تفاوت سماور برقی و چای ساز

تفاوت سماور برقی و چای ساز

چای از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها بین خانواده‌های ایرانی است که از گذشته تا به‌ امروز از آن استفاده می‌کنیم. در ابتدا سماورها این نوشیدنی لذت‌بخش را آماده می‌کردند، ولی امروز بیشتر مردم به‌ویژه نوعروسان، چای ساز را برای دم‌کردن انتخاب می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید. می‌خواهیم برایتان از اصلی‌ترین تفاوت سماور برقی و چای ساز بگوییم.

سماور و کارکرد آن



همانطور که می‌دانید، اکثر ما ایرانی‌ها عاشق نوشیدن یک فنجان چای تازه‌دم، لب‌سوز، لب‌دوز و دلنشین هستیم. حتما شما هم مثل من با سماورهای قدیمی که در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان بود، آشنایی دارید.

سماورها در ابتدا به‌صورت زغالی، نفتی و پس از آن در مدل‌های گازی و برقی تولید شده و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت. امروزه دیگر خبری از نوع زغالی و نفتی در آشپزخانه‌ها نیست، ولی مدل برقی و گازی همچنان در بین برخی از خانواده‌ها به‌ویژه کسانی که عاشق طعم و عطر بی‌نظیر چای هستند، پرطرفدار است.

معمولا سماورها را از طلا، نقره، برنز، برنج، مس و استیل ضد زنگ تولید می‌کنند. البته جنس طلا و نقره بیشتر برای تزئین در قهوه‌خانه‌های سنتی استفاده می‌شود. اما به‌طور کلی یک سماور از بدنه، روکش (پوشش)، تهویه بخار، در، مخزن مخصوص پرکردن آب، کلید برای روشن یا خاموش‌ کردن (در نوع برقی) و دسته تشکیل می‌شود.

اگر به مدل‌ها و طرح‌های موجود در بازار نگاه کنید، تنوع جالبی از این وسیله را مشاهده می‌کنید که در اندازه‌های مختلف ساخته شده است. البته بیشتر آن‌ها بزرگ هستند و مخزنشان برای نگهداری حجم قابل توجهی از آب طراحی شده است. دلیل این امر هم روشن بودن آن در مدت‌زمان زیادی از روز است.

درواقع سماورها از صبح تا شب روشن هستند و بیشتر کسانی که اهل نوشیدن چای یا به ‌اصطلاح عاشق آن هستند، از این وسیله استفاده می‌کنند تا هر لحظه که بخواهند، نوشیدنی مورد علاقه‌شان آماده باشد.

سماور برقی؛ نمونه‌ای محبوب از سماور در ایران

همانطور که قبلا هم گفتیم، سماور در چهار مدل زغالی، نفتی، گازی و برقی ساخته می‌شود که امروزه تنها دو نوع برقی و گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع یکی از محبوب‌ترین انواع سماور در بین خانواده‌های ایرانی، سماور برقی است که نسبت به مدل گازی سریع‌تر آب را جوش آورده و چای را زودتر دَم می‌کند. اما ممکن است به‌دلیل مصرف برق زیاد آن، مقبول همه مصرف‌کنندگان واقع نشود.

چای ساز و کارکرد آن



با مدرنیته‌شدن زندگی و پیشرفت علم، تولیدکنندگان لوازم خانگی مدل‌های جدیدی از وسایلی که بتوان با کمک آن‌ها چای و دیگر نوشیدنی‌های محبوب را تهیه کرد، طراحی و تولید کرده‌اند. چای سازها یکی از این لوازم بودند که اتفاقا با استقبال خوبی از طرف مصرف‌کنندگان مواجه شدند.

به‌طور کل سه مدل چای ساز در بازار ایران وجود دارد.

  • چای ساز استنددار: از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین‌ها است که از قوری، کتری و استند برای قراردادن قوری و کتری روی آن تشکیل شده است. این وسیله با جریان برق کار می‌کند و با انتقال حرارت به کتری آب، باعث جوش آمدن آن و پس از آن دَم‌کردن چای می‌شود.
  • چای ساز دم‌آور: مدل دم‌آور از دو قسمت قوری و کتری تشکیل شده است و شباهت زیادی به سماور دارد. درواقع در این مدل قوری روی کتری قرار می‌گیرد و با حرارت بخار آب چای دَم می‌کشد. مصرف‌کنندگان این محصول معتقد هستند که طعم و عطر چای که با کمک این کالا تهیه می‌شود، بسیار به چای که توسط سماورهای گازی یا برقی آماده می‌شود، شبیه است.
  • چای ساز بدون قوری: مدل بدون قوری که متاسفانه تا کنون استقبال خوبی از آن نشده است، تنها از یک کتری یا مخزن آب تشکیل شده است. در داخل کتری یک سبد کوچک برای ریخت مقداری چای خشک قرار دارد و حرارت بخار آب باعث دَم کشیدن آن می‌شود. کوچک بودن چای ساز بدون قوری و کیفیت پایین طعم و عطر چای آماده شده از مهم‌ترین دلایل مقبول نشدن این وسیله عنوان شده است.


