از ظروف چوبی بامبو بیشتر بدانیم

از ظروف چوبی بامبو بیشتر بدانیم

این روزها به هر طرف که نگاه می‌کنیم، نشانی یا هشداری برای مراقبت از محیط زیست می‌بینیم. در رسانه‌های صوتی و تصویری، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‎‌ها و مجله‌ها و کتاب‌ها.

صنایع در جهان کم‌کم به سمت تولید محصولاتی می‌روند که به محیط زیست آسیب نزند یا آسیب کمتری داشته باشد.

مواد تولیدی آسیب‌زا برای محیط زیست در همۀ ابعاد زندگی ما هستند؛ از خوراکی‌هایی که می‌خوریم تا لباس‌هایی که می‌پوشیم و ابزارها و وسایلی که استفاده می‌کنیم.

یکی از صنایعی که می‌توان گفت آسیب‌زاترین مواد در تولید محصولات آن به کار می‌رود، وسایل آشپزخانه است. بسیاری از وسایل آشپزخانه از پلاستیک یا مشتقات آن ساخته می‌شوند که تجزیه‌ناپذیر هستند. این مواد به چرخۀ طبیعت بازنمی‌گردند و موجب آسیب به محیط زیست می‌شوند.

اخیراً تولیدکنندگان برای کمتر کردن این آسیب‌ها راهکارهایی ارائه کرده‌اند؛ مانند استفاده از مواد طبیعی در تولید محصولات متنوع از جمله لوازم آشپزخانه.

یکی از این مواد زیبا و قابل توجه چوب بامبو است که در تهیۀ ظروف چوبی بامبو از آن‌ها استفاده می‌شود.

بامبو چیست؟

بامبو (Bamboo) که نام فارسی آن خیزران است، گیاهی خودرو است. در دسته‌بندی گندمیان قرار می‌گیرد. بسیار سبک و در عین حال مقاوم است.

از ویژگی‌های قابل توجه چوب بامبو این است که برای رشد و نمو، نیتروژن زیادی مصرف می‌کند. این جذب نیتروژن باعث می‌شود، آب‌های زیرزمینی را از نیتروژن اضافی تصفیه کند و در نتیجه آب سالم‌تری از دل خاک بیرون بیاید. همچنین با جذب دی‌اکسید کربن، هوا را  تصفیه می‌کند.

چوب بامبو خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و در مقابل رطوبت هم بسیار مقاوم است.

1200 نوع از این گیاه در سراسر جهان وجود دارد. در یکی از گونه‌های آن سرعت رشد به روزی یک متر هم رسیده است.

 

چرا ظروف چوبی بامبو؟

با توجه به مطالبی که گفته شد، حتماً تا حدی به جواب این سؤال پی برده‌اید.

بامبو را با چوب درختان جنگلی می‌توان جایگزین کرد. این ماده، ضد الکتریسیتۀ ساکن است. از بامبو، به جای ام دی اف، تخته‌های چندلا، لمینت، الوار، ستون، دکل و... می‌توان استفاده کرد.

در ادامه می‌خواهیم به صورت دقیق‌تر از ویژگی‌های چوب بامبو بگوییم؛ ویژگی‌هایی که باعث می‌شود تولیدکنندگان لوازم خانگی به آن توجه چشمگیری نشان بدهند.

 

دوستدار محیط زیست

یکی از مواد پرطرفدار و زیبایی که برای تولید لوازم آشپزخانه از آن استفاده می‌شود، چوب بامبو است.

این مادۀ طبیعی دوستدار محیط زیست و تجدیدپذیر است. رشد سریعی دارد و پس از قطع‌شدن به سرعت جایگزین می‌شود. به همین دلیل می‌شود، به جای قطع درختان از کشت و تولید این گیاه برای استفاده در صنایع استفاده کرد.

نکتۀ دیگر دربارۀ ارتباط چوب بامبو با محیط زیست این است که در طول زراعت این محصول، از هیچ سم شیمیایی استفاده نمی‌شود.

در هنگام برداشت محصول بامبو، گیاه اصلی آن آسیب نمی‌بیند و دوباره به سرعت رشد می‌کند.

ضد رطوبت

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای ظروف آشپزخانه از پلاستیک و مواد تجزیه‌ناپذیر استفاده می‌شود، مقاوت آن‌ها در برابر رطوبت و شست‌وشو است. چون ظروف آشپزخانه برای مدت طولانی خریداری می‌شوند، باید در مقابل آب مقاوم باشند.

