چای ساز بخریم یا سماور؟ مزایای چای ساز نسبت به سماور چیست؟

چای ساز بخریم یا سماور؟ مزایای چای ساز نسبت به سماور چیست؟

مزایای چای ساز را زمانی متوجه می‌شوید که ساعت‌تان خواب بمانید و شما دیر از خواب بیدار شوید. چون شما یک چای‌خور قهار هستید، بدون خوردن چای صبحتان شروع نمی‌شود! از شانستان همان روز هم یک جلسه‌ی بسیار مهم داشته و بایستی سرحال و صبحانه‌خورده در جلسه حاضر شوید. حالا این داستان چه ربطی به مزایای چای ساز دارد؟ مگر کسی که سماور داشته باشد، نمی‌تواند صبحانه‌خورده در جلسه شرکت کند؟
البته که می‌تواند! اما اگر شما نسبت به مزایای چای ساز بی‌خبر باشید، احتمالا یا در شرایط فوق می‌بایست سماق بمکید و در انتظار جوش‌آمدن آب در سماور بنشینید که قاعدتا از جلسه باز خواهید ماند، یا به‌ناچار باید به سوپرمارکت رفته و با یک شیرکاکائو-کیک، به صبحانه‌تان فیصله دهید. باز هم می‌گویید چه ربطی به مزایای چای ساز دارد؟ بسیار خب… به ادامه‌ی مطلب بروید تا به رابطه‌ی مزایای چای ساز با جلسه و صبحانه و ساعت خواب‌مانده، بیشتر پی ببرید.

 

فواید چای ساز

داشتیم درباره مزایای چای ساز و ارتباطش با صبحانه و جلسه و ساعت خواب‌مانده صحبت می‌کردیم. اما چه می‌شود که در شرایط فوق، مزایای چای ساز به کار می‌آید؟ به دو سناریویی که در ادامه آمده توجه کنید. 

سناریوی یکم: شما همان چای‌خور قهار هستید که از مزایای چای ساز بی‌اطلاع است. شب قبل ساعت را کوک می‌کنید تا صبح سرحال از خواب بیدار شده و به جلسه‌ی مهمی که داشته‌اید، به‌موقع برسید. روز قبل هم در شرکت تاکید شده که حتما صبحانه‌خورده وارد جلسه شوید زیرا بشاش و سردماغ بودن شماها برای حاضرین بسیار حائز اهمیت است! اما بخشکی شانس… شمایی که از مزایای چای ساز بی‌خبر بوده و از سماور استفاده می‌کردید، ساعتتان خواب می‌ماند و شما دیر از خواب بیدار می‌شوید.
هراسان و عصبی به‌سراغ سماور رفته و از اینکه می‌دانید کلی زمان می‌برد تا آب به‌جوش بیاید، به زمین و زمان فحش می‌دهید! شما می‌روید لباستان را آماده می‌کنید و حاضر می‌شوید تا سریعا صبحانه بخورید، اما می‌بینید سماور دارد برای خودش نوای «اندک اندک… اندک اندک» می‌خواند و خبری از آب جوش نیست!
در چنین لحظه‌ای اخم‌هایتان درهم رفته و به‌تندی وسایلتان را جمع می‌کنید و از خانه بیرون می‌روید. یادآور می‌شویم که تمام این‌ها برای این است که شما با مزایای چای ساز آشنا نیستید! خلاصه با کلی اعصاب خرد به یک سوپرمارکت می‌رسید و سر و ته صبحانه‌تان را هم می‌آورید. اما چهره‌ی برافروخته و نه‌چندان خوشحالتان، ناراحتی رییس شرکت را به همراه خواهد داشت!

