اتو را بدون دانستن این نکات نخرید (مهمترین معیارها برای خرید اتو)

اتو را بدون دانستن این نکات نخرید (مهمترین معیارها برای خرید اتو)

اتو یکی از مهم‌ترین وسایلی‌ است که حضورش در هر خانه‌ای الزامی است. از این‌رو تولیدکنندگان وسایل برقی خانه، تنوع جالب و بی‌نظیری از انواع این کالای مفید و کاربردی را طراحی و تولید کرده‌اند. حال این‌که کدام مدل برای استفاده شما مفید است را به ما بسپارید. در این مطلب برایتان از مهم‌ترین نکات و معیارهای خرید اتو می‌گوییم.

نکات پیش از خرید اتو که شما را در انتخاب بهترین مدل کمک می‌کند

همانطور که می‌دانید، اتو وسیله‌ای بسیار کاربردی و ضروری در هر خانه‌ای‌ است. با کمک این کالا می‌توان لباس‌های چروک‌ را به­خوبی صاف کرد و ظاهری آراسته‌تر را برای خود و اعضای خانواده‌امان به‌ارمغان آورد.

اما هنگام خرید همین وسیله هم مانند تمام کالاهای برقی نیاز به دقت و توجه دارید که اگر آن‌ها را درنظر نگیریم، قطعا با خرید خوبی مواجه نخواهیم شد. ازاین‌رو ما برایتان از نکات پیش از خرید این محصول می‌گوییم.


1) قبل از خرید اتو، در مورد نوع آن تصمیم‌گیری کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید حتما قبل از رفتن به فروشگاه در مورد آن تصمیم‌گیری کنید، نوع اتو است. پیش از هرچیزی ابتدا شما را با انواع این وسیله آشنا می‌کنیم.

  • اتو بخار: یکی از رایج‌ترین اتوهایی است که تقریبا بیشتر ما در خانه‌های پدری از آن بارها استفاده‌ کرده‌ایم. کارکرد آن با کمک آب و بخاری است که باقدرت زیاد از سوراخ‌های تعبیه شده در کفه اتو خارج می‌شود. درواقع با حرارتی که ایجاد می‌شود، چروک‌های روی لباس با کم‌ترین زحمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن محو می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های خوب این نوع اتو، راحتی کار با آن است که همه از انجام آن لذت خواهند برد. البته این اتو هم خود در دو نوع مخزن‌دار و بدون مخزن تولید می‌شود.
  • اتو پرسی: اتو پرسی نوع دوم و البته جدید این دستگاه است که همانند مدل بخار، قدرت بالایی در صاف‌کردن چروک‌های ایجادشده روی پارچه دارد. اما متاسفانه برخی از مصرف‌کنندگان کارکردن با آن را به‌راحتی اتوبخار معمولی نمی‌دانند. درواقع از این مدل بیشتر در اتوکردن پرده، پیراهن و شلوارهای مردانه، لباس‌های مجلسی، ملحفه‌های بزرگ و کلا پارچه‌های با متراژ بالا استفاده می‌شود. هرچند طراحی زیبا و قابلیت استفاده این اتو به­صورت ایستاده کمی آن را برای خرید نوعروسان و جهیزیه جذاب جلوه می‌دهد.
  • اتو خشک: این مدل اتو به‌نسبت دو مدل قبلی کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر در گذشته کاربرد داشته است. کار با آن بسیار ساده بوده و برخلاف دو نوع قبلی با بخار بسیار کم لباس‌ها را اتو می‌کند. اگر قبلا از این وسیله استفاده کرده‌ باشید به‌خوبی می‌دانید که احتمال سوختگی لباس‌ها براثر اتوکشی با این مدل بسیار زیاد است. ضمن اینکه در اکثر مواقع هم چروک روی پارچه‌ها به‌خوبی از بین نمی‌رود و شما مجبور به پوشیدن لباس‌های چروک هستید.

حال که با انواع اتو بیشتر آشنا شدیم، نوبت آن است که بدانیم کدام نوع از این محصول می‌تواند برای استفاده مناسب باشد. بیش از هر کسی این شما هستید که می‌توانید بهترین را باتوجه به نیازهایتان و میزان استفاده در طول روز انتخاب کنید.

