ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب

ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب

وقتی که برای خرید وسایل خانه از جمله جاروبرقی، به مراکز خرید یا فروشگاه‌های آنلاین سر می‌ز‌نید، احتمالاً با اصطلاحات فنی و کلماتی روبه‌رو خواهید شد که تا آن زمان به گوش‌تان نخورده است و هیچ اطلاعاتی از آن‌ها ندارید.

این موضوع شما را سردرگم می‌کند و باعث می‌شود که خریدی نامطمئن و با تردید داشته باشید. بنابراین، قبل از این که یک جاروبرقی خوب بخرید، در مورد آن مطالعه کوتاهی داشته باشید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. 

در ادامه، علاوه بر توضیح اصطلاحات مربوط به جاروبرقی، شما را با ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب هم آشنا می‌کنیم.

چطور یک جاروبرقی خوب را بشناسیم؟

بهترین راه برای شناخت یک جاروبرقی خوب، آشنایی با اجزای مختلف آن است. با شناخت اجزای مختلف، حتی به طور سطحی، می ­توانید تاثیر آن­ها را بر عملکرد جاروبرقی بدانید و با کاربرد­های بهتر و بیشتر یک جاروبرقی خوب آشنا شوید.

برای این‌که اجزای مختلف یک جاروبرقی خوب را بشناسیم، اصطلاحات مختلف آن را بررسی می‌کنیم.


  • فیلتر هپا و بیونیک در جارو برقی به چه معناست؟

اولین سوالی که به ذهن­تان می‌رسد این است که فیلترهای هپا و بیونیک چه چیزهایی هستند؟

همه‌ی ما می‌دانیم که سیستم تمیزکننده‌ی جاروبرقی، ذرات کوچک و بزرگ آشغال، باکتری، میکروب، گرد و خاک و ذرات آلرژی‌زا و… را به داخل خود می‌کشد؛ ولی آیا توجه کرده‌اید همان‌طور که هوا را به داخل می‌کشد، آن را به بیرون هم پس می‌دهد؟

هوایی که از جاروبرقی بیرون می‌رود، هوای کثیفی است که هم‌چنان آلوده به باکتری و ذرات آلرژی‌زای کوچکی است که در کیسه‌ی آشغال جاروبرقی گیر نیافتاده‌اند. چون فیلترهای معمولی تنها ذرات بزرگ آشغال را جذب می‌کنند.

کاری که فیلترهای هپا انجام می‌دهند، جذب و حفظ ذرات کوچک درون کیسه‌ی آشغال است. فیلترهای بیونیک در کنار فیلترهای هپا، به پاکیزه‌تر شدن هوای خارج شده از جاروبرقی هم کمک می‌کنند. 

در نهایت، این هوای استخراج شده از جاروبرقی شما می‌تواند از کل هوای خانه‌تان پاک‌تر باشد و این در حالی است که شما این هوا را با پاک کردن کثیفی‌های خانه‌تان تولید می‌کنید! 

فیلترهای معمولی به اندازه‌ی کافی ذرات آلرژی‌زا و باکتری‌ها را از داخل جاروبرقی رها می‌کنند. پس اگر جاروبرقی شما فیلتر هپا و فیلتر بیونیک ندارد، باید حداقل در نظر داشته باشید که یک جاروبرقی با بدنه محکم انتخاب کنید و به خوبی تنظیم و نصب شده باشد تا ذرات آشغال از درزهای بدنه آن بیرون نیایند.

