ترفندهای نظافت آشپزخانه

ترفندهای نظافت آشپزخانه

چگونه می‌توان یک آشپزخانه بی نقص داشت

در روزهایی که خانم‌های خانه دار زمان زیادی را صرف کار در خارج از منزل می‌کنند، طبعا زمان کمتری برای نظافت آشپزخانه و وسایل داخل آن می‌ماند. در این بین ظروف کثیف و لکه‌های روزمره زیادی ایجاد می‌شود. وجود کابینت‌های در هم ریخته و پر از گرد و غبار، یخچال، فریزر و اجاق گازی که هر بار آشپزی می‌کنید، شبیه دودکش است، بسیار چالش برانگیز است. این‌ها اجزای یک آشپزخانه ایده آل برای خانم‌ها نیستند. 

گاهی اوقات سخت‌ترین مساله در مورد انجام نظافت آشپزخانه این است که نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم. پیشنهاد ما این است به جای به تعویق انداختن این کار با این مساله روبرو شوید و زمانی را برای نظافت آشپزخانه اختصاص دهید. در این مقاله راهنمای گام به گام همراه با ترفندهایی برای نظافت آشپزخانه پیشنهاد شده است. همیشه داشتن یک چارچوب برای شروع کار می‌تواند فرایند انجام کار را راحت‌تر کند. 

آشپزخانه یکی از مهمترین بخش‌های خانه است با این دستورالعمل می‌توانید در کمتر از ۹۰ دقیقه به آشپزخانه رویایی خود بازگردید. پس زمانی را برای خود خالی کنید و مواد تمیز کننده را هم آماده کنید. می‌توانید همزمان یک موزیک ملایم یا پادکست پخش کنید، زمان با یک فضا و موسیقی دلپذیر بسیار سریعتر می‌گذرد.



پاکسازی کنید

گام اول در نظافت آشپزخانه مرتب‌سازی داخل آشپزخانه است. تمام وسایلی ضروری آشپزخانه را کنار بگذارید. سپس به جمع آوری تمام وسایل غیر ضروری و اضافه آشپزخانه بپردازید. تمام این وسایل را درون سبد قراردهید یا برای بخشیدن به دیگران کنار بگذارید. زمان را تلف نکنید، وقت بگذارید و وسایل ناکارامد را به خانه‌هایشان ببرید تا وارد فاز بعدی شویم.

  • ترفند 1: یکی از ترفندهای نظافت آشپزخانه، استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن کابینت است. به جای اینکه وقت خود را برای جمع کردن خرده‌های ریزه‌ها هدر دهید، جارو برقی را امتحان کنید. این روش سرعت کار را در تمیز کردن قفسه‌ها بالا می‌برد.


دیوارها را تمیز کنید

گام دوم در نظافت آشپزخانه دیوارها هستند. سقف و گوشه‌های دیوار گرد و غبار فراوانی وجود دارد. رسیدن به این نقاط مرتفع با یک چوب بلند که سرآن یک دستمال برای گرد گیری است آسان می‌شود. در نواحی کم ارتفاع اگر دیوارها شسته شوند، بهتر است.



یخچال را خالی کنید

یکی از مهمترین نقاط در نظافت آشپزخانه یخچال است. یخچال را خالی کنید. خوب، نه همه چیز، بلکه مواد غذایی فاسدی که تاریخ مصرفشان گذشته است. ظروف خالی و مواردی را که خریداری کرده‌اید و هرگز از آن‌ها استفاده نکرده اید، بیرون بیاورید. ظروف غذای کثیف را درون سینک بگذارید. قفسه‌ها را با یک دستمال مرطوب و اسپری پاک کننده همه منظوره، پاک کنید. 

قفسه‌های یخچال و فریزر را بیرون بیاورید و بشویید. قبل از تعویض قفسه ها، کل داخل یخچال و فریزر را خشک کنید. برای خلاص شدن از شر بوی یخچال اگر یک جعبه جوش شیرین دارید، آن را باز کنید و در یخچال خود بگذارید تا بوی بد را جذب کند.

تمام سطوح را با اسپری تمیز کننده برق بیندازید.

تمیز کردن سطوح یکی از گام‌های اساسی در نظافت آشپزخانه است. کابینت‌ها و در یخچال هم جز سطوح به حساب می‌آیند. از یک پاک کننده همه منظوره سطوح استفاده کنید. اسپری کنید و بگذارید هم زمان که شما در حال انجام کارهای دیگر هستید، کار پاک کردن سطوح را انجام دهد.

  • ترفند 1: یکی از ترفند‌های تمیز کردن سطوح در نظافت آشپزخانه استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین است. یک خمیر جوش شیرین و آب درست کنید. سرکه را اسپری کنید سپس آنرا با مسواک یا یک اسفنج تمیز کنید.
  • ترکیب طبیعی دیگر برای نظافت آشپزخانه استفاده از یک برش لیمو در یک لیوان سرکه سفید است. از این ترکیب می‌توانید بر روی سطوح چوبی کابینت‌ها هم استفاده کنید، فقط توجه کنید، ترکیب را مستقیما روی سطح اسپری نکنید. محلول را مستقیماً روی پارچه میکرو فیبر خشک اسپری کنید و از آن برای پاک کردن کابینت‌ها، درب و چوب‌های پایه استفاده کنید.




