راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

فرسودگی زیرساخت‌های آب و لوله‌کشی‌های شهری، باعث بروز رسوب و آلودگی‌هایی در آب آشامیدنی می‌شود. علاوه براین در سال‌های اخیر برخی از مناطق که آب‌شان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود نیز به علت کاهش بارندگی، با افزایش آلاینده‌ها همراه شده اند. 

این موارد دست به دست هم داده‌اند تا نیاز به خرید دستگاه تصفیه آب، جزء یکی از نیازهای اساسی در بین مردم بخصوص مردم این مناطق، شود. 

برای خرید دستگاه تصفیه آب، دو بعد ظاهر و قیمت در کنار کارایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای اینکه دستگاه تصفیه آب مناسبی برای خود خریداری کنید، بهتر است قبل از هر چیزی به این سوال پاسخ دهید، آب ورودی به خانه یا محل‌کار شما دارای چه ویژگی‌هایی است؟ 

برای پاسخ به این سوال، باید با سازمان آب و فاضلاب منطقه خود تماس بگیرید. اما پاسخی که می‌شنوید از دو حالت فراتر نمی‌رود.

  • دارای رسوبات بالایی است.
  • دارای آلودگی‌های میکروبی است.

 

منظور از رسوب آب، کل مواد جامدی است که در آب محلول هستند و در زمان جوشاندن آب در ظرف ته‌نشین شده و رسوب می‌کنند. رسوبات آب از یون‌ها و عناصری همچون کلسیم، منیزیم و… تشکیل می‌شوند که به‌خودی‌خود برای بدن انسان مضر نیستند. اما استفاده طولانی مدت این رسوبات باعث بیماری‌هایی همچون سنگ کلیه در بدن انسان می‌شود، ناگفته نماند، عدم استفاده این املاح نیز سبب پوکی استخوان در انسان می‌شود. 

دستگاه‌های تصفیه آبی که شامل فیلتر ممبران اسمز معکوس باشند، می‌توانند بیشتر از ۹۵٪ این املاح و رسوبات محلول در آب را تصفیه کنند. در مقابل دستگاه‌های تصفیه آبی که دارای فیلتر اولترافیلتراسیون هستند، نمی‌توانند، این املاح را از آب حذف کنند و برای تصفیه آلودگی‌های دیگر آب همچون آلودگی‌های میکروبی به کار می‌آیند. 

پس به یاد داشته باشید، اینکه خرید دستگاه تصفیه آب با کدام فیلتر برای شما مناسب است، کاملاً وابسته به آبی است که از طریق لوله‌کشی شهری به خانه شما می‌رسد و وجود هر کدام از این امکانات به‌تنهایی نمی‌تواند دلیلی برای خرید دستگاه تصفیه آب باشد. 

لازم به ذکر است، دستگاه تصفیه آب دارای فیلتر ممبران اسمر معکوس، به دلیل استفاده از پمپ و تجهیزات الکتریکی، معمولاً دارای هزینه بیشتری بوده و نیاز به خدمات پس از فروش برای تعمیرات و نگهداری نیز دارد. بنابراین خرید دستگاه تصفیه آب، پس از نیازسنجی شما به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

بعد از اینکه دستگاه تصفیه آب مورد نیاز خود را شناسایی کردید، زمان انتخاب ظاهر و قیمت است. دو موردی که در هر خریدی حائز اهمیت هستند.

به طورکلی دو مدل دستگاه تصفیه آب وجود دارد:

  1. رومیزی
  2. زیر سینک

هر کدام از این دو مدل، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

برای مثال مدل زیرسینک، هزینه کمتری دارد، اما تقریبا فضای یکی از کابینت‌های آشپرخانه شما را به خود اختصاص می‌دهد. خروجی مدل زیرسینک به صورت یک شیر کوچک در روی سینک ظرفشویی و کنار شیر آب نصب می‌شود. در مقابل مدل رومیزی به دلیل زیبایی ظاهری که در طراحی آن به کار رفته است، از هزینه بالاتری برخوردار بوده و معمولا به دلیل سبک طراحی، دارای فیلترها و قطعات جانبی منحصربه‌فردی هستند که این مورد سبب می‌شود در زمان خرابی و نیاز به تعمیرات، هزینه بالاتری نیز برای تهیه و جایگزینی داشته باشند.

 


اگر شما قصد خرید دستگاه تصفیه آب را داشته باشید و به خرده‌فروش‌ها یا سایت‌های سفارش آنلاین، دستگاه تصفیه آب، سری زده باشید. ممکن است به دو مورد که بیشتر در تبلیغات، خرده‌فروش‌ها از آن یاد می‌کنند، برخورد کرده باشید.

  • کشور سازنده، دستگاه تصفیه آب
  • دستگاه تصفیه آب ۵ مرحله‌ای، ۶ مرحله‌ای، ۷ مرحله‌ای و…

 

این‌که برخی از افراد در معرفی دستگاه تصفیه آب، آن را تولیدشده کشور تایوان، چین، ایران و حتی ایتالیا می‌دانند، بیشتر جنبه تبلیغ یا به عبارتی بازارگرمی برای محصول‌شان دارد در حالی‌که کیفیت و کارایی دستگاه تصفیه آب مثل هر وسیله دیگری به کیفیت و تناسب اجزای سازنده آن بستگی داشته و صرف اینکه برچسب یا نوشته روی دستگاه برای کشور خاصی است، دلیل بر کیفیت بهتر و بالاتر دستگاه تصفیه آب نخواهد بود.

