تشخیص زعفران اصل از تقلبی با روش‌هایی ساده

تشخیص زعفران اصل از تقلبی با روش‌هایی ساده

زعفران مهم‌ترین چاشنی معطر و طعم‌دهنده اصیل ایرانی است که با وجود قیمت بالا، همچنان در طبخ انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه متقلبان برای سودجویی از بازار زعفران کشور، نمونه‌های تقلبی این ادویه خوش‌عطر و خوش‌رنگ‌ را تولید و به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

البته جای نگرانی نیست؛ چرا که می‌خواهیم در این مطلب شما را با راهکارهای بسیار ساده برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا کنیم.

طلای سرخ؛ ادویه‌ای خوش‌عطر و خوش‌رنگ با ارزش غذایی شگفت‌انگیز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزشمند زعفران که آن را طلای سرخ ایران می‌نامند، عطر مدهوش‌کننده و رنگ ارغوانی زیبا و فوق‌العاده آن است. اما در کنار این دو ویژگی نمی‌توان از خواص و ارزش غذایی شگفت‌انگیز آن غافل شد. افزایش قدرت جنسی، تقویت حافظه، شادی‌آور، کاهش دردهای قاعدگی، کمک به بهبود بیماری افسردگی، موثر در ایجاد خلق‌وخوی بهتر، بهبود گردش خون و تأثیرگذار در تنفس راحت‌تر، تنها بخشی از فواید مصرف زعفران معرفی شده‌است.

روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

حال با توجه به قیمت بالای این ماده و خواص خارق‌العاده آن، متأسفانه افراد سودجوی زیادی نمونه‌های تقلبی آن را تولید و روانه بازار کرده‌اند. برای این ‌که در دام این سودجویان متقلب اسیر نشویم، کافی است با راهکارهای تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا باشیم. این موضوع را به ما بسپارید. در ادامه برایتان از این راهکارها خواهیم گفت.

  1. سرعت رنگ‌دهی زعفران اصل پایین است

یکی از اصلی‌ترین دلایل مصرف زعفران، رنگ زیبایی است که به غذا می‌دهد. بنابراین متقلبان از این خاصیت سوء استفاده کرده و با به‌کارگیری روش‌های مختلف، رنگ‌دهی آن را افزایش می‌دهند. در واقع زعفرانی که اصل باشد، نسبت به زعفران تقلبی دیرتر رنگ می‌دهد.

افراد سودجو قسمت زردرنگی را که در پایین زعفران است، رنگ کرده و آن را به ­عنوان زعفران اصل به فروش می‌رسانند. جالب است بدانید، دلیل این کار هم قیمت پایین این قسمت از این گیاه است که با پرداخت هزینه بسیار کم آن را تهیه می‌کنند. بنابراین با استفاده از مواد رنگی مصنوعی که علاوه بر سرعت بالا در رنگ‌دهی مواد غذایی، رنگ بسیار زیادی هم به آن می‌بخشد، یک زعفران تقلبی برای فروش آماده می‌شود.

  • روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی با استفاده از رنگ: یکی دو رشته از زعفران را داخل ظرف آب سرد بریزید. توجه کنید، اگر آب به سرعت رنگ گرفت، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد. مدت زمان 15 تا 20 دقیقه لازم است تا یک فنجان آب سرد با زعفران اصل به طور کامل رنگ بگیرد.
  1. زعفران اصل براق و درخشنده نیست

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی به‌کار برد، توجه به ظاهر آن است. درواقع نمونه اصلی این ماده حالت درخشان و براقی ندارد. بنابراین اگر در هنگام خرید این محصول متوجه درخشندگی قابل توجه آن شدید، در اصل بودن آن شک کنید.

متأسفانه برخی از سودجویان از این روش استفاده کرده و گیاهانی را که شباهت زیادی به این چاشنی دارند، به صورت اسپرهای حاوی رنگ زعفران تولید می‌کنند.

