گارانتی محصولات برقی تا چه حدی در هنگام خرید مهم محسوب می‌شود؟

گارانتی محصولات برقی تا چه حدی در هنگام خرید مهم محسوب می‌شود؟

محصولات برقی از جمله لوازم خانگی پرکاربرد در زندگی روزمره ما هستند، در نتیجه طول عمر و عملکرد مناسب این محصولات بسیار حائز اهمیت است. در لوازم خانگی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی با توجه به هزینه‌ بالای خرید، تعمیرات و رشد روز به روز قیمت‌ها، تمام خریداران به ­دنبال کیفیت بالا و ضمانت محصول هستند. در اینجاست که گارانتی محصولات برقی و خدمات پس از فروش آن اهمیت پیدا می‌کند. گارانتی به تمام خدماتی گفته می‌شود که یک شرکت پس از فروش محصولات خود به مشتریان ارائه می‌دهد. خدماتی مانند نصب، تعمیر، تعویض محصول در یک مدت زمان معین از خدمات گارانتی محصول به ­شمار می‌رود. امروزه گارانتی جایگاه ویژه‌ای در ذهن مشتریان دارد، چرا که مشتریان محصولات شامل گارانتی را با کیفیت‌تر و مطمئن‌تر قلمداد می‌کنند.

اما به‌راستی تا چه حد گارانتی داشتن یک محصول برقی در هنگام خرید مهم است؟ توجه به چه نکاتی در مورد گارانتی می‌تواند اطمینان بیشتری را برای خریداران فراهم کند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم در مورد گارانتی محصولات برقی بپردازیم، پس اگر به‌دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

نکات مهم در مورد گارانتی محصولات برقی

اعتبار شرکت گارانتی ­کننده

در هنگام خرید لوازم خانگی برقی لازم است به اعتبار شرکتی که به‌عنوان گارانتی ­کننده محصول به شما معرفی شده‌ است توجه کنید. برای یافتن گارانتی‌کننده معتبر یک پرس‌و‌جوی ساده کافیست، با دانستن نام چندین شرکت گارانتی‌کننده می‌توانید اطلاعات موردنیاز در مورد آنها را در اینترنت جستجو کنید، نظر فروشندگان و خریداران محصولات با این گارانتی را نیز پیگیری نمایید. بعد از یافتن شرکت معتبر ممکن است کمی پول بیشتر برای خرید محصول پرداخت کنید، اما در نهایت داشتن گارانتی معتبر به نفع شما خواهد بود.


مدت زمان گارانتی

به ­طور کلی گارانتی لوازم خانگی به سه صورت وجود دارد:

  1. گارانتی که به ­صورت برچسب(لیبل) روی جعبه محصولات نصب شده است
  2. گارانتی صادر شده روی کارت
  3. گارانتی فعال شده از طریق پیامک

این سه نوع گارانتی تفاوتی در عرضه خدمات ندارد. آنچه در مورد گارانتی حائز اهمیت است، تاریخ صدور گارانتی است. گاهی تولیدکنندگان گارانتی را از تاریخ تولید محصول در نظر می‌گیرند. در این شرایط اگر محصول زمان زیادی از دوره گارانتی را در انبار فروشنده گذرانده باشد، شما در عمل استفاده چندانی از گارانتی آن نخواهید برد.

مدت زمان گارانتی در محصولات برقی خانگی معمولا بین 2 تا 5 سال متغیر است. در اکثر محصولات دارای نصب رایگان، تاریخ نصب محصول به عنوان شروع گارانتی لحاظ می‌شود. اما اگر محصول خدمات نصب رایگان نداشته باشد، تاریخ خرید همان تاریخ شروع گارانتی است.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که اگر گارانتی از زمان خرید باشد باید فاکتور خرید رسمی و معتبر در اختیار داشته باشید و اگر گارانتی از زمان نصب لحاظ شود، می‌بایست محصول توسط نصاب خود شرکت نصب شود و مهر نصاب شرکت گارانتی‌کننده روی آن زده شود. در غیر این­صورت گارانتی شما فاقد اعتبار خواهد بود.