  • منظور از جاروبرقی‌های چندمنظوره چیست؟

بهترین گزینه برای خرید جارو برقی، جاروبرقی‌های چند منظوره هستند. این جاروبرقی‌ها شامل دهانه‌های متفاوتی‌اند که با توجه به نوع سطوح و استفاده می‌توان به راحتی آن‌ها را عوض کرد. برای مثال استفاده برای ماشین، فرش، پارکت و…

 حتی بعضی از این نوع جاروبرقی‌ها دهانه‌هایی دارند که برای دو سطح متفاوت به صورت همزمان مناسب هستند و زحمت شما را برای تعویض دهانه جاروبرقی، تا حد زیادی کم می‌کنند. در بعضی از این جاروبرقی‌ها شما حتی می‌توانید بدون نیاز به خم شدن و با استفاده از دکمه‌ی کنترل با توجه به سطحی که آن را جارو می‌کنید، تنظیمات لازم آن را انجام دهید.

ویژگی‌های یک جارو برقی خوب کدام است؟

  1. یک جاروبرقی خوب باید صدای کمتری ایجاد کند

سر و صدای کمتر جاروبرقی به شما این امکان را می‌دهد که با آرامش کار کنید و نگران نشنیدن صدای زنگ درب و تلفن خود نباشید! علاوه بر این‌ها می‌توانید هر موقع از شب و روز که مایل هستید از آن استفاده کنید. 

 اگر شاغل هستید و فقط آخرشب‌ها را می‌توانید برای نظافت آشپزخانه و خانه وقت بگذارید، می‌توانید با جاروبرقی کم صدا به راحتی به کار خود برسید و نگران بیدار شدن بقیه افراد خانواده یا شکایت همسایه‌ها نباشید. 

موضوع دیگری که هست و باید به آن توجه داشته باشید این است که بیشتر افراد از صدای جاروبرقی بیزارند و اگر بخواهید در حضور آن‌ها جارو بکشید، باید زودتر کارتان را تمام کنید که آزرده خاطر نشوند. 

 با داشتن جاروبرقی کم صدا دیگر نیازی نیست صبر کنید تا خانه‌تان خلوت شود و جارو را روشن کنید تا سطوح خانه را تمیز کنید، شما می‌توانید در هر زمان بدون این که نگران اذیت شدن دیگران باشید جاروبرقی‌تان را روشن کنید و به کار خود ادامه دهید.


  1. یک جاروی خوب باید وزن کمی داشه باشد


جاروبرقی‌ها انواع متفاوتی دارند که برای خرید آن‌ها باید به سبک زندگی و نوع خانه‌تان توجه داشته باشید تا بیشترین بازدهی را از خریدتان بگیرید. 

 برای مثال اگر خانه‌ای پلکانی دارید یا بچه‌ی کوچک (خردسال) در خانه‌تان دارید و همواره در حال تمیز کردن سطوح مختلف هستید، بهتر است جاروبرقی‌های سبک را مد نظر داشته باشید تا از کار با آن‌ها خسته نشوید. 

کار با جاروبرقی‌های سبک راحت‌تر است چون به راحتی جا به جا می‌شوند. نکته دیگر این است که سبک بودن جاروبرقی به بازوها و کمر شما فشار زیادی وارد نمی‌کند، پس باعث ایجاد درد نمی‌شود و به حفط سلامتی شما کمک می‌کند. 

البته این که بتوانید یک جاروبرقی را به‌راحتی حرکت دهید، به‌طور مستقیم به وزن آن مربوط نمی‌شود و به نوع طراحی بدنه جاروبرقی هم بستگی دارد و از ویژگی‌هایی است که موقع خرید باید حتماً  در نظر گرفته شود.

  1. یک جاروبرقی خوب باید سیم برق با قابلیت جمع شدن داشته باشد


اگر از جمع کردن سیم جاروبرقی بدتان می‌آید،  پس حتماً باید این ویژگی را در نظر داشته باشید. سیم برق جمع شدنی به‌طور خودکار جمع می‌شود و هیچ نیازی به دخالت شما ندارد. 

 البته خیلی از جاروبرقی‌هایی که سیم برق جمع شدنی دارند، سیم‌شان کوتاه‌تر از بقیه جاروبرقی‌های دیگر است. این ویژگی را موقع خرید حتماً در نظر داشته باشید و در صورت نیاز طول سیم برق جاروبرقی مورد نظر را بررسی کنید.

