با بهترین مدل‌های آبمیوه گیری بیشتر آشنا شوید

با بهترین مدل‌های آبمیوه گیری بیشتر آشنا شوید

همه‌ی افراد فقط دوست دارند که رژیم غذایی سالمی داشته باشند. اما رژیم غذایی سالم همیشه به معنای شمردن کالری‌های مصرفی روزانه‌ی خودتان نیست. شما می‌توانید با افزایش ویتامین مصرفی خود به اندام دلخواه یا پوست شادابی که آرزویش را برای همیشه داشتید، برسید. 

 ساده‌ترین روش برای افزایش ویتامین مصرفی روزانه، استفاده از آبمیوه و سبزیجات مختلف است. جاهای زیادی در سطح شهر وجود دارند که هر نوع آبمیوه‌ای را می‌توانید از آن‌ها تهیه کنید؛ ولی مسئله اصلی هزینه و زمانی است که به طور روزانه باید بگذارید. در کنار این مسائل، موضوع مهم و ضروری رعایت نکات بهداشتی در هنگام تهیه‌ی این آبمیوه‌ها هم مهم می‌شود. 

 داشتن یک دستگاه آبمیوه گیری خوب در آشپزخانه به شما برای تهیه یک آبمیوه تازه و تمیز انگیزه می‌دهد و علاوه بر آن، در زمان و هزینه‌تان هم صرفه جویی می‌کند. با داشتن یک دستگاه آبمیوه گیری، شما می‌توانید در هر زمانی که می‌خواهید آبمیوه مورد علاقه خود را با طعم دلخواه خود تهیه کنید. 

به طور کلی، کیفیت آبمیوه‌ای که تهیه می‌کنید ارتباط مستقیمی با کیفیت دستگاه آبمیوه‌گیری شما دارد؛ اگر در مورد دستگاه‌های آبمیوه‌گیری اطلاعات کافی ندارید با ما همراه باشید تا بتوانید با اطلاعات کامل بهترین مدل آبمیوه‌گیری را انتخاب کنید. 

این دستگاه‌ها با توجه به نوع مصرف و نیاز شما مدل‌های مختلفی دارند. در حال حاضر چهار نوع  دستگاه آبمیوه‌گیری وجود دارد که هرکدام برای نوع خاصی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود.

مدل‌های مختلف آبمیوه‌گیری شامل آبمیوه‌گیری عصاره‌گیر (که به آن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ هم می‌گویند)، آبمیوه‌گیری مرکبات، آبمیوه‌گیری دو دنده و آبمیوه‌گیری پرس سرد، هستند. در ادامه هر کدام از این مدل‌های آبمیوه‌گیری را معرفی می‌کنیم و به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها هم می‌پردازیم.

آبمیوه‌گیری عصاره‌گیر (گریز از مرکز)



آبمیوه‌گیری‌های عصاره‌گیر به صرفه‌ترین و سریع‌ترین مدل‌های آبمیوه‌گیری موتوری هستند. این مدل آبمیوه‌گیری شامل قطعه‌ای مشبک با تیغه‌هایی تیز است که با سرعت زیاد به محتویات داخل دستگاه فشار وارد می‌کند و عصاره مواد را  به آسانی از هم جدا می‌کند. 

نکته قابل توجه در مورد این مدل آبمیوه‌گیری این است که دیگر نیازی به آماده‌سازی مواد و تکه تکه کردن آن‌ها نیست. چون خود دستگاه شامل تیغه‌ی بزرگی است که می‌تواند تکه‌های بزرگ را به تکه‌های کوچکتر تبدیل کند. از آنجایی که سرعت بالایی هم دارد، کمتر از یک دقیقه آبمیوه مورد نظر را تهیه می‌کند. علاوه بر آن نیازی هم به آماده‌سازی مواد ندارد، پس به‌خوبی در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. 

بزرگترین مشکل این مدل آبمیوه‌گیری مقدار صدا و گرمایی است که در اثر سرعت زیاد تولید می‌کند.   همچنین باعث ترکیب بیش از حد مواد با اکسیژن می‌شود (اکسیداسیون) که این موضوع مواد مغذی را از بین می‌برد، به شما آبمیوه‌ای بی‌کیفیت تحویل می‌دهد و مقدار زمانی که می‌توانید آبمیوه خود را در یخچال نگهدارید، کاهش می‌دهد. 

در مجموع، این مدل آبمیوه‌گیری‌ها فضای خیلی کمی را اشغال می‌کنند و به‌راحتی سرهم می‌شوند؛ ولی استفاده‌ی محدودی دارند و فقط برای میوه‌های درشت و آبدار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین گزینه‌ی خوبی برای گرفتن آب سبزیجات نیستند.