شرایط گارانتی

گاهی نداشتن اطلاعات کافی درباره موارد تحت پوشش گارانتی و مشکلات احتمالی در ضمانت‌نامه محصولات، باعث نارضایتی خریداران لوازم خانگی می‌شود. بنابراین بهتر است در هنگام خرید هر محصول به شرایط کلی گارانتی محصولات برقی، ضمانت‌نامه شرکت و همچنین به مواردی در محصول مورد نظر که تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرند، توجه نمایید. در ادامه برخی شرایط کلی ضمانت‌نامه را بیان کرده‌ایم:

 

  • کارت یا برچسب گارانتی بدون هولوگرام فاقد اعتبار است.
  • کارت گارانتی قابلیت انتقال به محصولات دیگر را ندارد.
  • خریدار می‌بایست از صحت کارکرد دستگاه پیش از خرید اطمینان حاصل کند.
  • قطعاتی که توسط مرکز خدمات گارانتی تعویض شود، متعلق به آنهاست و برگشت داده نمی‌شود.
  • در دوره گارانتی دستمزدی بابت تعویض قطعات دریافت نمی‌شود.
  • در هنگام خرید دقت کنید که گارانتی تنها تعمیر و تعویض قطعات را پوشش می‌دهد یا تعویض کلی دستگاه نیز جزو آن محسوب می‌شود.
  • هزینه ارسال محصول به مرکز خدماتی برای تعمیر به عهده خریدار است.

چه زمانی گارانتی قابل استفاده نیست؟

  • زمانی که صدمه وارد شده به محصول در اثر ضربه، سقوط یا حمل و نقل نامناسب، آتش و حرارت، نوسانات برق، رعد و برق و حوادث طبیعی و یا تماس و نفوذ مواد شیمیایی باشد.
  • زمانی که دستگاه به ­صورت استاندارد و مطابق دستورالعمل دفترچه راهنما مورد استفاده قرار نگیرد.
  • زمانی که دستگاه توسط فردی به جز نماینده رسمی مرکز خدمات گارانتی نصب و یا تعمیر شود.
  • زمانی که برچسب هولوگرام گارانتی، برگه ضمانت‌نامه و برگه مشخصات دستگاه به هر صورتی دچار خدشه و آسیب شود.


چه مواردی در محصول تحت پوشش گارانتی نیست؟

در هر محصول برخی قطعات و بخش‌های محصول شامل گارانتی نمی‌شود که لازم است از آن مطلع باشید. پس در هنگام خرید لوازم خانگی اطلاعات بیشتری را درباره موارد تحت پوشش گارانتی از فروشنده بخواهید. به­عنوان مثال در اکثر موارد گارانتی محصولات برقی اجزایی مانند: قفسه‌ها در یخچال فریزر، لوازم تزیینی، لوازم و تجهیزات جانبی، بدنه خارجی محصول، فیلترها، کنترل از راه دور و… را پوشش نمی‌دهد. همچنین هرگونه خرابی ظاهری محصول در هنگام نصب بر عهده مشتری است و شرکت گارانتی‌کننده مسئولیتی در قبال آن ندارد.

تمدید گارانتی

یکی از خدمات جدیدی که برخی شرکت‌های گارانتی کننده ارائه می‌دهند، تمدید گارانتی محصولات برقی است. به این­ شکل شما با پرداخت مبلغی به ­عنوان تمدید گارانتی، محصول خود را در برابر هرگونه هزینه احتمالی مجددا گارانتی می‌کنید. البته این مفهوم بیشتر شبیه به بیمه کردن محصول است تا زمانی که دچار خسارت شد از طریق این گارانتی تمدید شده، هزینه تعمیر و یا گاهی تعویض کلی آن را مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب یک تعمیرگاه لوازم خانگی قابل اطمینان



جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تمام آنچه می‌بایست در مورد گارانتی محصولات برقی بدانید در اختیارتان قرار دهیم، با این حال توجه داشته باشید که هر محصول و هر شرکت گارانتی‌کننده ممکن است خدمات و شرایط مختص به خود را داشته باشد. پس لازم است پیش از خرید از تمام جزییات در مورد گارانتی محصول خود مطلع شوید تا در نهایت از خرید خود رضایت کافی داشته باشید. در مجموع ملاک‌هایی مانند سرعت تعمیر محصولات، قطعات تحت پوشش گارانتی، نوع برخورد با مشتریان و تعداد دفاتر نمایندگی برای شرکت گارانتی‌کننده می‌تواند معیار خوبی برای سنجش یک گارانتی باشد.