نکات مهم در انتخاب رنگ فرش و موکت

نکات مهم در انتخاب رنگ فرش و موکت

همه ی مردم دوست دارند وقتی که در خانه هستند فضایی آرامش‌بخش داشته باشند و چشم‌شان فقط چیزهایی را ببیند که از آن لذت می‌برند. ولی تنوع انتخاب‌ها بسیار گسترده و متنوع است که تصمیمات درست برای ایجاد این فضا کمی سخت می‌شود. 

انتخاب رنگ فرش و موکت می‌تواند سخت‌ترین بخش طراحی داخلی باشد. چون این انتخاب از نظر جنس و رنگ بسیار متنوع هست. علاوه بر آن کف خانه در واقع نقش پس زمینه‌ی دکوراسیون داخلی را ایفا می‌کند. در این مقاله سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم تا بتوانید تصمیم درستی در مورد انتخاب رنگ موکت و فرش داشته باشید و هیچ‌وقت از آن پشیمان نشوید. 

 پس عنصری است که تمام عناصر دیگر مانند دیوار و مبلمان و چیزهای دیگر را به هماهنگی در می‌آورد. تنوع رنگ فرش و موکت بسیار زیاد است که باعث سردرگمی خیلی از افراد می‌شود و احتمالاً شما را هم در این مورد به تردید انداخته است. 

 ولی شما می‌توانید با درنظر گرفتن عوامل و عناصر دیگر که در ادامه توضیح می‌دهیم، انتخاب راحت‌تر و دقیق‌تری داشته باشید. 






برای انتخاب رنگ موکت و فرش مناسب، از کجا باید شروع کرد

قدم اول در انتخاب رنگ مناسب برای فرش و موکت، در نظر گرفتن فضای اتاق و رنگ وسایلی است که در آن قرار دارد. برای این کار شما باید در ابتدا طیف رنگ‌هایی را در نظر بگیرید که با وسایل موجود در خانه‌تان، هماهنگی خاصی ایجاد کند؛ و همینطور شما باید نوع فضایی که می‌خواهید در داخل خانه‌تان ایجاد کنید را در نظر داشته باشید. آیا می‌خواهید فضایی دنج و صمیمی باشد یا فضایی باکلاس، مدرن، امروزی و غیره. 

نکته مهم این است که اگر شما فردی هستید که وسایل‌تان را هر چند سال یکبار عوض می‌کنید می‌توانید بدون توجه به وسایل فعلی خود رنگ مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. ولی اگر مثل خیلی از افراد دیگر درآمد کافی برای نو کردن وسایل خانه‌تان را در این شرایط اقتصادی بد ندارید، باید دقت زیادی در انتخاب رنگ فرش و موکت خود به خرج دهید. 

در این صورت باید در نظر داشته باشید که فرش یا موکتی که انتخاب می‌کنید، در چند سال آینده هم به‌خوبی الان به نظر آید. از رنگ‌هایی استفاده کنید که دوام بیشتری داشته باشند و به‌زودی از چشم نیفتند که مجبور نباشید خیلی زود آن‌ها را عوض کنید. همچنین باید در نظر بگیرید که رنگ‌های انتخابی شما باید با هر چیزی همخوانی داشته باشند تا اگر وسایل خانه‌تان را عوض کردید مجبور به تعویض فرش و موکت‌تان هم نباشید. 






تاثیر رنگ فرش و موکت بر عناصر دیگر در خانه به چه صورت است


با انتخاب رنگ مناسب برای فرش و موکت خود می‌توانید عناصر مهم دکوراسیون خانه‌تان را برجسته‌تر کنید و به‌خوبی آن‌ها را نمایش دهید. برای مثال اگر وسیله‌ای دارید که رنگ یا طرح قابل توجهی دارد و می‌خواهید نسبت به وسایل دیگر بیشتر به چشم بیاید و برجسته‌تر شود، می‌توانید از رنگ‌های خنثی برای موکت‌تان استفاده کنید. 

رنگ‌های خنثی مانند طوسی، از پرفروش‌ترین رنگ‌ها هستند. چرا که به راحتی با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌شوند و با هر چیزی همخوانی دارند. نکته مهم‌تر این است که استفاده از رنگ‌های خنثی در خانه برخلاف رنگ‌های دیگر مانند آبی یا قرمز هیچوقت خسته کننده نمی‌شود. 

