اتو بخار بهتر است یا اتو پرسی؟

اتو بخار بهتر است یا اتو پرسی؟

اتو بخار و اتو پرسی یکی از پراستفاده‌ترین لوازم برقی در سال‌های اخیر است. داشتن این کالا به‌ویژه برای  شیک‌پوشان و کسانی که اهمیت زیادی به ‌‌داشتن ظاهری مرتب دارند، بسیار مهم است. در این میان ممکن است، باشند کسانی که نمی‌دانند اتو بخار بهتر است یا اتو پرسی. اگر شما هم از این دسته هستید، این مطلب را از دست ندهید.

انواع اتو

از گذشته تا به‌ امروز، مدل‌های مختلفی از اتو توسط تولیدکنندگان لوازم برقی خانگی به بازار ارائه شده است. به‌طور کلی، دو نوع اتوی بخار داریم که به «اتو بخار معمولی» و «اتو پرسی»، شناخته می‌شوند. پیش از آنکه ببینم کدام مدل اتو برای استفاده مناسب‌تر است، تعریف کلی از انواع اتو بخار ارائه می‌دهیم.

1) اتو بخار

در ساخت اتو بخار ، طراحی بسیار ساده صورت گرفته و کارکردن با این کالا راحت است. کارکرد این محصول به‌گونه‌ای است که از فشار دست، بخار و گرما استفاده می‌شود تا چروک‌های ایجادشده روی پارچه‌ها از بین برود.

جالب است بدانید، در این نوع کالا فشار بخار آب، بیشترین عاملی است که باعث صاف‌شدن چین‌وچروک لباس‌ می‌شود. این فشار از سوراخ‌های ریزی که روی سطح اتو به‌صورت پراکنده وجود دارد، خارج شده و باعث محوشدن خط‌ و خطوط نامتناسب و ناهمانگ می‌شود.

تولیدکنندگان دو نوع اتو بخار را طراحی و روانه بازار کرده‌اند. اتو بخار بدون مخزن و اتو بخار مخزن‌دار که هرکدام باتوجه به کارایی، می‌تواند مورد استفاده خانواده‌ها قرارگیرد.

2) اتو پرسی

اتو پرسی نوع دیگری از این محصول است که با استفاده از قدرت فشار و بخار آب به مصرف‌کننده امکان تجربه یک اتوکشی جذاب و دوست‌داشتنی را می‌دهد. درواقع عمل اتوکشی در اتو پرسی نسبت به اتو بخار حرفه‌ای‌تر است و کسانی که تبحر بیشتری در این کار دارند، می‌توانند بهتر از آن استفاده کنند.

تولیدکنندگان، این محصول را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با قراردادن پارچه روی صفحه پایینی اتو، باید صفحه بالایی را به‌آرامی روی پارچه قرارداد تا با کمک فشار و بخار چروک‌ها از بین برود.

اتو پرسی هم مانند اتو بخار دارای سوراخ‌های ریز صفحه بالایی است که بخار با فشار از آن خارج و به ‌لباس و پارچه‌ها وارد می‌شود.



اتو بخار؛ هم محافظ لباس‌ها و هم مراقب سلامتی شما

همه می‌دانیم که اصلی‌ترین کار اتو بخار، از بین بردن چروک‌هایی است که روی لباس‌ها ایجاد می‌شود. چروک‌هایی که بیشتر به‌دلیل شست‌وشو در ماشین لباسشویی روی پارچه‌ها می‌نشیند.

