راهنمای خرید قهوه ساز؛ هر آن‌چه باید درباره خرید قهوه‌ساز بدانید

راهنمای خرید قهوه ساز؛ هر آن‌چه باید درباره خرید قهوه‌ساز بدانید

با توجه به محبوبیت بالای قهوه در میان افراد، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی، دست به تولید انواع قهوه‌سازهای برقی و غیر برقی زده‌اند. امروزه تنوع این قهوه‌سازها در بازار به‌اندازه‌ای بالاست که بسیاری از عاشقان قهوه با دغدغه خرید قهوه‌ساز مناسب مواجه هستند.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، مطلب حاضر را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله با شما درباره راهنمای خرید قهوه ساز صحبت کرده‌ایم و هر آن‌چه که باید درباره خرید قهوه‌ساز بدانید، در اختیار شما قرار داده‌ایم. همراه ما باشید.

 

چرا باید قهوه‌ساز بخریم؟

قهوه؛ نوشیدنی محبوب و خوش‌طعمی که از هم‌نشینی صمیمانه آب‌جوش با پودر و دانه قهوه به‌دست می‌آید. این فرایند، ساده‌ به‌نظر می‌رسد؛ اما نتیجه، با توجه به نوع و مدل قهوه‌ساز قطعا متفاوت خواهد بود. برای آن‌که بتوانید قهوه‌ای با غلظت دلخواه و طعمی عالی درست کنید، به یک دستگاه قهوه‌ساز خوب نیاز خواهید داشت.

علاوه بر این، اگر عادت دارید روزتان را با قهوه شروع کنید و در طول روز هم برای رفع خستگی و انرژی‌گرفتن از قهوه کمک می‌گیرید، قهوه‌ساز می‌تواند دوست خوبی برای شما باشد. قهوه‌سازها قابلیت‌های گوناگونی دارند و با توجه به مدلی که انتخاب می‌کنید، امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

بعضی از این دستگاه‌ها دارای تایمر هستند و می‌توانید آن‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بلافاصله پس از بیدارشدن از خواب، یک لیوان قهوه داغ و غلیظ منتظر شما باشد. در هر حال، مهم‌ترین مزیت خرید قهوه‌ساز، این است که هر وقت هوس قهوه کنید، کافی‌ست به آشپزخانه بروید و در عرض چند دقیقه، یک فنجان قهوه داغ برای خودتان آماده کنید.

اگر این سوال به ذهنتان خطور کرده است که کدام قهوه‌ساز را باید بخرم و چه قهوه‌سازی بهتر از بقیه از عهده رفع نیازهای من برمی‌آید، ادامه مطلب حاضر را حتما مطالعه کنید تا با راهنمای خرید قهوه ساز آشنایی پیدا کنید.

 

قهوه ساز یا اسپرسوز ساز؛ مسئله این است

اگرچه اسپرسو نوعی قهوه است، اما اسپرسوساز قهوه‌ساز نیست! اولین موردی که در راهنمای خرید قهوه ساز باید به آن اشاره کنیم، دانستن تفاوت  قهوه‌ساز و اسپرسوساز است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این دو دستگاه، کارایی یکسانی دارند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما این‌طور نیست.

اسپرسوساز، همان‌طور که از نام آن پیداست، برای تهیه اسپرسو و انواع نوشیدنی‌هایی که بر پایه اسپرسو درست می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسپرسوسازها قیمت بالایی دارند و معمولا ساختار آن‌ها در مقایسه با قهوه‌ساز بسیار پیچیده است. از سوی دیگر، قهوه‌سازها نسبتا ارزان‌تر هستند و کار با آن‌ها بسیار ساده است.

قبل از اقدام برای خرید قهوه، باید این مسئله را مد نظر قرار دهید که از نوشیدن قهوه لذت بیشتری می‌برید یا اسپرسو؟ اگر اسپرسو نوشیدنی مورد علاقه شماست، دستگاه اسپرسوساز گزینه مناسب‌تری‌ست؛ البته برای خرید این دستگاه‌ها باید چند میلیون تومان از جیب مبارکتان هزینه کنید. در غیر این صورت، قهوه‌ساز گزینه ارزان‌تر و کارآمدتری است.

انواع قهوه‌ساز؛ کدام قهوه‌ساز برای من مناسب‌تر است؟

قهوه‌سازها در مدل‌ها و با قیمت‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند؛ از قهوه‌سازهای دستی و غیر برقی گرفته تا دستگاه‌های قهوه‌ساز برقی و اسپرسوساز. آشنایی با ویژگی‌های مختلف قهوه‌سازها و مهم‌ترین مولفه راهنمای خرید قهوه‌ ساز به شما کمک می‌کند که تا نیمه راه خرید یک قهوه‌ساز مناسب و کارآمد را به‌راحتی طی کنید.