اما اگر دوست دارید که در دکور خانه‌تان رنگ‌های مختلف تیره و روشن داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را در اتاق‌ها و مکان‌هایی از خانه که کمتر استفاده می‌شوند به‌کار بگیرید؛  یا حتی برای اجزای کوچک‌تر مانند کوسن‌ها از آن‌ها استفاده کنید که  اگر کثیف شدند یا اگر روزی از آن‌ها خسته شدید و دیگر با وسایل جدیدی که تهیه کرده‌اید همخوانی ندارند، تعویض آن‌ها راحت‌تر باشد و هزینه‌ی کمتری هم برای شما داشته باشد. 

اگر شما هنوز وسایل دیگر خانه‌تان را تهیه نکرده‌اید، پیشنهاد ما این است که انتخاب رنگ فرش و موکت را در اولویت اول خود قرار ندهید. تنوع رنگ برای فرش و موکت بسیار زیاد است. این ویژگی، گرچه باعث سخت شدن انتخاب‌ها می‌شود، ولی از طرف دیگر به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی رنگ مناسبی که با وسایل  دیگرتان ست می‌شود را پیدا کنید.
در صورتی که برعکس این موضوع صدق نمی‌کند. یعنی برای پیدا کردن وسایلی دیگر که به رنگ فرش و موکت شما بیاید به مشکل برمی‌خورید چون تنوع رنگ در آن‌ها خیلی کمتر از تنوع رنگ فرش و موکت موجود در بازار است. 



نقش سبک زندگی‌تان در انتخاب رنگ فرش و موکت را در نظر داشته باشید

اگر شما خانواده‌ای پر رفت و آمد و دارای چند بچه هستید، قطعاً رنگ‌های روشن مانند سفید نمی‌تواند گزینه‌ی خوبی برای خانه پرجمعیت شما باشد. این رنگ‌ها، لکه و کثیفی را بیشتر از رنگ‌های دیگر نشان می‌دهند و در صورت استفاده مداوم، زودتر کهنه می‌شوند. شاید الان فکر کنید که رنگ‌های تیره بهترین گزینه برای شما هستند. در صورتی که این رنگ‌ها لکه و کثیفی را به‌خوبی پنهان می‌کنند؛ ولی از طرف دیگر گرد وغبار را هم به‌خوبی نشان می‌دهند. 

پس، از رنگ‌های خیلی تیره و خیلی روشن خودداری کنید. بهترین گزینه برای سبک زندگی شما رنگ‌هایی با درجه ملایم هست؛ یعنی نه خیلی روشن باشد و نه خیلی تیره. 

فرش و موکت طرح‌دار هم می‌تواند به پوشاندن آشغال‌ها یا لکه‌ها کمک بسیار کند. از فرش و موکت‌هایی که چند رنگ را در برمی‌گیرند استفاده کنید تا خیال‌تان از بابت لکه‌هایی که توسط بچه‌ها یا حیوان خانگی‌تان ایجاد می‌شود راحت باشد. نگران ست شدن آن‌ها با وسایل‌تان هم نباشید. چون این نوع فرش و موکت‌ها رنگ‌های زیادی دارند و راحت‌تر با وسایل دیگر همخوانی پیدا می‌کنند. 

برای انتخاب فرش یا موکت برای هر قسمت از خانه تمام عناصر را در نظر بگیرید. برای مثال در سالن پذیرایی به‌خاطر این که همه‌ی خانواده هر روزه در آن جمع می‌شوند، باید از رنگ‌هایی استفاده شود که علاوه بر ایجاد صمیمیت بین افراد خانواده، در صورت استفاده و رفت و آمد روزانه، کیفیت خود را هرگز از دست ندهند و به‌راحتی لکه‌ها را بپوشانند. در صورتی‌که اتاق‌ها کابرد جمعی و همه‌روزه‌ی مشابه با سالن پذیرایی را ندارند و کمتر استفاده می‌شوند و در نتیجه کمتر آشغال و گرد ریز جذب می‌کنند. 

اگر می‌خواهید که فضای شما بزرگ‌تر از چیزی که هست به چشم آید می‌توانید از رنگ‌های روشن استفاده کنید. رنگ‌های روشن علاوه بر بزرگ‌تر نشان دادن فضا، انتخاب‌های باکلاسی هم هستند. بر خلاف آن‌ها، رنگ‌های تیره فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند، اما حس راحتی و دنج بودن می‌دهند و باعث مدرن شدن دکوراسیون شما می‌شوند. 