این درحالی است که اتوکشی علاوه‌بر محوکردن این مزاحم‌های دردسرساز، باعث حفظ سلامتی نیز می‌شود. جالب است بدانید که هنگام استفاده از این دستگاه و ایجاد بخار با فشار و دمای زیاد، احتمال از بین رفتن میکروب‌هایی که روی سطح لباس نشسته‌ است، بالا می‌رود. این امر به افزایش سطح بهداشت لباس کمک بزرگی می‌کند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای مهم برای اتو زدن

اتو بخار بهتر است یا اتو پرسی؟

تا به ‌این قسمت، تعریف جامعی از اتو ارائه کردیم. اکنون نوبت ‌آن رسیده که برایتان از مزیت‌ها و معایب هرکدام بگوییم تا باتوجه به آن‌ها خودتان تشخیص دهید که اتو بخار بهتر است یا اتو پرسی؟ در واقع می‌خواهیم کمکتان کنیم تا هنگام خرید این وسیله کاربردی و مهم، بهترین را برای خانه‌ خود انتخاب کنید.

ویژگی‌های اتو بخار



همانطور که قبلا هم به‌طور مختصر گفتیم، اتو علاوه‌بر از بین بردن چروک‌های روی پارچه، به ‌بهداشت و تمیزی آن‌ها هم کمک می‌کند. جالب است بدانید که بیشتر کارشناسان لوازم خانگی، معتقد هستند اتو بخارهای معمولی (مخزن‌دار و بدون مخزن) از بهترین نوع این وسیله برای اتوکشی لباس‌ها و استفاده خانگی است.

از مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به چند مورد از مهم‌ترین مزایای اتو بخار اشاره کرد:

  • استفاده بسیار آسان و راحت در زمان اتوکشی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خوب اتو بخار، استفاده راحت از آن است. در واقع بیشتر کسانی که در هفته تعداد زیادی لباس و پارچه را اتو می‌کنند، بهتر است انتخابشان این مدل اتو باشد. طراحی ساده و قابلیت حرکت آن به هرطرف که بخواهیم، کار با آن را آسان کرده است. ضمن اینکه فناوری پیچیده‌ای ندارد و برای همه سنین بزرگسال، مناسب است.
  • وزن سبک: وزن سبک این وسیله، بیشتر ایده‌آل کسانی است که به‌دفعات از آن استفاده می‌کنند. اینکه مجبور باشی برای داشتن ظاهری مرتب و به‌ قول معروف اتوکشیده و شیک، هرروز لباس‌های­تان را اتو کنید، ممکن است به‌مرور باعث ایجاد درد و ناراحتی در مچ دست شود. اما بیشتر مدل‌های این وسیله برقی خانگی کاملا سبک طراحی و ساخته شده تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
  • قابلیت اتوکشی به‌صورت عمودی در برخی از مدل‌های مخزن‌دار: همانطور که می‌دانید، گفتیم که اتو بخار در دو مدل بدون مخزن و مخزن‌دار تولید می‌شود. در نوع مخزن‌دار می‌توان از قابلیت اتوکشی به‌صورت عمودی بهره برد. جالب است بدانید که در این مدل، می‌توانید در حالی که لباس یا پارچه آویزان است،. آن‌ها را اتو کنید. معمولا لباس‌های مردانه مثل کت‌وشلوار و انواع پرده که اتوکشی آن‌ها بسیار سخت است، با کمک این دستگاه اتو می‌شوند.
  • مجهز به خاموشی خودکار در برخی از مدل‌ها برای ایجاد امنیت بیشتر مصرف‌‌کننده: یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه در اتو بخار، سیستم خاموشی خودکار است. درواقع فناوری که برای امنیت مصرف‌کننده طراحی و اجرا شده است. این قابلیت مانع از سوختن لباس، آتش‌سوزی و حتی آسیب‌ به کودکان می‌شود. بد نیست بدانید، زمانی که اتو برای مدتی بدون حرکت بماند، سیستم خاموشی خودکار فعال می‌شود.
  • قیمت ارزان‌: مدل‌های مختلفی از اتو را می‌توانید در بازار مشاهده کنید که هرکدام با توجه به قابلیت‌ها، کاربرد و تکنولوژی که دارند، همچنین شرکتی که آن‌ها را تولید کرده است، دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. خوشبختانه به‌دلیل وجود تنوع این محصول در بازار، می‌توان اتوهایی با قیمت‌های مناسب یافت که بیشتر خانواده‌ها با شرایط مالی متفاوت توان خرید آن‌ را دارند.

