با کمی خلاقیت شمع‌های قدیمی رو خاص‌تر کنید

با کمی خلاقیت شمع‌های قدیمی رو خاص‌تر کنید

شمع در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. اما چگونه می‌توانیم با این شمع‌ها خانه‌مان را قشنگ‌تر کنیم و از آنها برای زیباسازی فضای خانه استفاده کنیم؟ با شمع‌های قدیمی می‌توانید شمع‌های جدید بسازید و از آنها در فضاهای مختلف خانه استفاده کنید. بعضی‌ها شمع‌ها را کنار تخت‌، روی میز تلویزیون یا روی میز ناهارخوری می‌گذارند و نمای زیبایی برای خانه ایجاد می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید با شمع‌های قدیمی جادو کنید، بقیه‌ی مقاله را بخوانید.

ساخت شمع‌های لیوانی با شمع‌های قدیمی



برای این کار به شمع‌های قدیمی، لیوان‌های مختلف با اندازه‌های کوچک و بزرگ، رنگ مخصوص شمع‌سازی و فتیله‌ی شمع احتیاج دارید. همه‌ی شمع‌های کهنه را جمع کنید و در یک ظرف فلزی و با حرارت غیرمستقیم ذوب کنید. فراموش نکنید که قبل از این کار، حتما فتیله‌ی شمع‌ها را خارج کنید.  شمع‌ها را به آرامی هم بزنید و بعد از اینکه کامل ذوب شدند، رنگ مخصوص شمع را اضافه کنید.

این رنگ‌ها می‌توانند هر رنگی باشند. می‌توانید رنگ شمع‌ها را با توجه به نور خانه یا اتاق خواب‌تان انتخاب کنید. فتیله‌ها را متناسب با اندازه‌ی لیوان‌هایی که دارید برش بزنید و با چسب به لیوان بچسبانید. بعد شمع‌های ذوب‌شده و رنگی را داخل لیوان‌ها بریزید. می‌توانید شمع‌ها و رنگ‌های مختلف را با هم ترکیب کنید و یا دور لیوان را با صدف و چیزهای مختلف تزئین کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های تزئین اتاق‌خواب با شمع



چطور شمع‌های‌مان را اکلیلی کنیم؟

بعد از اینکه شمع‌تان را ساختید، می‌توانید با وسایل مخصوص آن را اکلیکی کنید. برای اکلیلی کردن شمع‌ها می‌توانید از اسپری کیلر یا فیکساتور، چسب شمع یا چسب چوب بی‌رنگ استفاده کنید. در حالت اول، شمع شما باید از قالب خارج شده باشد. برای این کار باید سطح قالب را چرب کنید یا از قالب‌های مخصوص استفاده کنید. روی سطح شمع، اسپری بزنید و با نمکدان اکلیل‌ها را پخش کنید.

بعد با فیکساتور اکلیل‌ها را ثابت کنید. در روش دوم، از چسب شمع یا چسب چوب استفاده می‌کنید. برای این کار روی شمع را به چسب آغشته کنید و بعد آن را در اکلیل بغلتانید. بعد هم با اسپری کیلر اکلیل‌ها را روی شمع ثابت کنید.

چطور با مواد ساده شمع‌های‌تان را تزئین کنید؟

بعد که شمع‌های قدیمی را آب کردید و داخل لیوان گذاشتید، می‌توانید با چیزهای ساده خانه و یا محل اطراف‌تان شمع‌ها را تزئین کنید. مثلا یکی از وسایل تزئینی شمع، برگ‌ها، توت، میوه‌، و چوب‌های دارچین هستند. بعضی‌ها از هم پارک‌های اطراف خانه‌شان برگ‌های مختلف، کاج، و چوب جمع می‌کنند و با آن شمع‌های‌شان را تزئین می‌کنند. عکس‌های قدیمی هم وسیله‌ی خوبی برای تزئین شمع‌ها هستند.

عکس‌ها را روی کاغذ چاپ کنید و آنها را روی شیشه‌ی شمع بچسبانید و اطرافش با پارچه یا کنف تزئین کنید. مهره‌های رنگی، دانه‌های قهوه، روبان‌های رنگی، و صدف هم وسیله‌های فوق‌العاده‌ای برای تزئین شمع هستند. شمع‌های سفید و وانیلی رنگ برای تزئین با مواد مختلف مناسب هستند. آنها را می‌توانید با کاغذهای رنگی، روبان تزئین کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های خلاقانه برای طراحی دکوراسیون خانه با شمع


چگونه با گل خشک، شمع را تزئین کنید؟

مثل روش قبل، شمع‌های قدیمی را داخل ماهی تابه یا قابلمه ذوب کنید. فتیله و ظرف مناسب هم برای این کار بردارید. ظرف های شیشه‌ای، شیشه‌های قدیمی مربا و ترشی ظرف‌های خوبی برای ساخت شمع هستند. گل‌های خشک، برگ‌های پایییزی، یا گل مصنوعی را بردارید و داخل شیشه بچینید. فتیله را داخل ظرف با چسب نگه دارید و بعد شمع‌های ذوب شده را داخل شیشه بریزید. خیلی راحت با شمع‌های قدیمی و چندتا برگ و گل خشک شده، یک شمع جدید و زیبا درست کردید. گل‌های رز، گل صد تومانی، زنبق، اسطوخودوس، گل همیشه بهار، و بابونه استفاده کنید.

