نحوه نظافت اجاق گاز

نحوه نظافت اجاق گاز

چطور مانند یک حرفه‌ای اجاق گاز خانه‌مان را تمیز کنیم

روزانه موارد زیادی در آشپزخانه هستند که همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند و اجاق گاز هم جزو همان موارد است. از صبحانه گرفته تا نهار و شام، برای چای‌ دم کردن و غذا درست کردن، این اجاق گاز است که به کمک ما می‌آید. همچنین همه ما این را می‌دانیم که برای حفظ سلامتی خودمان بهتر است، وسایلمان را همیشه نظافت کنیم و آن‌ها را تمیز نگه داریم. به همین علت در اینجا قصد دارم نحوه نظافت اجاق گاز با ساده‌ترین روش‌ها را برای شما توضیح دهم.

نحوه نظافت اجاق گاز به این علت مهم است که همیشه چربی و میکروب زیادی روی آن جمع می‌شود و برای تمیز کردن آن خیلی از خانم‌ها دچار مشکل می‌شوند. اما اگر از چند دستورالعمل ساده برای تمیز کردن اجاق گاز پیروی کنید، دیگر مشکلی از این جهت نخواهید داشت.

تمیز کردن اجاق گاز را می‌توانید به صورت روزانه انجام دهید. می‌توانید روزانه وقت کمی را برای آن صرف کنید تا کثیفی‌ها و چربی‌های روی اجاق گاز به راحتی پاک شوند. با نظافت روزانه اجاق گاز، به چربی‌ها و لکه‌ها اجازه‌ی ماندگاری و چسبیدن نمی‌دهید.



نحوه نظافت اجاق گاز به صورت روزانه

  1. میله‌های آهنی روی اجاق گاز و کلاهک مشعل را بردارید. آب گرم را در سینک ظرفشویی بریزید و سینک را از آن پر کنید. چند قطره از مایع ظرفشویی در آن بریزید. سپس میله‌های آهنی روی اجاق گاز و کلاهک‌های مشعل را بردارید و در داخل آب و صابون مخصوص قرار دهید. با این کار، چربی‌ها و مواد غذایی که روی آن‌ها چسبیده نرم می‌شوند و به راحتی از بین می‌روند.
  • به خاطر داشته باشید که برای این کار باید از یک مایع ظرفشویی سبک استفاده کنید. هر مایع ظرفشویی که برای شستن ظروف با دست مناسب باشد، می‌تواند برای این کار هم مناسب است.
  1. روی اجاق گاز را با یک پارچه نم‌دار تمیز کنید تا باقی‌مانده مواد غذایی را جمع کنید. با یک حوله مخصوص ظروف یا یک پارچه تمیز نم‌دار، روی اجاق گاز بکشید تا تمام تیکه‌های باقی‌مانده از اجاق گاز را از بین ببرید. هدف از این کار در این لحظه سابیدن روی اجاق گاز نیست. در این لحظه فقط باید باقی‌مانده مواد غذایی را جمع کنید و از بین ببرید.
  2. مجرای گازرسان مشعل را تمیز و خالی کنید. همه‌ی مجاری گازرسان مشعل‌های اجاق گاز را به دقت مشاهده کنید. برخی اوقات تکه‌های سوخته‌ی مواد غذایی، مجرای گازرسان مشعل اجاق گاز شما را مسدود می‌کنند و مانع از شعله‌رسانی درست اجاق گاز می‌شوند. از یک وسیله‌ی کوچک برای تمیز کردن داخل آن استفاده کنید. اگر احساس کردید چیزهای زیادی درون مجرا را بسته است، می‌توانید از یک مسواک به آرامی روی آن بکشید و تکه‌ها را از آن بیرون بیاورید.
  3. نحوه نظافت اجاق گاز با لایه برداری. بخش لایه‌بردار اسفنج را با کمی مایع ظرفشویی و چند قطره آب، نم‌دار کنید. به صورت دایره‌ای روی اجاق گاز را با اسفنج نم‌دار خود لایه‌برداری کنید تا تمام کثیفی‌ها از آن جدا شود. اگر اسفنج شما کثیف شد، آن را بشویید و دوباره شروع کنید.
  • به خاطر داشته باشید که در هنگام لایه‌برداری اجاق گاز نباید از مقدار زیاد آب استفاده کنید، چون ممکن است در آخر مجرای گازرسان را مسدود کند. اگر بیش از حد آن را خیس کنید، ممکن است در ابتدا با آتش گرفتن مشکل پیدا کند، اما به محض این که خشک شود، مشکل حل می‌شود.
  1. اجاق گاز را با آب شستشو دهید و با یک حوله‌ی تمیز آن را پاک کنید. زمانی که کارتان با تمیز شدن روی اجاق گاز تمام شد، نوبت آن می‌رسد که آن را با آب بشویید و با اسفنج روی آن بکشید. در نهایت هم باید با یک حوله یا پارچه خشک روی آن را تمیز و خشک کنید.
  2. میله‌ی مشعل و کلاهک آن را با کمی مایع ظرفشویی و بخش لایه‌بردار اسفنج، بسابید. طرف لایه‌بردار اسفنج خود را روی مشعل و میله‌های آهنی که مدتی در آب و صابون درون سینک بودند بسابید تا کثیفی‌های روی آن‌ها از بین برود. تکه‌های باقی‌مانده از غذاها، حالا دیگر نرم هستند و به راحتی برداشته می‌شوند. آن‌‌ها را با آب تمیز بشویید و پس از این که تمام کثیفی‌های روی آن به طور کامل از بین رفت، با حوله یا دستمال خشک و تمیز، روی آن بکشید تا آب آن خشک شود.


