ترفندهای مهم برای اتو زدن

ترفندهای مهم برای اتو زدن

اتو زدن لباس و شلوار یکی از عوامل خوشتیپ و منظم بودن است. یعنی اگر شما وارد یک جمع غیر خودی شوید، پیش از صحبت کردن و معاشرت، از روی ظاهرتان شما را قضاوت می‌کنند. اتو زدن می‌تواند قضاوت‌ها را به نفع شما پیش ببرد و بالعکس! یعنی اگر اتو زدن را فراموش کرده یا به طور کلی نسبت به آن بی‌اهمیت باشید، مطمئن باشید دیگران تصور خوبی نسبت به شما نخواهند داشت.
علاوه بر این ها، بحث اتو زدن فقط به لباس و شلوار ختم نمی‌شود، بلکه انواع و اقسام پارچه‌ها در شرایط مختلف نیاز به اتو زدن داشته و بهتر است فوت و فن آن‌ها را بلد باشید. 

پس اگر مشتاق هستید تا با ترفندهای اتو زدن آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

طریقه اتو زدن لباس

اتو زدن لباس و شلوار در حالت کلی کار جذاب و محبوبی نیست. چرا که چروک شدن لباس‌ها حین اتو زدن و همچنین خوب اتو نشدن پارچه ها، از جمله دلایلی هستند که موجب شده تا این کار مورد علاقه ی افراد خانواده نباشد. اما باید قبول کنیم که چه کار جذابی باشد و چه نباشد، مجبوریم بعضی وقت‌ها به آن تن بدهیم. پس چه بهتر که اصول آن را بلد باشیم تا اگر زمانی مجبور به اتو زدن شدیم، حداقل از نتیجه ی کارمان لذت ببریم.

اتو زدن یعنی چه؟

اگر فرزند کوچکی داشتید و از شما پرسید که اتو زدن یعنی چه، به او اهداف و نتایج اتو زدن را بگویید، نه چگونگی حرکت دادن اتو روی دوخت پارچه را! اگر از کودکی بدانیم که اتو زدن می‌تواند به ما شخصیت و احترام ببخشد، مطمئناً زمان و علاقه ی بیشتری را برای یادگیری آن صرف می‌کنیم. لذا اگر می‌خواهید فرزندان‌تان در آینده از اتو زدن استقبال کنند، بهتر است در دوران کودکی به آنان یاد دهید که اگر مرتب و اتوکشیده باشند، اطرافیان‌شان بیشتر دوستشان خواهند داشت. 

اکنون زمان آن رسیده تا با روش‌های اتو زدن بیشتر آشنا شوید. پس همراه ما باشید.

 

اتو زدن پیراهن و سایر پارچه­ ها

اتو زدن پیراهن می‌تواند یکی از سخت‌ترین کارهای خانه باشد! دلیلش هم روشن است. تا می‌آیی یک طرفش را اتو بکشی، طرف دیگرش چروک می‌شود. آن طرف را اتو می‌کنی، قسمت صاف شده دوباره چروک می‌شود! خلاصه این چرخه ادامه پیدا می‌کند تا شخصی که در حال اتو زدن است، دست از ادامه ی کار کشیده و پیراهن نیمه چروک را بپوشد. اما اگر با نحوه اتوکشیدن آشنا شوید، راحت‌تر و خونسردتر به کارتان ادامه می‌دهید.

مراحل اتو زدن پیراهن مردانه

پیش از هر چیز باید درجه داغی اتو را متناسب با جنس پیراهن تنظیم نمایید. همچنین اگر از میز اتو استفاده می‌کنید، ارتفاع آن را طوری تعیین کنید که هم بر کارتان مسلط باشید و هم اینکه به کمرتان فشار وارد نشود. پیشنهاد ما به شما این است که در زمان استفاده از میز اتو، یک پارچه روی کف اتاق پهن کنید تا اگر لباس یا پارچه‌ای که داشتید اتو می‌کشیدید بلند بود، روزی زمین کشیده و کثیف نشود.