به معدن کربن خانه (اجاق گاز) نزدیک می شویم

در ادامه روند نظافت آشپزخانه به اجاق گاز می‌رسیم. دستگیره ها، مشعل ها، کاورهای مشعل را از اجاق گاز خارج کنید. برای اطلاعات در مورد روش صحیح تمیز کردن مدل گاز خود، از کتابچه راهنمای پیروی کنید. اگر دیگر این کتابچه راهنما را ندارید، ساخت و مدل اجاق خود را در اینترنت جستجو کنید و بصورت آنلاین روش‌های تمیز کردن اجاق گازتان را بیابید. البته اگر پیدا نکردید، می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، استفاده کنید. بعضی از اجاق گازها بلند می‌شوند تا دسترسی به لکه‌ها آسان شود. کل اجاق گاز را پاک کنید و به بهترین روش‌ها برای تمیز کردن اجاق گاز، مشعل گاز، مشعل برقی و فر توجه داشته باشید.

ورق های فلزی روی گاز را بدون خراشی تمیز کنید و به حالت اول برگردانید

  • ورق‌های روی اجاق گاز چربی، گرد و غبار و ناخالصی‌های بسیاری را جذب می‌کند. برای تمیز کردن آن، آب را در یک قابلمه بزرگ جوش آورده و به تدریج یک دوم (۲/۱) فنجان جوش شیرین را اضافه کنید. بعد، ورق‌ها را در قابلمه قرار دهید تا خیس شود. ممکن است کل ورق در قابلمه جا نگیرد، بنابراین در صورت لزوم هر طرف را جداگانه خیس کنید. پس از تمیز کردن یک طرف، ورق روی اجاق گاز را بچرخانید و بگذارید طرف دیگر خیس شود. حتماً از دستکش استفاده کنید!
  • یک روش دیگر برای جوان‌سازی ورق‌های قدیمی پخت و پز استفاده از پراکسید هیدروژن و جوش شیرین است. این ترکیب می‌تواند حتی برای سینک و وان شما هم معجزه کند و از همه مهمتر ورق‌های پخت و پز شما دوباره نو بشوند. ساده است، ورق‌های گاز خود را در محلول حاوی جوش شیرین قرار دهید و به دنبال آن چند اسپری پراکسید هیدروژن بپاشید، سپس با یک لایه دیگر جوش شیرین کار را به پایان ببرید. بعد از چند ساعت برگردید تا صفحات ورق‌های اجاق گاز خود را تمیز کنید.
  • مواد شوینده پودر فقط مخصوص لباسشویی نیست. یکی دیگر از ترفندهای نظافت آشپزخانه خیساندن ورق‌ها در وان پر از مواد شوینده پودری، درخشش اصلی ورق‌های اجاق خود را بدون هیچ خراشی برگردانید. حداقل چهار ساعت در محلول بماند.
  •  






آسان تر از همیشه ذرات چربی هود را پاک کنید.

  • محدوده هود شما مانند یک اهنربای چربی است و با گذشت زمان تمیز کردن سطح با اسپری معمولی بسیار مشکل می‌شود. یکی از بهترین ترفندهای تمیز کردن لک‌های چربی هود، استفاده از روغن گیاهی است. فقط کافی است چند قطره را به یک حوله یا دستمال کاغذی اضافه کنید، سطح آن را به سمت پایین پاک کنید تا جرم‌ها از بین بروند.




به سراغ لوازم برقی بروید

در ادامه روند نظافت آشپزخانه به سراغ لوازم برقی می‌رویم. ابتدا تمام وسایل را از برق جدا کنید. توستر، مخلوط کن، ماکروویو و سایر وسایل کوچک را تمیز کنید. اگر دورن مایکرویو فسیل شده، یک فنجان پر از آب را در مایکرویو به جوش در بیاورید. بخار به شل شدن دوده‌ها کمک میکند. اگر ماکروویو بوی نامطبوعی دارد، لیمو را در آب درون لیوان بریزید.



کابینت و کشو‌های آشپزخانه را سازماندهی مجدد کنید

کابینت‌های آشپزخانه را تمیز کنید. در نظافت آشپزخانه کابینت‌ها را جدی بگیرید. ظرف‌ها و کاسه‌های ناسازگار را جدا کنید. هر چیزی را که به طور مرتب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بیرون بیاورید. داخل و خارج کابینت‌ها را مجدداً مرتب کرده و بشویید. هر کشو را پاک کرده و تمیز کنید. ظروف مخصوص خود را سازماندهی کنید. اکنون زمان بسیار مناسبی برای نصب تقسیم کننده‌های کشو است تا سازماندهی کشوهای آشپزخانه بهتر شود.



نامید نشوید ماشین ظرف‌شویی هم قابلیت تمیز شدن دارد.