 

  1. یک جارو برقی خوب باید لوله‌ی تلسکوپی داشته باشد.

لوله تلسکوپی از جمله اصطلاحاتی است که ممکن است شما را سردرگم کند. این در حالی است که استفاده و کاربرد بسیار راحتی دارد. دسته‌های تلسکوپی، دسته‌هایی هستند که مانند تلسکوپ طول آن‌ها قابل تنظیم است و می‌توان آن‌ها را در طول‌های بلندتر هم استفاده کرد. 

این نوع دسته‌ها طرفدار زیادی دارند و خیلی محبوب‌اند. چرا که به راحتی می‌توان با تنظیم آن‌ها حتی به سقف خانه هم دسترسی داشت. در نتیجه با جاروبرقی‌هایی که دسته‌های تلسکوپی دارند، می‌توانید علاوه بر سطوح مختلف سقف را هم تمیز کنید.

  1. یک جاروبرقی خوب باید دهانه نازک داشته باشد

علاوه بر دهانه‌ای که شامل برس است، دهانه‌ی دیگری هم وجود دارد که بسیار نازک است و کاربرد متفاوتی هم دارد. از این نوع دهانه می­توان برای تمیز کردن درزها و جاهایی که دسترسی به آن سخت است استفاده کرد. این دهانه به علت شکل ظریفی که دارد برای پاک کردن داخل ماشین، مبلمان و گوشه­ های مختلف خانه کاربرد دارد.


  1. یک جارو برقی خوب، باید دارای قابلیت تنظیم قدرت باشد

این ویژگی مخصوص جاروبرقی‌هایی است که از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند. با استفاده از این ویژگی می‌توانید میزان مکش جاروبرقی خودتان را با توجه به سطحی که تمیز می‌کنید، تنظیم نمایید. 

 اگر شما نگران سطوح ظریف خانه خود هستید، این ویژگی به شما کمک می‌کند که از آن‌ها به‌درستی مراقبت کنید. برای مثال برای برخی فرش‌هایی که بافت ظریفی دارند می‌توانید از مکش کمتری استفاده کنید که آسیب نبینند. 

برای پاسخ به این سوال که یک جاروبرقی خوب چه ویژگی‌هایی دارد، بین ۱۱۰ نفر نظرسنجی انجام شده است. برخلاف باورخیلی‌ها، ویژگی‌های قیمتی و گنجایش مخزن آشغال در جایگاه اول قرار ندارند. اولین چیزی که مشتریان از یک جاروبرقی خوب انتظار دارند، مکش قوی آن است. 

جایگاه‌های بعدی به ترتیب شامل: قیمت، فیلترها، مارک جاروبرقی، ضمانت، وزن، لوازم جانبی و گنجایش مخزن آشغال است.

مکش قوی در یک جاروبرقی خوب

جاروبرقی‌هایی که مکش معمولی دارند انتظار شما را در حد یک جاروبرقی معمولی برآورده می‌کنند و ذرات آشغال را از روی فرش جمع می‌کنند. اما جاروبرقی‌هایی که مکش قوی دارند بر روی سطوح دیگر مانند پارکت بهتر از معمولی‌ها عمل می‌کنند و علاوه بر ذرات بزرگ آشغال، کثیفی و خاک را هم از بین می‌برند. 

خیلی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که شدت جریان برق و وات جاروبرقی یا همان قدرت جاروبرقی با مقدار مکش آن مرتبط است؛ در صورتی که این دو هیچ ارتباطی ندارند و آن‌ها فقط مقدار برق مصرفی جاروبرقی را بیان می‌کنند.

