آیا در تابستان و زمستان دمای یخچال و فریزر باید تغییر کند؟

آیا در تابستان و زمستان دمای یخچال و فریزر باید تغییر کند؟

دمای یخچال و فریزر، یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای نمود. چرا که زندگی شهری و فعالیت مداوم افراد سبب شده است تا از مصرف مواد غذایی تازه محروم مانده و با کمک یخچال و فریزر، موادغذایی را برای مصرف روزانه یا حتی ماهانه ذخیره نمود. 

بنابراین مراقبت از دمای یخچال و فریزر به حفظ و نگهداری مواد غذایی و در نهایت سلامت افراد کمک می‌کند. علاوه بر اینکه به طول عمر مفید یخچال و فریزر نیز کمک شایانی می‌شود. 

تنظیمِ دمای یخچال و فریزر در یخچال‌های قدیمی به صورت نوعی پیچ است که به کمک درجه‌های ترموستاتی تنظیم می‌شود که با تنظیم دمای یخچال و فریزرهای دیجیتالی امروزی که از طریق صفحه نمایش تعبیه شده بر روی بدنه یخچال و فریزر می‌توان دمای داخل آن را تنظیم کرد، متفاوت است. 

اما نکته‌ای که به‌طور کلی در هر مدلی از یخچال و فریزر وجود دارد، این است که اگر دما کمتر از حد متعادل باشد، دمای سرد داخل یخچال و فریزر کم شده و فساد مواد غذایی را در بردارد. البته می‌توان گفت کم‌بودن دمای داخلی یخچال نه‌تنها فساد بلکه‌عدم رضایت شما را نیز در بردارد. 

فرض کنید در یک ظهر گرم تابستانی از بیرون به امید خوردن یک لیوان شربت خنک شده در یخچال به خانه آمده‌اید اما شربت خنک نیست یا هندوانه‌ای که در یخچال قرار داده‌اید تا بعد از برگشتن به خانه، خنک شده و آماده خوردن باشد، خنک نیست. عدم رضایت شما از کارکرد یخچال مورد دیگری است که با تنظیم نامناسب دمای یخچال و فریزر به وجود می‌آید.

در مقابل، اگر درجه یخچال بیش از حد سرد باشد به موتور یخچال برای سرد کردن محیط داخلی یخچال، فشار زیادی وارد شده و در نهایت عمرمفید یخچال و فریزر کم شده و هزینه تعویض کمپرسور به هزینه‌های دیگر، افزوده می‌شود. 

پس تنظیم متعادل و مناسب دمای یخچال و فریزر ضروری است. 



به یاد داشته باشید که باکتری‌هایی که در موادغذایی رشد کرده و سلامتی شما را به خطر می‌اندازند در دمای بالای ۴۰ درجه فارنهایت رشد می‌کنند. طی اطلاعیه سازمان بهداشت آمریکا برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و تضمین سلامت و کیفیت موادغذایی که در یخچال قرار می‌گیرند. بهتر است دمای یخچال را کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت یا ۴ درجه سانتی‌گراد و دمای فریزر را صفر درجه فارنهایت یا ۱۷- سانتی‌گراد قرار دهید. 

اما توجه داشته باشید که این دما در طبقه‌های مختلف یخچال و بنا به موادغذایی که در داخل هر طبقه قرار می‌گیرد، کمی متفاوت است. برای مثال در یخچال‌های جدید طبقه یا کشویی مخصوص نگهداری میوه و سبزیجات تعبیه شده که به صورت مجزا قابلیت تنظیم دما را دارند.

بیشتر بخوانید: روش های نگهداری میوه ها

اما سوالی که پیش می‌آید، این است که آیا دمای یخچال و فریزر در تابستان و زمستان باید متفاوت باشد؟ 

براساس تحقیقات انجام شده توسط مهندسین و محققین آمریکایی در حوزه گرمایش، مشخص شده‌است که دمای محیط بیرون بر روی دمای یخچال و فریزر تاثیرگذار است. بنابراین تغییر فصل که تغییرات دمایی را به همراه دارد در تنظیم دمای یخچال و فریزر نیز موثر است. 

بازکردن درب یخچال و فریزر باعث می‌شود تا هوای سرد یا هوای گرم محیط بیرون به داخل محیط یخچال و فریزر منتقل و دمای یخچال و فریزر را تغییر دهد. در نتیجه دمای یخچال و فریزر در فصل زمستان نسبت به فصل تابستان باید متفاوت باشد. 

