ناگفته‌هایی از پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه

ناگفته‌هایی از پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه

چند سال پیش همسرم در آشپزخانه یکی از قاشق‌های چوبی‌ام را شکست. برای جبران این اتفاق تصمیم گرفت تا قاشق چوبی‌ای را برای من درست کند. پس شروع به تحقیق و پرسش کرد و بهترین چوب، برای ساخت ظروف چوبی آشپزخانه را پیدا و آن را تهیه کرد.

بعد از اتمام تراش‌کاری چوب و درآوردن آن به شکل قاشق، باید با استفاده از نوعی روغن خاص آن را پرداخت و شاید با ایجاد پوشش رنگی روی قاشق آن را در برابر آب و حرارت مقاوم‌تر می‌کردیم. نتیجه نهایی، تجربه ساخت قاشق چوبی شگفت‌انگیز و زیبایی بود که هرگز فراموش نمی‌شود.

من با شما از پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه صحبت می‌کنم، تا بتوانید در زمان خرید ظروف چوبی آشپزخانه یا در زمان ساخت این ظروف با دستان هنرمندتان، از این نکات استفاده کنید.

 

چوب مناسب برای ساخت ظروف چوبی آشپزخانه چیست؟


 

از آنجایی که ظروف چوبی آشپزخانه از زیبایی ذاتی برخوردار هستند، می‌توانند این زیبایی را به  آشپزخانه و میز غذای شما، هدیه دهند. استفاده از ظروف چوبی علاوه بر هدیه زیبایی، سلامتی را هم برای شما به ارمغان می‌آورد، به شرط آنکه در زمان خرید به پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه، توجه زیادی داشته باشید.

استفاده از چوب نامناسب در ساخت یا رنگ و روغن بی‌کیفیت در پرداخت این ظروف، باعث شده تا کیفیت و سلامت آن‌ها تا حد زیادی، کاهش پیدا کند.

 

پس در زمان خرید باید توجه داشته باشیم که ظرف چوبی انتخابی ما، از چوب طبیعی و مناسبی ساخته شده باشد. برای مثال استفاده از چوب درختانی که در آب‌وهوای بارانی رشد کرده‌اند، به عنوان پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه، کار درستی نیست. این درختان به دلیل شرایط آب‌وهوایی از تراکم بالایی برخوردار نبوده و ظروف ساخته شده از آن‌ها، مقاوم نیستند.

پس اگر بعد از خرید ظروف متوجه پوسته‌پوسته شدن آن‌ها، تنها بعد از چندبار استفاده، شده‌اید، به این معنا است که این ظروف از چوب باران‌دیده ساخته شده‌اند. البته درختان برای رشد به باران و آب نیاز دارند، پس نمی‌شود چوبی بدون باران پیدا کرد. منظور از چوب باران‌دیده، درختانی هستند که در معرض برف و باران شدیدی قرار داشته‌اند.

 

در صورت ساخت ظروف چوبی آشپزخانه با چوب باران‌دیده، برای آنکه آن‌ها را به شکل و فرم استاندارد در بیاورند، ظروف را در چندین مرحله از فرآیند شیمیایی وارد کرده، که در ظاهر پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه را به خود می‌گیرد، اما در هنگام تهیه غذا، در صورت واکنش با مواد غذایی به سلامت شما ضرر می‌رسانند.

 

برای جلوگیری از این قبیل مشکلات و تهیه ظروف چوبی آشپزخانه استاندارد، تنها یک راه وجود دارد و آن است که ظرف مورد نظرتان را با ظرفی که از سلامت آن مطمئن هستید مقایسه کنید. درصورتی که ظروف بافت و پوشش یکسانی داشته باشند، می‌توانید با خیال راحت خریدتان را نهایی کنید.

 

با یادگیری شرایط نگه‌داری، تمیز کردن و بازسازی ظروف چوبی آشپزخانه، شما ‌می‌توانید طول عمر این ظروف را افزایش داده و به طور مداوم از آن‌ها استفاده کنید.

 

  • سعی کنید بعد از هربار استفاده از ظروف چوبی آشپزخانه، از خیساندن ظروف در آب برای تمیز کردن آن‌ها اجتناب کنید. این کار باعث می‌شود که پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه شما، باد کرده و صدمه ببیند. در صورت خیساندن مداوم ظروف، ممکن است دچار تاب شده و شکل و فرم خود را از دست بدهند.

 

  • روغن‌کاری ظروف چوبی آشپزخانه، از دیگر کارهایی است که می‌توانید برای مراقبت و افزایش طول عمر ظروف‌تان انجام دهید. در صورتی که از ظروف چوبی به طور مکرر استفاده می‌کنید، خوب است روغن‌کاری را هر هفته یا هر ماه انجام دهید.