مرحله اول: اول از همه به سراغ یقه‌ها بروید. بدین صورت که از قسمت داخلی یقه‌ها شروع کرده و تا لبه‌ها حرکت کنید. مجدداً به قسمت مرکزی یقه‌ها برگشته و تا انتهای لبه، اتو را حرکت دهید.

مرحله دوم: نوبت می‌رسد به سرشانه ها. در این مرحله لباس را از دو طرف باز کرده و قسمت سرشانه‌ها را اتو بکشید. 

مرحله سوم: آستین‌ها را روی میز اتو قرار داده و از قسمت سرشانه شروع کنید تا به قسمت آرنج و آستین برسید.

مرحله چهارم: این مرحله و مرحله پنجم باید خیلی با دقت و حوصله انجام شوند. زیرا در این دو مرحله سراغ جلو و پشت پیراهن می‌رویم. برای اتوکشیدن قسمت جلویی پیراهن، ابتدا یک سمت آن را روی میز اتو گذاشته، به طوری که قسمت سرشانه روی نوک میز اتو قرار گرفته و قسمت آستین‌ها آویزان باشند، سپس به آرامی شروع به اتوکشیدن کرده و از سرشانه‌ها تا پایین پیراهن را اتو بکشید. برای سمت دیگر لباس هم همین کار را تکرار کنید. 

مرحله پنجم: در این مرحله سراغ پشت لباس رفته و تمام آنچه را که برای قسمت جلویی لباس انجام داده‌اید را برای پشت آن تکرار کنید.

 

«نکته: اگر می‌خواهید از چروک پیراهن‌ها پس از شستشو جلوگیری نمایید، بهتر است وقتی هنوز خشک نشده و نمناک هستند آن‌ها را از چوب لباسی آویزان کنید. این کار تا حد قابل چشمگیری از چروک زیاد جلوگیری می‌کند.»



روش اتو زدن پیراهن زنانه

برای اتوکشی پیراهن زنانه، از همان روش‌هایی که برای اتو زدن پیراهن مردانه به کار بردید، باید استفاده کنید. اما فراموش نکنید که پیراهن‌های زنانه دارای تزییناتی هستند که ممکن است بر اثر حرارت آسیب ببیند. پس هنگام اتوکشی پیراهن زنانه به این موارد توجه کرده و فقط اطراف آن‌ها را اتو بکشید. 

علاوه بر این ها، بعضی از پیراهن‌های زنانه دارای چین و پیلی بوده که بهتر است موقع اتوکشی، از خط اتوی خودشان استفاده نمایید.

روش اتو زدن شلوار

یکی از اهداف اصلی از اتوکشیدن شلوار، نشان دادن خط اتو است. پس اگر می‌خواهید همچون یک جنتلمن نشان داده شوید، به مواردی که در ادامه اشاره کرده‌ایم به خوبی توجه فرمایید. 

مرحله اول: نخست آستر جیب‌ها را درآورده و از آن‌ها شروع کنید. زیرا اگر آسترهای جیب چروک بماند و شما اتوکشیدن را شروع کنید، ممکن است روی قسمت جلویی شلوارتان خط بیفتد که خود این موضوع باعث چروک شدن شلوار می‌شود. 

مرحله دوم: شلوار را به پهلو روی میز اتو قرار داده و کمر آن را اتو بکشید. 

مرحله سوم: بخش مهمی که برای خط اتو باید به آن توجه فرمایید، همین بخش است. کل شلوار را از پهلو روی میز اتو قرار داده و پاچه‌های شلوار را منطبق با یکدیگر قرار دهید. توجه کنید که خط تا و دوخت شلوار کاملا روی یکدیگر قرار گرفته باشند. پس از بررسی این موارد، اتوکشیدن را شروع نمایید. 