در ادامه این مطلب، همراه ما باشید تا به معرفی انواع دستگاه‌های قهوه‌ساز و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

 

قهوه‌سازهای غیر برقی


اگرچه کار با قهوه‌سازهای برقی آسان‌تر است و در مدت‌زمان کمتری شما را به مراد دلتان می‌رساند، اما معمولا در ابعاد بزرگی تولید می‌شوند و جاگیر هستند. اگر آشپزخانه شما کوچک است و کابینت‌هایتان فضایی برای نگهداری از دستگاه‌های قهوه‌ساز را ندارند، قهوه‌سازهای غیر برقی گزینه مناسب‌تری هستند.

قهوه‌سازهای غیر برقی مانند فرنچ‌پرس و قابلمه قهوه‌جوش، فضای کمتری اشغال می‌کنند و در صورت عدم نیاز، به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را درون کابینت قرار دهید. توجه داشته باشید که برای درست‌کردن قهوه با استفاده از فرنچ‌پرس، باید آب را از قبل به‌جوش بیاورید و سپس داخل ظرف فرنچ‌پرس بریزید.

 

قهوه‌ساز برقی فیلتردار (Drip Coffee Maker)


استفاده از این دستگاه‌ها بسیار راحت است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که قهوه خود را با هر طعم و غلظتی که دوست دارید، دم کنید. این دستگاه‌ها با توجه به مدلشان، امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند و تجربه بی‌نظیری از نوشیدن قهوه را برای شما رقم می‌زنند.

قهوه‌سازهای تک‌نفره


دستگاه‌های تک‌فنجانی که در آن‌ها قهوه با استفاده از کپسول یا فنجان درست می‌شود، یکی از ساده‌ترین دستگاه‌ها هستند و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. برای درست‌کردن قهوه با این دستگاه‌ها، کافی‌ست که یک کپسول قهوه را که در طعم‌های گوناگونی تولید می‌شوند، داخل دستگاه قرار دهید تا در نهایت، صاحب یک فنجات قهوه خوش‌طعم و گرم شوید.

 

دستگاه اسپرسوساز


اسپرسوسازها در مدل‌ها و انواع گوناگونی تولید می‌شوند؛ از اسپرسوسازهای گازی گرفته تا دستگاه‌های برقی. تنوع مدل‌های این دستگاه‌ها به‌اندازه‌ای زیاد است که حتما در بازار، چیزی مناسب سبک زندگی و آشپزخانه‌تان پیدا خواهید کرد. اگرچه دستگاه‌های اسپرسوساز صرفا به تهیه اسپرسو اختصاص داده شده‌اند، اما دستگاه‌های هیبریدی هم وجود دارند که در کنار اسپرسو، می‌توانند قهوه معمولی هم دم کنند. اگرچه شاید این‌ها بهترین دستگاه‌های اسپرسوساز نباشند، اما برای درست‌کردن قهوه و اسپرسو، نیازی نیست که دو دستگاه جداگانه خریداری کنید.

 

راهنمای خرید قهوه ساز

اگرچه سهولت استفاده، بودجه و اولویت‌های شما، مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید در خرید قهوه‌ساز به آن‌ها توجه داشته باشید، اما موارد دیگری هم هستند که توجه به آن‌ها کمک می‌کند خرید بهتری را تجربه کنید. در این بخش از راهنمای خرید قهوه ساز، با شما درباره فاکتورهای حائز اهمیت در خرید قهوه‌ساز صحبت خواهیم کرد:

 

سهولت

دوست دارید تجربه قهوه‌سازی تقریبا بی‌دردسری در صبح داشته باشید یا این‌که ترجیح می‌دهید بلافاصله پس از بیدارشدن از خواب، قهوه در انتظار شما باشد؟ شاید هم آیین دم‌کردن قهوه چیزی است که مشتاقانه منتظر آن هستید و از آن لذت می‌برید.

قهوه‌سازهای برقی قابل برنامه‌ریزی، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند که هنگام بیدارشدن، یک لیوان قهوه داغ برای شما آماده باشد. اگرچه دستگاه‌های برقی غیر خودکار به توجه و اقدام بیشتری نیاز دارند، اما همچنان با فشار دادن تنها چند دکمه می‌توانید قهوه‌ای غلیظ و خوش‌عطر برای خودتان درست کنید.

