هنگام خرید تلویزیون سردرگم نشوید (راهنمایی برای خرید تلویزیون)

هنگام خرید تلویزیون سردرگم نشوید (راهنمایی برای خرید تلویزیون)

آیا شما هم جزو افرادی هستید که در میان تنوع عظیم کالاهای تلویزیون موجود در بازار دچار شک و تردید شده‌اید؟ با ما در این مطلب همراه باشید.

در دوران قدیم، تلوزیون کالای بسیار لوکسی بود که فقط در خانه‌های اعیانی‌نشین پیدا می‌شد؛ اما حالا جزو جدانشدنی هر خانه‌ای است. مخصوصاً وقتی که پای عاشقان فوتبال و بازی‌های ویدئویی در میان باشد.

دوران کالای لوکس بودن تلوزیون گذشته است و امروز هر کسی از آن انتظارات کاربری مختلفی دارد. با توجه به این که تکنولوژی هم روزبه‌روز بیشتر از پیش، در حال توسعه و پیشرفت است، تعداد تنوع کالاهای مختلف برای مصارف مختلف هم بیشتر شده است.

 اما اگر قبل از خرید، نکات مهم خرید تلوزیون را بدانید، می‌توانید در مورد آن بهتر تصمیم بگیرید و برای خرید تلویون سردرگم نشوید. در ادامه مقاله نکات مهم را برای شما لیست می‌کنیم.

نکاتی برای انتخاب بهترین تلوزیون

حتماً پیش آمده است که  موقع خرید تلوزیون با اصطلاحات و جزییاتی روبه ­رو شده ­اید که باعث سردرگمی شما می‌شوند. اگر فوت و فن‌های لازم برای خرید تلوزیون را بدانید، دیگر سردرگم نخواهید شد. کافی است برای خرید نکاتی که در ادامه آمده است را در نظر بگیرید.


1.میزان بودجه خود را مشخص کنید.

مسلماً هر چه بیشتر هزینه کنید، می‌توانید تلوزیونی با کیفیت و کارایی بیشتر و بهتر بخرید. به این نکته هم توجه کنید که اختلاف قیمت تلوزیون 42 اینچی و تلوزیون 4K 42 اینچی چندان هم که به­ نظر می‌آید زیاد نیست. پس کمی بیشتر هزینه کنید و تلوزیونی با کیفیت‌تر بخرید.

در نظر داشته باشید که اگر قصد خرید تلوزیون با کنتراست بیشتر، طیف رنگی بیشتر و صفحه نمایش بزرگ‌تر را دارید، لازم است بیشتر هزینه کنید.

2.اندازه تلوزیون مد نظرتان را تعیین کنید. (هرچه بزرگ‌تر، بهتر)

روزگاری چیدمان مبلمان خانه مشخص‌کننده کوچک و بزرگ بودن اندازه تلوزیون بود. مثلاً هرچه فاصله مبلمان از محل قرارگیری تلوزیون بیشتر بود، تلوزیون با اندازه بزرگ‌تری انتخاب می‌شد. اما تلوزیون‌های امروزی تمام این قوانین را زیر پا می‌گذارند.

 تلوزیون‌های 4K هر چه بزرگ‌تر باشند، بهتر است و اگر سراغ سایز کوچک‌تر این نوع تلوزیون‌ها بروید، پشیمان خواهید شد. این تلوزیون‌ها در عین نازکی، رزولوش بسیار بالایی دارند و هرچه بزرگ‌تر باشند، زیبایی بیشتری به منزل شما خواهند داد. انواعی از تلوزیون‌های 4K قاب زیبایی دارند که حتی در هنگام خاموش بودن مانند تابلویی منحصر به فرد برای منزل هستند.

نکته‌ای که شاید بد نباشد بدانید این است که اگر قرار است تلوزیون در منزل متحرک باشد، سایز‌های متوسط بهتر هستند، ولی اگر می‌خواهید آن را به دیوار نصب کنید، بزرگترین را انتخاب کنید. تلوزیون 65 اینچی اندازه‌ای دو برابر تلوزیون 42 اینچی دارد. و تلوزیون با سایز 75 اینچی سینمای اختصاصی منزل شماست.

