اطلاعات‌تان را درباره اجاق‌های کمپینگ و سرشعله‌های کوهنوردی بالا ببرید

اطلاعات‌تان را درباره اجاق‌های کمپینگ و سرشعله‌های کوهنوردی بالا ببرید

اگر اهل ورزش و کوهنوردی هستید، حتماً تابحال تجربه کرده‌اید که بعد از گذشت مسافت طولانی و طی مسیر، گرسنه به مقصد رسیده‌اید. در طول مسیر تنها به خوردن آب و تنقلات انرژی‌زا، اکتفا کرده و زمانی که به مقصد رسیده‌اید، با احساس خستگی و گرسنگی مفرط به دنبال غذایی گرم به همراه یک فنجان چای داغ هستید. 

در این شرایط، اجاق کمپینگ بهترین وسیله برای کمک به شماست. اما اجاق کمپینگ با سرشعله کوهنوردی، انواع مختلفی داشته و برای اینکه شما انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید، ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهید تا مشخص شود، شما به کدام نوع از اجاق کمپینگ نیاز دارید. 

برای اینکه یک انتخاب هوشمندانه داشته باشید، باید بدانید که اجاق کمپینگ را می‌توان براساس

  • نوع گاز مصرفی
  • مشخصات و ویژگی‌های ظاهری
  • مشخصات و ویژگی‌های کاربردی

به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. اینکه اجاق کمپینگ با چه سوختی فعالیت کند تا نیاز شما در فاکتورهایی چون زمان، سوختگی، هزینه، سهولت در استفاده و در دسترس بودن را برآورده کند یا اینکه اجاق کمپینگ با چه سرعتی آماده استفاده باشد. همه از مواردی است که اجاق‌های کمپینگ به کمک آن‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند. 



اگر قبل از بررسی انواع اجاق کمپ، به این سوال که کدام سوخت اجاق کمپ برای شما مناسب‌تر بوده و مایل هستید تا از آن استفاده کند، پاسخ دهید، انتخاب‌های شما بسیار محدودتر و راحت‌تر می‌شود.

 

LPG گاز معدنی هم­چون بوتان، پروپان و ...

این سوخت بسیار در دسترس بوده و به راحتی از زمان شروع به کار حداکثر تولید گرما را دارد. برای نگهداری از آن شرایط خاصی حکم‌فرما نیست. برخی از انواع گاز درون این دسته بسیار کوچک و کم‌وزن هستند. 

اما در مقابل مزایای مطرح‌شده، باید بدانید که هزینه این سوخت کمی بالا بوده و گرمایی که از سوختن این نوع سوخت به دست می‌آید از گرمای گاز سفید یا نفت سفید، کمتر است. مهم‌ترین مشکل این نوع سوخت این است که در ارتفاع‌های بالا یا شرایط سرد هوا به خوبی کار نمی‌کنند. 

در کل، برای یک کوله‌پشتی عمومی و افرادی که می‌خواهند بدون هیچ زحمتی، اجاق کمپ آماده و عملکرد معقولی داشته‌باشند، انتخاب بسیار مناسبی است.

 

LIQUID گاز سفید، بنزین، پارافین

اجاق کمپینگ با سوخت مایع به اجاق‌های همه‌کاره معروف بوده و برای استفاده به بطری‌های سوخت قابل بازیافت متصل می‌شوند. 

در سراسر جهان گاز کمپینگ با این نوع سوخت در دسترس است. بنابراین اگر قصد سفر به خارج از کشور را داشته باشید، مزیت بارز این نوع از اجاق کمپینگ، سوخت آن خواهد بود. این نوع سوخت نسبتاً مقرون به صرفه بوده و با سوختن آن، گرمای به نسبت زیادی تولید می‌شود. 

اما در مقابل بیشتر این نوع سوخت‌ها، فرار بوده و احتمال نشت سوخت در آن‌ها زیاد است. 

در کل، گاز کمپینگ با این نوع سوخت، به‌طور گسترده در دسترس همگان بوده و قابل اعتماد، ارزان و کارآمد است. برای کسانی که می‌خواهند با صرف کمی زمان برای راه‌اندازی، آتش و گرمای بیشتری داشته باشند، انتخاب عالی است. اگر از گاز کمپینگ با این نوع سوخت به خوبی مراقبت کنید، برای سالیان طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

سوخت جامد متا، هگزامین


اجاق‌کمپ با این نوع سوخت عمدتاً کوچک، جمع‌وجور، حداقل نشتی، بدون ماده سوختگی و دوده‌اند. 

وزن پایین این نوع از اجاق کمپینگ، یک گزینه مناسب برای افرادی است که مایل هستند، سبک سفر کنند. نمونه‌ای از این نوع اجاق‌کمپ که به صورت جیبی با وزنی در حدود ۹۰ گرم وجود دارد که به همراه ظرف غذا، درنهایت تنها ۲۰۰ گرم وزن خواهد داشت. 