آبمیوه‌گیری له کننده

آبمیوه گیری له کننده با له کردن و فشردن مواد، آب میوه‌ها را استخراج می‌کند. این نوع از دستگاه آبمیوه‌گیری نسبت به آبمیوه‌گیری‌های گریز از مرکز، سرعت کمتری دارند؛ به‌همین دلیل به آن‌ها، آبمیوه‌گیری‌های کم سرعت هم می‌گویند. چون پروسه‌ی آماده‌سازی آبمیوه در این دستگاه‌ها زمان نسبتاً طولانی می‌برد، ولی سر و صدای کمی دارند که به شما این امکان را می‌دهد که با آرامش، آبمیوه‌ی مورد نظر خودتان را تهیه کنید. 

علاوه بر سرعت کمی که دارند، استفاده از این مدل آبمیوه‌گیری‌ها وقت بیشتری هم می‌برد. از آنجایی که تیغه‌ی بزرگی برای برش مواد ندارند، باید مواد را از قبل آماده و به تیکه‌های کوچک تبدیل کنید. در نتیجه، برای تهیه آبمیوه از این مدل دستگاه‌های آبمیوه‌گیری باید کمی صبور باشید. 

این نوع از دستگاه‌های آبمیوه‌گیری معمولاً کاربردهای بسیار زیادی دارند. خیلی از آن‌ها را می‌توان به‌عنوان دستگاه غذاساز یا چرخ گوشت استفاده کرد. با داشتن این مدل آبمیوه‌گیری، علاوه بر تهیه آبمیوه، می‌توانید از آن‌ها مواد غذایی دیگری مانند کره بادام زمینی هم تهیه کنید.

برخلاف آبمیوه‌گیری گریز از مرکز، این مدل برای تمامی مواد با هر بافت و سایزی مناسب است. این دستگاه هم برای مواد نرم و هم مواد سخت خوب عمل می‌کند و برای سبزیجات هم کاربرد دارد. مهمترین نکته در مورد این مدل آبمیوه‌گیری این است که در طول پروسه هیچ گرمایی تولید نمی‌کند و آبمیوه‌ای که تولید می‌کند کیفیت بالایی دارد.

آبمیوه‌گیری دو دنده

این مدل شامل دو دنده است که کاملاً نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و با سرعت کم  و بدون سر و صدا می‌چرخند؛ تا با سابیدن و خرد کردن میوه‌ها، آب آن‌ها را استخراج کنند. 

آبمیوه‌گیری‌های دو دنده معمولاً چند کاره هستند. این مدل شامل قطعات مختلفی است که می‌توان آن‌ها را برای کاربردهای گوناگون نصب کرد. بنابراین  برای هر نوع ماده‌ی نرم و سختی مناسب هستند. با استفاده از قطعات مختلف، از این مدل می‌توان برای خرد کردن سبزی، آجیل و… هم استفاده کرد. 

این نوع آبمیوه‌گیری‌ها فضای بیشتری را در آشپزخانه اشغال می‌کنند و به علت کاربرد گوناگون، علاوه بر سنگین‌تر و بزرگتر بودن آن‌ها نسبت به بقیه مدل‌های آبمیوه‌گیری، قیمت بالاتری هم دارند.

آبمیوه‌گیری مرکبات



آبمیوه‌گیری‌های مرکبات انواع گوناگونی دارند. از نوع برقی آن‌ها گرفته تا دستی که در همه سایز موجود هستند و قیمت‌های متفاوتی دارند. به این نوع آبمیوه‌گیری‌ها پرس سرد هم می‌گویند. چون در حین پروسه تولید آبمیوه، هیچ گرمایی، حتی در موتور آن هم، تولید نمی‌شود. 

آبمیوه‌گیری‌های مرکبات، همانطور که از اسم آن‌ها هم پیداست، برای میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و… استفاده می‌شوند. ولی گاهی اوقات برای میوه‌های دیگر مانند انار هم کاربرد دارند. 

تجهیزات این مدل بسیار ساده است. شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی قطعات آن را به هم وصل یا از هم جدا کنید. در نتیجه به راحتی می‌توان آن‌ها را تمیز کرد. کار کردن با این نوع آبمیوه‌گیری‌ها کارتان را سریع‌تر پیش می‌برد و همینطور فضای کمی هم اشغال می‌کنند. 

با توجه به انواع آبمیوه‌گیری که بررسی کردیم، برای انتخاب بهترین مدل آن‌ها باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

مقدار بودجه‌ای که مد نظر دارید

آبمیوه‌گیری‌ها به علت تنوع زیاد و کاربردهای متفاوت، رنج  قیمت گسترده‌ای دارند. آبمیوه‌گیری‌های گریز از مرکز و له کننده ممکن است قیمت‌های مناسبی داشته باشند؛ ولی آبمیوه‌گیری‌های دو دنده معمولا گران‌ترین‌ها هستند. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که گران بودن آبمیوه‌گیری لزوما به معنای با کیفیت بودن آن نیست. 

اگر تا الان از آبمیوه‌گیری استفاده نکرده‌اید، دنبال دستگاه‌های گران قیمت نگردید. چون ممکن است استفاده‌ی چندانی از آن نداشته باشید. ولی اگر این کار را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید و هر روز میوه‌ی تازه در خانه دارید بهتر است که حتماً به دنبال یک آبمیوه‌گیری خوب باشید.

