روش های نگهداری میوه ها

روش های نگهداری میوه ها

نگهداری میوه و سبزیجات یکی از دغدغه ­هایی­ست که در ناخودآگاه هر شخصی پس از خرید میوه و سبزیجات وجود دارد، چرا که نگهداری میوه در یخچال به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل می‌تواند میزان رسیدگی میوه، نوع میوه، پوشش و محفظه­ ی میوه، دمای یخچال و... باشد.
نگهداری میوه همچون نگهداری بچه نیاز به مراقبت و دقت داشته و باید سریع­ترین زمان ممکن برای مصرف آن­ها را در نظر گرفت. خوشبختانه میوه و سبزیجات به دلیل ماندگاری کم ­شان قابل احتکار نبوده و در زمان ­های حساس اقتصادی، دست محتکران و دزدهای خوشتیپ از انبار کردن میوه و سبزیجات کوتاه خواهد ماند. اما مردم عادی هم نسبت به نگهداری میوه باید توجهات لازم را به خرج داده و با رعایت نکاتی که در این مقاله ارائه داده ­ایم، از خراب ­شدن میوه و سبزیجات جلوگیری نمایند.

برای آشنایی با روش نگهداری میوه در یخچال و بیرون یخچال، به ادامه مطلب توجه نمایید.

 

اهمیت نگهداری میوه و خواص آن

میوه بی­ شک مهمترین منبع ویتامینی بوده و حذف آن از سبد غذایی، مطمئنا با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. به همین منظور می ­بایست به بهترین شکل ممکن از این منابع غذایی نگهداری کرد، چرا که همین میوه­ای که سرشار از ویتامین است، می ­تواند در اثر نگهداری غلط، آسیب بسیاری به سلامت یک شخص وارد نماید.

برای آنکه بدانید راه و روش نگهداری میوه به چه صورت خواهد بود، مباحث بعدی را از دست ندهید.

روش نگهداری میوه به مدت طولانی

آشنایی با روش‌های نگهداری میوه به مدت طولانی می‌تواند به استفاده ی بهینه از میوه‌ها کمک کرده و در زمان‌های حساس مثل شب عید که میزان خرید میوه بالاست، به کمک ما بیاید. کمتر کسی وقت می‌کند در دید و بازدیدهای عید، به طور مدام برای خرید میوه اقدام نماید، لذا در چنین زمان‌هایی دانستن چگونگی نگهداری میوه بهترین راه حل می‌تواند باشد.

 

شستشو پیش از نگهداری میوه در یخچال

اولین موضوعی که در زمان خرید میوه و سبزیجات می‌بایست به آن‌ها توجه نمود، شستشو است. شستشوی میوه‌ها پیش از قراردادنشان در یخچال، اشتباه بزرگی‌ست که برخی‌ها مرتکب آن می‌شوند. شستن میوه‌ها باعث کاهش قدرت دفاعی آن‌ها شده و دوام نگهداری میوه را به طور چشمگیری پایین می‌آورد.
همچنین شستن میوه‌ها و بلافاصله قراردادنشان در یخچال باعث افزایش رطوب آن‌ها شده و همین موضوع بستر رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند. پس اولین موضوعی که باید پیش از نگهداری میوه به آن توجه نمود، نشستن میوه هاست.

نگهداری میوه ­های رسیده


اگر فکر می‌کنید قراردادن میوه‌های رسیده در یخچال می‌تواند از خراب شدن آن‌ها جلوگیری نماید، سخت در اشتباهید! این کار باعث می‌شود میوه‌ها زودتر فاسد و خراب شوند. پس اولین و بهترین راه این است که یا میوه‌های خیلی رسیده نخرید، یا اگر مجبور به خریدنشان شدید، مقداری خریداری نمایید که بتوانید در مدت زمان کوتاهی مصرف شان کنید.

