بیان نکات نحوه استفاده از گاز

بیان نکات نحوه استفاده از گاز

خانه‌های امروزی پر از وسایلی هستند که روند آشپزی را راحت‌تر کرده‌ و همچنین زمان کار در آشپزخانه را هم کاهش می‌دهند. اغلب افراد از وسایلی که به راحتی می‌شویند و می‌پزند، لذت می‌برند. اجاق گاز یکی از این لوازم آشپزی محبوب است که تهیه غذا را ساده و سریع کرده است.

در هر خانه‌ای در طول روز حداقل یک بار یا بیشتر، از اجاق گاز استفاده می‌شود. این امر منجر به سایش مداوم دستگاه شده و تاثیر مستقیمی در کاهش طول عمر آن دارد. به منظور بهبود عملکرد و افزایش طول عمر اجاق گاز، در ادامه چندین نکته مرتبط با نحوه استفاده از گاز و روش‌های مراقبت و نگهداری از آن بیان می‌کنیم.

 

5 نکته اساسی برای ساده‌سازی نحوه استفاده از گاز


 

نکاتی که برای روش نگهداری و مراقب از گاز در ادامه بیان می‌شود، عموم گازهای خانگی را دربرمی‌گیرد. بنابراین درصورتی که نیاز به شخصی‌سازی نحوه استفاده از گاز دارید، باید از دفترچه راهنمای همراه محصول کمک گیرید.

 

نحوه استفاده از گاز را تغییر دهید


روش صحیح نحوه استفاده از گاز به محض خرید و نصب این دستگاه، بسیار مهم است. اگر تاکنون در این مورد غفلت کرده‌اید، بالافاصله نحوه استفاده از گاز را تغییر داده و به روشی صحیح با آن برخورد کنید. این امر هرگز دیر نخواهد بود. هر زمان که شما استفاده و نگهداری از گازتان را به بهترین نحو انجام دهید، کارایی و طول عمر آن را افزایش داده‌اید.

 

تمیز کردن گاز را مداوما انجام دهید


متناسب با میزان استفاده از اجاق گاز، برای تمیز کردن و نحوه استفاده از گاز برنامه‌ریزی کنید. به طور معمول تمیز کردن گاز یک بار در ماه عاقلانه است.

 

دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید


با مطالعه دفترچه راهنما، بسیاری از اطلاعات ارزشمند نحوه استفاده از دستگاه را یاد خواهید گرفت. به عنوان مثال دفترچه راهنمای محصول این سوال را که آیا استفاده از محلول تمیزکننده برای تمیز کردن سطوح داخل گاز مناسب است؟ را پاسخ می‌دهد: "از محلول تمیزکننده استفاده نکنید مگر آن که محلول مخصوص تمیز کردن سطوح داخلی گاز باشد"

بیشتر بخوانید: چطور مانند یک حرفه‌ای اجاق گاز خانه‌مان را تمیز کنیم

 

به طور کلی روش‌های نگهداری و تمیز کردن و همچنین نحوه استفاده از گاز، باید در کنار هم به طور صحیح انجام شود تا اثرات این موارد را در افزایش طول عمر و سلامت دستگاه مشاهده کنید. چراکه رعایت هر یک از مواد یاد شده، ممکن است به تنهایی موثر باشد اما بهبود عملکرد گاز با انجام منظم تمام موارد محقق می‌شود.

5 نکته ایمنی برای نحوه استفاده از گاز


نحوه استفاده از گاز
اگر به طور ایمن انجام شود، به طور طبیعی باعث افزایش ایمنی شما و خانواده‌تان می‌شود. همچنین با رعایت اصول ایمنی از آسیب و سایش گاز جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش می‌دهید. از جمله این اصول ایمنی عبارتند از:

 

در لبه‌های گاز محافظ نصب کنید

 

این امر هزینه بالایی نداشته و نصب آن آسان است. با نصب محافظ در لبه گاز می‌توانید با آرامش بیشتری در کنار گاز بایستید و از بروز صدمات جدی به شما و فرزندانتان جلوگیری کنید.

