نقاط قوت و ضعف ظروف چینی ایرانی

نقاط قوت و ضعف ظروف چینی ایرانی

ظروف چینی یکی از مهم‌ترین وسایل پذیرایی و تزیینی به‌خصوص در خانه‌های ایرانی به‌حساب می‌آیند. همه ما خاطرات زیادی از چینی‌های گل قرمز سفره‌های مهمانی در کودکی داریم. البته حالا دیگر مانند گذشته، چینی‌ها طرح‌های تکراری ندارند و آنقدر متنوع هستند که برای خرید یک سرویس چینی ممکن است دچار سردرگمی شوید. برای خرید ظروف چینی فاکتور‌های زیادی را باید در نظر بگیرید، برای مثال طرح‌های کلاسیک را دوست داریم یا طرح‌های جدید؟ سرویس چینی مورد نیاز ما باید چند نفره باشد و…

 

در این میان یک فاکتور مهم دیگر برای خرید ظروف چینی وجود دارد؛ ظروف چینی ایرانی بخرید یا خارجی؟ برای اینکه بتوانید در این زمینه تصمیم بگیرید، در این مقاله به بررسی نقاط قوت و ضعف چینی ایرانی می‌پردازیم. با در نظر گرفتن این نکات، انتخاب بین چینی ایرانی و خارجی برای شما آسان‌تر خواهد بود.

نقاط قوت ظروف چینی ایرانی



در حال حاضر در بازار کشور ما انواع برند‌های چینی ایرانی و خارجی در دسترس هستند. متاسفانه بسیاری از هموطنان برای خرید همه وسایل مورد نیاز خود، ترجیح می‌دهند از برند‌های خارجی خرید کنند زیرا علاوه‌بر موضوع کیفیت، برند خارجی را نشانه لوکس بودن کالا می‌دانند (هر چند این عقیده صحیح نیست). با داشتن چنین تصوراتی هرگز اجازه رشد به تولیدات داخلی داده نمی‌شود، بنابراین در ابتدای امر این نکته منفی را فاکتور گرفته و فرض می‌کنیم خرید هر محصولی تنها بر پایه کیفیت انجام می‌شود و نه بر اساس باور‌های غلط.

 

سال‌های متمادی است که صنعت تولید چینی در ایران به جایگاه قابل توجهی رسیده است. نقاط قوت ظروف چینی ایرانی عبارتند از:

 

  • طرح‌های ظروف چینی ایرانی با سلیقه ایرانی سازگار هستند، بنابراین در یک دکوراسیون سنتی ایرانی، استفاده از چینی ایرانی گزینه مناسبی است و همخوانی دارد.

 

  • چند برند ظروف چینی ایرانی مانند چینی زرین، موفق به تولید چینی‌های با کیفیتی شده‌اند که قابلیت رقابت با بازار‌ جهانی را دارند. برای مثال طرح شهرزاد از چینی زرین دارای سفیدی ۹۱ درصد است و سختی بدنه و لعاب آن با چینی‌های خارجی برابری می‌کند.

 

  • بسیاری از برند‌های ظروف چینی ایرانی در سرویس‌های چینی، از ظروف کاربردی استفاده می‌کنند که با نیاز مصرف کنندگان ایرانی مطابقت دارد. یعنی این ظروف مناسب سرو غذای ایرانی هستند.

 

  • اگر به آشپزی و نوشیدنی‌های بین‌المللی هم علاقه داشته باشید، برخی از برند‌های ظروف چینی ایرانی در سال‌های اخیر، ظروفی مخصوص غذا‌های خارجی تولید کرده‌اند. برای مثال ظرف سوشی، فنجان‌های لاته، فنجان‌های اسپرسو، ظروف اردور و …

 

  • برند‌های درجه یک ظروف چینی ایرانی، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در تولید چینی، موفق شده‌اند میزان مقاومت و جلای ظروف را بالا ببرند. در‌ واقع یک لایه شفاف و بسیار ظریف روی ظروف چینی در مرحله آخر تولید قرار می‌گیرد که باعث می‌شود ظرف بر اثر شستشو و یا برخورد کارد و چنگال خط‌ و‌ خش برندارد و تا مدت طولانی براق باشد.

 

  • طرح‌ها، شکل‌ها، انواع ظروف کاربردی و … در ظروف چینی ایرانی بسیار متنوع هستند و شما هر سلیقه‌ای داشته باشید حتماً از بین آن‌ها یکی را می‌پسندید.

  • معمولاً ظروف چینی ایرانی در چند دوره تکرار تولید می‌شود. پس اگر سرویس چینی ایرانی بخرید و یکی از آن‌ها بشکند، می‌توانید در بازار جایگزین آن را به‌راحتی پیدا کنید ولی درباره ظروف چینی خارجی این گزینه را ندارید.

 

  • قیمت ظروف چینی ایرانی که کیفیت بالایی دارند (حداقل از بسیاری از برند‌های ساخت کشور چین بهتر هستند) نسبت به انواع خارجی بسیار پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌‌ تر است.

 

  • ظروف چینی ایرانی باکیفیت دارای ضمانت نامه می‌باشد.

 

نقاط ضعف ظروف چینی ایرانی



نقاط ضعف ظروف چینی ایرانی را به‌عنوان پیشنهاد و نکات قابل بررسی و ارتقا نام می‌بریم. امیدواریم صنعت چینی کشورمان با برطرف کردن این نقاط ضعف، در سطح بهترین ظروف چینی جهانی قرار گیرد. نقاط ضعف ظروف چینی ایرانی عبارتند از:

 

  • با اینکه ظروف چینی ایرانی دارای تنوع زیادی در طرح و رنگ هستند، اما همچنان در این زمینه به‌پای ظروف چینی خارجی نمی‌رسد. به‌صورتی که با ورود به یک فروشگاه ظروف چینی، طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوع ظروف چینی خارجی، چشم شما را حسابی می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد که تولیدکنندگان ظروف چینی ایرانی بایستی طرح‌های بیشتری را هم وارد خط تولید کنند.

 

  • میزان براق بودن ظروف چینی ایرانی نسبت به ظروف چینی خارجی درجه یک، کمتر است. برای همین وقتی در ویترین‌های پر نور فروشگاه قرار می‌گیرند، نمی‌توانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

  • همان‌طور که پیش از این گفتیم، تولیدکنندگان ظروف چینی ایرانی در حال حاضر ظروفی برای آشپزی‌ها و نوشیدنی‌های بین‌المللی نیز تولید کرده‌اند، اما این طرح ها بسیار محدود می ­باشد. برای مثال اگر برای خرید ماگ به فروشگاه چینی بروید، اکثر ماگ­ های زیبا و رنگارنگ ساخت کشور چین است. در حالی که چینی‌های درجه یک ایرانی می‌توانند خیلی بهتر از انواع ساخت چین باشد. بنابراین جای بسیاری از ظروف کاربردی در چینی ایرانی خالی است.

 

جمع ­بندی

با بررسی نقاط قوت و ضعف ظروف چینی ایرانی متوجه شدیم که این تولیدات داخلی در حال حاضر می‌توانند با بسیاری از برندهای خارجی رقابت کنند. کافی است نقاط ضعف انگشت‌شماری که وجود دارد، برطرف شوند. برای اینکه شاهد رشد و پیشرفت این صنعت باشیم باید با خرید کالای ایرانی (ظروف چینی ایرانی) به اشتغال کارگران و تولیدکنندگان ایرانی کمک کنیم.