تفاوت سماور برقی و چای ساز

تا به‌ این قسمت در مورد سماور و چای ساز اطلاعات مختصری ارائه کردیم. اگر انتخاب شما از بین مدل‌های مختلف سماور، نوع برقی است، ولی با‌ این حال نمی‌دانید که چای ساز بیشتر مناسب شما است یا سماور برقی، ما شما را در رفع این مشکل کمک می‌کنیم.

در واقع اکنون نوبت به آن رسیده است که در مورد تفاوت سماور برقی و چای ساز بگوییم. این‌ که کدام یک‌ برای استفاده مناسب‌تر است.

1) ظرفیت

نخستین تفاوت سماور برقی با چای ساز، در ظرفیت نگهداری آب است. سماورها نسبت به چای سازها بزرگ‌تر ساخته می‌شود و این بدیهی است که حجم بیشتری از آب داغ را آماده کنند. بنابراین اگر مصرف روزانه چای داغ و تازه‌دم شما زیاد است یا برای میهمانی و مجالس پرجمعیت چای حاضر می‌کنید، سماور برقی گزینه مناسبی است.

این در حالی است که چای سازها نسبت به سماور برقی گنجایش کمتری برای نگهداری و جوش‌آوردن آب دارند و بیشتر مناسب کسانی است که مصرف روزانه چای آن‌ها زیاد نیست.  

2) سرعت

در عصر امروز که از وقت به‌عنوان طلا یاد می‌شود، سرعت حرف اول را در هر چیزی می‌زند. متاسفانه سماورها چه نوع برقی و چه نوع گازی زمان زیادتری نسبت به چای ساز برای آماده‌سازی چای احتیاج دارند. بنابراین اگر فرصت کافی برای آماده‌سازی چای ندارید، چای سازها بهترین گزینه هستند. این وسایل در کوتاه‌ترین زمان نسبت به سماور برقی آب را جوش آورده و باعث دَم کشیدن چای می‌شوند.

از این رو پیشنهاد ما به کسانی که زمان برایشان بسیار مهم است، چای ساز خواهد بود. ولی نباید از این وسیله انتظار آماده‌کردن یک چای با کیفیت، شبیه به آنچه که سماور برقی آماده می‌کند، داشته باشید.

3) کیفیت

می‌رسیم به یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ سماور برقی و چای ساز که اتفاقا بزرگ‌ترین چالش در انتخاب یکی از این دو کالا محسوب می‌شود. کیفیت چای ارائه شده توسط این دو وسیله که به‌گفته مصرف‌کنندگان، سماور برقی نوشیدنی خوش‌طعم‌تر، با عطر و رنگی بهتر از چای ساز آماده می‌کند.

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسئله را هم بتوان زمان آماده‌سازی این نوشیدنی دوست‌داشتنی عنوان کرد. چرا که هرچه چای در مدت‌زمان بیشتری حرارت ببیند و دَم بکشد، کیفیت بهتری دارد. ضمن این که طعم آب جوشیده شده در سماور بهتر و باکیفیت‌تر از آبی است که در چای ساز می‌جوشد.

4) مصرف انرژی

سماور برقی و چای ساز هردو با برق کار می‌کنند. مصرف برق و درنهایت مصرف بالای انرژی باعث می‌شود که انتخاب سماور برقی و چای ساز کمی شما را با تردید مواجه کند. جالب است بدانید که در بین چای سازهای موجود در بازار که تنوع بالایی هم دارند، می‌توانید مدل‌های مختلفی را با مصرف انرژی متفاوت بیابید.

در واقع تولیدکنندگان این محصول، مدل‌های متنوعی با مصرف انرژی متفاوت را برای استفاده مردم طراحی و تولید کرده‌اند. از این رو مصرف‌کننده می‌تواند پیش از خرید محصول انتخابی خود، ابتدا به میزان برق مصرفی توجه کند. معمولا چای سازی که مصرف برق آن بین 180 تا 220 ولت است، مناسب استفاده خواهد بود.

ولی با تمام این اوصاف، برای تهیه چای در چای ساز، تنها چند دقیقه کافی است و می‌توانید بلافاصله پس از آماده‌شدن نوشیدنی‌تان آن را از برق بکشید و از مصرف بیشتر انرژی جلوگیری کنید.