 اگر بخواهیم معیار مشخصی برای خرید سایز تلوزیون مطرح کنیم، باید به این توجه کنید اندازه تلوزیون بهتر است حدود یک و نیم برابر فاصله مبلمان با تلوزیون باشد. البته این تنها یک معیار کلی است و سایز تلوزیون کاملاً شخصی است و بستگی به توانایی دیدتان دارد.

3.OLED یا LED؟ (هر دو عالی هستند، اما کدام بهتر است؟)

بیایید این انتخاب را آسان کنیم؛ هرچند OLED گران‌تر است، اما بهترین تکنولوژی تصویر را دارد. پس OLED در این مسابقه برنده است.

ولی اگر تصمیم دارید تلوزیون LED بخرید حتماً به سراغ 4K بروید. چون کیفیت مناسب و قیمت پایین‌تری نسبت به OLED دارد. اما غیر از قیمت، تفاوت‌های دیگری بین LED و OLED وجود دارند که در ادامه در مورد آن‌ها حرف می‌زنیم.

  • تلوزیون‌های LED دارای نور پس‌زمینه هستند، به این معنی که نور از طریق صفحه‌ای کریستالی تابیده می‌شود تا تصویر ایجاد شود. تلوزیون‌هایOLED دارای نور پس‌زمینه نیستند. در عوض هر پیکسلی که در صفحه نمایش OLED وجود دارد، روشن و خاموش می‌شود تا تصویر روی صفحه نمایش ایجاد شود.
  • تلوزیون‌های LED رنگ سیاه کامل ندارد و حالت سایه در آن­ها به ­وجود خواهند آمد؛ اما OLED رنگ سیاه واقعی دارد و به­ همین دلیل کیفیت کنتراست آن بیشتر است.
  • تلوزیون‌های OLED و LED هر دو نازک هستند، ولی اگر دنبال خرید تلوزیون نازک‌تر هستید، OLED را انتخاب کنید.
  • تلوزیون‌های LED معمولی دارای مشکل زاویه دید هستند یعنی لازم است حتماً جلوی آن بنشینید تا تصویری مناسب ببینید. اما فناوری OLED زاویه دید را بهینه کرده است. تلوزیون‌های OLED تقریباً مانند تلویزیون‌های پلاسما دارای زاویه دید نامحدود هستند.
  • تلویزیون‌های OLED هم‌چنین مصرف انرژی کمتری نسبت به تلوزیون‌های LED دارند.



4.وضوح (رزولوشن) تلوزیون باید چقدر باشد؟

رزولوشن تعداد پیکسل‌هایی است که سبب تشکیل تصویر در صفحه نمایش تلوزیون می‌شود و بر مبنای تعداد پیکسل‌‌ها در ردیف‌های افقی و ستون‌های عمودی توصیف می‌شود. پیکسل‌های بیشتر وضوح و جزییات بیشتری به­همراه خواهند داشت.

 پس اگر دنبال وضوح تصویر هستید، مستقیم سراغ خرید تلوزیون 4K بروید. 4K به صفحه نمایش تلویزیونی اشاره دارد که دارای رزولوشن 2160* 3840 پیکسل است. این نوع تلوزیون‌ها شش میلیون پیکسل بیشتر از تلوزیون‌های HD دارد. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، تصویر واضح‌تر و شفاف‌تر خواهد بود. تلوزیون‌های Full HD رزولوشن  1080*1920 پیکسل و نوع HD صفحه نمایشی با رزولوشن 720*1280 دارند.

وضوح تلوزیون‌های 4K به ­معنای واقعی چهار برابر استاندارد HD قدیمی است طوری که جزییات چهره در تلوزیون‌های 4K کاملا دیده می‌شوند. بیشتر تلوزیون‌های 4K از قابلیت HDR نیز برخوردار هستند. HDR، کنتراست و رنگ بهتری را ارائه می‌دهد. نسل جدید تلوزیون با رزولوشن 8K وضوح افقی و عمودی دو برابر 4K و 16 برابر 1080p دارد. اما در حال حاضر این تلوزیون‌ها بسیار گران هستند.

خرید تلوزیون HD برای آشپزخانه و اتاق خواب به ­دلیل پایین بودن قیمت، انتخاب مناسبی است.




5.دو مشخصه‌ای که نباید نگران آن باشید.

اگر تلوزیون خوب و باکیفیتی پیدا کردید، دو مورد است که نیاز نیست چندان به آن­ها اهمیت بدهید.