اما برخی از افرادی‌که در زمینه فروش این محصول فعالیت‌ می‌کنند، اتوی بخار را گزینه مناسبی برای استفاده در خانه معرفی می‌کنند. درواقع کسانی که بیش از هرچیزی به صاف و یک‌دست بودن لباس‌های خود اهمیت می‌دهند و تقریبا هرروز از اتو استفاده می‌کنند، اتوی بخار برای آن‌ها مناسب است.

البته اگر از مدل مخزن‌دار اتوی بخار استفاده کنید، کارتان راحت‌تر خواهد بود. درواقع این مدل بخار را با فشار بیشتری خارج  می‌کند که برای بهتر صاف‌شدن پارچه کاملا مناسب است. فقط کافی است مخزن آن را از آب کاملا پُر کنید و تا چندروزی خیالتان آسوده باشد و به راحتی لباسهایتان را اتو کنید.


2) از دکمه اتو بخار غافل نشوید

متاسفانه برخی از خریداران هنگام انتخاب اتوی موردنظر خود، به دکمه بخار توجهی نمی‌کنند. اگر شما هم از این دسته هستید، بهتر است بدانید که اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوید. چون یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اتوی خوب، طراحی آن و راحت بودن هنگام استفاده است.

به‌ویژه اگر مجبور باشید تعداد زیادی از لباس‌ و پارچه‌ها را در طول روز یا هفته اتو کنید. پس از کمی کارکردن، دستتان خسته می‌شود ضمن اینکه سرعت کارتان را کاهش می‌دهد و این اصلا خوب نیست. اما اگر هنگام خرید به دکمه بخار آن توجه کنید که حتما در قسمت پایین دسته اتو تعبیه شده باشد، در این‌صورت هربار به­راحتی می‌توانید به فشردن آن بخار مورد نیاز را روی پارچه وارد کنید. ضمن اینکه سرعت اتوکشی را به­میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد.

3) اتویی خریداری کنید که خیلی سبک یا سنگین نباشد

نکته مهم دیگری که لازم است هنگام انتخاب و خرید یک اتو به آن توجه کنید، وزن این وسیله برقی است. جالب است بدانید که اگر وزن اتو کم باشد، فشار لازم روی لباس وارد نمی‌شود و درنتیجه اتوکشی ایده‌‌آلی نخواهید داشت.

حال تصور کنید که وزن این وسیله برقی بیش از مقدار استاندارد باشد. دراین‌صورت دستتان هنگام کار خسته می‌شود و در طولانی‌ مدت به مچ دستتان فشار آورده و به آن صدمه می‌زند. ازاین‌رو بهترین کار این است که حتما هنگام خرید اتو، از فروشنده بخواهید اجازه دهد آن را در دست بگیرید تا وزن آن را بررسی کنید. این موضوع کمی هم به قدرت بدنی خودتان بستگی دارد.

 4) جنس کف اتو؛ بسیار مهم و تاثیرگذار در اتوکشی ایده‌آل

رسیدیم به یکی از نکاتی که اگر به آن توجه نشود، مطمئنا نتیجه خوبی در اتوکشی نخواهید داشت و این نکته چیزی جز جنس کف این وسیله کاربردی نیست. تجربه ثابت‌ کرده که بهترین جنس برای کف اتو چهار نوع زیر است.

  • استیل ضدزنگ
  • سرامیک
  • آلومینیوم آنودایز شده (در این حالت آلیاژ آلومینیوم را به قطب مثبت تبدیل می‌کنند)

و مهم‌تر از همه این است که حتما نچسب باشد و هنگام کار اصطکاک بسیار کمی با سطح پارچه پیدا کند. این مسئله باعث حرکت راحت اتو روی  لباس می‌شود که درنهایت خبری از هیچ چروکی نخواهد بود.

5) اتوی بخاری بخرید که حتما قابلیت خاموش‌کن خودکار داشته باشد

احتمالا برایتان اتفاق افتاده است که هنگام اتوکشی مجبور به انجام کارهای همزمان شوید. به‌عنوان مثال زیر شعله گاز را خاموش کنید یا جواب تلفنی که مدام زنگ می‌خورد را بدهید. این کار باعث شده لحظه‌ای اتوکشی را فراموش کنید و لباستان بسوزد.

خوشبختانه برخی از اتوهای بخار دارای قابلیت سیستم خاموش‌کن خودکار هستند که مانع از بروز چنین اتفاقی می‌‌شود. در این مدل محصول، زمانی‌که دستگاه مدتی در یک حالت بدون حرکت بماند، مثلا حالت ایستاده یا خوابیده، دراین‌صورت به‌صورت خودکار خاموش می‌شود.