در این مرحله از نظافت آشپزخانه نوبت ماشین ظرف‌شویی است. ابتدا ماشین ظرف‌شویی را خالی کنید. قبل روشن کردن آن، سرکه یا جوش شیرین را به ماشین ظرف‌شویی خالی اضافه کنید و تمیز کنید. قسمت بیرونی ماشین ظرف‌شویی را بشویید.


ترفندهای تمیز کردن ماشین ظرف ‌شویی

  • رسوبات آب سخت می‌توانند به مرور زمان در ماشین ظرف‌شویی ایجاد شوند. اگر ماشین ظرف‌شویی شما دیگر ظروف را تمیز نمی‌کند، وقت جرم گیری رسیده است. برای جرم گیری ماشین ظرف‌شویی، یک ظرف کامل از نوشابه را درون آن خالی کنید. بگذارید دستگاه یک دور کامل کار کند. ظروف کثیف خود را اضافه کنید و یک دور کامل دیگری ماشین را روشن کنید. ظروف شما به طرز چشمگیری تمیز می‌شوند.



سینک نقطه مهم و بحرانی آشپزخانه

حالا نوبت سینک است. سینک سفید و براق می‌تواند آشپزخانه شما را کلاسیک و تازه جلوه دهد، اما می‌تواند حتی کوچک‌ترین لک‌ها را هم نشان دهد. یک تشت آب گرم به همراه صابون (مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی) درست کنید و وسایلی را که نیاز به خیساندن دارند یا قابلمه‌های بزرگ و کاسه‌ها درون آن رها کنید. وسایلی که خیس شده است را درون ماشین ظرف‌شویی قرار دهید یا با دست بشویید. سینک ظرف را تخلیه کرده و با آب داغ بشویید. حوضچه سینک را با یک ساینده خفیف مانند جوش شیرین تمیز کنید و دوباره با آب گرم بشویید. شیر آب را پاک کرده و با یک دستمال میکرو فیبر دستمال بکشید.

ترفندهای نظافت سینک

  • ترفند 1: سرکه یکی از موادی است که در شستشوی سینک برای حل و برداشتن رسوبات کلسیم کار را بسیار راحت می‌کند.
  • ترفند 2: بعضی مواقع سینک به اندازه زباله بوی بد می‌دهد. برای رفع این مشکل، از یکی از ترفندهای تمیز کردن سینک آشپزخانه جالب استفاده کنید: مکعب‌های یخ لیمو. برای درست کردن آن ها، یک جایخی مکعبی را با تکه‌های لیمو، سنگ نمک و آب پر کنید. پس از یخ زدن، مکعب‌های یخ خارج کنید و استفاده کنید. سنگ نمک خاصیت تمیزکنندگی دارد، در حالی که یخ کمک می‌کند تا هر گونه آشغال و آهک را جدا کنید. لیمو هم کمک می‌کند تا سینک شما بوی تازه پیدا کند.
  • ترفند 3: از ترفندهای نظافت آشپزخانه ترکیب جوش شیرین با یک تکه لیمو برای درخشش سینک است. کافی است مقداری جوش شیرین را در سینک ریخته و از پودر لیمو به عنوان اسکراب استفاده کنید!





کابینت‌های بالایی را تمیز کنید

یک اسفنج مرطوب را در ماکروویو بگذارید و به مدت ۲ دقیقه دستگاه را روشن کنید. در حال همین حال که ماکروویو کار خود را انجام می‌دهد، یک پارچه را در آب گرم و صابون فرو کنید و از آن برای پاک کردن کابینت‌های فوقانی و هر چیز دیگری که روی دیوار است، استفاده کنید. پس از خنک شدن اسفنج کابینت‌ها را با ان تمیز کنید. برای پاک کردن قسمت داخلی و خارج ماکروویو هم می‌توان از این اسفنج استفاده کنید.



کف آشپزخانه را جارو و تمیز کنید

کف آشپزخانه از نقاط مهم در نظافت آشپزخانه است پس کف‌پوش و کف آشپزخانه را تمیز کنید. یکی از بهترین راه‌های تمیز کردن کف استفاده از دستمال یا حوله است آن هم در حالی که روی دست‌ها و زانوها هستید. با استفاده از جارو به سمت تخته‌های زیر کابینت‌ها و گوشه‌ها بروید، وسایل را بیرون بکشید و همه جا را تمیز کنید.



خالی کردن سطل زباله

و گام آخر در نظافت آشپزخانه خالی کردن سطل زباله است. البته در همین اثنا داخل سطل زباله را سریع با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. 

حالا وقت آن است که به خودتان برای کارهایی که انجام داده‌اید تبریک بگویید! نوشیدنی سرد مورد نظر خود را انتخاب کنید و استراحت کنید!

سخن آخر

در میان درگیری‌های روزمره ممکن است وقتی برای نظافت آشپزخانه نداشته باشید، اما نامید نشوید همیشه راهی برای انجام کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد. در این مقاله گام‌های نظافت آشپزخانه به همراه ترفندهایی که نظافت را برای ما آسان‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند ارائه شده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید در ۸۹ دقیقه به آشپزخانه ایده آل خود برسید، کافیست این دستورالعمل‌ها را اجرایی کنید.

برچسب‌ها