رنگ‌های جیغ و زننده برای ایجاد یک محیط شخصی برای خودتان، می‌توانند انتخاب‌های خاصی باشند. ولی باید به‌خاطر داشته باشید که این نوع رنگ‌ها به‌شدت ریسکی هستند و هرکسی ممکن است از آن‌ها استقبال نکند. شاید حتی روزی از این رنگ خسته شوید. این نوع رنگ‌ها را می‌توانید در محیط کار خود یا اتاق شخصی‌تان به‌کار ببرید. 

برای انتخاب رنگ مناسب می‌توانید به آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی میکنید هم توجه داشته باشید. برای مثال اگر در جای گرم  و خشک زندگی می‌کنید از رنگ‌های خنک مانند آبی یا سبز استفاده کنید تا در فضای خانه‌تان حس خنکی ایجاد کند یا اگر آب و هوای محل زندگی‌تان سرد است از رنگ‌های گرم شامل زرد، قرمز و نارنجی برای ایجاد فضای گرم در داخل خانه‌تان استفاده کنید. 





نکاتی که هنگام خرید موکت و فرش باید در نظر داشته باشید


هنگام خرید فرش و موکت، نورهای مصنوعی داخل فروشگاه را هم در نظر بگیرید. گاهی اوقات این نورها روی رنگ واقعی فرش یا موکت تأثیر می‌گذارند. رنگی که در فروشگاه می‌بینید ممکن است چند درجه تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگی که واقعاً هست به چشم بیاید. 

این موضوع برای انتخاب رنگ مناسب درخانه هم صدق می‌کند. در مکان‌هایی از خانه که تعدادی پنجره وجود دارد و نور طبیعی زیاد هست، وسایل خانه دقیقا رنگ اصلی خود را نشان می‌دهند. در صورتی‌که در مکان‌هایی که پنجره ندارند یا پنجره و نور طبیعی کم است، وسایل و موکت یا فرش شما تیره‌تر به چشم می‌آید. پس بهتر است که برای اینجور فضاها از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کرد. 

برای از بین بردن تأثیر این نوع نورها بهتر است که بعد از انتخاب طیف رنگی مورد نظر در ابتدای خرید، تیره‌ترین و روشن‌ترین رنگ‌ها را کنار بگذارید. رنگ‌های متوسط به شما کمک می‌کنند که خطای دید کمتری در خرید خود داشته باشید. 

در انتخاب رنگ مورد علاقه خود هرگز به رنگ سال یا رنگی که اخیرا مد شده است فکر نکنید. این رنگ‌ها فقط تا یک مدت کوتاهی مورد توجه قرار می‌گیرند و بعد از مدتی رنگ‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند. پس بهتر است آن رنگی که خودتان می‌پسندید را انتخاب کنید که برای بلند مدت از آن لذت ببرید. 

اگر برای انتخاب نهایی بین چند رنگی که شبیه به هم هستند به مشکل برخوردید؛ دیگر به فکر وسایل خانه‌تان نباشید! شما از همان اول طیفی را انتخاب کرده‌اید که با وسایل خانه‌تان همخوانی دارد. پس اگر برای مثال بین  انتخاب چند رنگ طوسی کمرنگ، ذغالی و طوسی پررنگ، نمی‌توانید انتخاب درست را داشته باشید، رنگی را انتخاب کنید که بیشتر از بقیه به دل‌تان می‌نشیند و نگران ست شدن آن با وسایل خانه‌تان نباشید. 

بعد از این‌که انتخاب نهایی خود را بین نمونه‌های کوچک انجام دادید، حتماً آن‌را در قالب نمونه‌های بزرگ‌تر هم ببینید. این کار به شما کمک می‌کند که جنس و بافت موکت را بهتر بشناسید و همچنین تصویرسازی آن در خانه‌تان و به همراه وسایل‌تان راحت‌تر می‌شود. 





سخن آخر


انتخاب رنگ موکت و فرش، یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کارهایی است که برای چیدمان فضای یک خانه‌ی نو باید آن را در نظر گرفت و در آخر هم به تصمیم درستی رسید که تا مدت‌ها از آن پشیمان نشوید. مخصوصا در فصل زمستان که باید به فکر استفاده از بخاری های مناسب باشیم.

شما برای انتخاب رنگ فرش و موکت خود چه عواملی را در نظر گرفتید؟ در بخش نظرات، ایده‌های خود را برای ما بنویسید. اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود در میان بگذارید. همچنین می توانید برای زیبا کردن چیدمان خانه تان از لوازم دکوراتیو نیز استفاده کنید.