این قابلیت حتی از آتش‌سوزی هم جلوگیری می‌کند. به‌ویژه زمانی‌که روی فرش افتاده باشد. جالب است بدانید که در برخی از این وسایل علاوه بر بی‌حرکت ماندن به‌حالت ایستاده و خوابیده، زمانی‌که دستگاه به دوطرف هم قرارگیرد و حرکتی نداشته باشد، سیستم قطع‌کن خودکار فعال می شود.

البته این یک مزیت فوق‌العاده زمانی که بیرون از خانه هستید، به‌شمار می‌رود. خصوصا برای کسانی است فراموشی دارند یا مدام در شک و تردید هستند که آیا اتو را از برق کشیده‌اند یا خیر؟

6) توان مصرفی اتو را چک کنید

اگر توجه زیادی به مصرف بهینه انرژی دارید، یا از آن دسته افرادی هستید که هزینه مصرف برق برایتان مهم است، حتما توان مصرفی مدلی که انتخاب می‌کنید را به­خوبی بررسی کنید. متاسفانه این کالای برقی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل برقی در بین سایر کالاها است.

حال اگر به توان مصرفی آن توجهی نداشته باشید، در پایان هر دوره مجبور به پرداخت هزینه زیادی برای قبض برق خواهید بود. بد نیست بدانید که توان مصرفی این دستگاه با میزان بخاردهی آن رابطه مستقیم دارد. استاندارد رقم توان مصرفی برای یک اتوی مناسب بین 2 تا 3 هزار وات است که برای مصارف خانگی منطقی و مناسب خواهد بود.

7) ظرفیت مخزن آب اتو را چک کنید

ظرفیت مخزن آب یکی دیگر از نکاتی است که احتمالا برخی از ما هنگام خرید به آن توجه زیادی نمی‌کنیم. البته این نکته بیشتر برای کسانی لازم به توجه است که میزان اتوکشی لباس‌های­شان در طول روز یا هفته زیاد است. اینکه بخواهند مدام مخزن آب را پُر کنند، کمی وقت‌گیر است. بنابراین اگر در این گروه قراردارید، پیشنهاد می‌کنیم اتویی را خریداری کنید که بتوان در منبع آن بیشتر آب ریخت.

8) قابلیت ضد رسوب، باعث افزایش طول عمر اتو می‌شود

معمولا هرکدام از ما که وسیله‌ای را خریداری می‌کنیم، دوست داریم مدت زمان استفاده از آن زیاد باشد. این هم کاملا منطقی است چون هزینه پرداخت می‌کنیم و در اوضاع اقتصادی امروز، خرید زودبه‌زود یک وسیله برقی کار آسانی نیست.

پس بهترین کار این است که سعی کنید، اتوی انتخابی شما، دارای قابلیت ضد رسوب باشد. در این مدل دستگاه، داخل محفظه‌ آب رسوبی تشکیل و جمع نمی‌شود. اما اگر این کالا دارای این قابلیت نباشد، مجبور خواهید بود هرچند وقت یکبار قسمت محفظه آن را با محلول‌های مخصوص ضد رسوب بشویید. این کار علاوه‌بر کاهش طول عمر این کالا، شما را مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید محلول می‌کند.

9) هنگام خرید اتو، در مورد بخاردهی آن تحقیق کنید

همانطور که از نامش مشخص است، اتو بخار به­کمک فشار بخار، چروک‌های روی پارچه‌ها را ازبین می‌برد. ازاین‌رو سیستم بخاردهی در انتخاب یک کالای مناسب، بسیار مهم است. اما اینکه به چه نکاتی در این زمینه باید توجه کرد را به ما بسپارید.

  • میزان بخاردهی: بد نیست بدانید که در اتوهای بخار، دو نوع بخاردهی طراحی شده است. نوع اول که به‌صورت کاملا پیوسته بوده و نوع دوم به‌صورت لحظه‌ای کار می‌کند. البته فراموش نکنید که گرم در دقیقه مقیاس بخاردهی را مشخص می‌کند. درواقع هرچه این زمان بیشتر باشد، لباس شما بخار بیشتری از طرف اتو دریافت می‌کند که منجربه بهتر صاف‌شدن چروک‌ها خواهد شد.
  • سیستم بخاردهی عمودی: اگر از بردن پرده‌ و ملحفه به خشک‌شویی و انتظار برای رسیدن به‌موقع آن‌ها شما را آزرده می‌کند، می‌توانید با خرید اتو بخاری که مجهز به سیستم بخاردهی عمودی باشد، این مشکل را حل کنید. درواقع با کمک این قابلیت، به‌راحتی قادر خواهید بود که پرده‌ها، لباس‌های که به چوب‌لباسی آویزان هستند، ملحفه‌های آویزان شده روی بند و ... را در حالت عمودی اتو کنید.