حال در کنار تمام این ویژگی‌های خوب و کاربردی، نمی‌توان معایب این مدل اتو را درنظر نگرفت. معایبی که گاها برخی از آن‌ها باعث می‌شود، از خرید این وسیله منصرف شده و به‌دنبال مدلی بهتر با کارایی بیشتر باشیم. در ادامه به بیان برخی از مهم‌ترین آن‌ها می پردازیم.

  • میز اتو: تمام اتو بخار ها نیاز به یک میز اتو برای اتوکشی دارند. البته نوع بدون مخزن دردسر کمتری برای انتخاب یک میز اتوی مناسب دارد. چرا که در هر فروشگاهی که عرضه‌کننده محصولات جانبی اتو است، می‌توان میزهای مختلف و متنوع را یافت که برای هر اتو بخاری قابل استفاده است. این در حالی است که برای اتو بخار مخزن‌دار، باید حتما میز اتوی مخصوصی تهیه شود. درواقع مخزن جداگانه را کنار اتو قرار می‌دهند و این یعنی باید اندازه میز کمی بزرگ‌تر باشد تا فضایی برای قرارگیری مخزن فراهم شود.
  • مکانی قرارگیری اتو بخار مخزن‌دار: اگر از بین اتو بخار بدون مخزن و اتو بخار مخزن‌دار، مدل دوم را انتخاب می‌کنید، در کنار تمام ویژگی‌های خوبی که دارد، با مشکل فضا برای نگهداری از آن مواجه خواهید شد. البته این بیشتر متوجه کسانی است که در خانه‌ای با متراژ کم زندگی می‌کنند. اتو معمولا روی مخزن جداگانه قرار می‌گیرد ولی از لحاظ فیزیکی بزرگ‌تر از اتوی بدون مخزن است و نیاز به فضای بیشتری دارد.


ویژگی‌های اتو پرسی

اکنون که از مهم‌ترین ویژگی‌های اتو بخار برایتان گفتیم، نوبت بیان خصوصیات اتو پرسی است تا با مقایسه این دو وسیله کاربردی، گزینه مناسب‌تر را انتخاب و خریداری کنید.

مزایای اتو پرسی (اتو فشار)



با استقبال مردم از اتو بخارهای نسل جدید، به‌ویژه مدل پرسی که بیشتر مناسب افراد کاربلد در امر اتوکشی یا کسانی است که حجم زیادی از لباس‌ را اتو می‌کنند، تصمیم گرفتیم از مزایای این مدل وسیله برقی خانگی بگوییم.

  • سطح بزرگ برای اتوکشی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت اتو پرسی، سطح بزرگ برای اتوکشیدن است. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، اتو پرسی از دو سطح تشکیل شده که روی سطح پایین لباس‌ها قرار داده می‌شود و سپس سطح بالایی با فشار، حرارت و بخاری که روی لباس ایجاد می‌کند، چروک‌های ایجاد شده را از بین می‌برد. درواقع این مزیت باعث می‌شود تا بتوانید به‌راحتی چادر، پیراهن‌های مجلسی، ملحفه، روتختی و ... را که از پارچه‌های با متراژ زیاد تشکیل شده است، به‌آسانی اتو کنید.
  • مجهز به تنظیمات مختلف: اتو پرسی به‌صورتی طراحی شده است که باتوجه به جنس پارچه حرارت، دما و حتی فشار ایجاد شده را تنظیم کرد. درواقع تنظیمات تعبیه‌ شده روی این دستگاه، آن را مناسب برای استفاده هر نوع پارچه می‌کند.
  • صرفه‌جویی در زمان: سرعت و صرفه‌جویی در زمان، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌توان در هنگام کار با اتو پرسی تجربه کرد. در این مدل اتو، مخزن آب با گنجایش بالا قرار دارد که میزان قابل توجهی از آب مورد نیاز را تامین می‌کند. از این رو نیازی به پرُکردن مجدد مخزن هنگام اتوکشی نیست. ضمن اینکه به دلیل فشار بخار بسیار بالا در این مدل آن هم در مدت‌زمان بسیار کمی، چروک‌های لباس‌ و پارچه‌ها از بین می‌رود و می‌توان لباس‌های بیشتری را اتو کرد. این کار هم در زمان و هم در انرژی صرفه‌جویی می‌کند.
  • بدون نیاز به میز اتو: برای اتوکشی، داشتن میز اتو ضروری است. اما خوشبختانه اتو پرسی به‌گونه‌ای طراحی شده است که نیازی به میز اتو ندارد و صفحه پایینی اتو همانند یک میز اتو عمل می‌کند. همچنین اتو روی پایه‌ قرار می‌گیرد که در برخی از مدل‌ها می‌توان به‌دلخواه ارتفاع آن‌ها را تغییر داد.