  1. عطر زعفران اصل، بسیار قوی و شدید است

همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم، یکی از ویژگی‌های زعفران، رایحه‌ فوق‌العاده آن است. عطری که به غذا می‌بخشد و تاثیر شگفت‌انگیزی که در بهتر‌ شدن طعم آن دارد. خوشبختانه این ویژگی نه تنها نتوانسته کمکی به کلاهبرداران کند، بلکه یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی به‌شمار می‌رود.

  • روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی از طریق رایحه: زعفران اصل عطر قوی و شدیدی دارد. کافی است آن را بو کنید. اگر رایحه‌ای مرکب از یونجه و عسل را استشمام کردید، به احتمال بسیار زیاد این چاشنی اصل است. اما اگر عطری بسیار ضعیف و کم‌بو از این محصول به مشامتان رسید، در اصل بودن آن شک کنید.
  1. استفاده از جوش‌شیرین راهکاری مناسب در تشخیص اصل یا تقلبی بودن زعفران

شاید به فکرتان نرسیده‌باشد، اما جوش‌شیرین یکی دیگر از روش‌هایی است که کمک می‌کند تا زعفران اصل را از تقلبی تشخیص داد. کافی است، مقداری زعفران را با جوش‌شیرین داخل یک فنجان آب بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. در صورتی‌که با یک ترکیب زرد‌ رنگ مواجه شدید، محصول اصل است. در غیر این‌صورت، به احتمال بسیار زیاد نمونه تقلبی را در اختیار دارید.

  1. از روزنامه یا کاغذ کاهی در تشخیص زعفران اصل از تقلبی کمک بگیرید

اگر هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتوانست به شما در تشخیص نمونه اصل و تقلبی زعفران کمک کند، به ­احتمال بسیار زیاد روش روزنامه کارساز خواهد بود. در واقع زعفران اصل با له‌شدن یا کوبیده‌شدن هرگز از خود روغنی پس نمی‌دهد. کافی است، روزنامه یا در صورت نبود آن یک تکه کاغذ کاهی را بردارید، چند رشته زعفران را در وسط آن قرار دهید. سپس آن را تا کنید و فشار دهید به صورتی که مواد میانی آن له شود.

اگر روغنی از آن ترشح شد، احتمال بسیار زیاد با نمونه تقلبی این ادویه ارزشمند روبه‌رو هستید. در غیر این‌صورت، محصولی که در دست دارید، اصل است.

  1. بنزین، ماده‌ دیگری که می‌تواند در تشخیص زعفران اصل از تقلبی کمکتان کند

تا به این‌جا از ترکیب زعفران با جوش‌شیرین و آب سرد برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن صحبت کردیم. جالب است بدانید، با کمک بنزین هم می‌توانید، اصالت این ماده را مشخص کنید. حتما می‌رسید چگونه؟

بد نیست بدانید، زعفران را نمی‌توان در بنزین حل کرد. کافی است چند رشته از این چاشنی را داخل آن ریخته و چند دقیقه صبر کنید. در صورتی‌که رنگ بنزین تغییر کرد، مطمئن باشید محصولی که در دست دارید، تقلبی است.

  1. به سرشاخه‌های زعفران توجه کنید

البته که ظاهر زعفران هم گویای حقیقت خواهد بود. شاید تا به حال این موضوع توجه نکرده‌ باشید. اما زعفران‌ اصل دارای سر رشته‌های سه‌ شاخه‌ای است که قسمت بالای آن به ­شکل شیپور است. جالب است بدانید با نزدیک‌شدن به قسمت بالای سرشاخه‌ها، شکل شیپوری سرشاخه‌ها باریک‌تر می‌شود.

این در حالی است که نمونه تقلبی آن به ­صورت تک‌شاخه است. پس به چشمانتان هنگام خرید این چاشنی محبوب اعتماد کرده و از آن‌ها کمک بگیرید.

همچنین سرشاخه‌های این گیاه در صورت اصل بودن، منحنی است. این انحنا یک روش عالی و بسیار ساده برای تایید تقلبی نبودن آن محسوب می‌شود.