قیمت یک جاروبرقی خوب

در واقع قیمت بحثی است که کاملا به خودتان بستگی دارد. این امکان وجود دارد که شما بودجه‌ی انعطاف‌پذیری داشته باشید و قیمت محصول برای‌تان مهم نباشد؛ ولی اگر بودجه کمی دارید بهتر است دنبال قیمت‌های مناسب باشید. اگر جاروبرقی مورد نظر خود را با قیمت مناسب پیدا نکردید و عجله‌ای هم برای خرید جاروبرقی ندارید، می‌توانید منتظر تخفیفات و جشنواره‌های مختلف باشید.

مارک یک جاروبرقی خوب

از مارک‌های ناشناخته جاروبرقی که تخفیفات استثنایی می‌گذارند و قیمت کاملا مناسب دارند به شدت دوری کنید. این جاروبرقی‌ها شاید در ظاهر عالی به نظر برسند، ولی شما هیچ اطلاعاتی از سازوکار آن‌ها ندارید و ممکن است از نظر فنی به خوبی ظاهری که دارند نباشند. 

مارک‌های معروف را در نظر بگیرید و از محصولات چینی دوری کنید. اگر هم می‌خواهید یک مارک چینی بخرید، از شرکت‌های معروف استفاده کنید.

ضمانت یک جاروبرقی خوب

مدت ضمانت در واقع نشان می‌دهد که آن شرکت تولیدکننده به چه اندازه به محصولات خود ایمان دارد. ضمانت‌نامه تا زمانی که جاروبرقی شما خراب نشود، استفاده‌ای ندارد، ولی محصولی که می‌خرید را به نوعی تضمین می‌کند. پس داشتن ضمانت بلند مدت از ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب است.



لوازم جانبی یک جاروبرقی خوب

گرچه ویژگی‌های فنی مانند مکش بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرد؛ ولی داشتن لوازم جانبی مختلف جدا از لوازم اصلی، به شما کمک می‌کنند که راحت‌تر بتوانید کارهای خود را انجام دهید. علاوه بر آن با داشتن لوازم جانبی مختلف همراه با جاروبرقی خود دیگر نیازی به مراجعه دوباره برای خرید آن لوازم ندارید و در وقتتان هم صرفه‌جویی می‌شود. 

برای مثال اگر حیوان خانگی دارید، ابزاری برای تمیز کردن موهای حیوان خانگی‌تان وجود دارد. یا برخی از شرکت‌ها در کنار قطعات اصلی، ابزارهایی هم برای تمیزکردن آن قطعات می‌گذارند. 

 اگر از جاروبرقی‌تان برای تمیز کردن سقف هم استفاده می‌کنید، می‌توانید از دسته‌ی توسعه‌پذیری که برخی از شرکت‌ها در کنار دسته اصلی می‌گذارند نهایت استفاده را داشته باشید.

لوله‌ی الکتریکی یک جاروبرقی خوب

لوله‌ی جاروبرقی شما می‌تواند الکتریکی باشد یا با جریان هوا کار کند؛ ولی از مزایای لوله‌های الکتریکی فقط قدرت بیشتر آن‌هاست که مورد توجه افراد است. این لوله‌ها همچنین مکش بیشتری هم ایجاد می‌کنند.

جمع‌بندی ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب

به‌طور خلاصه، باید بتوان گفت که یک جاروبرقی خوب زمانی می‌تواند مناسب باشد که ویژگی‌های مقابل را داشته باشد: تا ۴۵ هزار بار خاموش و روشن شود، تا ۵۰۰ کیلووات مقاومت داشته باشد و سیم آن قابلیت جمع شدن برای ۶ هزار بار را داشته باشد. 

البته این را هم باید مدنظر داشت که نوع جاروبرقی که انتخاب می‌کنید تا حد خیلی زیادی به سبک زندگی خودتان هم بستگی دارد. با این حال در این مقاله سعی داشتیم که شما را با مهم‌ترین ویژگی‌های یک جاروبرقی خوب آشنا کنیم و عواملی را بیان کردیم که با توجه به آن‌ها زندگی راحت‌تر و البته پاکیزه‌تری خواهید داشت.