سناریوی دوم: شما همان چای‌خور قهاری هستید که با مزایای چای ساز آشناست. شب قبل ساعت را کوک کرده تا صبح زود بیدار شوید و به جلسه‌تان برسید. همچنین در روز قبل به شما تاکید شده که صبحانه‌خورده وارد جلسه شوید. از شانس بدتان ساعتتان خواب می‌ماند اما نگرانی زیادی به شما راه پیدا نمی‌کند! چرا؟ چون پیشتر با مزایای چای ساز آشنا شده و یک چای‌ساز برای خودتان تهیه کرده‌اید. لذا سراسیمه از خواب می‌پرید و به آشپزخانه می‌روید.
چای‌ساز را به برق زده و می‌روید سراغ کارتان. وقتی تمام کارتان در عرض چند دقیقه به‌پایان می‌رسد، برمی‌گردید و می‌بینید که آب هم به‌جوش آمده و چایتان دم کشیده است. گرچه فرصت زیادی برای یک صبحانه‌ی مفصل ندارید، اما از قافله عقب نمانده و یک چای دم‌کشیده و دبش نوش جان می‌کنید. بدیهی‌ست وقتی با این شرایط در جلسه حاضر می‌شوید، چهره بشاش و سرحال شما توجه دیگران را به‌خود جلب می‌کند. این‌ها همگی از مزایای چای ساز است!

بهترین برند چای ساز

و اما یک سوال! کسانی که در موقعیت سناریوی یکم قرار می‌گیرند، چاره‌شان چیست؟! تنها چاره، گرفتن راهنمای خرید چای ساز از اطرافیان است، که عموما با این سوال شروع می‌شود: 

«بهترین برند چای ساز چیه؟» 

و به احتمال زیاد جواب می‌گیرند:

" چای ساز هوگو".

البته تفاوت برندها در آپشن‌هایی‌ست که ارائه می‌دهند، وگرنه به‌صورت کلی هر چای‌ساز دیگری می‌تواند نیاز شما را بر طرف کند و مزایای چای ساز را در اختیارتان قرار دهد. 

حالا نوبت آن رسیده تا بیشتر به مزایای چای ساز نسبت به سماور بپردازیم. پس ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

مزایای چای ساز نسبت به سماور



گرچه در سناریویی که تعریف کردیم، با یکی از مزایای چای ساز نسبت به سماور آشنا شدید، اما در این بخش سعی کردیم به مزایای دیگر چای ساز اشاره نماییم. 

تنظیم دما: یکی از بهترین مزایای چای ساز این است که شما می‌توانید چای یا هر دمنوش دیگری را متناسب با دمای مورد نیازش دم کنید. احتمالا می‌دانید که دمای مورد نیاز برای دم‌کردن چای سبز با قهوه و چای متفاوت است. این تفاوت دما باعث می‌شود هرکدام از این‌ها، در درجه‌ای خاص ماده‌ی موثره را از خودشان خارج نمایند.
سماور از آنجایی که تنظیم دما ندارد، تمامی دمنوش‌ها و قهوه‌ها با یک دمای یکسان تحویل ما داده می‌شود، که این دما ممکن است بیشتر یا کمتر از دمای مورد نیاز باشد. به همین خاطر آن خاصیتی که باید داشته باشند را ندارند. اما استفاده از چای‌ساز به شما کمک می‌کند هر دمنوش یا قهوه‌ای را در دمای خاص خودش دم کرده و از تمامی خاصیتش بهره ببرید.

دسته‌های نسوز: هیچوقت دستمال یا پارچه‌ای که کنار سماورهای مادربزرگ‌ها بود را فراموش نخواهیم کرد. قطعا می‌دانید این دستمال‌ها چرا و چه زمانی استفاده می‌شدند. متاسفانه سماورها هنگامی که داغ می‌شوند، تمام بدنه و دستگیره غیرقابل لمس می‌شود. لذا مجبور هستید برای جابه‌جایی آن‌ها یا بازکردن شیرشان، از دستمال استفاده نمایید. اما از مزایای چای ساز می‌توان به دسته‌های نسوز آن اشاره کرد.
شما می‌توانید با خیال راحت هر زمان که خواستید، از آن استفاده نمایید. نه دست شما می‌سوزد و نه استفاده از دستمال یا پارچه، ظاهر آشپزخانه‌ی شما را به‌هم می‌ریزد. البته ممکن است بگویید امروزه برای سماورها از دسته‌های نسوز استفاده می‌کنند، اما حقیقت موضوع این است که این دسته‌ها قوام زیادی نخواهند داشت. در موارد بسیاری دیده شده که این دسته‌ها، به مرور زمان آب شده و از بین رفته‌اند. 