معایب اتو پرسی

پس از بیان مزایای اتو پرسی، در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین معایب این مدل محصول آشنا می‌کنیم.

  • وزن زیاد: متاسفانه یکی از بارزترین مشکلات اتو پرسی، وزن بالای آن است. جابه‌جایی این مدل نسبت به مدل‌های دیگر سخت است و باید نقطه‌ای از خانه یا اتاق را برای اتوکشی انتخاب کنید و همیشه آن محل را به این امر اختصاص دهید.
  • نیاز به فضای زیاد برای نگهداری: یکی دیگر از نکات مهمی که باید در مورد اتو پرسی بدانید، فضای نگهداری آن است. در واقع اندازه این محصول تقریبا چند برابر اتوهای بخار معمولی است و همین مسئله باعث شده است تا کسانی که در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند، یا فضای کافی برای نگهداری آن ندارند، هنگام خرید این دستگاه کمی دچار تردید شوند. صفحه‌های اتو، پایه‌ها و لوازم جانبی از جمله وسایلی است که نگهداری آن‌ها نیازمند مکان مناسبی است.
  • نامناسب بودن آن برای هر نوع لباس: معمولا اتو پرسی برای اتوکشی برخی از لباس‌ها یا بهتر بگوییم، از بین بردن چروک‌ و ناصافی برخی از قسمت‌های لباس مناسب نیست. همانطور که می‌دانید، این دستگاه به‌صورت صفحه‌های بزرگ مستطیل‌شکل یا بیضی‌شکل است که گوشه‌ ندارد، ثابت بوده و قابلیت حرکت 360 در آن‌ها اجرا نشده است و نمی‌توان قسمت‌هایی مانند یقه، گوشه‌های لباس و ... را به‌خوبی اتو کرد. . از این‌رو بیشتر کسانی که از این مدل اتو استفاده کرده‌اند، خرید یک اتو بخار معمولی در کنار این اتو را توصیه کرده‌اند.
  • قیمت بالا: و اما یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان در مورد اتو پرسی بیان کرد، قیمت بالای آن‌ نسبت به سایر اتوها است. دلیل این مسئله هم امکانات بیشتر، تنظیمات پیشرفته‌تر، بخار و فشار بیشتر و سایر قابلیت‌هایی است که در دیگر اتوها وجود ندارد

 

و اما کلام آخر...

در این مطلب سعی کردیم برایتان از ویژگی‌های مثبت و منفی اتو بخار و اتو پرسی بگوییم. هدفمان از این کار، افزایش اطلاعات شما عزیزان در مورد این دو مدل دستگاه مهم و ارزشمند است تا با در نظر گرفتن آن‌ها بتوانید یک اتوی خوب، کاربردی و مناسب خانواده خود تهیه کنید.