دلایل استفاده از ظروف آشپزخانه چوبی

دلایل استفاده از ظروف آشپزخانه چوبی

من از ابزارهای چشم‌گیر استفاده نمی‌کنم، به ظروف یکبارمصرف هم نیازی ندارم. در واقع، ظروف آشپزخانه چوبی تمام چیزی است که می‌توانم با استفاده از آن‌ها اطمینان حاصل کنم که وعده غذایی عالی‌ای تهیه کرده‌ام.  مقداری سیر، کمی روغن زیتون و یک قاشق چوبی، ترکیب هیجان‌انگیز خلق یک طعم عالی. شاید برای افراد دیگر، دو انتخاب اول متفاوت باشد، اما انتخاب سوم باید همیشه ثابت بماند.

لی هاولیچک

رئیس‌جمهور سابق چک

 

با استفاده از ظروف آشپزخانه چوبی، می‌توانید تجربه آشپزی را به میزان قابل توجهی تغییر دهید. ظروف چوبی به دلایلی در آشپزخانه‌های جهان نقش مهمی دارد. چوب محکم است اما خشن نیست، سال‌ها دوام می‌آورد و یکی از متنوع‌ترین مصالحی است که می‌توان از آن، ظروف آشپزخانه ساخت.

با این وجود ، به نظر می‌رسد ظروف آشپزخانه چوبی، در خانه‌ها از چشم خارج شده است و به‌ندرت می‌توانید در آشپزخانه‌ای آن‌ها را ببینید. بسیاری از مردم با نادیده گرفتن مزیت ظروف آشپزخانه چوبی و تجربه‌ای که برای پخت‌و‌پز فراهم می‌کند، از این ابزارِ زیبا، کارآمد و تاریخی غافل می‌شوند.

 

دلایل جذابیت و مزیت ظروف آشپزخانه چوبی


 

ظروف آشپرخانه چوبی همه کاره‌اند

 

یکی از مزیت‌های ظروف آشپزخانه چوبی، کاربرد فراوان آن است. برای مثال با یک قاشق چوبی، شما می‌توانید مواد داخل ظرفی با هر نوع ساختاری را هم بزنید. این مواد می‌تواند سرد یا گرم باشد. می‌توانید جلوی جوش آمدن یک قابلمه ماکارونی را بگیرد و مواد مرطوب و خشک مایه پنکیک را با هم مخروط کنید. پس مشخص است که استفاده از ظروف آشپزخانه چوبی، در صورت حضور در آشپزخانه، کاربرد فراوانی در هنر آشپزی شما دارند.

 

ظروف آشپزخانه چوبی دوام و مقاومت بالایی دارند

 

دیگر مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، دوام و مقاومت بالا است و تا زمانی که از این ظروف به درستی مراقبت کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که خدمات طولانی به شما بدهند. شکستن آن‌ها سخت است و شما می‌توانید غذاهای کف ماهیتابه را  با یک قاشق چوبی خراش دهید.

در صورتی که ظروف آشپزخانه چوبی، لکه بردارند یا آثار سوختگی روی آن‌ها بیفتد، شما به راحتی می‌توانید با استفاده از  کمی سنباده زدن به ازبین بردن آثار سوختگی و لکه‌ها کمک کنید.

 

ظروف آشپزخانه چوبی نمی‌توانند دیگر ظروف آشپزی شما را خراش دهند

 

ظروف آشپزخانه چوبی برای شما آشپزی ملایم و نرمی را فراهم می‌کنند. یکی دیگر از مزیت ظروف آشپزخانه چوبی آن است که پوشش‌های نچسب شما را خراشیده نمی‌کنند و تولید صدای حاصل از برخورد ظروف را به حداقل می‌رساند.

 

ظروف آشپزخانه چوبی، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند

 

از بهترین مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، عایق حرارت بودن است. این ظروف گرما را انتقال نمی‌دهند و به سرعت دما را جذب نمی‌کنند. اگر به مدت طولانی یک قاشق چوبی در قابلمه داغ بگذارید، دسته آن همچنان سرد خواهد ماند و در زمان استفاده به دست شما آسیبی نمی‌زند.

 

ظروف آشپزخانه چوبی با مواد واکنش نمی‌دهند

 

یکی دیگر از مزایای ظروف چوبی این است که چوب ماده‌ای، غیر واکنشی است و برعکس مواد شیمیایی مضر به کار رفته در ظروف فلزی، ساختار مضر ندارد و به مواد غذایی شما آسیب نمی‌زنند. مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، عدم واکنش با مواد اسیدی موجود در مواد غذایی است و برخلاف ظروف فلزی که طعم فلز را به غذا می‌دهند، تاثیری بر طعم غذا ندارد.