 〝عامل کلیدی و مهم در خرید دستگاه تصفیه آب، باید کیفیت فیلترها و قطعات سازنده آن باشد نه کشور سازنده.〞

مورد دیگری که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و برای فروش بیشتر از آن استفاده می‌شود. تعداد مراحل تصفیه آب در یک دستگاه تصفیه آب است. باید توجه کنید که مراحل تصفیه آب از ویژگی‌های دستگاه تصفیه آب شمرده می‌شود و جز مزایای آن نیست. پس لزوما دستگاه تصفیه آب ۷ مرحله‌ای بهتر از دستگاه تصفیه آب ۵ مرحله‌ای کار نمی‌کند.

برای اینکه با کارایی هر کدام از فیلترهایی که در دستگاه تصفیه آب به کار رفته است، بهتر و بیشتر آشنا شوید و انتخاب بهتری داشته باشید در ادامه به بررسی فیلترهای دستگاه تصفیه آب و کارایی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. فیلتر رسوب‌گیر الیافی .P.P
  2. فیلتر کربن اکتیو گرانول (GAC)
  3. فیلتر کربن بلاک (CTO)
  4. فیلتر ممبران اسمز معکوس (RO)
  5. فیلتر پست کربن
  6. فیلتر مینرال مواد معدنی
  7. فیلتر آلکالاین (قلیایی)
  8. فیلتر اشعه فرابنفش (UV)
  9. فیلتر اولترافیلتراسیون (UF)

 

فیلتر رسوب‌گیر الیافی .P.P

برای ازبین بردن ذرات معلقی همچون گردوخاک، جلبک‌ها، گِل و… کاربرد داشته و معمولا به‌عنوان اولین فیلتر در دستگاه تصفیه آب به کار می‌رود. 
این فیلتر ارزان‌ترین و دردسترس‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب است که عموماً با جنس پلی‌پروپیلن در بازار وجود دارند.

 

فیلتر کربن اکتیو گرانول (GAC)


کارایی این فیلتر در حذف آلودگی‌های ناشی از گازهای محلول در آب مثل کلر یا آلودگی‌هایی که باعث تغییر رنگ و بو در آب می‌شوند، کاربرد دارند. این فیلتر که معمولاً دومین فیلتر در دستگاه تصفیه آب است باید از زغال پوسته نارگیل ساخته شود تا بیشترین کارایی را برای تصفیه آب داشته باشد. اما امروزه به این دلیل که با قیمت کمتری در بازار عرضه شود با زغال سنگ ساخته شده و در بازار پخش می‌شوند. فیلتر کربنی که با زغال سنگ ساخته می‌شود، نه تنها به کاهش آلودگی آب کمک نمی‌کند بلکه با واردکردن آرسنیک به آب سلامتی انسان را به خطر انداخته و احتمال بروز بیماری‌هایی همچون سرطان را در انسان بالا می‌برد.

 

فیلتر کربن بلاک (CTO)

این فیلتر نیز همچون فیلتر قبلی باید از زغال نارگیل ساخته شود تا بالاترین کارایی را داشته باشند. این فیلتر به کمک فیلتر قبلی آمده و آلودگی‌هایی که منجر به تغییر بو، طعم و رنگ آب می‌شود را برطرف می‌کند. در واقع توانایی این فیلتر در ازبین بردن آلودگی‌ها بیشتر از فیلتر قبلی است ولی به این دلیل که زودتر از فیلتر قبل، اشباع می‌شود، به عنوان فیلتر سوم در دستگاه تصفیه آب خانگی از آن استفاده می‌شود.

 

فیلتر ممبران اسمز معکوس (RO)

اصلی‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب که اگر در زمان خرید دستگاه تصفیه آب، به کیفیت آن دقت نمایید و دستگاهی که دارای کیفیت خوب از این فیلتر است را انتخاب کنید، می‌توان گفت، نتیجه عالی و کیفیت بالایی در تصفیه آب را مشاهده خواهید نمود. 

این فیلتر قدرت پاک‌کنندگی ذرات آب را تا  میکرون دارا بوده و قابلیت پاک‌کنندگی تمام آلودگی‌های محلول و نامحلول در آب، آلودگی‌های میکروبی، ویروسی، باکتریایی را دارا می‌باشد. 

البته کیفیت و کارایی سه فیلتر قبلی که به فیلترهای پیش تصفیه معروف‌اند، برای عملکرد مناسب این فیلتر دارای اهمیت است و انتخاب صحیح آها مهم و تأثیرگذار می‌باشد. چرا که اگر آلودگی‌های محلول در آب مثل گازهای کلر توسط فیلتر کربن از آب حذف نشده و به این فیلتر برسد، عمر مفید این فیلتر کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد نمود. 