همچنین یادآور می‌شویم که میوه‌ها دارای تبادلات گازی بوده و به نوعی می‌توان گفت میوه‌ها هم نفس می‌کشند. لذا نگهداری میوه در کیسه می‌تواند زمان رسیدن آن‌ها را سرعت ببخشد. به همین دلیل قرار دادن میوه‌های رسیده در پلاستیک توصیه نمی‌شود.


در همسایگی سیب...

سیب می‌تواند رفیق نابابی برای سایر میوه‌ها باشد! یعنی اگر سیب به عنوان یک شخص ایرانی محسوب می‌شد، تمام مادران ایرانی فرزندانشان را از دوستی و همنشینی با سیب منع می‌کردند! دلیل این موضوع چیست؟ گاز اتیلن. سیب از خودش گاز اتیلن متصاعد کرده و موجب رسیدگی و خرابی سایر میوه‌ها می‌گردد. لذا برای جلوگیری از این اتفاق یا بهتر است مثل نگهداری میوه در مغازه عمل کرده و میوه و سبزیجات را جدا از هم قرار دهید، یا سیب را در کنار سیب زمینی نگه دارید. این کار باعث ماندگاری بیشتر سیب می‌شود.

استفاده از کاغذ برای نگهداری میوه

استفاده از کاغذ یا روزنامه برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها بسیار مفید خواهد بود. این روش می‌تواند بهترین روش نگهداری خیار در یخچال باشد. علاوه بر خیار، برای نگهداری زردآلو، گلابی و آلو هم می‌توانید از همین روش استفاده نمایید.

نگهداری سبزیجات در یخچال

سبزیجات را نشسته در یخچال نگهداری کنید! شستن سبزیجات و سپس قراردادنشان در یخچال باعث افزایش رطوبتشان شده که همین موضوع باعث پلاسیدگی و خراب شدن آن‌ها می‌گردد. بهترین روش نگهداری سبزیجات در یخچال این است که آن‌ها را داخل پارچه یا روزنامه‌ای قرار داده و سپس در یخچال قرار دهید.

برای نگهداری قطعات هویج و کرفس، بهتر است آن‌ها را در داخل ظرف آب نگهداری نمایید. همچنین کارفس کارامل را می‌توانید داخل یک فویل پیچیده و در داخل یخچال قرار دهید. 
برای بروکلی یک ترفند جالب داریم. می‌توانید آن را از ساقه داخل یک لیوان آب قرار داده و قسمت بالای آن را با دستمال مرطوب بپوشانید. برای افزایش ماندگاری گل کلم هم می‌توایند از دستمال مرطوب استفاده کنید.

موز در دمای اتاق

بهترین دما برای نگهداری موز، دمای اتاق است. قراردادن موز در یخچال باعث سیاهی و تغییر طعم آن می‌شود، لذا در زمان نگهداری میوه‌ها به این موضوع توجه کنید که موز را داخل سبدی گذاشته و روی میز آشپزخانه یا پذیرایی قرار دهید. برام دوام بیشتر موز بهتر است دم آن را با نایلون یا پلاستیک ببندید.

دمای یخچال برای نگهداری میوه

به این فکر نکنید که هرچه دمای یخچال کاهش پیدا کند، ماندگاری میوه و سبزیجات هم بیشتر می‌شود. دمای خیلی بالا به راحتی باعث فاسد شدن میوه می‌شود. لذا بهتر است آن‌ها را در جایی از یخچال نگهداری کنید که دمای بالاتری داشته باشد. یخچال‌های پیشرفته دارای کشوهایی بوده که می‌توان دما را به راحتی کم و زیاد کرد.

هوای گوجه­ فرنگی!

اگر دقت کرده باشید، در زمان خرد کردن گوجه فرنگی، بعضی از قسمت‌ها را دور ریخته و استفاده نمی‌کنیم. دقیقا همین قسمت‌ها مستعد خرابی بوده و بهتر است در زمان نگهداری شان، این قسمت‌ها را به سمت بالا قرار داده تا تبادلات هوایی شان حفظ شود.