اما در مقابل بسیار گران‌قیمت بوده و گرما وحرارت زیادی ندارند. این نوع از اجاق‌گازها، آب را به آرامی جوش آورده و برای نوشیدن یک فنجان چای شما باید مدت زیادی صبر کنید. 

در کل، اگر به عنوان اجاق کمکی و پشتیبان به آن نگاه کنید، انتخاب مناسبی خواهد بود.

 

Alternative سوخت جایگزین


این نوع از اجاق‌کمپ به کمک چوب روشن می‌شوند. بنابراین قبل از روشن‌کردن آتش باید ابتدا به دنبال چوب خشک گشته و به حد نیاز جمع کنید. 

علاوه بر مواردی که در انتخاب سوخت اجاق‌کمپ حائز اهمیت است. برای انتخاب مناسب بهتر است پاسخ سوالاتی همچون

  • از اجاق‌کمپ فقط برای تهیه آب‌جوش استفاده خواهیدکرد یا پخت غذا؟
  • با اجاق‌کمپ برای چند نفر آشپزی خواهید کرد؟
  • از اجاق‌کمپ در ارتفاع‌های پایین می‌خواهید استفاده کنید یا در مناطق سرد و ارتفاعات بالا؟

پاسخ به سوالات بالا در انتخاب اجاق کمپینگ تاثیر بسزایی دارد اما به یاد داشته باشید که بهتر است اجاق کمپینگ انتخاب کنید که سرشعله از منبع‌سوخت آن مجزا باشد. تفکیک بدنه از منبع‌گاز برای ایمنی شما در طول سفر و همچنین حمل‌ونقل راحت‌تر و مناسب‌تر است. 

بعد از خرید اجاق‌کمپ و برای استفاده بهتر و طول عمر مفید اجاق کمپینگ بهتر است که

  • در صورت‌عدم استفاده، منبع سوخت را از اجاق‌گاز جدا کنید (در صورت امکان) و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • اجاق‌گاز خود را بعد از هر سفر تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که خط سوخت (در صورت وجود) تمیز و آسیب دیده نیست.
  • اجاق‌گاز خود را قبل از سفر خود آزمایش کنید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

قبل از استفاده از اجاق کمپینگ نکات زیر را برای سلامت خود و محیط اطراف­تان رعایت کنید:

  • اجاق کمپینگ را در فضای بسته و داخل چادر روشن نکنید. ممکن است، گاز کربن‌دی‌اکسید تولید شده شما را مسموم کرده وسلامت‌تان را به خطر بیاندازد.
  • قبل از هر بار استفاده شیلنگ، سرشعله و محل اتصال به منبع را بررسی کنید تا از وجود نشتی یا خرابی قبل از استفاده مطلع شوید.
  • اگر از آن دست افرادی نیستید که علاقه به سبک سفر کردن داشته باشید، بهتر است یک ورق فلزی برای محل قرارگیری اجاق کمپینگ با خود به همراه داشته باشید تا از آسیب به محیط‌زیست اطراف و اجاق کمپینگ خود جلوگیری کنید. قراردادن ورقه فلزی در زیر اجاق باعث می‌شود فضای هم‌سطحی برای اجاق‌گاز به وجود آمده و از آسیب‌رساندن به محیط‌زیست جلوگیری شود.

 

نتیجه‌گیری

کوهنوردی و رفتن به دل طبیعت بسیار دل‌انگیز و وسوسه‌کننده است. قبل از آغاز سفر، بخصوص سفر طولانی‌مدت و رفتن به طبیعت بدون امکانات رفاهی، لیستی از وسایل‌اولیه و ضروری را تهیه کنید. بنا به نیاز و علایق خود به تحقیق در مورد هر کدام از وسایل بپردازید. 

این درست است که خرید حضوری دارای مزایایی است ولی قبل از مراجعه حضوری بهتر است در مورد ویژگی‌ها، مزایا و معایب وسیله انتخابی خود آگاهی پیدا کنید. اطلاعات کافی از مزایا و معایب وسیله انتخابی سبب می‌شود در زمان خرید حضوری، صحبت‌های فروشنده را به خوبی درک کرده و به حسن‌نیت یا سوءنیت فروشنده پی ببرید. 

برای خرید اجاق کمپیک، بهتر است قبل از خرید ابتدا نیاز خود را شناخته و سپس اقدام به تحقیق در مورد ویژگی‌های هر کدام از انواع اجاق کمپیک نمایید. هرچه شناخت شما از نیاز و شرایط سفرکردن‌تان بیشتر باشد، اجاق‌کمپیک انتخابی بهتری انتخاب خواهید کرد.