این فیلتر عموماً به عنوان فیلتر چهارم در دستگاه تصفیه آب کاربرد داشته و شناخته می‌شود.

 

فیلتر پست کربن

نحوه کار دستگاه تصفیه آب، به این صورت است که بعد از اینکه آب لوله‌کشی از این سه فیلتر عبور کرده و تصفیه شد در مخزن دستگاه تصفیه آب، ذخیره می‌شود. این مخزن در سه ظرفیت ۵۰.۷۵ و ۱۰۰ گالن در روز، به بازار عرضه می‌شود. 

آب تصفیه شده در این گالن تا زمان استفاده ساکن می‌ماند. فیلتر پست کربن، آبی که در این مخزن ساکن مانده و ممکن است در اثر نشتی بخش‌هایی از دستگاه مجدد آلوده شده باشد را در حین برداشت آب از مخزن تصفیه می‌کند. 

جنس این فیلتر هم از زغال نارگیل بوده و قدرت تصفیه بسیار بالایی دارد

فیلتر پست کربن به فیلتر مرحله پنج در دستگاه تصفیه آب معروف است.

 

فیلتر مینرال مواد معدنی

برخی از مواد معدنی موجود در آب، برای بدن مفید بوده و مانع از بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان می‌شوند. اما فیلترهای دستگاه تصفیه آب، تمام موادمعدنی را از آب حذف می‌کند. وظیفه این فیلتر برگرداندن مواد معدنی مفیدِ حذف‌شده به آب است. 

متأسفانه اینکه کدام موادمعدنی توسط این فیلترها به آب برگردانده می‌شود در دستگاه‌های تصفیه آب موجود در کشور، نامشخص است. بنابراین خرید دستگاه تصفیه آب بدون این فیلتر بیشتر توصیه می‌شود.

 

فیلتر قلیایی

این فیلتر خیلی کامل‌تر از فیلتر مینرال، موادمعدنی و اکسیژن مورد نیاز آب را که حذف شده به آب برمی‌گرداند. 

خوشبختانه این فیلتر با کیفیت بالا در دستگاه‌های تصفیه آب داخل کشور تولید و استفاده می‌شود و توصیه به این است که به جای خرید دستگاه تصفیه آب با فیلتر مینرال، دستگاه تصفیه آبی با فیلتر قلیایی خریده شود تا ویژگی مثبت آن که تولید آب قلیایی است، به دست آید.

 

فیلتر اشعه فرابنفش

یکی از گران‌ترین فیلترهای دستگاه تصفیه آب، فیلتر uv یا فیلتر اشعه فرابنفش است. کارایی این فیلتر در گرو یک لامپِ مادام روشن است. به همین دلیل طول عمر مفید این لامپ مهم بوده و باید بالا باشد. 

در واقع این لامپ روشن به آب لوله‌کشی که در تصفیه‌خانه شهری میکروب‌زدایی شده و قارچ‌ها و ویروس‌هایش کشته‌شده، مجددا اشعه فرابنفش تابانده و آلودگی‌های احتمالی باقی‌مانده را حذف می‌کند. 

این قسمت از دستگاه تصفیه آب به کمک ولتاژ خاصی از برق شهری، اشعه فرابنفش را به آب می‌تاباند.

 

فیلتر اولترافیلتراسیون

این فیلتر که به اختصار به آن UF گفته می‌شود، در دستگاه‌های تصفیه آبی که فیلتر ممبران نداشته، کاربرد داشته و برخلاف فیلتر ممبران به پمپ احتیاج ندارد و با فشار آب‌لوله‌کشی شهری فعالیت خود را انجام می‌دهد. بنابراین همان‌طور که گفته شد، قیمت دستگاه تصفیه آب با این فیلتر ارزان‌تر از دستگاه تصفیه آبی با فیلتر ممبران است. 

اما این دستگاه برای مناطقی کاربرد دارد که آب شهری در آن منطقه، از سختی بالایی برخوردار است و میزان رسوب در آن زیاد باشد. 

فیلترهای اولترافیلتراسیون معمولا به دو شکل فیلتر سرامیکی و فیلترهای پلیمری هالوفایر در بازار عرضه می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری

خرید دستگاه تصفیه آب، مانند هر خرید دیگری بهتر است با تحقیق در مورد کارایی و عملکرد مناسب و بهینه آن، انجام شود. پس بهره‌گیری از مشاوره افراد خبره در این زمینه و همچنین افرادی که سابقه استفاده از دستگاه تصفیه آب انتخابی شما را داشته‌اند در انتخاب مناسب و خوب به شما کمک قابل توجهی می‌کند. 

با مواردی که در این مقاله گفته شد، شما می‌توانید فرای صحبت‌های مبالغه‌آمیز فروشندگان دستگاه تصفیه آب، با شناخت فیلترها و نحوه کارایی آن‌ها در انتخابی بهتر و کم ریسک‌تر، خرید دستگاه تصفیه آب مناسب با شرایط اقتصادی و همچنین شرایط آب لوله‌کشی منطقه و شهر خود را تجربه نمایید.