دمای یخچال و فریزر عموماً بهتر اسن بین ۲ تا ۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. در فصل گرمی هم‌چون تابستان که دمای هوا افزایش چشم‌گیری دارد، بهتر است دمای یخچال ۳ درجه سانتی‌گراد و در فصل سرد مثل زمستان با توجه به اینکه محیط اطراف، هوا سردتر است و برای کاهش فشار به موتور یخچال بهتر است دمای یخچال بر روی ۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. 



دمای فریزر در فصل سرما بهتر است که برروی ۱۷- درجه سانتی‌گراد و در فصل گرما در دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

برای اطمینان از اینکه دمای یخچال و فریزر همان دمایی است که تنظیم کرده‌اید، می‌توانید از دماسنج‌های دستی استفاده کنید. برای استفاده از دماسنج به سراغ دماسنج‌های فولادی ضدزنگ بروید که اطمینانی بیشتری نسبت به دماسنج‌های شیشه‌ای داشته و احتمال شکستن‌شان کمتر باشد. 

برای استفاده از دماسنج، آن را برروی قفسه میانی یخچال قرار دهید، معمولاً دماسنج‌ها دارای گیره داخلی و چسبی برای قرارگرفتن و چسبیدن هستند. 

اگر از دماسنج‌هایی که به شکل چوب هستند، استفاده می‌کنید آن را در یک لیوان پر آب قرار دهید. 

بهتر است دماسنج را در یخچال قرار دهید و از قراردادن دماسنج‌های معمولی در فریزر خودداری کنید.

 

تنظیم دمای یخچال و فریزر

اگر یخچال و فریزر شما از نوع دیجیتالی و امروزی است، باید بدانید که پس از تنظیم دمای یخچال و فریزر، نمایشگر مجدداً دمای قبلی را به شما نمایش می‌دهد اما نگران نباشید، دمای مدنظر شما در حافظه دستگاه ذخیره شده و موتور یخچال و فریزر تا رسیدن به دمای تنظیمی شما فعالیت بیشتری انجام می‌دهند. پس از رسیدن به دمای تنظیمی، عددی که نمایشگر آن را نشان خواهد داد، همان عددی است که تنظیم شده است. 

نکته دیگری که برای تنظیم دمای یخچال و فریزرهای امروزی وجود دارد، این است که برای کاربری بهتر، صفحه نمایشگر و تنظیم‌کننده یخچال و فریزرهای امروزی، دارای قفل هستند تا تغییر ناگهانی و بدون اراده شما در دمای یخچال و فریزر اتفاق نیافتد. 

برای تغییر دمای یخچال و فریزر نیاز است که ابتدا قفل صفحه نمایشگر باز شود. برای این مورد برخی از انواع مدل‌های یخچال و فریزر، دکمه‌ای قرار داده‌اند که با زدن دکمه قفل باز می‌شود و برخی دیگر که دارای صفحه نمایشگر لمسی هستند، بر روی صفحه نمایشگر شکل قفل وجود دارد که اگر این شکل را برای چند ثانیه به صورت ممتد لمس کنید، قفل باز شده و می‌توانید دمای یخچال و فریزر را تنظیم نمایید.

قطع برق و دمای یخچال و فریزر

زمان‌هایی که برق شهری قطع می‌شود، بخصوص در روزهای تابستان که به دلیل گرمای شدید هوا و استفاده بیش از حد از برق، تعداد دفعات قطع برق زیاد بوده و همچنین مدت زمان قطع برق بالاست، نگرانی برای موادغذایی موجود در یخچال و فریزر زیاد می‌شود. 

اما باید بدانید که اگر برق قطع شود و درب یخچال و فریزر باز نشود، موادغذایی تا ۴۸ ساعت می‌توانند با کیفیت مطلوب در یخچال و فریزر باقی بمانند. اگر درب یخچال و فریزر را در زمان قطعی برق باز کنید، بیش از ۴ ساعت دمای یخچال و فریزر برای موادغذایی  مطلوب باقی نمی‌ماند. پس در زمان قطعی برق از بازکردن درب یخچال و فریزر به تعداد زیاد و مدت زمان طولانی به شدت خودداری نمایید.

 

نتیجه‌گیری

تنظیم دمای یخچال و فریزر برای نگه‌داری موادغذایی در بالاترین سطح کیفیت‌شان لازم است. سازمان بهداشت امریکا دمای مطلوب برای یخچال را بین ۲ تا ۵ درجه سانتی‌گراد و برای فریزر بین ۱۷- تا ۲۰- معرفی کرده است. تنظیم دمای مناسب یخچال و فریزر از بروز باکتری در موادغذایی جلوگیری کرده و به سلامت شما کمک قابل توجهی می‌کند. 

همچنین دمای محیط اطراف بر دمای درون یخچال و فریزر تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است برای کاهش فشار به موتور یخچال و فریزر دمای یخچال و فریزر در تابستان و زمستان متفاوت باشد.