مزایا و معایب استفاده از ظروف چوبی

مزایا و معایب استفاده از ظروف چوبی

امروزه استفاده از ظروف چوبی برای سرو و تزیین غذا بسیار رایج شده است و در اکثر خانه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و غیره از ظروف چوبی در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود و به دلیل ماندگاری بالا و زیبایی خاص ظروف چوبی، خریداران تمایل بیشتری برای استفاده از آن‌ها دارند. به همین علت است که از گذشته تاکنون ظروف چوبی همچنان در همه‌ی خانه‌ها برای پذیرایی از مهمان ساده و دلنشین است و حضور چوب در آشپزخانه‌ها و یا به هنگام پذیرایی حس خوبی را در عین سادگی دارد.


استفاده از ظروف چوبی چه مزایایی دارد؟ 

همان‌طور که گفتیم از زمان‌های قدیم تاکنون استفاده از ظروف چوبی مانند قاشق‌های چوبی بسیار رایج بوده‌است. حتی امروزه بسیاری از مردم نیز به دلایل سنتی استفاده از ظروف چوبی را نسبت به دیگر ظروف ترجیح می‌دهند، که به ذکر چند مورد از مزایای آن می‌پردازیم:

ظروف چوبی وسایل آشپزخانه شما را خراشیده نخواهند کرد! 

ظروف چوبی با ظریف‌ترین سطوح آشپزخانه و سایر وسایل آشپزی دیگر، نرم و ملایم هستند و روی سطح آن‌ها خراشیدگی ایجاد نمی‌کند و همچنین در مقایسه با سایر وسایل فلزی آشپزخانه بی‌سروصدا و آرام هستند.

ظروف چوبی گرما را منتقل نمی‌کنند! 

دلیل دیگری که ظروف چوبی نسبت به سایر ظروف برتری دارد این است که آن‌ها گرما را به دست شما منتقل نمی‌کنند. 

اگر یک قاشق چوبی را برای مدت طولانی در یک قابلمه داغ قرار دهید دسته آن همچنان خنک باقی می‌ماند و به دست شما آسیبی نمی‌زند.



چوب مواد مضر را وارد غذای شما نمی‌کند! 

یکی دیگر از مزایای ظروف چوبی بی‌اثر و غیرواکنشی بودن آن است، چرا که چوب مواد مضر را وارد غذای شما نمی‌کند و با اسیدهای موجود در مواد غذایی ترکیب نخواهد شد. همچنین مانند قاشق‌های فلزی طعم فلزی را نخواهد داشت!


دستگیره‌های آسان قاشق چوبی

نگه داشتن یک قاشق فلزی می‌تواند برای شما ناراحت کننده باشد و حتی به دستتان آسیب برساند.  دستگیره‌های قاشق چوبی به آرامی گرد شده و در دست شما احساس خوبی دارد و در حین استفاده احساس راحتی می‌کنید و آشپزی را برای خود لذت‌بخش می‌کنید.

طراحی و زیبایی خاص ظروف چوبی

یکی دیگر از مزایای استفاده از ظروف چوبی این است که آن‌ها از نظر زیبایی و هنری تاثیر فوق‌العاده‌ای را در آشپزخانه شما می‌گذارند و جلوه زیبایی به آشپزخانه می‌بخشند.


ماندگاری و دوام بالای ظروف چوبی

ظروف چوبی بسیار بادوام بوده و تا زمانی که از آن‌ها مراقبت مناسبی داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید که برای مدت طولانی عمر داشته باشند. شکستن آن‌ها دشوار است، و شما می‌توانید حتی ضخیم‌ترین مواد را بدون نگرانی هم بزنید و حتی نگران ذوب شدن آن‌ها در ظروف بسیار داغ نباشید.




میکروب‌ها و باکتری‌ها ظروف چوبی را دوست ندارند! 

تحقیقات نشان می‌دهد که میکروب‌ها و باکتری‌ها روی ظروف پلاستیکی و فلزی بسیار سریع‌تر از ظروف چوبی آشپزخانه رشد می‌کنند.

مراقبت از محیط زیست! 

ما می‌توانیم با استفاده از ظروف چوبی ساخته شده از مواد قابل بازگشت و تجزیه‌پذیر به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

و اما استفاده از طروف چوبی چه مضراتی می‌تواند داشته باشد؟
 

با اینکه می‌دانیم امروزه چوب همه جا هست و به بررسی مزایای آن نیز پرداختیم، حال بیایید نگاهی به مضرات استفاده از ظروف چوبی بیاندازیم:

در ظروف چوبی باکتری‌ها اتاق‌های زیادی برای مخفی شدن و پنهان ماندن دارند! 

چوب به دلیل سطح متخلخلی که دارد، به طور طبیعی قابل نفوذ است و این راهی برای نفوذ باکتری‌ها به درون چوب است. و این به طور کاملا آشکار برای خدمات غذایی مشکل ساز است و مساله سلامتی را تهدید می‌کند. 

علاوه بر منافذ ریز خود چوب باکتری‌ها می‌توانند به مرور زمان داخل سطح‌های عمیق‌تری از چوب که توسط برش‌های چاقو به مرور ایجاد شده نیز پنهان شوند  و دسترسی به این فضاهای تنگ چوب برخلاف اینکه برای رشد باکتری به راحتی امکان‌پذیر است، بسیار دشوار می‌باشد. به همین علت است که بسیاری از سازمان‌های غذایی استفاده از چوب را برای سرویس کار مناسب نمی‌دانند.


ظروف چوبی باکیفیت بسیار گران‌قیمت هستند! 

اگر بخواهیم کلیه وسایل سرو غذا را در رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و غیره چوبی انتخاب کنیم به احتمال زیاد هزینه بالایی را باید متحمل شویم.

تخته‌های چوبی سرو غذا سنگین هستند. 

بسیاری از ظروف چوبی متراکم شده وزن زیادی نسبت به سایر ظروف دارند و این برای استفاده مداوم در رستوران‌ها و غیره مناسب نیست و برای افراد خستگی ایجاد می‌کند. از طرفی چون چوب سنگین است، اگر سبب ریزش شود می‌تواند خسارت زیادی را به یک مهماندار یا گارسون وارد کند.

خیساندن ظروف چوبی در آب توصیه نمی‌شود! 

از آنجا که چوب در آب گسترش پیدا میکند، خیساندن ظروف چوبی برای مدت طولانی در آب توصیه نمی‌شود.

ازبین رفتن سطح براق در ظروف چوبی

ظروف چوبی به سرعت سطح براق خود را از دست می‌دهند و به مرور کدر می‌شوند و در صورت‌عدم نگه‌داری صحیح ممکن است دچار ترک یا شکاف شوند.

 

اما ناامید نشوید!!! 

درحالی که استفاده از ظروف چوبی معمولی می‌تواند مشکلاتی را برای شما به ارمغان بیاورد،  استفاده از ظروف چوبی فاکس این موارد را برطرف می‌کند. 

چوب فاکس از ملامین ساخته شده و می‌توان آن را به راحتی و بدون هیچ نگرانی در ماشین ظرفشویی شست‌و شو کرد. علاوه بر آن این مدل از ظروف چوبی از نظر هزینه هم بسیار مناسب هستند و همچنین عمر طولانی را نیز دارند. همچنین این ظروف بسیار سبک هستند و حمل آن برای افراد خسته‌کننده نیست.



حال می‌توانی به راحتی و با خیالی آسوده ظروف چوبی را جایگزین سایر ظروف خود در آشپزخانه کنید و از آشپزی و پذیرایی با این ظروف لذت بیشتری ببرید.

برچسب‌ها