10) بهتر است اتو قابلیت آنتی دریپ داشته باشد

احتمالا هنگام اتوکشیدن با صحنه خیس‌شدن ناگهانی لباس هنگام استفاده از این وسیله مواجه شده‌اید. شما در حال کشیدن اتو روی لباس هستید و ناگهان قطرات آب از حفره‌ها خارج شده و ضمن خیس کردن لباستان باعث لکه‌دار شدن آن هم می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق شایع، بهترین کار خرید اتویی است که قابلیت ضدچکه‌بودن یا آنتی‌دریپ داشته باشد. با این کار دیگر نگران ایجاد لک روی لباس‌ها هم نخواهید بود.

11) هرگز از سیم اتو غافل نشوید

سیم اتو یکی دیگر از نکاتی است که نباید هرگز از توجه به آن غافل شد. اولین نکته‌ای که باید در مورد این قسمت از کالا درنظر بگیرید، طول آن است. اگر طول سیم استاندارد نباشد، مثلا زیادی کوتاه یا بلند باشد، شما را هنگام کار اذیت خواهد کرد. ضمن این‌که هنگامی که مشغول اتوکشی هستید، باید بتوانید دستگاه را به هرطرف حرکت دهید و این با قابلیت چرخش 360 درجه سیم آسان‌تر خواهد شد. پس حواستان باشد که این قابلیت در سیم وجود داشته باشد. البته برخی از مدل‌ها بدون سیم طراحی و تولید شده که نیاز به شارژ شدن دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

12) تعداد سوراخ‌های موجود در کف اتو مهم است

اگر می‌خواهید اتوکشی خوب و بدون دردسری داشته باشید، بهتر است به تعداد سوراخ‌هایی که در کف آن وجود دارد، توجه کنید. جالب است بدانید که مقدار بخاری که به روی لباس وارد می‌شود، رابطه مستقیم با تعداد سوراخ‌ها دارد. این میزان که با شوت بخار شناخته می‌شود به‌صورت استاندارد بین 90 تا 240 شوت بخار است. هرچه سوراخ‌ها بیشتر باشد، میزان آن هم بیشتر خواهد بود که نتیجه آن اتوکشی بهتر است.

13) سطح کف اتوی خوب، صاف و یکنواخت است

و اما آخرین نکته مهمی که نباید هنگام خرید اتو از آن غافل شوید، سطح کف این کالا است. متاسفانه به‌دلایل مختلف ازجمله مسائل مالی، همه ما قادر به خرید و تهیه برندهای معروف و شناخته شده نیستیم. اما دوست داریم وسیله‌ای که برای آن هزینه می‌کنیم، کارایی لازم را داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی یک اتوی خوب، اتوکشی مناسب و حرکت راحت روی سطح پارچه است. حال اگر با برندی مواجه شدید که نام‌آشنا نیست، یا شناخت کافی از آن ندارید، کافی است به حس لامسه و پس از آن به حس بینایی خود اعتماد کنید. به‌این‌صورت که یکی از چشماهایتان را ببنید. با چشم دیگر سطح کف اتو را به خوبی نگاه کنید. حواستان باشد که روی آن برآمدگی، تورفتگی، ناصافی و... وجود نداشته باشد.

حال حس لامسه را به‌کار گیرید. کف دستتان را به سطح اتو بکشید. چندبار به آرامی این کار را انجام دهید تا از صاف بودن آن مطمئن شوید.

و اما کلام آخر...

اگر به شیک‌پوشی، ظاهر زیبا، تمیزی و آراستگی اهمیت می‌دهید، بد نیست بدانید که تمامی این ویژگی‌ها را نه با پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت، بلکه با لباس‌هایی اتوکشیده و مرتب به‌دست خواهید آورد. و این مهم را می‌توان با کمک اتوکشی لباس‌ها، حتی آن‌هایی که نو نیستند، تجربه کرد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامعی را درمورد نکات پیش از خرید اتوی مناسب دراختیارتان قرار دهیم تا بتوانید انتخابی درست در خرید این کالای مفید داشته باشید.