نحوه نظافت اجاق گاز، زمانی که کثیفی‌های روی آن سمج‌اند!

1.یک حوله‌ی خیس یا پارچه‌ی خیس را داغ کنید. اگر پوسته‌ی غذای باقی‌مانده از روی اجاق گاز شما با آب و صابون پاک نمی‌شود و کثیفی‌ها از بین نمی‌رود، وقت آن رسیده که از ماسک حوله‌ی داغ استفاده کنید. یک حوله یا دستمال مخصوص ظروف را خیس کنید، آب آن را بچکانید و آن را در مایکروویو بگذارید تا 30 ثانیه داغ شود. اگر قدرت مایکروویو شما زیاد است، شاید بهتر باشد هنگام باز کردن در مایکروویو مواظب دست‌های خود باشید. بخار روی حوله ممکن است خیلی داغ باشد و دست شما را بسوزاند.

2.روی توده‌های کثیف اجاق گاز را با حوله‌ی داغ بپوشانید. می‌توانید حوله داغ را برای نظافت اجاق گاز تا 15 دقیقه روی توده‌های کثیف بگذارید تا نرم شوند. وقتی که نرم می‌شوند راحت‌تر از جایشان کنده می‌شوند و در نتیجه اجاق گاز شما تمیز خواهد شد. می‌توانید این کار را بارها تکرار کنید.

  • بخار گرم و داغ روی حوله باعث می‌شود تا باقی‌مانده‌های غذا روی سطوح نرم شود و از جا برداشته شود. وقتی که این کثیفی‌ها نرم و آماده‌ی از بین رفتن شدند، اسفنج را بردارید و شروع به تمیز کردن و سابیدن اجاق گاز با آب و کمی مایع ظرفشویی کنید.
  1. از محلول سرکه سفید و آب برای نظافت اجاق گاز استفاده کنید. اگر آب و صابون به تنهایی راه حل مناسبی برای از بین بردن کثیفی‌های روی سطوح نیستند، می‌توانید از محلول 50 درصد آب و 50 درصد دیگر سرکه سفید استفاده کنید. از طرف لایه‌بردار اسفنج برای سابیدن روی کثیفی‌ها استفاده کنید.
  • نکته مخصوص افراد حرفه‌ای برای نظافت اجاق گاز: اگر کثیفی‌های روی اجاق گاز خیلی بد باشند، می‌توانید از محلول آب و سرکه سفید و مایع ظرفشویی استفاده کنید. حتی می‌توانید از شوینده‌های قوی برای این کار استفاده کنید. فقط اگر از مواد شوینده شیمیایی قوی برای پاک کردن سطح اجاق گاز استفاده می‌کنید، باید به خاطر داشته باشید که حتما از ماسک استفاده کنید.
  1. با محلول آب و سرکه سفید شروع به پاکسازی کنید. همه‌جاهای روی اجاق گاز را با این محلول تمیز کنید. وقتی کارتان تمام شد، برای خلاص شدن از شر بوی تند سرکه روی سطح اجاق گاز، با آب خالص روی آن را بکشید. اسفنج خود را تمیز کنید و دوباره روی سطح اجاق گاز بکشید. اگر بوی سرکه از بین رفت، با پارچه‌ی خشک یا حوله مخصوص ظروف، آن را تمیز کنید. اگر می‌توانید، پنجره‌تان را باز کنید تا هوای آشپزخانه نیز عوض شود.