 

ظروف آشپزخانه چوبی را در بدونِ آسیب رساندن، در دست بگیرید

 

در دست گرفتن یک قاشق فلزی که درون ظرف داغ است، به راحتی انجام می‌شود که یکی از بهترین مزیت ظروف آشپزخانه چوبی است. در حالی که لبه‌های سخت ظروف فلزی ممکن است به دیگر ظروف یا دست شما آسیب بزنند، لبه‌های ظروف آشپزخانه چوبی به دقت و ظرافت گرد شده است و به دست شما احساس خوب و راحتی می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: ناگفته‌هایی از پوشش مناسب ظروف چوبی آشپزخانه



مزیت ظروف چوبی آشپزخانه، زیبایی و ظرافت آن است

 

از مزیت ظروف آشپزخانه چوبی باید گفت که به طرز افسانه‌ای زیبا و ظریف به نظر می‌رسند. طراحی خلاقانه و هنری ظروف چوبی جلوه زیبایی به آشپزخانه می‌بخشند. ظروف دست‌ساز چوبی، اثر هنری منحصر به فردی هستند که می‌توانند هدایای شگفت‌انگیزی باشند.

 

مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، مبارزه با میکروب‌ها است

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ظروف چوبی دارای خواص طبیعی از بین بردن میکروب‌ها هستند. چوب به طور طبیعی ضد باکتری است. درختان به طور طبیعی با عفونت، باکتری و کپک مبارزه می‌کنند. درست است که ظروف چوبی از چوب‌ مُرده درختان تولید می‌شوند، اما همجنان خواص ضد میکروبی را حفظ کرده و با میکروب، کپک و باکتری مواد غذایی مبارزه می‌کند. بعد از تولید ظروف چوبی، آن‌ها را به روغن‌های معدنی آغشته می‌کنند، که این کار باعث ایجاد سطحی بی‌اثر و خنثی می‌شود.

برترین مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، محافظت از محیط‌زیست است

 

افراد علاقه‌مند به محیط‌زیست می‌توانند ظروف چوبی را با اطمینان انتخاب کنند. چوب منبع طبیعی و تجدید‌پذیر است و می‌تواند یک انتخاب مسئولانه برای مراقبت از محیط‌زیست باشد.

ما می‌توانیم با استفاده از ظروف آشپزخانه‌ای که از مواد تجدید‌پذیر و غیرسمی ساخته شده‌اند، به حفظ محیط‌زیست خود کمک کنیم.

 

دلایلی که مانع از دیده شدن مزیت ظروف آشپزخانه چوبی می‌شوند


 

  1. تمیز نگه‌داشتن ظروف چوبی سخت‌تر از دیگر ظروف است

 

درست است که ذرات مواد غذایی به سطح چوب می‌چسبند و شما نگران آن هستید كه ظروف چوبی، باكتری‌های مواد غذایی را به مواد دیگر انتقال دهد، اما جالب است بدانید تمام ظروف ساخته شده از فلز، پلاستیک و چوب، باکتری ها را در خود نگه می دارند و تمیز کردن کامل هر وسیله‌ای، چوب یا غیر از آن، پس از تماس با گوشت، مرغ یا ماهی خام، تنها راه مطمئن برای جلوگیری از آلودگی است.

در رستوران‌ها، ظروف چوبی را با آب‌ و صابون یا محلول سفیدکننده، تمیز می‌کنند که محلول سفیدکننده برای استفاده در آشپزخانه شما کمی افراط است. ساده‌ترین راه برای پاکسازی چوبی که با مواد غذایی خام تماس گرفته است، شستن آن با ماشین ظرف‌شویی است.

بیشتر ماشین‌های ظرفشویی از شست‌وشو با دمای بالا بهره‌مند هستند که باکتری‌های باقی‌مانده از مواد غذایی را از بین می‌برد. بعد از اتمام شست‌وشو، به ظروف چوبی فرصت خشک شدن در فضای آزاد را بدهید تا از تمیز بودن کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

پس اگر تنها به دلیل ترس از آلودگی ظروف چوبی، این ظروف را تهیه نکرده‌اید. بعد از خواندن این مقاله، خیالتان راحت شده و به آشپزخانه خود با استفاد از ظروف چوبی، ظرافت می‌بخشید.

