می‌شود. این مدل همان‌طور که از اسمش هم پیداست به‌صورت حرف L انگلیسی طراحی‌شده‌اند. این سبک برای گوشه‌های زاویه‌دار خانه کاربرد دارد تا بدون بر هم خوردن فضا زیبایی محیط را افزایش دهد.

قابلیت تختخواب شدن این مبلمان با کاهش هزینه‌ها، آن را گزینه مناسبی برای افرادی که مهمان زیادی دارند یا فضای سوئیت‌ها ساخته است. با انتخاب رنگ‌بندی مناسب و متناسب با دکوراسیون خود می‌توانید یک انتخاب عالی داشته باشید.



مبل مدرن

زنگ‌های زیبا و خاص مبل‌های مدرن آن‌ها را یک گزینه محبوب در میان افراد قشرهای مختلف ساخته است. این سبک مبل بسیار به سبک مبل راحتی نزدیک است. انتخاب‌های متفاوتی با این سبک مبل می‌توان در چیدمان خانه داشت. بخشی در اتاق مطالعه و کنار کتابخانه بخشی گوشه اتاق نشیمن یا اتاق‌خواب و به این صورت دستتان در چیدمان آن بسیار باز است.

نکات مهم در خرید مبلمان


  • از کجا خرید کنیم

خرید مبلمان اصولاً به‌جای خاصی محدود نمی‌شود شما می‌توانید از فروشگاه‌های نزدیک محل زندگی خود، یا تولیدکنندگان عمده خرید کنید. البته خرید اینترنتی مبلمان را هم در نظر بگیرید که با بررسی اصل بودن فروشگاه می‌توانید به خرید اینترنتی هم اعتماد کنید. در کنار تمام این موارد زمان جستجو به کیفیت کالاهای ارائه‌شده، قیمت و خدمات پس از فروش دقت کنید.

  • کی خرید کنیم

اگر خرید شما طبق برنامه‌ریزی قبلی باشد می‌توانید از تخفیفات فصلی و مناسبتی که در این حوزه وجود دارد استفاده کنید. حتی نمایشگاه‌های سالیانه هم جای مناسبی برای خرید هستند.

  • گارانتی و مرجوعی

گارانتی هر اسباب و اثاثیه‌ای را که می‌خواهید بخرید با دقت بررسی کنید. ببیند شرکت مربوطه چه سیاست‌های را برای زمان پس دادن کالا در نظر گرفته است.

  • مطالعه اتیکت‌ها محصول

برخی سازندگان از موادی به نام وینل یا سایر مواد مصنوعی در محصول خود استفاده می‌کنند. این نوع مواد مصنوعی ظاهر چرمی، چوبی و مرمری به مبلمان می‌دهند. این موارد در برچسب محصول قید می‌شوند.

سخن نهایی با خریداران مبلمان

خرید مبلمان یک انتخاب ساده نیست؛ اما با رعایت نکات مهمی که در حوزه خرید مبلمان وجود دارد می‌توان این خرید را به یک خرید ساده و مطمئن تبدیل کرد؛ مانند هر خرید دیگری شما باید پیش از خرید بدانید که هدفتان از خرید مبلمان چه می‌باشد. این اهداف با پاسخ دادن به سؤالاتی که در طول مقاله مطرح کردیم مشخص می‌شود. در مراحل بعدی با شناخت انواع مبلمان و جنس انتخاب مبلمان ساده‌تر هم خواهد شد. با آگاهی از این نکات می‌توانید از پرداخت هزینه‌های بالا در خرید مبلمان جلوگیری کنید.