مهم‌ترین لوازم کودک که نباید دست‌دوم آن‌ها را بخرید

مهم‌ترین لوازم کودک که نباید دست‌دوم آن‌ها را بخرید

تولد فرزند و بچه‌دار شدن یک مرحله زیبا و هیجان‌انگیز در زندگی هر انسانی است. هیجانی که از ماه‌های بارداری آغاز می‌شود و با خرید سیسمونی برای پدر مادرها ادامه پیدا می‌کند. هزینه‌های بالای خرید لوازم نوزاد ازیک‌طرف و بی‌استفاده شدن این وسایل چند سال یا حتی چند ماه پس از تولد کودک، سختی‌های خودش را هم دارد.

 در این روند برخی پدر و مادرها چندمین فرزند خود را به دنیا می‌آورند و می‌توانند از وسایل فرزند بزرگ‌تر استفاده کنند. این مسئله در مورد پدر مادرهایی که برای اولین بار بچه­دار می‌شوند کمی متفاوت‌تر است. مثلاً ممکن است از فامیل و آشنا قرض بگیرند یا به‌صورت دست‌دوم اقدام به خرید یکسری از لوازم کودک کنند. این روش ازنظر اقتصادی به‌صرفه است؛ اما این روش استثناهایی هم دارد و به‌منظور حفظ سلامتی و ایمنی کودک باید این وسایل را به‌صورت نو تهیه کرد.

در این مقاله لوازم کودک را بررسی کردیم و لیست لوازم کودکی که نباید به‌صورت دست‌دوم تهیه شوند و چرایی آن را بررسی کرده‌ایم.

تشک خواب کودک

تشک جزئی از لوازم کودک است که نباید به‌صورت دست دو تهیه شود. تشک‌ها از موادی تشکیل‌شده‌اند که به‌راحتی مواد ریز حساسیت‌زا مانند آلرزن و جانوران را به خود جذب می‌کنند. از همه مهم‌تر خطر وجود موجوداتی مانند ساس وجود دارد. این موارد با بدن ظریف و حساس کودک شما آسیب می‌رساند. تشک‌ها خاصیتی دارند که بافرم بدن فردی که قبلاً از آن استفاده می‌کرده است شکل می‌گیرند. این عامل باعث راحت و طبیعی نبودن خواب در تشک می‌شود. ازاین‌رو توصیه می‌شود که در میان لوازم کودک تشک را به‌هیچ‌وجه دست دو تهیه نکنید.

تخت خواب کودک

با پیشرفت تکنولوژی و اصولی که کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی اعلام می‌کند، اصول طراحی تخت کودک هم به‌روزرسانی می‌شوند. به‌طوری‌که بعد از مدتی تخت‌های موجود از اصول ایمنی خارج می‌شوند. ممکن است تختی که شما به‌صورت دست دو خریداری می‌کنید یکی از این تخت‌های ناایمن و نامناسب برای کودک شما باشد. در این صورت لوازم نا امن به‌راحتی کودک شمارا در معرض خطر قرار می‌دهند. عموما توصیه می­شود تختی که بیش از 10سال عمر دارد دیگربه هیچ وجه قابلیت استفاده را ندارد، به ویژه برای کودک شما.

صندلی خودرو کودک

صندلی خودرو یکی از لوازم کودک است که معمولاً عمر مفیدی بین 5 تا 9 سال دارد. در حالتی که این محصول را به‌صورت دست‌دوم خریداری کنید نمی‌توانید با اطمینان از سالم، ایمن و امن بودن این وسیله کودک مطمئن شوید. حتی نمی‌توانید مطمئن باشید که این وسیله تصادف داشته است یا خیر؟ در این حالت توصیه می‌شود که صندلی کودک را از مدل نوی آن بخرید.

روروئک

درباره استفاده از روروئک اختلافات نظر فراوانی بین والدین و نهادهای مربوط به اطفال وجود دارد. تا جایی که آکادمی اطفال امریکا استفاده از روروئک را کاملاً غیرضروری و ناایمن می‌داند. حتی در کشوری مثل کانادا استفاده از روروئک کاملاً ممنوع است. محققان دلایل این مخالفت را تأخیر ایجاد شده در رشد و حرکت کودک می‌دانند، چراکه روروئک مانع استفاده از توانایی‌های کودک می‌شود.

با توجه به این شرایط در سال‌های اخیر روروئک به‌طورکلی بی‌استفاده شده است. مگر اینکه از مدل غیر متحرک آن استفاده شود. در این مدل کف پای کودک معمولاً به سطح زمین نمی‌رسد. حال روروئک کارکرده یا فرسوده‌ای که متحرک هم می‌باشد نمی‌تواند انتخاب خوبی برای کودک شما باشد و باید این لوازم کودک را به‌صورت نو و از نوع غیر متحرک آن تهیه کنید.

