اگر چیدمان شلوغ و پر از اثاثیه دارید، این مقاله را مطالعه کنید

اگر چیدمان شلوغ و پر از اثاثیه دارید، این مقاله را مطالعه کنید

چیدمان شلوغ شاید در نگاه اول متنوع و جالب باشد، اما برای مکان‌هایی که به صورت دائم در آن حضور دارید، اصلاً گزینه انتخابی مناسبی نیست. 

چیدمان شلوغ اگر در فضای کوچک و بدور از نور خورشید باشد، در طولانی‌مدت آسیب‌هایی به روحیه شما وارد می‌کند که شاید بتوان گفت آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر هستند. 

با گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی و کاهش سطح اقتصادی افراد، استفاده از آپارتمان‌های کوچک با فضای بسته بسیار رواج یافته است. فضای کوچک آپارتمانی یکی از دلایل به وجودآمدنِ چیدمان شلوغ است. البته باید به خاطر داشته باشیم که چیدمان شلوغ با بی‌نظمی بسیار متفاوت بوده و منظور از چیدمان شلوغ در این مقاله نامرتب و بی‌نظم بودن وسایل و لوازم شخصی و خانه نیست. 

در ادامه به بررسی و معرفی روش‌هایی برای چیدمان و قراردادن وسایل در آپارتمان‌های کوچک می‌پردازیم. 

کوچک بودن آپارتمان سبب می‌شود تا از هر سانتی‌متر فضایی که در اختیار قرار می‌گیرد، به نحو احسنت استفاده شود. بنابراین در انتخاب وسایل باید دقت لازم را به عمل آورد.

 

استفاده از فضای دیوار

لطف بیشتری به دیوارها داشته باشید. دیوارها تنها برای نصب ساعت دیواری و تابلو نیستند، در آپارتمان‌های کوچک گزینه بسیار مناسبی برای کمک به جلوگیری از چیدمان شلوغ هستند.

پیشنهاداتی برای استفاده بهتر و کاربردی‌تر از دیوارها

  • قفسه‌های کتاب یا وسایل خود را تا بالای دیوار ادامه دهید.
  • از گلدان‌ها و گیاهان دیواری استفاده کنید تا علاوه بر صرفه‌جویی در فضا، از محیطی سبز و روحیه‌بخش بهره‌مند شوید.
  • بر روی دیوارهایی که فضای کافی وجود دارد، شلف‌ها را نصب کنید تا فضای کافی برای قراردادن وسایل‌تان داشته باشید.


انتخاب مناسب سرویس چوب

استفاده از وسایل چند منظوره می‌تواند به نظم بیشتر محیط‌های کوچک و جلوگیری از چیدمان شلوغ در فضاهای کوچک، کمک قابل توجهی نماید. برخی از اثاثیه منزل جز وسایل چند منظوره دسته‌بندی می‌شوند.

وسایل چند منظوره همچون :

برخی از مبل‌ها که قابلیت تبدیل‌شدن به تخت‌خواب را دارند.

برخی از تخت‌خواب‌ها که دارای قفسه‌ها و کمد برای قراردادن وسایل در داخل خود هستند.

برخی دیگر از تخت‌خواب‌ها که دارای کشوهایی حدفاصل زمین و سطح تخت هستند.

برخی از تخت‌خواب‌ها که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا شما بتوانید، تشک تخت را به راحتی بلند کرده و از فضای زیر تخت برای وسایل خود استفاده کنید.

اگر مبلمان یا صندلی‌های شما چند منظوره نیست، می‌توانید برای آن‌ها روکش‌هایی تهیه کنید تا فضای داخل پایه‌ها مشخص نباشد، این فضا یک فضای جدید برای قراردادن وسایل شما خواهد بود.

همچنین می‌توانید از فضای داخل صندلی برای وسایل خود استفاده کنید. این صندلی‌ها بخصوص برای وسایل خیاطی کاربرد بارزی دارند.

همچنین می‌توانید از مبلمان و صندلی‌هایی استفاده کنید که در دیواره آن‌ها فضایی برای قراردادن وسایل و کتاب قرار دارد.

این فضاها هر کدام می‌توانند بسیاری از وسایل شما را در خود جای دهند و از بهم‌ریختگی و چیدمان شلوغ جلوگیری کنند.

انتخاب مناسب رنگ دیوارها و وسایل

در نگاه اول رنگ سفید باعث بزرگ‌تر شدن فضا می‌شود، ولی استفاده مداوم از رنگ سفید خسته‌کننده بوده و در روحیه افراد اثرات منفی برجای می‌گذارند. 

بیشتر بخوانید: رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی

استفاده از رنگ‌های دیگر به تنهایی یا به صورت ترکیبی متناسب با رنگ سفید، باعث می‌شود علاوه براینکه محیط برای شما بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود، خستگی چشم را نیز تجربه نکنید. 

توجه داشته باشید که اگر تناسب را میان رنگ وسایل و دیوارها رعایت نکنید به داشتن چیدمان شلوغ کمک کرده‌اید.

