مزایا و معایب اتو بخار مخزن دار چیست؟

مزایا و معایب اتو بخار مخزن دار چیست؟

اتو کردن لباس‌ها یکی از کارهایی است که معمولا مطلوب همه نیست. اما تولید و ارائه مدل‌های جدید این کالا نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را تغییر داده است. اتو بخار مخزن دار هم از جمله این وسایل است. از این‌رو در این مطلب برایتان از مزایا و معایب اتو بخار مخزن دار می‌گوییم تا با دید بهتری آن را خریداری و استفاده کنید.

بدون اتوکشی، بهترین لباس‌ها هم زشت دیده می‌شوند

اتوکردن یک بخش اساسی در مراقبت بهتر از لباس و انواع پارچه است. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک اتوی بخار خوب و مناسب داشته باشیم تا با کمک آن به‌خوبی چین و چروک‌های روی پارچه و لباس‌ را ازبین ببریم.

همان خط‌های درهم و مزاحمی که اغلب، ماشین لباسشویی روی لباس‌های ما وارد می‌کند و آن‌ها را به‌طرز بدی نامرتب و زشت نشان می‌دهد. حتی بهترین لباس‌ها درصورت یک اتوکشی بد و نادرست، دیگر زیبایی و جذابیت خود را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ترفندهای مهم برای اتو زدن


اتو بخار بهترین نوع اتو برای مصرف خانگی



بد نیست بدانید که بیشتر کارشناسان لوازم خانگی، اتو بخار را یکی از بهترین انواع این وسیله برای استفاده در خانه می‌دانند. همانطور که می‌دانید، از فشار بخار برای صاف‌کردن کوچکترین چین و چروک استفاده می‌شود و نتیجه آن خطوط کاملا صاف و مرتب روی لباس است که زیبایی منحصربه‌فردی به آن‌ می‌بخشد.

البته کم نیستند کسانی که علاقه چندانی به اتوکشی ندارند و حتی انجام آن برایشان بسیار سخت و کسل‌کننده است. شاید به‌همین دلیل است که تولیدکنندگان این کالا، مدل‌های مختلفی از آن را طراحی و تولید کرده‌اند تا علاوه بر ترغیب مردم در استفاده از این کالای کاربردی، فروش محصولات خود را افزایش دهند.

انواع اتو بخار

می‌دانیم که فشار بخار آب، مهم‌ترین عامل برای اتوکشی توسط اتو بخار است. اما برای راحتی بیشتر و ترغیب مردم از خرید این کالا، تولیدکنندگان به تولید دو نوع اتو بخار «بدون مخزن» و «مخزن‌ دار»، پرداخته‌اند.  

  • اتو بخار بدون مخزن: درواقع رایج‌ترین نوع اتو است که با کمک آب و فشار بخار که از سوراخ‌های کف آن خارج می‌شود، چروک‌های ایجاد شده روی پارچه را ازبین می‌برد. قسمتی از این دستگاه مخصوص ریختن آب است که براثر گرما به بخار تبدیل شده و با فشار از کف خارج می‌شود. مخزن در بخشی از بدنه اتو طراحی شده و هنگامی که آب داخل آن ریخته شود، مقداری بر وزن دستگاه افزوده می‌شود.
  • اتو بخار مخزن دار: نوع دیگری از اتو بخار است که به‌صورت جداگانه مجهز به مخزن بخار آب است. مهم‌ترین ویژگی این مدل، راحتی کار در زمانی است که باید لباس‌های زیادی را اتو کنیم. چون علاوه‌بر خروج بخار آب با فشار بیشتر، به‌دلیل وجود مخزن جداگانه، می‌توان آب بیشتری را برای مدت‌زمان طولانی‌تری داخل آن نگهداری کرد. درواقع بخار مورد نیاز در مخزن جداگانه که اغلب آن را روی میز قرار می‌دهند، تامین شده و با کمک یک سیم و لوله پلاستیکی (شلنگ)، به‌دسته اتو وصل می‌شود.
    نکته جالب در مورد این مدل اتو، امکان اتوکشی با صفحه کاملا سرد است. درواقع برخی از مدل‌های اتو بخار مخزن دار، قابلیت اتوکردن لباس‌ها بدون گرم‌شدن کف اتو و تنها با بخار آب دارد. بیشترین استفاده از این ویژگی در لباس‌های مردانه به‌ویژه کت‌وشلوار است که اتوکشی آن‌ها روی میز و به‌صورت افقی کمی مشکل‌ است.


مهم‌ترین مزایای اتو بخار مخزن دار

تا به‌این قسمت معرفی کلی از اتو بخار و انواع آن ارائه کردیم. حال نوبت آن است تا در مورد مزایا و معایب اتو بخار مخزن دار بگوییم.

1) نتایج کاملا حرفه‌ای

اصلی‌ترین کار یک اتو بخار، ازبین بردن چین‌وچروک‌هایی است که روی انواع پارچه ایجاد می‌شود. این کار با فشار بخار و کشیدن کف اتو روی آن‌ها به‌راحتی قابل انجام است. اما اگر از یک اتو بخار مخزن‌ دار استفاده کنیم، با نتیجه‌ای کاملا حرفه‌ای‌تر روبه‌رو خواهیم شد.

