گاز رومیزی بهتر است یا اجاق گاز فردار

گاز رومیزی بهتر است یا اجاق گاز فردار

آشپزخانه را قلب هر خانه گویند، چرا که با وجود یخچال، اجاق‌گاز، ماشین‌لباسشویی، دو نیاز بزرگ و با اهمیت رفع گرسنگی و پاکیزگی، در آشپزخانه اتفاق می‌افتد. گذراندن زمان به نسبت زیاد، در محیط آشپزخانه برای افراد خانواده بخصوص مادر خانواده، دلیل بسیار مهمی است تا برای خرید هرکدام از وسایل و مکان قرارگیری آن‌ها، تحقیق لازم و کافی به عمل آمده و بهترین گزینه انتخاب شود. 

پیشتر برای انتخاب، یخچال‌وفریزر مناسب، برای خانه، مزایا و معایب هر کدام از انواع یخچال‌وفریزر صحبت کرده و با انواع یخچال‌وفریزرهای موجود در بازار آشنا شدیم. در این نوشته قصد داریم به سراغ اجاق‌گاز رفته، با انواع آن، مزایا و معایب‌شان آشنا شویم. 

اجاق‌گازها به دو دسته رومیزی و اجاق‌گاز فردار دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام بنا به ویژگی‌های‌شان دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. 

اجاق‌گاز فردار که به آن اجاق‌گاز مبله نیز می‌گویند. اجاق‌گازی است که بر روی آن، شعله‌ها و در قسمت پایین آن فِر قرار دارد. در مدل‌های  ۴ – ۵ – ۶ شعله در بازار عرضه شده‌اند. به نسبت تعداد شعله‌ها، طول و عرض متفاوتی دارند. در سه نوع گازی، برقی، گاز-برق نیز در بازار موجود هستند. 

از معایب اصلی اجاق‌گاز فردار، فضایی است که در آشپزخانه اشغال می‌کنند. و این مورد برای قشر جوان جامعه که معمولا زندگی خود را با آپارتمان‌های کوچک شروع می‌کنند، مناسب نیست. اما از طرفی این نوع از اجاق‌گاز، به راحتی قابل حمل بوده و برای مستاجرنشین‌ها گزینه بسیار مناسبی است، چرا که به راحتی قابل حمل‌اند.

مثل هر وسیله دیگری در ابتدا باید با خود صادق بوده و نیازهای خود را در خرید اجاق‌گاز بشناسید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. 

زیبایی اجاق‌گاز فردار نسبت به اجاق‌گاز صفحه‌ای کمتر است. البته زیبایی یک بحث شخصی بوده و افراد زیبایی را متفاوت توصیف می‌کنند. بنابراین ممکن است از دید شما اجاق‌گاز فردار، زیباتر باشد. 

اگر علاقمند به پختن کیک و نان یا انواع غذاهایی که برای پخت به فر نیاز دارند، هستید. اجاق‌گاز فردار گزینه مناسب‌تری برای شماست. البته نگران نباشید اگر به هردلیلی اجاق‌گاز صفحه‌ای دارید، می‌توانید از سولاردم، ماکروفر یا فرهای توکار استفاده کنید. گرچه خرید مجزا هر کدام از این وسایل یک بار مالی بیشتری به اقتصاد خانواده وارد می‌کند. 

اگر بخواهیم از لحاظ مالی و هزینه‌ای که هر کدام از انواع اجاق‌گازها برای خانواده دارند، صحبت کنیم. بدون در نظرگرفتن برند و شرکت سازنده اجاق‌گاز و اینکه اجاق‌گاز در داخل کشور تولید شده باشد یا محصول وارداتی باشد.

اجاق‌گاز صفحه‌ای ارزان‌تر از اجاق‌گاز فردار است و صرفه اقتصادی بیشتری دارد به شرط آنکه هزینه‌ای برای فر توکار یا سولاردم نشود. در غیراین صورت اجاق‌گاز فردار به صرفه‌تر خواهد بود. 