مرحله چهارم: مرحله آخر مربوط می‌شود به داخل شلوار. برای اتوکشیدن داخل شلوار ابتدا یکی از پاچه‌ها را بلند کرده و شروع به اتوکشیدن کنید. همین کار را برای قسمت دیگر شلوار تکرار نمایید.

10 نکته مهم در خصوص اتو زدن

  • اگر لباسی دارید که ممکن است در اثر اتوکشیدن برق بیفتد، بهتر است روی آن یک پارچه­ ی نخی و نازک انداخته و سپس اتو بکشید.
  • چنانچه روی لباستان گلدوزی شده و می‌خواهید آن را اتو بکشید، توصیه می‌کنیم روی آن یک پارچه‌ی پشمی انداخته و سپس اتو کنید.
  • اتو زدن پارچه مخمل و از بین بردن چروک آن به این صورت است که باید آن را روی بخار آب قرار دهید. همین و بس! زیرا پارچه مخمل جنس مناسبی برای اتوکشیدن نیست.
  • چنانچه به اتو دسترسی نداشتید و خواستید چروک لباستان را از بین ببرید، آن را در داخل حمام آویزان کرده و شیر آب گرم را باز کنید. بخار آب به داخل بافت لباس نفوذ کرده و باعث صاف ­شدن چروک آن می ­شود.
  • اگر پس از اتوکشیدن، لباس‌تان برق افتاد، با یک پارچه‌ی نمدار می‌توانید به‌راحتی برق آن را از بین ببرید.
  • لباس‌های مشکی استعداد بیشتری در براق‌شدن دارند. به‌همین منظور بهتر است داخل یک لیتر آب سه قاشق سوپ‌خوری سرکه بریزید و سپس با یک فرچه‌ی آغشته به آب و سرکه، روی قسمت‌های برق‌افتاده را فرچه بکشید. (البته به‌آرامی!)
  • بهترین زمان برای اتوکشیدن لباس‌ها زمانی‌ست که آن‌ها مرطوب‌اند. زیرا در آن زمان چروک لباس‌ها کمتر بوده و پس از اتو زدن، به‌راحتی صاف می‌شوند.
  • بهتر است برای اتوکشی یقه و سرآستین، لباس را پشت و رو کنید. ابتدا بخش داخلی را اتو زده و سپس بخش بیرونی را.
  • چنانچه پاچه‌ی شلوارتان دارای دوختی بوده که ممکن است پس از اتو زدن، روی پاچه‌ی دیگر جا بیندازد، بهتر است بین پاچه‌ها یک مقوای سفید قرار دهید.
  • پس از اتوکشیدن پیراهن، تمامی دکمه‌ها را بسته و از رخت‌آویز آویزان نمایید. این کار باعث می‌شود پیراهن شما صاف و سرحال بایستد.

در پایان...

چه موضوعاتی را درخصوص اتو زدن لباس­ ها مطرح کردیم؟

  • طریقه اتو زدن لباس
  • اتو زدن یعنی چه؟
  • اتو زدن پیراهن و سایر پارچه ­ها
  • مراحل اتو زدن پیراهن مردانه
  • روش اتو زدن پیراهن زنانه
  • روش اتو زدن شلوار
  • نکات مهم در خصوص اتو زدن

همانطور که مطالعه کردید، اتو زدن پارچه باید با دقت و حوصله‌ی کافی همراه باشد. اینکه خیلی وقت‌ها از اتوکشیدن فرار کرده و آن را به دیگران می‌سپاریم، دلیلش این است که برای یادگیری آن وقت صرف نکرده‌ایم. به همین منظور خروجی کار آن‌طور که باید باشد، از آب در نمی‌آید. پس اگر می‌خواهید اشتیاق اتو زدن در شما به‌وجود آید و از نتیجه کارتان لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم بار دیگر مقاله‌ای که مطالعه کردید را مرور کنید تا به آنچه که می‌خواهید برسید. همچنین می توانید مهم‌ترین نکات و معیارهای خرید اتو، مطالعه کنید.