دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی منزل

6 سبک دکوراسیون داخلی را بشناسیم

دوست دارید دکوراسیون داخلی خانۀ شما پر باشد از وسایل قدیمی مثل چراغ‌های گردسوز با شیشه‌های رنگی یا ساده و خلوت و روشن با رنگ‌های خاکستری و سیاه و سفید؟ دوست دارید در خانه مبلمان راحت و اسپرت بچینید یا مبل‌های پرکار سلطنتی؟

آشپزخانه چطور؟ دوست دارید مثل فیلم‌های قدیمی انگلستان، کابینت‌های پرنقش و نگار با شیشه‌هایی در میان چوب یا طرح چوب داشته باشید؟ شاید هم دوست دارید از کابینتی استفاده کنید که آن‌قدر ساده باشد که با دیوار یکی شود و هیچ دستگیره‌ای در آشپزخانه نبینید.

هر کدام از این آرزوها و تخیلات برای نوع چینش، وسایل و انتخاب رنگ‌ها، به سبک دکوراسیون داخلی بستگی دارد.

از زمانی که صنعت ساخت و ساز تنوع بیشتری پیدا کرد و مصالح ساختمانی مختلف وارد بازار شدند، طراحی دکوراسیون داخلی هم به عنوان یک علم و مهارت مورد توجه قرار گرفت.

در طول دوران تاریخی، با توجه به شرایط و نیازها طراحی دکوراسیون داخلی هم دستخوش تنوع و تغییرات بسیاری شد. سبک‌های مختلف طراحی داخلی از دل این تغییرات تاریخی بیرون آمدند.

در این نوشته می‌خواهیم شما را با چند سبک رایج و معروف طراحی دکوراسیون داخلی آشنا کنیم.

 

دکوراسیون داخلی چیست؟

شاید بهتر باشد قبل ار اینکه چند سبک دکوراسیون داخلی را بشناسیم با مفهوم طراحی داخلی آشنا شویم.

طراحی دکوراسیون داخلی راهی برای خلق فضا است. این خلق با هماهنگ‌کردن رنگ‌ها، نوع چینش و جنس وسایل خانه با طراحی کلی فضای داخلی ساختمان صورت می‌گیرد.

طراحان داخلی تلاش می‌کنند دکوراسیون داخلی را طوری طراحی کنند که در عین زیبایی و هماهنگی با سلیقۀ اهالی خانه، کاربردی باشند. از ترکیب معماری و طراحی داخلی، طراحی دکوراسیون داخلی به وجود می‌آید که زیبایی‌شناسی آن به دوره‌های مختلف تاریخی برمی‌گردد.

این هماهنگ‌سازی با یک طرح ازپیش‌تعیین‌شده انجام می‌شود که ریشه در تاریخ و هنر دارد.

 

دکوراسیون داخلی صنعتی

حتماً در فضاهای بزرگ استارتاپی، یا کافه‌ها و رستوران‌های جدید برای اولین بار از دیدن لوله یا میله تعجب کرده‌اید.

این لوله‌ها و میله‌ها که معمولاً رنگ‌های خاصی دارند، از ویژگی‌های طراحی دکوراسیون داخلی صنعتی است.

این سبک طراحی در انقلاب صنعتی اروپا ریشه دارد. در این سبک طراحی از آجر و سنگ و... استفاده می‌شود؛ به این شکل که ساختمان نیمه‌کاره را تداعی می‌کند. مبلمان هم در این سبک بیشتر از فلز ساخته می‌شوند.

دکوراسیون داخلی مدرن

ویژگی مهم طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن، سادگی است. خطوط در سبک مدرن صاف هستند. زاویه‌های مشخصی در این سبک در نظر گرفته می‌شود. در این سبک طراحی،  از جنس شیشه و فلز با رنگ‌های ساده و روشن استفاده می‌شود.

شکل‌های هندسی در این نوع دکوراسیون داخلی معمولاً شکل واقعی خود را دارند و تغییر نمی‌کنند. دایره و مثلث و مربع بدون هیچ اغراقی در نظر گرفته می‌شود. منحنی‌ها و خط‌های صاف در طراحی مدرن با هم ترکیب می‌شوند و سرسختی و تحرک را در زندگی مدرن نشان می‌دهند.

برای تزئین دکوراسیون داخلی مدرن، از تابلوهایی با موضوع نقاشی‌های مدرن استفاده می‌شود که تا حدودی با سادگی فضا تضاد ایجاد کند.

 

دکوراسیون داخلی فرانسوی

این سبک دکوراسیون داخلی پر از جزئیات است. گچ‌بری سقف و دیوارها، مبلمان با چوب‌های کارشدۀ شلوغ، رنگ‌های زرد و طلایی و قرمز جلوۀ لوکسی را در این سبک می‌سازند.