اما اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از فر، اجاق‌گاز فردار مانند یک کابینت استفاده کرده و سالی یک‌بار هم به سراغ آشپزی با فر نمی‌روید. بهتر است به سراغ اجاق‌گاز صفحه‌ای بروید. 

گازهای صفحه‌ای در سه نوع صفحه شیشه‌ای، صفحه سرامیکی و صفحه استیل عرضه می‌شوند. همین تفاوت جنس صفحه در گاز صفحه‌ای، سبب تفاوت قیمت و رضایت مصرف‌کنندگان شده است.

 

صفحه شیشه‌ای

گازهای صفحه شیشه‌ای، با اینکه زیباتر از دیگر گازهای صفحه‌ای هستند، اما دردسر بیشتری نیز به همراه دارند. صفحه شیشه‌ای گاز، بعد از هر بار استفاده، کثیف شده و تمیزکردن آن کاری زمان‌بر است. از طرفی احتمال شکستن شیشه در این نوع از گازهای صفحه‌ای بسیار بالاست. البته ناگفته نماند، جنس شیشه در گاز صفحه شیشه‌ای در مقاومت و طول‌عمر آن بسیار مهم است، اما به هرحال احتمال شکستن شیشه در این موارد بسیار بالاتر از انواع دیگر گازهای صفحه‌ای است.

 

صفحه استیل

پیشنهادی که به اکثر افراد در زمان خرید گاز صفحه‌ای داده می‌شود، صفحه استیل، این نوع از گازهاست. کیفیت بالاتر این نوع از صفحه در کنار راحتی و زمان کم برای تمیزکردن آن و البته از همه مهم‌تر، شکست‌ناپذیر بودن این جنس از گاز صفحه‌ای سبب شده است، میزان رضایت بیشتری از مصرف‌کننده را به خود جلب کرده و پیشنهاد اکثر افراد باشد. 

صفحه استیل، دارای دو نوع ساده و طرح‌دار یا به اصطلاح آج‌دار هستند. صفحه استیل ساده، صیقلی‌تر بوده و راحت‌تر تمیز می‌شود. در مقابل امکان خش‌افتادن به این نوع نیز بیشتر است. گاز صفحه‌ای استیل آج‌دار، همان‌طور که از نامش پیداست، سطح ناصافی داشته، غذا و کثیفی از روی آن سخت‌تر پاک می‌شود که در نتیجه زودتر تار و کدر می‌شوند اما دیگر، خشی به آن‌ها پیدا نیست.

صفحه سرامیک

نوع دیگری از گازهای صفحه‌ای، صفحه سرامیک هستند. این نوع از گازها در برابر حرارت، مقاومت بسیار بالایی از خود دارند به این صورت که اگر بر روی صفحه داغ، آب ریخته شود، احتمال ترک‌خوردگی صفحه در آن‌ها صفر است. به راحتی تمیز می‌شوند و در برابر چربی و روغن غذاها مقاوم هستند. صفحه سرامیکی به راحتی خط و خش نمی‌پذیرد. اما به یاد داشته باشید، اجاق‌گاز صفحه سرامیکی از قیمت بالاتری در بین اجاق‌گازهای صفحه‌ای برخوردار هستند. 

گازهای صفحه‌ای همچون گازهای فردار از دو نوع گازی و برقی در بازار موجود هستند. نوع برقیِ گاز صفحه‌ای از لحاظ زیبایی، زیباترین نوع گاز صفحه‌ای است و به جای شعله آتش با انرژی برق، به شما در پخت غذا کمک می‌کند. 

در نوع گاز برقی، پیچ‌های معمولی و متعارف اجاق‌گاز وجود نداشته و با لمسِ صفحه لمسی، اجاق‌گاز روشن، شعله کم یا زیاد می‌شود. در این نوع از اجاق‌گاز صفحه‌ای، نگرانی برای نشت گاز وجود ندارد ولی در مقابل، نگرانی برای قبض برق، بسیار بالا رفته و علاوه بر هزینه زیادی که باید متحمل شد، در زمان قطع برق، این نوع از گازها کاربرد ندارند.