اگر استفاده از قهوه‌سازهای دستی مانند فرنچ‌پرس و قهوه‌جوش را ترجیح می‌دهید، باید مدت‌زمان بیشتری را منتظر آماده‌شدن قهوه باشید و شش دنگ حواستان جمع باشد؛ در غیر این‌ صورت، قهوه‌تان آن اندازه که باید، خوش‌عطر و خوش‌طعم نخواهد بود.

 

نوع قهوه

دستگاه‌های اسپرسوساز و دستگاه‌هایی که قهوه‌های معمولی درست می‌کنند، دو قهوه‌ساز مجزا هستند. قهوه مورد علاقه شما چیست؟ اگر اسپرسو یا سایر نوشیدنی‌هایی را که بر پایه اسپرسو درست می‌شوند را ترجیح می‌دهید، قطعا دستگاه اسپرسوساز گزینه مناسب‌تری برای شماست.

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، قهوه‌سازهایی هم هستند که هم قهوه برای شما درست می‌کنند و هم اسپرسو. اگرچه خرید این دستگاه‌ها هزینه کمتری را به شما تحمیل می‌کند و با خرید آن‌ها مجبور به تهیه دو دستگاه نیستید، اما اگر طعم عالی قهوه برای‌تان مهم است، شاید این نوع دستگاه‌ها نتوانند انتظارات شما را به همان اندازه که باید، برآورده کنند.

گنجایش

اگر تنها زندگی می‌کنید، اعضای خانواده‌تان در ساعت‌های متفاوتی از روز از خواب بیدار می‌شوند و سلیقه‌های متفاوتی در نوشیدن قهوه دارند، خرید دستگاه‌های تک‌نفره انتخاب مناسبی‌ست؛ اما اگر همه خانواده، قهوه‌خورهایی قهار هستند، به قهوه‌سازهایی احتیاج خواهید داشت که همزمان چند فنجان قهوه را آماده می‌کنند.  

 

ابعاد دستگاه

اگر آشپزخانه کوچکی دارید یا کابینت‌های شما فضای لازم برای نگهداری از قهوه‌سازهای بزرگ را ندارند، باید ابعاد دستگاه قهوه‌ساز را هم مد نظر قرار دهید. قهوه‌سازهای غیر برقی، در مقایسه با دستگاه‌های پیچیده‌تر و بزرگ‌تر، فضای کمتری را اشغال می‌کنند.

 

امکانات قهوه‌ساز برای درست‌کردن قهوه‌های سفارشی

دستگاه‌های ساده، عملا هیچ گزینه‎‌ای به جز اضافه‌کردن یا کم‌کردن قهوه یا آب ندارند؛ اما دستگاه‌های پیچیده‎تر، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که دمای آب، قدرت دم‌کردن و میزان قهوه دم‌شده را هم انتخاب کنید. دستگاه‌های کپسولی، دارای گزینه‌هایی برای تهیه شکلات داغ، چای و... هستند. به طور کلی، دستگاه‌های ساده، ارزان‌تر هستند و به احتمال زیاد استفاده از آن‌ها آسان‌تر است.

 

امکانات اضافی

بعضی از دستگاه‌ها علاوه بر دم‌کردن قهوه، امکانات دیگری را هم در اختیار شما قرار می‌دهند؛ مثلا برنامه‌ریزی دستگاه برای دم‌کردن قهوه در ساعاتی خاص، گرم‌نگه‌داشتن قهوه و روشن یا خاموش‌شدن خودکار. بعضی از آن‌ها از طریق هشدارهای صوتی یا نشان‌گری که روی بدنه دستگاه تعبیه شده است، شما را از وضعیت آماده‌شدن قهوه مطلع می‌کنند. بعضی از قهوه‌سازها حتی این قابلیت را هم دارند که مصرف‌کننده بتواند فوم شیر درست کند یا دانه‌های قهوه را آسیاب کند. همه این‌ها بستگی دارد به این‌که چه مدلی را انتخاب خواهید کرد و چه هزینه‌ای را برای خرید آن صرف خواهید کرد.

 

سخن پایانی

با توجه به محبوبیت نوشیدن قهوه، امروزه دستگاه‌های قهوه‌ساز به عضوی ضروری در آشپزخانه‌ها تبدیل شده‌اند. تنوع بیش از حد مدل‌های موجود در بازار، خرید قهوه‌ساز را برای شیفتگان قهوه بسیار چالش‌برانگیز کرده است. در این مطلب با شما درباره راهنمای خرید قهوه ساز صحبت کردیم تا هر زمان که تصمیم گرفتید قهوه‌ساز بخرید، بدانید که به چه مشخصات و ویژگی‌هایی باید توجه داشته باشید. نوشیدنی مورد علاقه شما چیست؟ قهوه، اسپرسو یا چای؟

برچسب‌ها