5.از یک تمیزکننده اجاق‌ گاز برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر لکه‌های روی اجاق گاز شما به راحتی پاک نمی‌شوند و ماه‌ها است که روی آن مانده‌اند، شاید بهتر باشد از مواد تمیزکننده مخصوص آن استفاده کنید.




چطور اجاق گاز را تمیز نگه داریم؟

  1. یک بار در هفته اجاق گاز خود را تمیز کنید. تمیز کردن اجاق گاز یک بار در هفته، میزان کثیفی سطوح را کم می‌کند. هر چه بیشتر به صورت منظم اجاق گاز خود را تمیز کنید، کم‌تر احتیاج به محلول‌های قوی تمیزکننده برای نظافت اجاق گاز خود پیدا خواهید کرد. در تقویم خود، برنامه‌ای منظم برای انجام کارهای نظافت اجاق گاز خود قرار دهید و آن‌ را همیشه انجام دهید.
  2. همیشه غذاهایی که روی اجاق گاز می‌ریزند را همان لحظه تمیز کنید. اگر همان لحظه که غذا سرریز می‌شود یا کمی از آن روی اجاق گاز می‌ریزد، آنجا را تمیز نکنید، بعدها تمیز کردن و نظافت اجاق گاز کار سخت‌تری خواهد شد، زیرا با گذر زمان، آن تکه‌ها به سطوح اجاق گاز می‌چسبند. پس سعی کنید همیشه غذاهایی که روی سطح اجاق گاز می‌ریزد را جمع و تمیز کنید.
  3. فقط 10 دقیقه به تمیز کردن اجاق گاز اختصاص دهید. وقتی قابلمه و ماهی‌تابه را پس از هر بار غذا درست کردن شستشو کردید، اسفنج را هم کمی روی سطوح اجاق گاز بکشید تا کثیفی‌های اجاق گاز شما را تمیز کند. اگر فقط ده دقیقه برای این کار زمان بگذارید، بعداً زمان کمتری برای نحوه نظافت اجاق گاز اختصاص خواهید داد.


نحوه نظافت اجاق گاز با جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از موارد تمیزکننده سطوح و مشعل اجاق گاز شما است. می‌‌توانید با استفاده از جوش شیرین نیز از شر چربی‌های روی اجاق گاز خلاص شوید. استفاده از موادی مانند جوش شیرین به تنهایی می‌تواند مشکل شما را در نظافت اجاق گاز حل کند، اما اگر با مواد دیگری ترکیب شود، می‌تواند کار شما را بیشتر و بهتر راه بیاندازد.

من هم در این مقاله قصد دارم تا بهترین نحوه نظافت اجاق گاز را به شما یاد بدهم، بنابراین نحوه نظافت اجاق گاز با محلول جوش شیرین و سرکه را خواهم گفت.

قدم اول: اول از همه سعی کنید تمام تکه‌های ریخته شده روی اجاق گاز را تمیز کنید. خاک آن را بگیرید و یک دستمالی روی آن بکشید.

قدم دوم: یک قوطی اسپری را پر از سرکه کنید و آن را به قسمت‌های کثیف و چربی‌های روی اجاق گاز بزنید و چند دقیقه بگذارید که همانطور بماند. همچنین روی میله‌ها و مشعل‌ها را هم اسپری کنید و آن‌ها را در گوشه‌ای دیگر قرار دهید.

قدم سوم: بعد از این که همه جا را با سرکه اسپری کردید، نوبت آن رسیده تا روی آن را با دستمال کاغذی بپوشانید. هم روی سطوح اجاق گاز و هم میله‌ها و مشعل‌ها را با دستمال کاغذی بپوشانید. دوباره روی آن سرکه اسپری کنید.

