چطور یک چاقوی سفر خوب انتخاب کنیم

چطور یک چاقوی سفر خوب انتخاب کنیم

آدم‌ها دو دسته‌اند! آن‌‎ها که سفر کردن را دوست دارند و آن‌ها که سفر کردن را دوست ندارند. آن‌هایی که سفر کردن را دوست دارند هم دو دسته‌اند: آن‌ها که به سفر به عنوان یک فعالیت مهم نگاه می‌کنند و خود سفر برای‌شان مهم است. و آن‌ها که سفر را وسیله‌ای می‌دانند برای رسیدن به مقصد. 

چاقوی سفر برای چه کسانی مناسب است؟ 

آن دسته‌ای که به سفر اهمیت می‌دهند و فقط به قصد سفر، راه می‌افتند، می‌دانند که سفر مناسباتی دارد. این افراد هر چند وقت یک بار به صورت منظم به دل طبیعت می‌زنند. از کوه‌ها و جنگل‌ها عبور می‌کنند و در کنار دریاها از آفتاب لذت می‌برند. 

چنین سفرهایی سبک، آداب و ابزارهای ویژۀ خود را دارد. ابزارها در چنین سفرهایی بسیار مهم هستند. به‌ویژه در سفرهایی که با پای پیاده انجام می‌شوند. افرادی که مسیرها را به‌تنهایی یا به صورت جمعی طی می‌کنند به ابزارهایی نیاز دارند که هم بار آن‌ها را سنگین نکند هم بسیار کاربردی باشد. 

حتماً با وسایل کوهنوردی، طبیعت‌گردی و کمپینگ آشنا هستید؛ وسایلی که در عین سادگی و سبکی در ساخت آن‌ها چندکاره بودن و کاربردی‌بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 

در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ یکی از پرکاربردترین ابزارهایی که در سفرهای پیاده و سواره، کوتاه و طولانی و… کاربرد دارد حرف بزنیم؛ چاقوی سفر

بله این وسیلۀ آشنا که از آشپزخانه تا کوه و دشت و داخل ماشین همراه ما هست. چون بدون آن نمی‌توانیم آشپزی کنیم، میوه بخوریم یا اگر به گیاهی دارویی در دامنۀ کوه رسیدم آن را بچینیم. اگر چاقو نداشته باشیم نمی‌توانیم شاخه‌های خشک درختان را ببریم و هیزم درست کنیم و خودمان را گرم کنیم. 

چاقوی سفر یک وسیلۀ ضروری در سفرهای طبیعت‌گردی و کمپینگ است. در ادامه از نیازهایی که در سفر با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم، می‌گوییم و ضرورت همراه‌داشتن چاقوی سفر

 

چرا به چاقوی سفر نیاز داریم؟ 

برای رفتن به یک سفر طبیعت‌گردی با جلوه‌ها و موقعیت‌های متفاوتی از طبیعت روبه‌رو می‌شویم. ممکن است بخواهیم شب در طبیعت بمانیم و به ساختن سرپناه و روشن‌کردن آتش نیاز داشته باشیم. 

ممکن است در مسیر، حیوانی به ما حمله کند و مجبور باشیم از خودمان دفاع کنیم. 

همچنین برای رفع نیازهای ضروری مانند پختن غذا و استفاده از مواد غذایی به ابزار مناسب نیاز داریم. 

شاید بهتر باشد در ابتدا نگاهی بیندازیم به انواع نیازهایی که ممکن است در سفرهای طبیعت‌گردی وجود داشته باشند. با دانستن این نیازها بهتر می‌‎توانیم وسایل سفر را بچینیم و چاقوی مناسب برای سفر را انتخاب کنیم: 

  1. برش شاخه‌های خشکیدۀ درخت و تهیۀ هیزم برای آشپزی و گرم شدن. 
  2. آشپزی که شامل کندن پوست میوه‌ها و خردکردن سبزی‌ها و گوشت و… می‌شود. 
  3. حفاظت از جان در برابر حملۀ احتمالی حیوانات وحشی
  4. کمک‌های اولیه؛ مثلاً بریدن بانداژ یا پارچه برای بستن زخم یا آتل‌بندی در هنگام شکستگی.
  5.  

چند نوع چاقوی طبیعت‌گردی وجود دارد؟ 

چند نوع چاقو می‌شناسید؟ تا امروز با چند مدل چاقو کار کرده‌اید؟ چاقوی آشپزخانه؟ چاقوهای تاشوی چندکاره؟ ممکن است از ساتور هم استفاده کرده باشید! البته اگر سر وکارتان با گوشت افتاده باشد!  

همان‌طور که می‌دانید چاقو در شکل‌های متنوع برای کاربردهای مختلف طراحی شده است. مثلاً در جهیزیه عروس می‌بینید که حداقل ده نوع چاقو در جای مخصوص چاقو وجود دارد که ممکن است سالی یک بار هم گذار عروس خانم به یکی از آن‌ها نیفتد. 

