نحوه تمیز کردن ظروف مسی

نحوه تمیز کردن ظروف مسی

تمیز کردن ظروف مسی برای مادرها و مادربزرگ‌ها اتفاق آشناتری‌ست. چرا که در گذشته استفاده از ظروف مسی متداول‌تر بوده و به همین منظور تمیز کردن ظروف مسی در برنامه ی کاری روزانه شان قرار می‌گرفت. حس خوشایندی که پس از خوردن غذا در ظروف مسی به ما دست می‌دهد فقط بخاطر حس نوستالژیک و خاطره‌انگیر آن نیست، بلکه ثابت شده پختن غذا در ظروف مسی هم به سلامت غذا و بدن انسان کمک می‌کند و هم حرارت بهتری را حین پخت و پز به غذا انتقال می‌دهد.
متأسفانه پس از مدتی ظروف تفلون و استیل توانستند جای خود را در خانه‌ها باز و ظروف مسی را برای سال‌ها گوشه‌نشین کنند. یکی از دلایل کنار گذاشتن آن‌ها، دردسر تمیز کردن ظروف مسی بود. تمیز کردن ظروف مسی برای همه راحت نبود، به‌همین خاطر خانواده‌ها ترجیح دادند به سراغ ظروفی بروند که گرچه کیفیت ظروف مسی را نداشته اما حداقل شستشوی راحت‌تری داشته باشند.
در این چندسال اخیر مجدداً شاهد ورود ظروف مسی به قلب خانه‌ها هستیم، جایی که مادربزرگ‌ها غذاهای ساده اما دلچسب و خوش‌عطرشان را در آن‌جا می‌پختند. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با تمیز کردن ظروف مسی آشنا کرده و دغدغه‌ی چگونه تمیز کردن ظروف مسی را برای همیشه از بین ببریم. 

با لیروفا همراه شوید.

 

تمیز کردن داخل قابلمه مسی سوخته

در مقدمه بیان کردیم که تمیز کردن ظروف مسی خودش دغدغه‌ی بزرگی بود، چه برسد به این که چاشنی سوختگی هم به آن اضافه شود! واویلا! دیگر تحمل آشپزی برای هر کدبانویی تبدیل به کابوس می‌شد. دلیلش هم این بود که تمیز کردن ظروف مسی با مواد شوینده و مایع ظرفشویی امکان‌پذیر نبود. اما خوشبختانه پس از مدتی روش‌هایی روی کار آمدند که توانستند خط پایانی باشند بر ناتوانی خانواده‌ها در امر تمیز کردن ظروف مسی. برای آشنایی با این روش‌ها، در ادامه با ما باشید.



تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و دوستان!

سرکه در روش‌های تمیز کردن ظروف مسی مثل آچار فرانسه عمل می‌کند. زیرا در اکثر روش‌ها حضور داشته و الحق که حضورش به‌شدت تأثیرگذار است. برای آشنایی با چگونگی تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و مواد دیگر، به روش‌های زیر توجه فرمایید:

 

تمیز کردن ظروف مسی با خمیر سرکه

برای تمیز کردن ظروف مسی با خمیر سرکه، طبق دستورالعمل زیر اقدام نمایید:

  • مقداری آرد
  • به همان اندازه نمک
  • سرکه به مقداری که ترکیب شما حالت خمیری پیدا کند

آرد، نمک و سرکه را به خوبی هم زده تا یک حالت کاملا خمیری به خود بگیرد. سپس یک تکه پارچه (یا قلم­مو) را برداشته و داخل ماده خمیری ببرید. وقتی پارچه شما به اندازه کافی آغشته به خمیر شد، آن را درآورده و روی ظرف مسی بکشید. برای تمیز کردن ظروف مسی با این روش، باید حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا عامل سایندگی نمک و آرد و همچنین خاصیت اسیدی سرکه بتوانند به ­خوبی کارایی خود را نشان دهند.

 

تمیز کردن ظروف مسی با رب

تعجب نکنید! درست خواندید! رب گوجه‌فرنگی می‌تواند یک عامل بسیار خوب برای تمیز کردن ظروف مسی باشد. دلیلش هم نمک و سرکه‌ی موجود در رب بوده که باعث عبور از زنگ‌زدگی و ایجاد تمیزی در ظرف مسی می‌گردد. همچنین شما با استفاده از روغن زیتون و موم عسل می‌توانید یک پولیش طبیعی برای براق‌کردن سطح ظروف مسی تهیه نمایید. برای تمیز کردن ظروف مسی با رب، از دستورالعمل زیر استفاده نمایید:

  • ظرف مسی را با رب گوجه­ فرنگی بپوشانید.
  • برای آنکه رب گوجه ­فرنگی بتواند تأثیرگذار باشد، باید به مدت یک ساعت روی ظرف مسی باقی بماند.
  • پس از یک ساعت، به کمک یک دستمال یا پارچه، رب گوجه­ فرنگی را از روی ظرف مسی پاک کنید.
  • موم عسل را گرم کرده تا نرم شود.
  • روغن زیتون را به موم نرم­شده اضافه نمایید.
  • محل مورد نظر را با مخلوطی که درست کرده ­اید بپوشانید.
  • وقتی تمام سطوح را آغشته به روغن زیتون و موم کردید، می­توانید آن را پاک کنید. با پاک ­کردن آن، شاهد خواهید بود که چه درخشندگی قابل توجهی به ظرف مسی شما بخشیده می­شود.

تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و جوش شیرین

دستورالعمل تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و جوش شیرین، همانند دستورالعمل استفاده از سرکه و آرد است، با این تفاوت که به‌جای آرد، از جوش شیرین استفاده می‌کنید. پس به مقدار لازم جوش شیرین ریخته و تا حدی که ترکیب‌تان خمیری شود، سرکه اضافه کنید. مخلوط نهایی را با یک پارچه یا قلم‌مو روی قسمت‌های مورد نظر کشیده و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا خمیرتان بتواند تاثیر خودش را روی قسمت‌های مورد نظر اعمال نماید. سپس با یک پارچه یا حوله‌ی تمیز، خمیر را از روی ظرف پاک کنید.

تمیز کردن ظروف مسی با لیموترش و نمک

شاید با دیدن این ترکیب، دهان‌تان آب بیفتد اما فعلاً قصد نداریم از لیموترش و نمک به‌عنوان خوراکی استفاده کنیم! لیموترش همانند سرکه قدرت پاک‌کنندگی بالایی داشته و می‌تواند به‌راحتی به قلب سیاهی‌ها نفوذ کند. برای استفاده از این روش، کافی‌ست یک لیموترش را از وسط نصف کرده و داخل ظرف نمک فرو ببرید. به اندازه‌ای که یک لایه نمک روی لیموترش قرار بگیرد. سپس لیموترش آغشته به نمک را روی سطوح مورد نظر می‌کشید.
آنقدر این کار را تکرار کنید تا تمام سیاهی‌ها از سطوح ظرف پاک شوند. توجه داشته باشید که لیموترش می‌بایست حتما با نمک مورد استفاده قرار بگیرد. پس هر وقت دیدید که نمکی روی آن باقی نمانده، مجدداً آن را داخل ظرف نمک قرار دهید. زمانی که تمیز کردن ظروف مسی شما به پایان رسید، با یک پارچه یا حوله‌ی خشک و تمیز، قسمت‌های مورد نظر را پاک کنید.

تمیز کردن ظروف مسی با خمیر لیموترش

خمیر لیموترش از ترکیب آب لیموترش با جوش شیرین به‌دست می‌آید. جوش شیرین خاصیت خورندگی داشته و با کمک لیموترش که خاصیت اسیدی دارد، به‌راحتی می‌تواند سیاهی‌های روی ظروف مسی را از بین ببرد. برای استفاده از این روش، طبق دستورالعمل زیر اقدام نمایید:

  • آب لیموترش را بگیرید.
  • مقداری جوش شیرین داخل یک ظرف بریزید.
  • آب لیموترش را با جوش شیرین ترکیب کرده تا یک ماده­ ی خمیری به ­دست آید.

پس از انجام مراحل فوق، مثل روش‌های دیگر عمل کرده و خمیر را روی سطوح سیاه‌شده بکشید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خمیرتان تأثیرش را نشان دهد. در نهایت، با یک پارچه یا حوله‌ی تمیز، شروع به پاک‌کردن ظرف کنید.

 

جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی


گاهی اوقات به‌جای تمیز کردن ظروف مسی، باید یک سری نکات مهم اما پیش پا افتاده را رعایت نمایید. چرا؟ چون رعایت همین نکات، از سیاه‌شدن ظروف مسی جلوگیری می‌نماید. لذا اولین نکته‌ای که بهتر است به آن اشاره کنیم این است که ظروف مسی را در هوای مرطوب قرار ندهید. رطوبت بالا باعث سیاه‌شدن ظروف مسی می‌شود. همچنین در زمان پخت و پز حواستان باشد که جلز و ولز غذا در نیاید! زیرا به خیال خودتان دارید ته‌دیگ آنچنانی درست می‌کنید، درحالیکه دارید اشک قابلمه‌ی مسی را درمی‌آورید! 

توجه داشته باشید که در تمامی روش‌هایی که معرفی کردیم، در انت‌ها بهتر است از مواد شوینده یا مایع ظرفشویی استفاده نمایید. دلیلش هم این است که با کمک آن‌ها می‌توانید بوی تند و ناخوشایند موادی که استفاده کرده‌اید را از بین ببرید. همچنین برخی از لوازم زینتی مسی که ممکن است با لاک الکل پوشیده شده باشند، با کمک مواد شوینده می‌توانید آن‌ها را پاک و تمیز نمایید.

در آخر...

نخست نگاهی داشته باشیم بر روش ­های تمیز کردن ظروف مسی:

  • تمیز کردن ظروف مسی با خمیر سرکه
  • تمیز کردن ظروف مسی با رب
  • تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و جوش شیرین
  • تمیز کردن ظروف مسی با لیموترش و نمک
  • تمیز کردن ظروف مسی با خمیر لیموترش
  • روش ­های جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی
همانطور که ملاحظه فرمودید، برای تمیز کردن ظروف مسی قدیمی و جدید می‌توان از مواد طبیعی‌ای که عموما در خانه‌ی هرکسی یافت می‌شود، استفاده نمود. نه آن‌قدر گران‌قیمت هستند که در توان خرید کسی نباشند، و نه فروششان در بازار محدود است. لذا با مراجعه به یک سوپرمارکت یا فروشگاه، به راحتی می‌توانید اقلام مورد نظر را تهیه فرمایید. در آخر توجه داشته باشید که از روش‌های فوق می‌توانید برای تمیزکردن آلیاژهای دیگر مس (همچون برنج و برنز) استفاده نمایید.