قدم چهارم: اجازه دهید تا یک ساعت چربی و خاک رویش را به خود جذب کند. پس از این که یک ساعت گذشت، دستمال‌های کاغذی را بردارید و خواهید دید که چقدر از چربی‌ها و کثیفی‌ها با آن برداشته شده است. همان دستمال‌های کاغذی را روی سطح اجاق گاز بکشید تا چربی‌های بیشتری که روی اجاق گاز جمع شده بود را تمیز کند و از بین ببرد. همچنین دستمال‌های روی مشعل و میله‌ها را هم بردارید و با همان دستمال، مجدداً روی این سطوح بکشید و چربی‌ها را تمیز کنید.

بعد از این که این مراحل را پشت سر گذاشتید، معمولاً اجاق گاز شما تمیز می‌شود. همانطور که گفتیم، می‌توانید با یک راه‌حل ساده مانند استفاده از سرکه کار خود را راه بیاندازید.  اما اگر هنوز بخش‌هایی از اجاق گاز شما نیاز به نظافت دارد و هنوز چرب و کثیف است، می‌توانید از محلول‌های قوی‌تری مانند جوش شیرین و سرکه با هم استفاده کنید.

پس بعد از انجام دادن مراحل بالا، وقت آن رسیده تا مراحلی که در پایین به آن اشاره می‌کنم را انجام بدهید. چون تجربه ثابت کرده که همیشه بعد از مراحل بالا، کمی چربی و کثیفی باقی میماند و بهتر است برای از بین بردن آن به صورت دائمی، مراحل زیر را انجام دهید.

قدم پنجم: پس از این که با دستمال کاغذی و سرکه تمام اجاق گاز را تمیز کردید، کمی جوش شیرین با قاشق بردارید و آن را در تمام بخش‌های اجاق گاز و میله‌ها و مشعل‌ها بریزید. سعی کنید جوش شیرین را بیشتر جاهایی بریزید که هنوز کمی چربی و کثیفی دارند.

قدم ششم: بار دیگر قوطی اسپری را که در آن سرکه است را به سطح اجاق گاز و میله‌ها بزنید. سرکه و جوش شیرین با هم واکنش نشان می‌دهند. اما نگران نشوید چون طبیعی است.

قدم هفتم: حالا یک مسواک قدیمی بردارید و با آن روی نقاط مختلف سطح اجاق گاز و میله‌ها بکشید.

همانطور که همه ما می‌دانیم، مسواک کردن یا فرچه کشیدن روی این چنین سطوحی می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد و به خوبی آن را تمیز کند.

پس از این که این کار را انجام دادید، خواهید دید که این نحوه نظافت آشپزخانه تا چه حد برای شما مناسب بوده است.

قدم هشتم: حالا یک پارچه تمیز یا حوله‌ی تمیز مخصوص ظروف بردارید و با آن روی جوش شیرین بکشید تا به درستی تمیز شود و جایی نماند.

به زودی خواهید دید که اجاق گاز شما چقدر تمیز و درخشان می‌شود.

این روشی بسیار آسان برای تمیز کردن چربی‌ها و کثیفی‌های روی اجاق گاز است که بدون نیاز به آب می‌توان نظافت اجاق گاز را انجام داد.

سخن آخر

آشپزی یک هنر است و همه ما این را به خوبی می‌دانیم. اما کمی بهتر که به آن فکر می‌کنیم، می‌بینیم تمیز کردن اجاق گاز چرب و کثیف هم یکی از هنرهای آشپزخانه محسوب می‌شود.

از هر کدام از روش‌های بالا که می‌خواهید می‌توانید برای تمیز کردن اجاق گاز خانه خود استفاده کنید. اما سعی کنید برنامه‌ی مشخصی برای نظافت اجاق گاز در نظر بگیرید تا در تمیز کردن آن دچار مشکل نشوید. به خاطر بسپارید که برای تمیز کردن اجاق گاز، ابداً نباید از وایتکس یا دیگر مواد شیمیایی این چنینی استفاده کنید.

با انواع روش‌هایی که در بالا گفتم، می‌توانید سریعاً آن را تمیز کنید.

 

 

برچسب‌ها