این درحالی است که باید همیشه سماور برقی به‌ برق باشد تا در هر زمان از روز، چای گرم و آب داغ داشته باشید. و این به‌معنای مصرف بیشتر برق این کالا نسبت به چای ساز است.

5) امنیت

یکی دیگر از شایع‌ترین تفاوت سماور برقی با چای ساز، در امنیت آن‌ها است. چون سماور همیشه روشن است و براثر حرارت آب به‌مرور بخار شده و تمام می‌شود، احتمال آتش‌سوزی و سوختگی سماور برقی در صورت بی‌توجهی مصرف‌کننده بسیار زیاد است.

این در حالی است که چای سازها به‌هیچ عنوان نمی‌سوزند. چون مدام به‌برق متصل نبوده و پس از تهیه چای، آن را خاموش می‌کنید. حتی اگر فراموش کنید آن را از برق بکشید، این دستگاه مجهز به سیستم خاموش خودکار پس از جوش آمدن آب است. پس به‌خودی خود خاموش می‌شود. همچنین طوری طراحی و ساخته شده که در صورت نداشتن حتی یک قطره آب، باز نمی‌سوزد و آسیبی نمی‌بیند.

6) تنظیم دما

تنظیم دما از دیگر تفاوت سماور برقی و چای ساز است. درواقع چای سازها دارای قابلیت تنظیم دما آن هم به‌سلیقه مصرف‌کننده هستند. درون این محصولات فناوری تعبیه شده که می‌توان با کمک آن‌ دما را روی درجه‌ای که دوست دارید تنظیم و نوشیدنی مورد علاقه خود را آماده کنید.

این کار معمولا از سردشدن چای و آب جلوگیری می‌کند. درحالی که در سماور برقی چنین قابلیتی وجود ندارد و باید همیشه مواظب تمام نشدن آب داخل مخزن به‌دلیل حرارت باشید.

7) سلامت

امروزه جنس سماور های برقی از نیکل، نقره، برنج و استیل ضدزنگ است. جالب است بدانید که بیشتر مدل‌هایی که توسط خانواده‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد از جنس استیل ضد زنگ است.

چای سازها هم در جنس‌های مختلف شیشه‌ای، پلاستیکی و استیل ضدزنگ تولید می‌شود. البته چای سازهای پلاستیکی نسبت به مدل استیل و شیشه‌ای بیشتر مورد استقبال خریداران قرار گرفته است و همین مسئله می‌تواند در استفاده طولانی‌مدت باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی اعضای خانواده شود.

در واقع به‌مرور زمان و بر اثر حرارت‌دیدن این وسیله، لایه سطحی بدنه دستگاه شروع به‌ حل شدن کرده و ترکیبات شیمیایی آن بدون آن که متوجه شویم، در آب جوش حل می‌شود. تنها درصورتی که ترجیح شما خرید چای ساز است، بهترین راهکار خرید محصولی با بدنه غیر پلاستیکی خواهد بود.


8) سوختگی احتمالی دست

بیشتر چای سازها از هر جنسی که تولیدشده باشند، دسته‌هایشان عایق حرارتی است. درواقع جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که بر اثر حرارت داغ نمی‌شود و زمانی که شما چای ساز را برمی‌دارید، دستتان نمی‌سوزد. اما سماور برقی این قابلیت را ندارد و براثر حرارت دسته‌های آن بسیار داغ شده و احتمال سوختگی دستان شما در هنگام لمس آن یا برداشتن سماور زیاد است.

9) قیمت

و اما دیگر تفاوت‌ سماور برقی و چای ساز قیمت آن‌ها است. معمولا چای سازها به‌دلایل مختلف از جمله سرعت بالا در آماده‌سازی چای، ظاهر شکیل‌ و شیک، امکانات بیشتر و همچنین مصرف برق کمتر نسبت به سماور برقی قیمت بالاتری دارد.

بنابراین اگر تصمیم به‌ خرید چای ساز گرفته‌اید، باید بدانید که لازم است نسبت به سماور برقی هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

و اما کلام آخر...

در این مطلب تلاش کردیم در مورد تفاوت سماور برقی و چای ساز بگوییم. همچنین توضیح مختصری از هرکدام از این محصولات با کارکردشان ارائه کردیم. به ‌این امید که توانسته باشیم شما را در انتخاب یک کالای مناسب و ایده‌آل کمک کنیم. در صورت تمایل، می توانید با استفاده از راهنمای خرید چای ساز بهتر تصمیم گیری کنید.