یکی از موقعیت‌هایی که برای انواع آن چاقوهای مختلف طراحی شده است، سفر است. وقتی قصد سفر داریم باید وسایلی همراه ما باشند که جای کمتری بگیرند، اما کاربردهای زیادی داشته باشند. 

چاقوهای سفر در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه دربارۀ آن‌ها اطلاعاتی به شما ارائه می‌کنیم. 

 

چاقوی سفر تیغه ثابت

چاقوهای کوچک و بزرگ با تیغۀ ثابت برای بریدن شاخه‌های خشک درختان و تهیۀ هیزم یا ساختن پناهگاه مناسب هستند. این چاقوها شکل ثابتی دارند. همچنین قطعه‌های متحرک در آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل، محکم‌تر و قوی‌تر در دست قرار می‌گیرند و تسلط برآن‌ها بیشتر است. 

بنابراین برای زمان‌هایی که به چاقویی قوی نیاز داریم که کارهای سخت‌تری با آن انجام بدهیم چاقوهای دسته‌ثابت انتخاب بهتری هستند. 

برای رفتن به سفرهای طولانی و شب‌مانی که ممکن است با خطر حمله روبه‌رو بشوید بهتر است چاقوی دسته ثابت بزرگ همراه داشته باشید. 

در سفرهای کوتاه‌تر که احتمال رویارویی با موقعیت‌های سخت و خطرناک کمتر است، از چاقوهای دسته‌ثابت کوچک می‌توان استفاده کرد.

 

 

چاقوی سفر تاشو

این چاقوها به دلیل جای کمی که اشغال می‌کنند، برای هر نوع سفری از جمله طبیعت‌گردی مناسب هستند. 

برای یک سفر یک‌نفره که جای دوری هم نمی‌روید، یک چاقوی تاشوی کوچک کافی است. 

نوعی از این چاقوها وجود دارد که با ابزارهای دیگری ترکیب شده‌اند. اگر یک کوهنورد یا طبیعت‌گرد خیلی حرفه‌ای نباشید این چاقوهای چندکاره هم گزینۀ مناسبی هستند. 

بعضی از مدل‌های این چاقوها غلاف دگمه‌ای دارند. این نوع از چاقوهای تاشو می‌توانند بسیار خطرناک باشند. بهتر است در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید و از قفل و غلاف بودن‌شان مطمئن شوید.

 

چاقوی سفر ناجی

ممکن است به صورت سازمان‌یافته و گروهی به سفر طبیعت بروید. یا ممکن است مدیریت و رهبری یک گروه کوهنورد یا طبیعت‌گرد را به عهده داشته باشید. 

چاقوهای طبیعت‌گردی ناجی نوعی از چاقوها هستند که برای بریدن کمربند ایمنی یا شکستن شیشه استفاده می‌شوند. همچنین برای موقعیت‌های اضطراری کاربرد دارند؛ مثلاً ممکن است بخواهید قایقی که سوار آن شده‌اید و دارد به زیر آب می‌رود تکه تکه کنید. 

 

چند نکته دربارۀ خرید چاقوی سفر و طبیعت‌گردی

  1. هر نوع چاقویی که انتخاب می‌کنید وزن دسته و تیغۀ آن باید متناسب باشد که تسلط و کنترل بیشتری در کارکردن با آن داشته باشید. 
  2. دسته‌های چوبی یا استخوانی همیشه انتخاب بهتری هستند. اما اگر مقاومت زیاد و محکم‌بودن چاقو برای‌تان مهم است از چاقوهایی با دستۀ فلزی مثلاً آلومینیوم یا استیل استفاده کنید. 
  3. معمولاً جنس تیغۀ چاقو، کربن استیل است. هر چه میزان کربن استیل در چاقو در تیغۀ چاقو بیشتر باشد دیرتر کند می‌شود. از استیل ضد زنگ هم در تهیۀ تیغۀ چاقوها استفاده می‌شود که انتخاب خوبی است.
  4. با توجه به هدفی که از خرید چاقو دارید چاقوهای مختلف را در دست بگیرید؛ آن را بررسی کنید و ببینید برای کاربردی که در نظر دارید مناسب است یا نه
  5.  
  6.  

 

با توجه به مطالبی که گفته شد، انتخاب یک چاقوی مناسب برای سفر به نوع سفر شما بستگی دارد. در یک سفر خانوادگی با اتوموبیل به هر جایی شاید همان کاردهای آشپزخانه در سبد ظرف‌های سفر مناسب باشد. اما برای کمپینگ و طبیعت‌گردی در سطح‌ها مختلف به چاقوهای متفاوت و پیشرفته‌تری نیاز دارید.

بهتر است در انتخاب و خرید چاقو برای سفرهای خاص از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. با بررسی انواع چاقو و امکانات و میزان امنیت آن‌ها می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

برچسب‌ها