از فرش و تزئینات قدیمی چوبی و شیشه‌ای و فلزی در تزئین خانه به سبک فرانسوی به کار می‌روند. سنگ مرمر در سبک فرانسوی جلوۀ بسیاری دارد. تا آنجا که سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها در این سبک بسیار لوکس و روشن با سنگ‌های سفید ساخته می‌شوند.

پرده‌های ضخیم، چندلایه و بلند، روتختی‌های سنگین و پرکار از ویژگی‌های دیگر این نوع طراحی دکوراسیون است.




 

دکوراسیون داخلی مینیمال

تأکید سبک طراحی دکوراسیون به سبک مینیمالیسم بر کاربردی‌بودن است. در این سبک، شلوغی و آشفتگی هیچ جایی ندارد. از حداقل وسایل در آن استفاده می‌شود. همچنین وسایل طوری طراحی می‌شوند که فضا را شلوغ نکنند.

در این سبک از فضا به صورت حداکثری استفاده می‌شود. نور طبیعی و ملایم، خط‌های ساده و صاف و تکرار از ویژگی‌های این سبک هستند.

این نوع طراحی از فلسفۀ ژاپنی و ذن تأثیر گرفته است.

دکوراسیون داخلی کلاسیک

این سبک طراحی دکوراسیون همان‌طور که از نامش پیداست، بازگشتی به دکوراسیون قدیم اروپاست. مبلمان چوبی حکاکی‌شده، طرح‌ها تزئین‌های کلاسیک در ترکیب با زمینه‌های مدرن و ساده از ویژگی‌های این سبک هستند.

این نوع طراحی دکوراسیون داخلی حس اصالت و شکوه را منتقل می‌کند. کنتراست زیاد در این سبک جایی ندارد و رنگ‌های ملایم و هماهنگ و آرام در آن استفاده می‌شود؛ مانند طلایی، کرم، خاکستری و... .

سبک کلاسیک حس گرما و آرامش خانه‌های قدیمی باشکوه و مجلل را منتقل می‌کند. کف چوبی، مبلمان قهوه‌ای تیره و پرده‌های گران‌قیمت این حس را کامل می‌کنند.

 

دکوراسیون داخلی شهری

این نوع دکوراسیون محل جولان ایده‌های نو خلاقیت است. تا حدودی شبیه به سبک صنعتی است؛ چون بعضی از عناصر آن به صورت روکار تعبیه می‌شوند. این نوع طراحی دامنۀ وسیعی دارد؛ از طراحی‌های ظریف زنانه تا ایده‌های اغراق‌آمیز هنری.

این نوع طراحی همان‌طور که از نامش پیداست، بافت شهری را به یاد می‌آورد و با زندگی امروز متناسب است.


 

انتخاب سبک دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی سبک‌های بسیار متنوع دیگری هم دارد؛ ازجمله سبک اسکاندیناوی، بوهمی، روستیک، ساحلی و.... هر کدام از این سبک‌ها با توجه به تاریخ و جغرافیایی که در آن به وجود آمده‌اند و رشد کرده‌اند، ترکیب رنگ و متریال خاص خودشان را دارند.

مثلاٌ در سبک ساحلی از تضاد رنگ چوب و رنگ آبی استفاده می‌شود و حس آرامش در کنار دریا را القا می‌کند.

با توجه به این تنوع هر زمان که بخواهید برای دکوراسیون داخلی خانه تصمیمی بگیرید، گزینه‌های فراوانی دارید.

باید توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید فضای آرام‌بخشی داشته باشید باید تناسب را در انتخاب سبک و خرید وسایل خانه و مبلمان رعایت کنید. مثلاً اگر سبک مینیمالیسم را انتخاب کرده‌اید، نباید از پرده‌های طرح‌دار یا مبلمان با طرح‌های شلوغ استفاده کنید.

همچنین باید سبک را در همۀ بخش‌های خانه حفظ کنید. از نظر روانی این هماهنگی و نظم کیفیت زندگی شما را بالا می‌برد.

می‌توانید از کسانی که در این زمینه متخصص هستند کمک بگیرید. طراحان دکوراسیون داخلی با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، می‌توانند به شما مشاوره بدهند.

اگر بتوانید سبک مورد نظر خودر ا در تمام ابعاد فضا حفظ کنید، خانه‌ای زیبا و آرام‌بخش خواهید داشت.
برای مشاهده بهترین کالاهای خانه و آشپزخانه کلیک کنید.

برچسب‌ها