 

  1. ظروف چوبی طعم مواد غذایی را به دیگر مواد انتقال می‌دهند

 

برای اینکه از عدم حفظ طعم غذا در ظروف چوبی مطمئن شوید، می‌توانید یک راه ساده را برای این امر انجام دهید: یک قاشق چوبی را در غذای شور و یک قاشق چوبی دیگر را در غذای شیرین بزنید و بعد کنار بگذارید. چند لحظه بعد متوجه می‌شوید که قاشق‌ها دیگر طعم شور و شیرین نمی‌دهند. این کار را می‌توانید برای تخته‌های چوبی آشپزخانه نیز انجام دهید، می‌بینید که پای‌کیک شما، طعم پیاز نمی‌گیرد.

 

  1. ظروف چوبی قابل اشتعال هستند.

 

بسیاری از ظروف شما، در اطراف آشپزخانه آویزان‌اند. پس تنها اقدامی که شما باید انجام دهید دور نگه داشتن ظروف از شعله آتش است. ظرف فلزی در معرض آتش باشد، در اثر داغی بیش از حد، به شما آسیب زده و باعث سوختگی می‌شود. و اگر این کار را با ظروف پلاستیکی انجام دهید ممکن است ذوب شود. بهترین کار دور نگه داشتن ظروف آشپزخانه از آتش است.

 

مزایا و معایب استفاده از قاشق و چنگال چوبی

 

وقتی نوبت به انتخاب قاشق و چنگال یکبار مصرف می‌رسد، بسیاری از افراد معمولاً قاشق و چنگال ساخته شده از پلاستیک را ترجیح می‌دهند. پلاستیک ارزان و به راحتی در دسترس است. با این حال، استفاده از قاشق و چنگال پلاستیکی معایب زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات استفاده از پلاستیک این است که مواد شیمیایی سمی را جذب کرده و بعد آزاد می‌کند. این عمل موجب آسیب‌های فراوانی به بدن شما می‌شود. همچنین، از منابع غیرقابل تجدید ساخته شده است و این بدان معنی است که سازگار با محیط‌زیست نیست.

یکی از دلایل استفاده  افراد از قاشق و چنگال پلاستیکی یکبار مصرف، در دسترس بودن آن با نرخ بسیار ارزان‌تری در مقایسه با انواع دیگر قاشق و چنگال موجود در بازار است. خوش‌بختانه شما می‌توانید قاشق و چنگال چوبی خریداری کنید که نه تنها یکبار مصرف بلکه بسیار سازگار با محیط‌زیست نیز باشد.

دیگر مزیت ظروف آشپزخانه چوبی آن است که چوب، به نمایش غذا جذابیت خاص و منحصربه‌فردی را می‌بخشد. همچنین، شما می‌توانید با استفاده از قاشق و چنگال چوبی با سبک‌ و طرح‌های جذاب و متقاوت، مهمان‌هایتان را شگفت‌زده کنید.

اکثر افراد مزیت ظروف آشپزخانه چوبی را، صاف و سیقلی بودن سطح آن می‌دانند. تولیدکنندگان ظروف چوبی، این ظروف را به طور حرفه‌ای سنباده می‌کشند تا شرایط ایمن‌تری داشته باشند. با این حال، مهم است ک به بهترین حالت از این ظروف نگه داری کرده تا  از ترک خوردگی یا خرد شدن ظروف جلوگیری کنید.

از قاشق و چنگال چوبی می‌توان در مجالس، چه در محیط سرپوشیده و چه در محیطی با فضای باز، استفاده کرد. شاید نگران آن باشید که نتوان از قاشق و چنگال چوبی در مراسمی با فضای باز استفاده کرد. باید گفت قاشق و چنگال چوبی، مدرن، سخت و محکم هستند و در صورتی که کالای با کیفتی را تهیه کنید، نباید از این بابت نگرانی‌ای داشته باشید.

 

حرف آخر

 

چوب یکی از متنوع‌ترین مصالحی است که می‌توان از آن ظروف آشپزخانه ساخت. بسیاری از مردم با نادیده گرفتن مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، از این ابزار آشپزخانه زیبا، کارآمد و تاریخی غافل می‌شوند. شما اکنون واقعیت ها را می‌دانید. پس نگاهی به برخی از ظروف آشپزخانه خود بیاندازید.

به طور کلی ، ظروف آشپزخانه چوبی، برای محیط‌زیست بسیار ایمن هستند و جایگزینی عالی برای ظروف پلاستیکی می‌شوند. ظروف چوبی در تنوع و با کیفیت بالایی موجود هستند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهمانان‌تان را خوشحال و هیجان‌زده کنید.