 

  • استفاده از سنباده درصورتی که ظروف چوبی آشپزخانه‌تان خط یا خش برداشته باشد، کار مفیدی است. سنباده به از بین بردن لکه‌های ظروف هم کمک خواهد کرد. بعد از اتمام کار با سنباده، ظروف را با دستمال نمناک تمیز کرده و بعد آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

 

  • استفاده از روغن‌های بدون بو برای این کار مناسب است. برای مثال استفاده از روغن زیتون بدون بو یا دیگر روغن‌های خوراکی بدون بو، برای سلامت ظروف و همچنین سلامت شما بسیار مفید است.

 

 

  • سرو غذاهای گرم و مایع درون ظروف چوبی کار درستی نیست و طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد. ظروف چوبی آشپزخانه، مناسب سرو غذای جامد و خنک مانند سالاد هستند.

 

بیشتر بخوانید: قیمت ظروف چوبی آشپزخانه در بازار



پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه


 

ظروف چوبی مانند هر ظروف دیگری برای محافظت و افزایش طول عمر به پوشش مناسبی نیاز دارد. استفاده از پوشش، به زیبایی و جذابیت ظروف افزوده و مقاومت آن‌ها را در برابر دما و آب، افزایش می‌دهد. استفاده از رنگ‌های مناسب و مخصوص در پوشش ظروف چوبی آشپزخانه، مانع از رشد هرگونه قارچ یا کپکی روی ظروف می‌شود.

 

در ساخت ظروف چوبی می‌توان از چوب انواع درختان استفاده کرد، که بسته به نوع چوب و درخت، مراحل تولید متفاوت خواهد بود. برای مثال درختانی که در شرایط سخت آب‌وهوایی رشد کرده‌اند، می‌توانند به عنوان پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه، مورد استفاده قرار گیرند. این درختان به دلیل شرایط آب‌وهوایی، با سرعت کمتری رشد کرده و این امر باعث می‌شود تا بافت مقاوم‌تر و متراکم‌تری را داشته باشند.

 

عموما درختانی با برگ‌های پهن مانند گیلاس، افرا، گردو سیاه و... از این قبیل درختان هستند و برای ساخت پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه، بسیار مفیداند.

استفاده از چوب درختانی که دارای رنگ و رگه‌های زیبایی هستند، در ساخت ظروف چوبی تزئینی بسیار رایج است، اما این نوع چوب‌ هرگز برای استفاده در پوشش ظروف آشپزخانه مناسب نیست و طول عمر کمی دارد.

 

پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه در دو نوع متفاوت موجود است.

در نوع اول، ظروف را با رنگ‌ها و روغن‌های شیمیایی، آغشته کرده و از آن‌ها به عنوان پوشش محافظتی استفاده می‌کنند.

اما در نوع دوم از روغن‌های گیاهی و طبیعی برای محافظت از ظروف استفاده می‌شود، که هم سلامت ظرف را تضمین کرده و هم برای سلامتی شما مفید است.

بعد از شکل‌دهی چوب به صورت ظروف آشپزخانه، آن‌ها را با سنباده نرم می‌کنند و در آخر با استفاده از پنبه‌ای آغشته به روغن، به روغن‌کاری ظرف می‌پردازند، که این کار 5 تا 10 دقیقه باید به طول انجامد.

 

روغن‌های مورد استفاده در روغن‌کاری ظروف عبارتند از:

 

  • روغن گردو: این روغن را می‌توان در مصرف غذایی استفاده کرد و درصورتی که ظروف را با این روغن، ‌روغن‌کاری کنید، در سلامت شما تاثیر بسزایی دارد.

 

  • روغن دانه کتان: در هنگام تهیه روغن دانه کتان باید توجه کنید که این روغن حاوی خشک‌کننده متالیک نباشد. درصورتی که روغن مناسب را تهیه کرده باشید، مقاومت چوب در برابر آب بالا خواهد رفت.

 

  • موم زنبور عسل: در صورتی که ظروف چوبی را با موم عسل، روغن‌کاری کنید، رایحه خوشی را به ظروف می‌دهید و آن‌ها را ضد آب خواهید کرد.

 

در حال حاضر استفاده از روغن‌های گیاهی و طبیعی برای روغن‌کاری ظروف، باکیفیت‌ترین گزینه است. استفاده از این روغن‌ها می‌توانند ظروف را ضدآب کرده، اما در مقاومت دمایی آن‌ها تاثیری نخواهند داشت. برای مثال اگر در لیوانی چوبی، آب جوش بریزید، درنهایت شما ترکیبی از آب و روغن را نوشیده‌اید. درست است که این ترکیب سرطان‌زا نیست اما از چشیدن طعم واقعی مواد جلوگیری می‌کند.

 

حرف آخر

 

در صورتی که ظروف چوبی را  برای مصرف مداوم‌تان انتخاب کردید، بهتر است در هر هفته یا هر ماه روغن‌کاری را انجام دهید. این کار را با استفاده از روغن‌های گیاهی انجام دهید تا به سلامتی خانواده کمکی کرده باشید. حتما به یاد داشته باشید که نباید از مواد غذایی گرم و یا مایع در این ظروف استفاده کنید. خرید ظروف چوبی زیبا، بهترین انتخاب شما برای سلامت آشپزخانه‌ و خانواده است.