  1. از انگشتان خود برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی استفاده کنید

یکی دیگر از راهکارهای شناسایی زعفران اصل از تقلبی، استفاده از انگشتان دست است. این روش بسیار ساده و در هر موقعیتی قابل استفاده خواهد بود.

برای انجام این آزمایش، باید چند رشته از این ماده را بین انگشتان دست خود قرار داده و انگشتانتان را به یکدیگر مالش دهید. درصورتی­ که نمونه اصل را در اختیار داشته باشید، رشته‌های باریک آن هرگز از هم جدا نخواهد شد. این در حالی است که در نوع تقلبی رشته‌ها نه‌ تنها از هم جدا شده، بلکه بلافاصله براثر مالش انگشتان به یکدیگر پودر می‌شوند.

  1. طعم زعفران اصل کمی تلخ است

اگر یادتان باشد، در مورد تشخیص اصالت زعفران با استفاده از رایحه آن صحبت کردیم. همانطور که توضیح دادیم، عطر زعفران اصل شیرین و تلفیقی از عسل و یونجه است. حال می‌توان از طعم آن برای تشخیص تقلبی یا اصل بودن آن استفاده کرد.

درواقع عطر و طعم­های ماده کاملاً متضاد یکدیگر است. طعم آن نه ­تنها شیرین نیست، بلکه کمی هم به تلخی می‌زند. پس کافی است مقدار کمی از آن را در دهان بگذارید و به حس چشایی زبانتان اعتماد کنید.

  • استفاده از آب داغ، راهکاری دیگر برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

آب سرد را در شناسایی زعفران اصل از تقلبی به‌کار بردیم. این‌بار می‌خواهیم از آب داغ برای این کار کمک بگیریم. بد نیست بدانید که اگر کیفیت زعفران بالا باشد، زمانی‌ که با آب داغ مخلوط شود، رنگی قرمز مایل به نارنجی و زرد از خود به‌جای می‌گذارد. جالب تر این‌که هرگز با گذشت زمان از میزان رنگ اولیه کم نمی‌شود.

این در حالی است که اگر محصول خریداری‌شده تقلبی باشد، بلافاصله پس از ترکیب با آب داغ، رنگ قرمز تیره‌ از خود تولید کرده و به مرور از غلظت این رنگ کاسته خواهد شد.

  • گاز شهری نیز روش دیگری برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی

پودر گلرنگ یکی از موادی است که بیشتر برای تولید پودر زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل این امر نیز رنگ قرمز آن است. از این رو پودر گلرنگ را با گرده ذرت ترکیب می‌کنند تا رنگ متعادلی شبیه به رنگ زعفران تولید شود.

تقلبی که متأسفانه به دفعات بسیار زیاد شاهد آن هستیم. اگر می‌خواهید این تقلب را تشخیص دهید، کافی است کمی از پودر زعفران را روی حرارت مستقیم گاز بوتان بگیرید. در صورتی که رنگ زرد برجای ماند، شما با نمونه تقلبی مواجه هستید. اما در صورتی که زعفران شما اصل باشد، رنگ بنفش یا نارنجی تولید می‌شود.

 

و اما کلام آخر...

همانطور که بارها در این مطلب به آن اشاره کردیم، زعفران یکی از ارزشمندترین ادویه‌های تولیدشده در جهان است. قیمت آن بسیار بالا و تقریباً در سطح طلا است. ارزش آن به‌قدری است که به طلای سرخ لقب گرفته است. تمام این مسائل باعث شده تا سودجویان بسیاری به فکر تولید نوع تقلبی این محصول ارزشمند باشند.

نمونه‌هایی که تشخیص آن از محصول اصل و خالص آسان نیست. ما در این مطلب شما را با 11 روش آسان و مطمئن در تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا کردیم. به این امید که بتوانید محصولی باکیفیت، اصل و مرغوب را تهیه کنید.