  • نرخ تازه شدن (Refresh rates) هر چه بالاتر باشد تصاویری با حرکات نرم‌تر خواهید داشت. در واقع نرخ تازه شدن به این مربوط است که چند بار در هر ثانیه یک تصویر در صفحه به ­روز می‌شود. این گزینه بیشتر برای کسانی که مسابقات ورزش می‌بینند یا اهل بازی‌های گرافیکی هستند، مناسب است.
  • نسبت کنتراست (Contrast Ratios) در تلوزیون‌های مختلف متفاوت است و هیچ استانداردی برای آن تعریف نشده است. نسبت کنتراست مقایسه‌ای چنان پراهمیتی نیست، به ­همین دلیل آن را نادیده بگیرید.

6.با جریان تلوزیون‌های هوشمند همراه باشید.

تلوزیون‌های هوشمند این روزها تقریباً استاندارد خرید تلوزیون شده است. یک تلویزیون هوشمند با استفاده از WiFi خانگی به اینترنت متصل می‌شود. این تلوزیون‌ها مانند تلفن هوشمند، دارای یک پلتفرم هوشمند در داخل‌شان هستند. با این سیستم در تلوزیون‌ها امکان استفاده بسیاری از اپلیکیشن‌ها از طریق تلوزیون فراهم می‌شود.
البته برای استفاده از این برنامه‌ها نیاز به اینترنت پرسرعت دارید. علاوه بر این با خرید تلوزیون‌های هوشمند به ­راحتی می‌توانید فیلم‌ها، عکس‌ها و موسیقی‌های داخل گوشی تلفن همراه یا کامپیوترتان را در تلوزیون، مشاهده کنید. تلوزیون هوشمند شما را از داشتن کابل‌ها و سیم‌های اتصال رها می‌کند.

7.با کابل‌ها و پورت‌های مناسب اتصال بدون نقص خواهید داشت.

همیشه به ­دنبال خرید تلوزیون‌هایی با پورت‌ها و کابل‌های باکیفیت‌تر باشید.

برای اتصال دستگاه‌های جانبی به تلوزیون کابل‌هایی ضخیم‌تر از کابل‌های معمول نیاز است. به این کابل‌ها HDMI می‌گویند که به درگاه‌های HDMI وصل می‌شوند. هر چه کیفیت کابل HDMI بیشتر باشد، کیفیت بالاتری از تصویر را دریافت خواهید کرد. کابل‌های با کیفیت‌تر AV هم سیگنال‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کنند، این وضوح بیشتری را هم به همراه خواهد داشت ولی به پای HDMI نمی‌رسد.

هنگام خرید تلوزیون دقت کنید که شما حداقل به چهار پورت نیاز دارید. بعضی از تجهیزات جانبی مثل، اپل تی‌وی نیاز به پورت مخصوص خود دارند. اگر قصد خرید تلوزیون Ultra HD 4K دارید، دقت کنید که حتماً درگاه HDMI آن HDMI 2.0 را پشتیبانی کند. بسیاری از تلوزیون‌های 4K دارای درگاه HDCP است. نسل جدید آن HDCP 2.2 نامیده می‌شود که بسیاری از دستگاه‌های جدید 4K از آن پشتیبانی نمی‌کنند. پس هنگام خرید تلوزیون این نکته را در نظر داشته باشد.

بعضی از تلوزیون‌های جدید بلوتوث را پشتیبانی می‌کنند. اگر هدفون بلوتوثی دارید این قابلیت برای شما مفید خواهد بود.

8.سیستم صوتی به ­روز برای تلوزیون تهیه کنید.

جای تعجب نیست که بلندگوهای داخل تلوزیون‌های باریک 4K به اندازه بلندگوهای تلوزیون‌های قدیمی قوی نباشند. اکثر تولیدکنندگان تلوزیون این­گونه در نظر می‌گیرند که شما از یک سیستم صوتی جانبی برای تلوزیون‌تان استفاده می‌کنید. به ­همین دلیل بد نیست برای داشتن صدای واضح از تلوزیون 4K دنبال یک سینمای خانگی باشید.

9.عاشق کنترل از راه دور تلوزیون نشوید.

