راه کارهایی برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

راه کارهایی برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی

اگر به‌تازگی برای منزل خود ماشین ظرفشویی تهیه کرده‌اید یا مدتی است که آن را خریداری کرده‌اید، چالش مهمی پیش رویتان وجود دارد. شما باید بتوانید از این محصول به‌درستی استفاده کنید و آن را برای سال‌ها مورد استفاده قرار دهید.

افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی، یکی از نکات مهمی است که باید خانم‌های خانه‌دار به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. چرا که در‌صورت عدم آشنایی با نحوه کارکرد بهینه ماشین ظرفشویی، این دستگاه طول عمر مفیدی نخواهد داشت و شاید مجبور باشید یک در میان برای تعمیر آن هزینه کنید.

ما در این مقاله مهم‌ترین نکاتی را که باید برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی خود رعایت کنید جمع آوری کرده‌ایم. با رعایت همین چند نکته ساده علاوه‌بر این که ماشین ظرفشویی مدت زمان بیشتری برای شما کار خواهد کرد، استفاده بهینه‌تری نیز از آن‌ها خواهید داشت. پس با ما همراه باشید.

در اولین گام با نحوه شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی آشنا شوید

قبل از آن که ظروف را داخل سبد‌های ماشین ظرفشویی بچینید، تکه‌های بزرگ مواد غذایی چسبیده به ظروف را تمیز کنید. اگر این کار را انجام ندهید، این ذرات درشت به بخش‌های متحرک دستگاه آسیب جدی وارد خواهند کرد.

همچنین استفاده بیشتر از مواد شوینده در ماشین ظرفشویی لزوما ظروف را تمیز‌تر نخواهد کرد. این کار نه تنها طول عمر ماشین ظرفشویی افزایش نخواهد یافت، بلکه پمپ تخلیه دستگاه را نیز از کار می‌اندازند.

ماشین‌ ظرفشویی برای شستشوی همه ظروف نیست!

ظروف کریستال، چینی، چدن را نباید برای شستن داخل ماشین ظرفشویی قرار داد. همچنین باید ظروف مختلف را در جای مخصوص خود قرار دهید. برای مثال چاقو‌ها را در جایی قرار دهید که به پوشش پلاستیکی قفسه‌ها آسیب نرسانند.

در بعضی موارد ظروف داخل ماشین ظرفشویی به دلایل مختلفی می‌شکنند. شما باید در زمان‌هایی که ماشین ظرفشویی را تمیز می‌کنید، تکه‌های شکسته این ظروف را بیرون بیاورید. چرا که باقی ماندن آن‌ها داخل ماشین ظرفشویی در بلند مدت، باعث ورود آن‌ها به پمپ تخلیه شده و دستگاه را از کار می‌اندازند.

به‌اندازه مناسب ظروف را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید



سعی کنید قبل از هر‌ بار شستشو از حداکثر ظرفیت ماشین ظرفشویی برای قرار دادن ظروف استفاده کنید. چون علاوه‌بر صرفه‌جویی در میزان مصرف آب و برق، استهلاک و خرابی دستگاه را به میزان چشمگیری کاهش خواهد داد.

از طرفی دیگر نباید بیش از اندازه ماشین ظرفشویی را پر کنید تا داغی دستگاه به حدی برسد که قطعات مربوط نتوانند دمای ماشین ظرفشویی را پایین بیاورند.

با اصول استفاده از مواد شوینده آشنا شوید

یکی دیگر از راه‌های افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی، آشنایی با نحوه درست مصرف مواد شوینده است. بعضی از خانم‌ها بر این عقیده‌اند که هر چه بیشتر از مواد شوینده استفاده کنند، ظروف تمیز‌تر خواهند شد و ماشین ظرفشویی بهتر کار می‌کند. این در حالی است که اگر بیش از اندازه از مواد شوینده استفاده کنید، نه‌تنها این مواد بر روی ظروف شما باقی می‌مانند، بلکه آسیبی جدی به پمپ تخلیه نیز وارد می‌کنند.

همچنین سعی کنید از برند‌های معتبر مواد شوینده استفاده کنید تا علاوه‌بر شستشوی کامل، به عمر مفید دستگاه خود بیفزایید.

خود ماشین ظرفشویی نیز نیاز به شستشو دارد!

نکته بعدی در این قسمت توجه به تمیز کردن خود ماشین ظرفشویی است. شما باید در بازه‌های زمانی 3 تا 6 ماهه، ماشین ظرفشویی را بدون ظروف روشن کنید تا رسوباتی که به دستگاه چسبیده‌اند، کاملا پاک شوند. برای شستشو از انواع پودر‌ها و سرکه سفید نیز می‌توانید کمک بگیرید.

شستشوی بخش‌های مختلف ماشین ظرفشویی

سینی تخلیه

پس از هر‌ بار استفاده از دستگاه، حتما سینه تخلیه را نیز تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا بوی بد ماشین ظرفشویی از بین برود.

واشر آب‌بندی

پس از مدتی استفاده از ماشین ظرفشویی، ذرات غذایی بین واشر‌های آب‌بندی درب دستگاه قرار می‌گیرند. برای تمیز کردن این واشر‌ها می‌توانید از کمی سرکه کمک بگیرید و ذرات شیار درب را از وجود ذره‌های غذایی پاک کنید. اگر این واشر‌ها چربی غلیظی دارند، از حلال‌های چربی زدا نیز می‌توانید استفاده کنید.

فیلتر

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که در ماشین ظرفشویی باید به تمیز کردن آن توجه داشته باشید، فیلتر آن است. در اکثر موارد ذره‌های مواد غذایی درون فیلتر جمع می‌شوند. شما باید ترجیحا هر ماه فیلتر را از سبد پایینی ماشین ظرفشویی جدا کرده و آن را با مسواک، فرچه یا وسایل دیگری تمیز کنید.

نکته مهم: بعد از تمیز کردن فیلتر، آن را با‌دقت بالایی در محل خودش در دستگاه نصب کنید. اگر فیلتر به‌خوبی در ماشین ظرفشویی جا نیفتد، در بلند مدت اثرات مخربی روی دستگاه بر جای می‌گذارد.

دما و سختی آب را نیز مدام بررسی کنید

دمای مناسب شستشو در ماشین ظرفشویی در بازه 38 الی 49 درجه سانتی گراد قرار دارد. بعضی از خانم‌های خانه‌دار بر این باورند هر چه دمای آب مصرفی بالا‌تر برود، ظرف‌های تمیز‌تری از دستگاه تحویل می‌گیرند! این یک باور غلط است. چرا که این کار نتیجه عکس دارد و بالا رفتن دما، باعث بخار شدن آب درون ماشین ظرفشویی می‌شود و ذره‌های مواد غذایی بر روی ظروف باقی می‌مانند.

سختی بالای آب باعث شکستن ظروف می‌شود و کارایی ماشین ظرفشویی را کاهش می‌دهد. با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، سختی آب می‌تواند متفاوت باشد. اما اگر سختی آب شما زیاد است، باید با‌ کمک پودر‌های ماشین ظرفشویی، سامانه سخت‌گیری آب یا فیلتر آب به مقابله با آن بروید.

جمع‌بندی

برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی راهکار‌های زیادی وجود دارد. ما در این مقاله به بخش مهمی از آن‌ها اشاره کردیم. این نوشته را با کسانی که ماشین ظرفشویی داشته و یا قصد خرید آن را دارند به اشتراک بگذارید. شما نیز اگر راهکار دیگری برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی به ذهنتان می‌رسد، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.