سیب ­های خردشده

مطمئنا تا به حال دیده‌اید که وقتی سیب را پوست کنده یا خرد می‌کنید، پس از مدتی رنگش تغییر کرده و قهوه‌ای می‌شود. توصیه اول این است که سعی کنید خیلی زود سیب‌های قطعه قطعه شده را میل بفرمایید. اما اگر این امکان وجود نداشت، در یک لیتر آب به اندازه ی نصف قاشق چای‌خوری نمک ریخته و سیب‌ها را به مدت ۵ دقیقه در آن قرار دهید. سپس آن‌ها را برداشته و پس از خشک شدن، داخل کیسه فریزر گذاشته و در یخچال قرار دهید.

لیموترش تازه ببر!

لیموترش بی‌شک یکی از بهترین چاشنی‌ها محسوب می‌شود. در حدی که نمی‌توان سالاد را بدون آن تصور کرد! وقتی غذا آماده می‌شود، عادت داریم لیموترش را تکه تکه کرده و روی غذا یا سالاد بچلانیم. وقتی غذا خوردنمان تمام می‌شود، قطعاتی از لیموترش که دست نخورده باقی مانده را داخل یخچال می‌گذاریم. عادت غلط از همین‌جا شروع می‌شود. چرا که وقتی بخش داخلی لیموترش در مجاورت هوا قرار بگیرد، به سرعت خواص خودش را از دست می‌دهد. پس بهتر است اگر نمی‌خواهید کل لیموترش را استفاده کنید، بخشی کوچکی از آن را سوراخ کرده و به مقدار نیاز آب لیموترش را روی غذا بریزید.

نگهداری میوه خشک

میوه‌های خشک گرچه در آجیل فروشی‌ها و قنادی‌ها به فروش می‌رسند، اما به اندازه ی میوه‌های تازه باید در نگهداری شان دقت کافی به خرج داد. اولین نکته‌ای که در نگهداری میوه خشک باید به آن توجه نمود این است که میوه‌ها به طور کامل خشک و بدون رطوبت باشند. همانطور که پیشتر هم گفتیم، وجود رطوبت در زمان نگهداری میوه، بستر رشد باکتری‌ها را فراهم نموده و به سرعت باعث خرابی می‌شود. پس زمانی که میوه خشک خریداری می‌کنید، توجه کنید که کاملا خشک شده باشند.

چنانچه برای خشک کردن میوه از مواد نگه دارنده استفاده نشده بود و به صورت ارگانیک خریداری کردید، توصیه می‌شود آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید. به صورت کلی دمای یخچال به افزایش ماندگاری میوه خشک کمک کرده و از خرابی آن جلوگیری می‌نماید. بدین صورت هم سلامت میوه خشک حفظ می‌شود و هم کیفیت آن دوام پیدا می‌کند.

«نکته: بهترین دما برای نگهداری میوه خشک، دمای نزدیک به صفر است.»

کلام آخر...

نخست نگاهی داشته باشیم بر مطالبی که ذکر کردیم:

  • اهمیت نگهداری میوه و خواص آن
  • روش نگهداری میوه به مدت طولانی
  • شستشو پیش از نگهداری میوه در یخچال
  • نگهداری میوه­ های رسیده
  • در همسایگی سیب
  • استفاده از کاغذ برای نگهداری میوه
  • نگهداری سبزیجات در یخچال
  • موز در دمای اتاق
  • دمای یخچال برای نگهداری میوه

      و ....

همانطور که ملاحظه فرمودید، نه تنها مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت انسان مهم است، بلکه طرز نگهداری میوه هم به مقدار خیلی زیادی در سلامت ما نقش دارد. هر ماده­ ی غذایی ­ای دارای ترکیبات منحصر به فرد بوده که همین ترکیبات باعث واکنش­ های مختلف میوه­ و سبزیجات نسبت به محیط پیرامون می­ شود.

سعی کردیم در این مقاله به صورت مختصر روش­ های نگهداری میوه را برای شما عنوان کنیم. بدیهی ­ست که پرداختن به چگونگی نگهداری تمامی میوه و سبزیجات، نیاز به یک جلد کتاب دارد.