کنترل از راه دور تلوزیون‌تان را هر زمانی که بخواهید می‌توانید ارتقا دهید. پس این که چه قابلیت‌هایی دارد یا چقدر زیبا است نباید شما را گول بزند. همیشه گزینه‌های بهتری وجود دارد. حتی با نصب برنامه کنترل از راه دور روی موبایل‌تان می‌توانید تلوزیون هوشمندتان را به ­راحتی کنترل کنید.

10.ضمانت‌نامه تلوزیون مهم‌ترین گزینه است

با خرید از فروشگاه‌های معتبر از امتیاز ضمانت خرید تلوزیون برخوردار شوید. به ­طور حتم تلوزیون‌های سازندگان معتبر مثل ال جی، سونی و سامسونگ مراکز خدمات مجاز در کشور دارند.

جزییاتی که هنگام خرید تلوزیون باید آنها را بررسی کنید

  1. عملکرد تلوزیون را در مغازه بررسی کنید. برنامه‌های ورزشی، فیلم و انیمشن را در حالت SD و HD در تلوزیون ببینید تا از میزان کیفیت تصاویر مطمئن شوید.
  2. میزان تیرگی در تصاویر را بررسی کنید تا از کنتراست مناسب اطمینان حاصل کنید.
  3. به جزییات چهره افراد در قاب تلوزیون توجه کنید. هرچه کیفیت تصویر بیشتر باشد این جزییات بهتر دیده خواهند شد.
  4. زاویه دید را چک کنید. از زوایای مختلف به صفحه نمایش تلوزیون نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید که از تمام زوایا تصویر را به­ خوبی می‌بینید.
  5. تمام پورت‌ها تلوزیون را بررسی کنید که درست کار کنند. اگر تلوزیون قابلیت اتصال USB را هم دارد، چک کردن عملکرد درست این پورت هم اهمیت دارد.
  6. به­ جای این پورت‌ها دقت کنید. مخصوصاً اگر می‌خواهید تلوزیون را به دیوار نصب کنید. این درگاه‌ها باید در دسترس باشند.
  7. تعداد پورت‌ها هم مهم است. هرچه بیشتر باشد یعنی تعداد دستگاه‌های بیشتری را می‌توانید به تلوزیون وصل کنید.
  8. کنترل تلوزیون را چک کنید. تمام دکمه‌های آن امتحان کنید و مطمئن شوید که کار می‌کنند.
  9. از فروشنده ضمانت‌نامه معتبر برای تلوزیون بخواهید.

خرید تلوزیون چندان ساده نیست ولی می‌توان آن را ساده کرد.

ممکن است فکر کنید خرید تلوزیون کار ساده‌ایست، ولی با وجود تنوع تلوزیون‌ها این کار چندان هم بی‌دردسر نخواهد بود. هنگامی که قصد خرید تلوزیون را دارید، روی گرفتن اندازه مناسب، کیفیت تصویر و چند ویژگی اصلی متمرکز شوید و اطمینان حاصل کنید که تلوزیون جدید شما اتصالات مورد نیاز جانبی را دارد.

 در حال حاضر تلوزیون‌های بیشتر از ویژگی‌هایی به نام محدوده دینامیکی بالا یا HDR برخوردار هستند که نویدبخش تصاویر روشن‌تر، پویاتر و رنگ‌های پر جنب و جوش‌تر است. علاوه بر این تلوزیون‌های UHD یا 4K و تلوزیون‌های 8K جزئیات تصویر بهتری نسبت به تلوزیون‌های HD دارند و هم‌چنین کنتراست و رنگ بهتر را ارائه می‌دهند.

تلوزیون‌های OLED در رده‌بندی‌های اندازه بر سایر مدل‌های تلوزیون ارجحیت دارند، اما از مدل‌های LCD و LED گران‌تر هستند. با در نظر گرفتن این جزییات می‌توانید خریدی بهینه داشته باشید.

سخن آخر

همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، خرید تلوزیون در قدم نخست کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. شاید پیش خودتان بگویید این تلوزیون ظاهر زیبایی دارد و به دکور خانه‌ام می‌آید، پس همین را می‌خرم.

اما این دیدگاه اصلاً درست نیست. خرید تلوزیون، یک خرید عادی روزانه و روتین نیست. باید برای خرید آن نکات مهم را بدانید و انتخاب مناسبی داشته باشید.

شما در مورد انتخاب تلوزیون به چه مسائلی می‌اندیشید؟ نظرات خود را در مورد خرید تلوزیون با ما در میان بگذارید.