با شمع‌های قدیمی، شمع گل رز بسازید

شمع‌های قدیمی خانه را جمع کنید و در ظرف مناسبی ذوب کنید. برای رنگی‌کردن آنها می‌توانید از مدادشمعی استفاده کنید. وقتی که شمع‌ها کامل ذوب شدند، آنها را با یک قاشق گرم روی یک سطح صاف بریزید. روی یک سطح صاف مثل میز یا تخته‌ی چوبی، کیسه فریزر پهن کنید و با قاشقی که قبلا گرم شده، پارافین مایع را روی سطح بریزید. سعی کنید پارافین را به شکل برگ، دایره یا شکل‌های نامنظم روی سطح پهن کنید.

بعد از سرد شدن، برگ‌هایی که درست کردید را دور نخ فتیله بپیچانید. بعد از اینکه برگ‌ها را دور فتیله پیچاندید، شمع‌های گل رزی شما آماده هستند. فقط کافی است انتهای آنها را ذوب کنید و شمع را روی پایه‌ی وارمر قرار دهید. به جای پایه‌ی وارمر می‌توانید از پایه معمولی و آب هم استفاده کنید، ولی قبل از این کار انتهای شمع را کمی گرم کنید.

با شمع‌های قدیمی، شمع قهوه درست کنید.

برای این کار به شمع‌های قدیمی، ظرف فلزی، پودر قهوه، فتیله و قوطی نوشابه احتیاج دارید. قوطی نوشابه را برش دهید و با خط کش یا مداد، فتیله را روی قالب نگه دارید. شمع‌های ذوب شده را با دانه‌های قهوه ترکیب کنید و داخل قالب بریزید. بعد از اینکه پارافین‌ها سفت شدند، قوطی نوشابه را برش بزنید و شمع را خارج کنید. می‌توانید سطح بیرونی شمع را هم با دانه‌های قهوه تزئین کنید. مثلا دانه‌های قهوه را روی سطح شمع بچسبانید و از ربان‌های قهوه‌‌ای رنگ یا کنف برای نزئین دورش استفاده کنید. در آخر هم روی شمع اسپری براق‌کننده بزنید.

با شمع‌هایی که ساختید خانه‌تان را تزئین کنید



بعد از اینکه با شمع‌های قدیمی، شمع‌های نو درست کردید. می‌توانید با همراه با گلبرگ ها و وسایل تزئینی، اتاق خواب‌ یا سالن نشیمن را تزئین کنید. مطمئن باشید که شمع‌های رنگی می‌توانند جلوه‌ی متفاوتی به خانه‌ی شما بدهند. مثلا اگر رنگ غالب اتاق نشیمن‌تان طوسی است، می‌تواند از شمع‌های سفید و سنگ‌های مشکی و طوسی در اطراف آن استفاده کنید.

 برای اتاق خواب، می‌توانید از شمع‌های سفید و گلبرگ‌های قرمز استفاده کنید. روی شومینه هم مکان مناسبی برای گذاشتن شمع‌های دست ساز شماست. روی شومینه را با شمع‌های سفید یا شیری رنگ تزئین کنید. حتی می‌توانید شمع‌ها را در حمام یا بوفه‌تان بگذارید. برای حمام از رنگ‌های گرم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل شمع‌سازی در خانه

 

جمع‌بندی

در این مقاله درباره‌ی استفاده از شمع‌های قدیمی صحبت کردیم. شمع درست‌کردن یکی از سرگرمی‌های خانگی است که با وسایل ساده انجام می‌شود. با شمع‌های قدیمی، ماهی تابه، فتیله شمع‌ها، و وسایل تزئینی ساده می‌توانید شمع‌های زیبا و خاص درست کنید و در جاهای مختلف خانه از آنها استفاده کنید. شمع‌ها با نور و رنگ زیبایی که دارند، فضای خانه را تغییر می‌دهند و انرژی خاصی در محیط خانه ایجاد می‌کنند. به کمک روش‌های معرفی‌شده در این مقاله می‌توانید شمع‌های گل رز، و شمع قهوه درست کنید و یا شمع‌ها‌ی‌تان را با برگ‌ و گل‌های خشک تزئین کنید.