رنگ‌هایی همچون رنگ بنفش در بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای کوچک تاثیرگذار هستند.

هرچه فضا کوچک‌تر باشد، محیط تاریک‌تر به نظر می‌آید. استفاده از رنگ خاکستری در عین شیک و به‌روز بودن محیطی دنج را برای شما به ارمغان می‌آورد.

استفاده از رنگ‌های تیره، خصوصاً در یک فضای کوچک باعث به‌وجودآمدن سایه می‌شود. وجود سایه‌ها می‌تواند دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده باشد.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از رنگ سفید خسته شده‌اند، اما هنوز قدرت ریسک استفاده از رنگ‌های خاص را ندارند و به دنبال رنگ خنثی دیگری برای جایگزینی رنگ سفید هستند. 

استفاده از رنگ بژ یا کرمی جایگزین مناسبی برای رنگ سفید است، چرا که رنگی خنثی بوده و به راحتی می‌توان آن را با دیگر رنگ‌ها ترکیب کرد و تناسب خوبی به دست آورد. همچنین در بزرگ‌تر نشان دادن فضای کوچک بسیار کاربردی است.



استفاده از رنگ سفید یک فضای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. رنگ سفید، همه چیز را روشن‌تر نمایش داده و نور را به خوبی منتقل می‌کند، اما خسته‌کننده است. ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های گرم، ایجاد سایه به کمک وسایل و رنگ‌ها به شما کمک می‌کند از بروز چیدمان شلوغ در خانه جلوگیری کرده و از مزایای زیاد رنگ سفید بهره ببرید.

انتخاب مناسب پرده

 

اگر اتاق‌های شما به منبع نور طبیعی، خورشید، دسترسی دارد. آن را با پرده‌های ضخیم و تاریک مسدود نکنید. حتی اگر پنجره اتاق شما از نور خورشید تغذیه نمی‌شود آن را با پرده‌های ضخیم نپوشانید. پرده‌های نازک بهترین گزینه برای استفاده حداکثری از نوری است که در محیط وجود دارد. 

وجود نور، بخصوص نورخورشید، باعث می‌شود، محیط خانه شما بزرگ‌تر نمایش داده شود. نور کافی از نمایش محیط خانه با چیدمان شلوغ جلوگیری می‌کند. هرچه ارتفاع اتاق بیشتر باشد به بزرگ‌تر نشان‌دادن فضا بیشتر کمک می‌کند. برای اینکه خانه شما بزرگ‌تر به نظر بیاید. از پنجره‌های بلند، پرده‌های بلند و همچنین از کاغذدیواری‌هایی با طرح و نقش عمودی استفاده کنید. خطای دید به وجود آمده باعث می‌شود، فاصله سقف تا زمین بیشتر به نظر رسیده و فضا بزرگ‌تر بچشم آید.

انتخاب مناسب فرش

 

انتخاب یک فرش بزرگ برای اتاق به صورتی که بخشی از آن به زیر مبلمان برود، یک ترفند جسورانه برای بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای اتاق است. 

به یاد داشته باشید که مبلمان را به صورت کامل به دیوار نچسبانید، رعایت فاصله متعادل بین مبلمان و دیوار به بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق کمک قابل توجهی می‌کند. 

استفاده از آیینه بر روی دیوار، به انتشار بیشتر نور در فضا کمک می‌کند. علاوه براین به جلوه بخشیدن به محیط و زیباتر شدن محیط داخلی خانه، کمک زیادی می‌کند. 

توجه کنید، انتخاب آیینه مناسب به تنهایی شرط کافی برای زیباترشدن محیط نیست. زمانی که آیینه را به دیوار نصب می‌کنید، ظاهر اطراف آیینه در زیباتر شدن آن تاثیرگذار است. 

اگر آیینه را بر روی دیواری نصب می‌کنید که با دیوار مقابلش فاصله چندانی ندارد، بهتر است بر روی دیوار مقابل از تابلویی زیبا استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی که تابلو به محیط می‌دهد، انعکاس تصویرش در آیینه نیز جلوه خاصی داشته باشد.

 

نتیجه‌گیری

امروزه گسترش آپارتمان‌نشینی و همچنین استفاده از خانه‌هایی با فضای کوچک، باعث به وجودآمدن چیدمان شلوغ در خانه‌ها شده است. اولین تاثیر مخرب چیدمان شلوغ خانه بر روی اعصاب افراد ساکن در خانه است. خانه باید محیطی آرام باشد و به افراد آرامش ببخشد. چیدمان مناسب وسایل خانه و پرهیز از چیدمان شلوغ به برقراری حس آرامش در محیط کمک زیادی کرده و محیطی مطلوب و صمیمی را برای افراد خانواده به وجود می‌آورد. 

افراد خانواده در خارج از محیط خانه با تنش‌های عصبی زیادی دست به گریبان هستند، برای داشتن زندگی بهتر و آرامش بخش‌بودن محیط خانه، به تناسب رنگ وسایل، چیدمان اصولی و درست اثاثیه منزل توجه ویژه‌ای باید داشت.