درواقع راحتی کار با این دستگاه بیشتر از اتو بخار بدون مخزن است، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فشار بخار با قدرت بیشتر در طول مدت استفاده از این مدل اتو است. همانطور که می‌دانید، هرچه میزان فشار بخار ایجاد شده بیشتر باشد، توان ازبین بردن چروک‌های سخت از روی لباس بالاتر می‌رود و به‌سهولت می‌توان از شر آن‌ها خلاص شد.

جالب است بدانید، فشاری که در یک اتو بخار مخزن دار تولید می‌شود، در برخی از مدل‌ها تقریبا بیش از 6 برابر فشار بخار ایجادشده در یک اتو بخار بدون مخزن است.

2) اتوکشی سریع‌تر با قابلیت optimal TEMP (کنترل دما)

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در اتو بخار مخزن دار وجود دارد، اتوکشی بسیار سریع آن نسبت به سایر مدل‌های این کالا است. اگر تجربه استفاده از مدل‌های بدون مخزن را داشته ‌باشید، حتما می‌دانید که در برخی از پارچه‌ها مجبور به تغییر میزان دمای اتو می‌شوید. با این کار از سوختگی یا برق‌افتادگی روی لباس جلوگیری می‌کنید.

اما در اتو بخار مخزن دار، قابلیت کنترل دما «optimal TEMP»، وجود دارد و خود دستگاه به‌خوبی می‌تواند دمای مورد نیاز برای اتوکشی را براساس جنس پارچه تشخیص داده و آن را تنظیم کند. البته این فناوری در برخی از مدل‌های تولید شده مجهزتر و به‌روزتر از سایر برندها است و از آن به‌عنوان یک ویژگی آیده‌آل یاد می‌شود.

در واقع این قابلیت باعث سرعت‌بخشی به‌ اتوکشی می‌شود. چون دیگر لازم نیست هربار به‌صورت دستی دما را تنظیم کنید و زمانی هرچند کوتاه را برای گرم‌شدن یا خنک‌شدن کف آن هدر دهید.

3) طراحی به‌صورت کالایی سبک‌وزن

اگر مجبور باشید، در طول هفته بارهاوبارها لباس‌های خود و اعضای خانواده را اتو کنید، قطعا از دید شما سبک‌بودن اتو یک ویژگی مهم و ضروری است و اگر دستگاهی که از آن استفاده می‌کنید، بدون این ویژگی باشد، به‌احتمال زیاد یا از درد مچ دست شکایت خواهید کرد یا از اتوکشی لذت نخواهید برد.  

خوشبختانه یکی از قابل توجه‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان از آن به‌عنوان مقیاسی مناسب بین یک اتو بخار بدون مخزن و اتو بخار مخزن دار استفاده کرد، وزن آن‌ها است. اتوهای بدون مخزن معمولا در قسمتی از بدنه مجهز به مخزن آب هستند تا برای ایجاد بخار آب هنگام اتوکشی استفاده شود. چون محل قرارگیری آن داخل بدنه اتو است، باعث افزایش وزن دستگاه می‌شود؛ به‌ویژه هنگامی که داخل آن پُر از آب است. ضمن اینکه اندازه دستگاه هم بزرگتر می‌شود.

حال یک اتو بخار مخزن دار، به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌جای تعبیه یک مخزن آب داخلی روی دستگاه، از یک مخزن آب به‌صورت جداگانه استفاده شود که معمولا محل قرارگیری آن در کنار اتو است.

این ویژگی برای کسانی که به‌دفعات از اتو استفاده می‌کنند بسیار عالی است؛ زیرا طراحی سبک آن به‌این معنا است که می‌توان بدون هیچ‌گونه ناراحتی از آن به‌خوبی استفاده کرد.

4) آب بیشتر؛ زمان اتوکشی کمتر

و اما یکی دیگر از ویژگی‌های خوب اتو بخار مخزن دار، برخورداری این کالا از مخزن اختصاصی آب است. جالب است بدانید که این مدل وسیله برقی می‌تواند حدود 5 برابر از اتو بخار بدون مخزن آب را درخود نگه دارد. این مسئله برابر با صرف زمان کمتری برای پُرکردن مخزن اتو و درنتیجه اختصاص زمان بیشتری برای اتوکشی است.
به‌بیانی ساده‌تر اگر مخزن جداگانه آب را پُر کنید، تا چندین مرتبه اتوکشی، دیگر نیازی به زمان گذاشتن برای ریختن آب در مخزن متصل به اتو بخار نخواهید داشت و این یعنی سرعت بیشتر در اتوکشی و تا زمانی که آب داخل آن تمام نشده، می‌توانید بارها لباس‌ها و پارچه‌های مختلفی را اتوکشی کنید.