 

مدت زمانی که می‌خواهید برای تهیه آبمیوه صرف کنید

برخلاف تصور خیلی‌ها، تهیه آبمیوه پروسه‌ی طولانی‌ای است. در مرحله اول باید زود به زود میوه‌های تازه را تهیه کنید. بعد از آن، نوبت به شستن و پوست کندن و گاهی تکه کردن میوه‌ها و سبزیجات می‌رسد.   بعد از آن هم باید تمام وسایل را تمیز کنید. ولی خبر خوب این است که با انتخاب آبمیوه‌گیری درست می‌توانید خودتان انتخاب کنید که چه مقدار زمان در آینده صرف این کار خواهید کرد. 

اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید از آبمیوه‌گیری‌های سریع استفاده کنید که نیازی به آماده‌سازی و خرد کردن میوه‌ها و سبزیجات ندارند. این دستگاه‌های آبمیوه‌گیری سرعت بالا و قطعات کمتری دارند و تمیز کردن آن‌ها هم نسبت به بقیه، راحت‌تر است. اما اگر می‌توانید برای تهیه آبمیوه چند دقیقه‌ای را برای خود زمان بگذارید، آبمیوه‌های دو دنده گزینه خوبی برای شما هستند. چون کیفیت آبمیوه‌های آن‌ها بیشتر است ولی از آن‌جایی که به آماده‌سازی مواد نیاز دارند و تمیز کردن قطعات‌شان سخت است، برای استفاده روزانه مناسب نیستند.

 

به چه منظوری می‌خواهید از آن استفاده کنید؟

اگر می‌خواهید میوه‌های مختلف مانند سیب، هندوانه، گلابی و… که بافت ضخیم و سختی دارند را آبگیری کنید، بهترین گزینه برای شما آبمیوه‌گیری‌های گریز از مرکز است. اما تیغه‌ی این مدل آبمیوه‌گیری برای بافت‌های نرم بی‌کاربرد است و برای سبزیجات باید از آبمیوه‌گیری‌های دو دنده استفاده کنید.

کیفیت و قدرت موتور

جدا از نوع دستگاه آبمیوه‌گیری، به نوع موتور آن هم باید توجه داشته باشید. یک موتور خوب برای آبمیوه‌گیری به درستی و راحتی باعث چرخش میوه‌ها و سبزیجات می‌شود. در نهایت هم عصاره خوبی از آن میوه‌ها می‌گیرد. در صورتی که اگر موتور آبمیوه‌گیری ضعیف باشد، چرخش به خوبی ایجاد نمی‌شود. 

 قدرت و کیفیت موتور باعث می‌شود که مقدار کمتری از میوه‌ها و سبزیجاتی که تهیه کرده‌اید هدر برود و به‌خوبی تبدیل به عصاره شوند. بهترین مدل آبمیوه‌گیری، آن است که موتور خوبی داشته باشد. چون علاوه بر همه این موارد، کیفیت خوب موتور به معنای طول عمر طولانی آن آبمیوه‌گیری هم هست.

 

قابلیت تنظیم سرعت

بیشتر آبمیوه‌گیری‌ها فقط دارای یک دکمه‌ی روشن و خاموش هستند. این در صورتی است که قابلیت تنظیم سرعت برای آبمیوه‌گیری بسیار کاربردی است. شما می‌توانید با توجه به میوه‌هایی که دارید سرعت را تنظیم کنید تا آبمیوه‌ی با کیفیت‌تری داشته باشید. برای میوه‌های نرم مانند توت فرنگی از سرعت پایین و برای مواد سخت از سرعت بالا استفاده کنید. با این کار دروقت‌تان هم صرفه جویی می‌کنید.

جنس قطعات

از آن‌جایی که آبمیوه‌ای که تهیه می‌کنید کاملا در تماس با قطعات آبمیوه‌گیری شما است، باید به نوع و جنس آن هم توجه داشته باشید. بهترین جنس برای این قطعات استیل ضد لک است. این موضوع علاوه بر افزایش دوام دستگاه، برای امنیت و سلامتی شما هم بسیار ضروری و مهم است. 

جنس قطعات باید از نوع استیل ضد زنگ باشد. چون اگر جنس نامرغوبی باشد، در اثر تماس مداوم با اسید موجود در میوه‌ها به زودی زنگ می‌زنند و غیرقابل استفاده می‌شوند.

 

جمع بندی

در مجموع برای انتخاب بهترین مدل آبمیوه‌گیری باید در مرحله اول نیازها و استفاده‌ی خود را در نظر بگیرید تا بتوانید نوع مناسب خودتان را پیدا کنید و سپس با بررسی ویژگی‌های مختلف آن از جمله جنس قطعات، موتور و در نظر گرفتن بودجه‌ی خود و غیره بهترین آبمیوه گیری را برای خودتان انتخاب کنید. 

نظر شما در مورد انتخاب بهترین مدل آبمیوه گیری چیست؟ شما به چه عواملی دقت می‌کنید؟