 

دسته‌های قابلمه را از شعله دور کنید


اگر چندین شعله به طور همزمان روشن است باید دسته‌های قابلمه‌ها را به نحوی تنظیم کنید که نزدیک شعله‌های دیگر قرار نگیرند. این کار از بروز سوختگی و ایجاد آسیب جلوگیری می‌کند.

همچنین نحوه قرارگیری دسته‌ها به طور مناسب باعث می‌شود تا در زمان حرکت به آن برخورد نکنید. همچنین با این کار از برگشتن محتویات قابلمه روی فرزندتان جلوگیری می‌کنید.

 

در برابر بخار مواد غذایی از خود محافظت کنید


زمانی که درب قابلمه را برمی‌دارید، بخار خارج شده از قابلمه می‌تواند منجب به بروز سوختگی جدی شود. هنگام برداشتن درب قابلمه مراقب بوده و سعی کنید دستتان را از بالای قابلمه دور نگه دارید.

 

در صورت بروز آتش‌سوزی آمادگی لازم را داشته باشید


متاسفانه نحوه استفاده از گاز به گونه‌ای است که شرایط بروز آتش‌سوزی را فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است اقدامات لازم اعم از داشتن کپسول آتش‌نشانی کوچک و یک ظرف جوش‌شیرین برای خاموش کردن هرچه سریع‌تر آتش را فراهم کنید.

روش‌های تعمیر و نگهداری از گاز

 

در صورتی که از یک برنامه منظم برای تمیزکاری گاز استفاده کنید، متوجه می‌شوید که روند تعمیر و نگهداری از گاز، بسیار راحت‌تر می‌شود. مناسب است که به طور منظم لامپ و سایر عناصر گاز را بررسی کنید. این موارد بدون نیاز به تعمیرکار و بسیار آسان توسط شما قابل تعمیر است. این کار باعث می‌شود تا در هزینه تعمیرات صرفه‌جویی کنید.

همواره به یاد داشته باشید قبل از تعمیر و تعویض قطعات گاز، آن را از برق جدا کنید. همچنین بهتر است قبل از اقدام به تعمیر، دفترچه راهنمای همراه محصول را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: گاز رومیزی بهتر است یا اجاق گاز فردار

 

لامپ گاز را تعویض کنید


اگر صفحه محافظی روی لامپ قرار دارد، آن را جدا کرده و لامپ را باز کنید. پس از آن لامپ جدید را سر جایش نصب کنید. اغلب لوازم خانگی از لامپ 40 واتی استفاده می‌کنند، اما برای اطمینان بیشتر دفترچه راهنما را مطالعه کنید.

 

سریع اقدام کنید


اگر غذا به بیرون پاشیده یا روغن داغ به بیرون ریخته باشد، با تمیز کردن هرچه سریع‌تر سطح گاز می‌‌تواند از بروز آسیب‌های بسیاری جلوگیری کند. تمیز کردن مداوم و دقیق میزان آسیب و نیاز به تعمیرات قطعات گاز را کاهش می‌دهد. چه از گازهای مدرن استفاده کنید، چه مدل‌های قدیمی دستگاه را داشته باشید، با تمیز کردن و نگهداری معمول از دستگاه، می‌توانید طول عمر آن را چندین سال افزایش دهید.

 

حرف آخر

 

نحوه استفاده از گاز، طول عمر دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و در صورتی که تمیز کردن مداوم، نگهداری و تعمیر دستگاه را پشت گوش بی‌اندازید، طول عمر گاز را کاهش می‌دهید. هر گاز به طور میانگین 15 سال عمر می‌کند که شما با انجام همزمان تمیزکاری، نگه‌داری و تعمیرات می‌توانید این طول عمر را به 20 سال مفید افزایش دهید. بنابراین توصیه ما به شما تغییر نحوه استفاده از گاز است.