چوب بامبو در مقابل آب مقاوم است. رطوبت آن را شکننده و خراب نمی‌کند. در مقابل آب پوسته‌پوسته نمی‌شود و ترک نمی‌خورد. به همین دلیل برای ساختن ظروف آشپزخانه بسیار مناسب است.

ویژگی دیگر ظروف چوبی بامبو این است که ضد باکتری هستند و به سلامت مصرف‌کنندگان هم کمک می‌کنند.

وزن کم، استحکام زیاد

بامبو، ماده‌ای قوی و محکم است. در میزان استحکام آن را با فولاد مقایسه می‌کنند. از بسیاری از آلیاژها و حتی بتن محکم‌تر است. اما جالب این‌جاست که با این همه استحکام، بسیار سبک است.

این ویژگی چوب بامبو باعث شده است از آن به عنوان یک مادۀ ساختمانی ضد زلزله استفاده شود. چوب بامبو آن‌قدر محکم است که در صنعت ساختمان‌سازی به عنوان داربست استفاده می‌شود. همچنین حدود یک‌میلیارد نفر در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که از بامبو ساخته شده است.

ثبات فرم و اندازه

محصولات چوبی در هر صنعتی معمولاً یک مشکل بزرگ دارند. اینکه در طول زمان و در اثر عوامل محیطی مختلف اندازۀ آن‌ها تغییر می‌کند. مدام باید به آن‌ها توجه کرد و مشکلات آن‌ها را با رنگ و درزگیری و این قبیل مراقبت‌ها برطرف کرد.

اما چوب بامبو در طول زمان تغییر محسوسی ندارد و نسبت به انواع دیگر چوب، مشکلات کمتری دارد.

زیبایی و پاکیزگی

وقتی از ظروف چوبی بامبو استفاده می‌کنید، رنگ و بوی طبیعت را به خانه می‌برید. ظروف چوبی بامبو با رنگ طبیعی و جنس سبک و مقاومی که دارند، حس زیبایی و آرامش طبیعت و جنگل را به شما منتقل می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم چوب بامبو ضد باکتری است. با توجه به این ویژگی، ظروف چوبی بامبو سطح صاف و صیقلی دارند، تمیزکردن‌شان بسیار راحت است. در دمای معمول آشپزخانه و از حرارت غذا آسیب نمی‌بینند و بو نمی‌گیرند. همچنین در هنگام مصرف، هیچ ماده‌ای از بافت آن‌ها به غذا منتقل نمی‌شود.

همچنین در عین حال که هیچ بوی بدی ندارد، هیچ‌گونه حشره و موریانه هم به آن آسیب نمی‌زند.

اگر از قاشق‌های بامبو استفاده کنید، به ظرف‌های‌تان خراش نمی‌افتد و همیشه زیبا می‌مانند.

 

قیمت خوب

پیش از این گفتیم که گیاه بامبو رشد سریعی دارد. این رشد سریع و فراوانی باعث می‌شود که این ماده، گران‌قیمت نباشد. ظروف چوبی بامبو با توجه به کیفیت و دوامی که دارند، قیمت مناسبی دارند. استفاده از این ظروف در مقایسه با ظروف با جنس‌های دیگر، مقرون به صرفه است.

 

یکی از علایق انسان‌ها برای ساخت و ساز خانه و وسایل خانه چوب درختان بوده است. با پیشرفت تکنولوژی و معماری، استفادۀ بیش از حد از چوب درختان جنگل به محیط زیست آسیب زده است.

با استفاده از ظروف چوبی بامبو کمک می‌کنید که درختان کمتری قطع شوند. علاوه بر این با توجه به تنوع فوق‌العادۀ ظروف چوبی بامبو در طرح و رنگ و سبک ساخت، به دکوراسیون داخلی خانه رنگ و بویی طبیعی می‌بخشید.

از این ظروف در دامن طبیعت و در گردش‌ها و پیک‌نیک هم می‌توانید استفاده کنید؛ چون فوق‌العاده محکم هستند و در شرایط مختلف آسیب نمی‌بینند.

تنها نکته‌ای که دربارۀ استفاده از ظروف چوبی بامبو باید در نظر داشته باشید این است که هر چند وقت یک بار به روغن‌کاری نیاز دارند. روغن‌کاری باعث می‌شود که خش نیفتند و مدت بیشتری سالم و زیبا بمانند.

منبع: وبلاگ آموزش لوازم خانه و آشپزخانه لیروفا

برچسب‌ها