5) قابلیت اتوکشی به‌‌صورت عمودی

بیشتر اتو بخار های مخزن دار دارای ویژگی اتوکردن به‌صورت عمودی هستند. قابلیتی که این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید بخار را روی لباس خود وارد کنید، آن هم درحالی که لباس آویزان است. این ویژگی در بسیاری از موارد بسیار کارساز و ایده‌آل است. به‌خصوص برای اتوکردن و ازبین بردن چروک‌های روی پرده‌ و لباس‌های مردانه مانند کت‌وشلوار می‌توان از این قابلیت عالی بهره برد.

البته در برخی از مدل‌ها این قابلیت همراه با فشار کمتر بخار آب است که متاسفانه کیفیت مورد نظر برای اتوکشی در حالت افقی را نخواهد داشت.

6) امینی بیشتر

یک اتو بخار مخزن دار نسبت به نوع بدون مخزن از ایمنی بیشتری برخوردار است. به‌ویژه مدل‌های جدیدتر که درواقع به‌عنوان یک مزیت و فاکتور برای جذب بیشتر مصرف‌کنندگان اعمال می‌شود. درواقع به این ویژگی منحصربه‌فرد «قابلیت خاموش‌کردن خودکار»، دستگاه گفته می‌شود.

جالب است بدانید این قابلیت بسته به مدل دستگاه و نوع حالت قرارگیری اتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال اگر برای مدت‌زمانی اتوکشی متوقف شود، دستگاه خودبه‌خود خاموش شده و مانع از سوختگی پارچه می‌شود. حتی این ویژگی، باعث جلوگیری از بروز حوادث خطرناکی مانند آتش‌سوزی هم می‌شود.

دربرخی از مدل‌های پیشرفته‌تر، اگر اتو مدتی روی کناره‌ها قرارگیرد و حرکتی نکند، این قابلیت فعال شده و حرارت دستگاه کم می‌شود.


مهم‌ترین معایب اتو بخار مخزن دار



 تا به‌این قسمت در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های خوب و کاربردی اتو بخار مخزن دار صحبت کردیم. همانطور که همه می‌دانیم، هیچ وسیله‌ای حتی از نوع بهترین‌ها هم، بدون ایراد و ویژگی‌های منفی نیست. اتو بخار مخزن دار هم از این قاعده مستثنی نبوده و ما در ادامه به‌بیان مهم‌ترین معایب این دستگاه می‌پردازیم.

1) قیمت بالا

حتما این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که «هرچقدر پول پرداخت کنی، آش می‌خوری». شاید در برخی از موارد سندیت نداشته باشد، ولی در بسیاری از مواقع به‌همان اندازه که هزینه کنید، همان‌قدر هم از فناوری و کیفیت بالاتری در یک کالا بهره‌مند خواهید شد.

اتو بخار مخزن دار هم مانند کالاهای دیگر، به‌دلیل داشتن قابلیت‌های کاربردی که در بالا به‌برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم، نسبت به مدل بدون مخزن گران‌تر بوده و برای خرید آن باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنیم.

هرچند مدل‌های ارزان‌قیمت‌تری هم در بازار وجود دارد و می‌توانید باتوجه به بودجه‌ای که دارید، یک مدل را انتخاب و خریداری کنید. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم که هرگز کیفیت را فدای قیمت کالایی که می‌خرید، خصوصا وسایل برقی خانه نکنید.

2) نیاز به میز اتوی مخصوص

همانطور که در قسمت‌ مربوط به مزایای اتو بخار مخزن دار گفتیم، مخزن جداگانه‌ این وسیله را در کنار دستگاه و اغلب روی میز اتو قرار می‌دهند. حال اگر از میز اتو برای کار استفاده می‌کنید، باید به‌ فکر تامین فضای قرارگیری مخزن هم باشید. درواقع این یکی از معایب یا مشکلات این وسیله است که مصرف‌کننده را مجبور به تهیه یک میز اتوی ویژه می‌کند و این به‌معنای صرف هزینه بیشتر برای داشتن یک اتو بخار مخزن دار است.

3) فضای قرارگیری اتو بخار مخزن دار

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام خرید اتو بخار مخزن دار به آن توجه کرد، فضای قرارگیری آن در خانه است. همانطور که می‌دانید، یک اتو بخار بدون مخزن از لحاظ اجزا جمع‌وجورتر از مدل مخزن دار است و فضای کمتری برای نگهداری آن نیاز داریم.

این درحالی است که به‌دلیل مخزن جداگانه‌ای که این مدل از اتو دارد، باید به ‌فکر فضای نگهداری آن باشیم. البته بد نیست بدانید که بیشتر این مدل‌های تولید شده، دارای ویژگی قفل‌کننده برای نگهداشتن اتو و مخزن با یکدیگر بوده و زمانی‌که خاموش است، می‌توان اتو را روی پایه مخزن قرارداد.

و اما کلام آخر...

در این مطلب از مهم‌ترین مزایا و معایب اتو بخار مخزن دار گفتیم. وسیله‌ای که حضور آن در هرخانه‌ای ضروری بوده و می‌تواند سرعت، کیفیت و مهم‌تر از همه ایمنی در اتوکشی را برای هرخانواده‌ای فراهم کند. امید است، بتوانید با درنظر گرفتن این معایب و مزایا، کالای مناسب را خریداری و به‌خوبی از آن استفاده کنید.