صدای سوت: «هیس! چای‌سازها فریاد نمی‌زنند!». احتمالا دیده‌اید که سماورها پس از به‌جوش‌آمدن، با صدای سوت به شما اعلام می‌کنند که آب به‌جوش آمده است. این صدا برای بسیاری از افراد ناخوش و غیرقابل تحمل است. مخصوصا اگر مهمان غیر خودمانی داشته باشید و وسط صحبت‌های مهم و جدی، صدای سوت سماور به‌گوش برسد! خوشبختانه از مزایای چای ساز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شما برای همیشه از شنیدن این صدا خلاص خواهید شد. زیرا چای‌سازها پس از به‌جوش‌آمدن، به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌شوند.

آتش‌سوزی: یکی از متداول‌ترین آتش‌سوزی آشپزخانه‌ها، مربوط به سوختن سماور است. اما سماور چگونه آتش می‌گیرد؟ تا حالا زیر سماور روشن بوده و شما جلوی تلویزیون خوابتان برده؟ تا حالا از در خانه بیرون آمده‌اید که بعد یادتان بیفتد زیر سماور را خاموش نکرده‌اید؟ تا حالا گرم صحبت با تلفن بوده‌اید که یک‌دفعه بوی سوختگی به مشامتان برسد؟ اگر این تجربه‌ها را داشته اما آتش‌سوزی‌ای رخ نداده، واقعا باید خدا را شکر کنید! زیرا هرکدام از این اتفاقات به‌راحتی می‌توانند عامل یک آتش‌سوزی هولناک باشند.
خبر خوش برای شما این است که با بهره‌بری از مزایای چای ساز می‌توانید برای همیشه از ترس آتش‌سوزی به‌دلیل خاموش‌نکردن شعله‌ی زیر سماور راحت شوید. همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، چای‌سازها پس از به‌جوش‌آمدن، به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شوند. حتی اگر آب داخلشان هم تمام شود، دلیلی برای ترس از آتش‌سوزی وجود ندارد. پس می‌توانید با خرید چای‌ساز، با خیال راحت جلوی تلویزیون دراز بکشید و فیلم تماشا کنید، از خانه بیرون بروید و ساعت‌ها با تلفن صحبت نمایید. 

سرعت: پیرامون این موضوع در سناریویی که در ابتدا تعریف کردیم، مفصل بحث کرده‌ایم. از مزایای چای سازها این است که به‌سرعت آب را به‌جوش می‌آورند. این زمان ممکن است نصف زمانی باشد که سماور برای جوشاندن آب نیاز دارد. پس در مواقعی که ضیق وقت دارید، می‌توانید به این مزیت چای‌ساز دل خوش کرده و از زمان کمتان بیشترین بهره را ببرید.


سخن پایانی...

نخست نگاهی داشته باشیم بر مطالبی که گفته شد:

  • مزایای چای ساز
  • بهترین برند چای ساز
  • مزایای چای ساز نسبت به سماور

همانگونه که ملاحظه فرمودید، مزایای چای ساز باعث شده تا زندگی پرمشغله‌ی امروزی، کمی راحت‌تر و بی‌دغدغه‌تر بگذرد. حداقلش این است که شما هنگام خروج از خانه، نگرانی آتش‌سوزی ندارید. این موضوع در زمان‌های مسافرت‌رفتن خیلی می‌تواند کارایی داشته باشد. بسیاری از سفرها به‌خاطر خاموش‌نکردن زیر سماور، کنسل شده‌اند.
پس مزایای چای ساز می‌تواند خیلی به کیفیت و راحتی زندگی شما کمک کند. پس اگر تازه عروسی کرده‌اید یا سبک زندگی‌تان طوری است که مشغله زیاد دارید، پیشنهاد می‌کنیم با خرید این محصول، از مزایای چای ساز بهره‌مند شوید. البته ناگفته نماند، تا اینجا از مزایای چای ساز صحبت کردیم.
اگر بخواهیم به معایب چای‌ساز بپردازیم، باید به برقی‌بودن آن اشاره کنیم. فراموش نکنید که چای‌سازها برقی بوده و زمانی که برق قطع شود، خبری از چای، دمنوش و قهوه نخواهد بود. پس با توجه به اینکه در فصل تابستان، میزان قطعی برق زیاد است، بهتر است در کنار مزایای چای ساز، به این مورد هم فکر نمایید.