کالسکه کودک

در میان این لیست دست‌دوم‌های ممنوع کالسکه از همه پرکاربردتر است، جوری که اکثر ما به کالسکه دست‌دوم فکر کرده‌ایم؛ اما خرید کالسکه دست‌دوم دقت بالایی را می‌طلبد. رنگی که دارد طوری باشد که سریع کثیف نشود یا روکش پلاستیک داشته باشد. داشتن آفتاب‌گیر و محافظ کودک هم جز ضروری‌ها در یک کالسکه هستند.

بر اساس اصول کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی یکسری دستورالعمل در خرید کالسکه وجود دارد:

  • استحکام در قطعات به طوری که زود شکسته و فرسوده نشوند
  • لولاهای ایمن که انگشتان نوزاد رد آن گیر نکند و آسیب نبیند.
  • استحکام در چرخ­ها که شکسته نشوند.
  • اطمینان از ترمز چرخ­ها که کالسکه سر نخورد و نلغزد.
  • امنیت نگه‌دارنده‌ها که سگک به‌راحتی باز و بسته نشود.

با توجه به تمام این نکات بهتر از خیر کالسکه به‌عنوان یک کالای کودک دست‌دوم بگذرید و یک کالسکه جدید با استانداردهای جدید خریداری کنید.

 تاب کودک

تاب خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین بازی‌های دوران کودکی است و آرامش خاصی را به کودک می‌دهد؛ اما همین تاب می‌تواند عامل آسیب‌دیدگی‌هایی هم در نوزادان شما شود. در یک بررسی که توسط کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی انجام شد این آمار به 300 آسیب اشاره کرد که مربوط به تاب­های قدیمی و آسیب‌دیده بودند.

واضح است که با پیشرفت علم و انجام تحقیقات، استانداردهای جدیدتری به لیست نکات مهم جهت تولید تاب­های جدید اضافه‌شده است. این استانداردها در بخش‌های زیرلیست شده­اند:

  • برچسب هشدار: برچسب روی تاب باید محکم باشد و از بین نرود تا بتوانید موارد احتیاطی را روی آن بخوانید؛
  • نگه‌دارنده‌های محکم: برای اینکه تاب از پایه‌هایش جدا نشود و سقوط نکند؛
  • زاویه صندلی تاب: صندلی تاب باید با زاویه ۵۰ درجه قرار گیرد تا از کمربند شانه‌ای نوزاد محافظت کند.
  • پایدار بودن تاب: برای اینکه تاب فقط به جلو و عقب تاب بخورد و نچرخد، یک‌وری نشود و برنگردد که نوزاد بیفتد.

با آگاهی از این نکات هرچند کوچک، به اهمیت نوع تاب و فاکتورهای مهم در انتخاب تاب پی بردیم. پیشنهاد ما هم این است که بهتر است از خرید تاب‌های دست‌دوم یا استفاده از تاب کارکرده دوستان و آشنایان خودداری کنید.

پازل و وسایل بازی کودک

اگر دقت کرده باشید بعضی از بازی‌های خاص را فقط در فروشگاه‌های دست‌دوم منحصربه‌فرد با یک قیمت مناسب می‌توانید پیدا کنید. این قطعات با توجه به این‌که بسیار در دسترس کودک هستند و حتی ممکن است در دهانش بگذارد نباید دست‌دوم تهیه شود. از طرف دیگر، پازل‌هایی را که تکه‌های زیادی دارند نباید دست‌دوم بخرید چون اگر یک‌تکه‌ آن گم شود نمی‌توانید بازی کنید.


کلیه لوازم کودک که مستقیم باپوست کودک در ارتباط‌اند

دست‌دوم‌ها محدود به وسایل بزرگ و کاربردی نمی‌شوند، گاهی برخی افراد اقدام به خرید دست دو لوازم دم‌دستی کودک می‌کند. این وسایل مواردی نظیر شیشه ‌شیر، اسباب‌بازی، قمقمه، ظروف غذا، لباس‌هایی که مستقیم باپوست کودک در ارتباط هستند و بسیاری از موارد ریزودرشت دیگر هستند؛ اما باید تأکید کرد که این لوازم باید نو خریداری شوند. درهرصورت توجه داشته باشید که جان و سلامتی کودکتان بسیار مهم‌تر از صرفه‌جویی است. به فکر جان کودکتان باشید.

سخن نهایی با خریداران لوازم کودک

خرید لوازم کودک چه برای کودک اول و چه برای فرزندهای بعدی یک فرایند پرهزینه است که والدین را مجبور می‌کند تا به لوازم دست دو هم‌فکر کنند؛ اما خرید لوازم دست‌دوم برای کودک محدودیت‌هایی را دارد. محدودیت‌هایی که با سلامتی و ایمنی کودک رابطه مستقیم دارند. در مقاله لیست لوازم کودکی که نباید دست‌دوم باشند و علت نو خریدن هرکدام را توضیح داده‌ایم. هزینه‌های بالا برای والدین وجود دارد، اما گاهی سلامتی و ایمنی کودک اولویت بالاتری دارد.