 

گازهای صفحه‌ای از هر نوع سرامیک، استیل یا شیشه‌ای که باشند، برقی یا گازی، از ۲ تا ۶ شعله داشته و به شکل‌های چندضلعی، دایره و نیم‌دایره وجود دارند. 

تمام موارد مطرح‌شده در مورد گازهای صفحه‌ای، مزیت‌های این نوع از اجاق‌گازها و انواع آن‌ها بود. اما اجاق‌گازهای صفحه‌ای، در انواع مختلف، بنا به تجربه مصرف‌کنندگان آن‌ها دارای معایبی نیز هستند. 

گازهای برقی صفحه‌ای، در حین استفاده دارای انرژی کمتری نسبت به مدل گازی آن بوده که نتیجه آن طول مدت پخت غذا می‌باشد. موادغذایی بر روی اجاق‌گاز برقی، طولانی‌تر از گازی پخته می‌شوند. در نتیجه مصرف بیشتر برق و زمان برای پخت غذا را در پی استفاده از اجاق‌گاز برقی داریم. 

گازهای صفحه‌ای که از نوع گازی هستند، نیز قدرت شعله کمی داشته و در زمانی که تمام شعله‌ها با هم روشن باشند، زمان پخت غذا طولانی‌تر از اجاق‌گازهای فردار است. 



فاصله شعله‌ها در اجاق‌گازهای صفحه‌ای بسیار کم بوده و در زمانی که شما مهمان داشته و نیاز به استفاده از تمام شعله‌های اجاق‌گاز دارید، قابلمه و ظروف فضای کافی نداشته و احتمال اینکه نتوانید از تمام شعله‌ها استفاده کنید، بالا می‌رود. 

قبل از خرید اجاق‌گازهای صفحه‌ای به فاصله بین شعله‌ها بسیار دقت کنید.

اگر خانواده پرجمعیتی دارید و میزان استفاده از اجاق‌گاز در خانه شما زیاد است، اجاق‌گازهای ۵ یا ۶ شعله برای شما گزینه مناسبی هستند. 

اجاق‌گازهای ۲ شعله نیز وجود دارند که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها بیشتر کاربرد دارند.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد. اجاق‌گازها در دو نوع فردار و رومیزی در بازار وجود دارند. 

افزایش تعداد شعله اجاق‌گاز، در گازهای رومیزی و فردار، قیمت اجاق‌گاز را بالا برده و نیاز به فضای بیشتری از محیط آشپزخانه یا کابینت شما (برای گازهای رومیزی) دارد. 

هر کدام از انوع اجاق‌گازها، دارای مزایا و معایبی هستند. 

پس قبل از خرید، ابتدا از خود بپرسید؛ 

اجاق‌گازی با چند شعله برای خانه شما مناسب است. 
به طور میانگین چند بار در ماه از فر برای پخت غذا استفاده میکنید؟ 
آیا فضای کافی برای اجاق‌گاز فردار در آشپزخانه دارید؟ 
آیا با پرداخت مبلغ بالاتری برای قبض برق مشکل ندارید؟ 
زیبایی محیط برای شما مهم‌تر است یا زمان‌تان، اگر هر روز چندین بار زمان خود را صرف تمیز کردن اجاق‌گاز کنید، مشکلی ندارید؟ 
پاسخ تمام این سوالات در کنار تحقیق و پرس‌وجو از افرادی که قبلا اجاق‌گاز انتخابی شما را استفاده کرده و تجربه کافی برای استفاده از آن را دارند، سبب می‌شود انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری برای اجاق‌گاز خانه یا محل‌کارتان داشته باشید.

منبع: سایت لیروفا