راهنمای گام به گام خانه تکانی سریع و آسان

راهنمای گام به گام خانه تکانی سریع و آسان

خانه تکانی همیشه سخت است، ولی همه ما خانه تمیز را دوست داریم. هر سال، قبل از فرا رسیدن نوروز باستانی در ایران، خانواده‌ها مطابق با رسم و رسوم دیرینه، شروع به خانه تکانی عید می‌کنند. 

خانه تکانی هم مانند بسیاری از کارهای دیگر اصول و قواعدی دارد. اغلب مطمئن نیستید که اول گردگیری کنید یا کل خانه را جاروبرقی کنید. یا نمی‌دانید که آشپزخانه را قبل از اتاق خواب تمیز کنید یا بعد از آن. 

همچنین، به دلیل اینکه اغلب خانم‌ها این روزها شاغل هستند و زمان کافی برای خانه تکانی نوروز ندارند، به دنبال راهکارهای خانه تکانی سریع و آسان هستند که هم در وقت و زمان آن‌ها صرف جویی شود و هم خیلی زود به نتیجه مطلوب برسند. این مقاله، راهنمای گام به گام خانه تکانی است که به شما کمک می‌کند که با اصول مهم خانه تکانی آشنا شوید و با صرف جویی در زمان، خانه خود را به بهترین شکل تمیز کنید.

چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم

اگر می‌خواهید از زمان خود استفاده کنید و خیلی آسان خانه تکونی را به پایان ببرید، هر بار تنها یک کار را برای کل خانه انجام دهید مثلا گردگیری، جاروبرقی کشیدن یا جابجایی. این کار باعث می‌شود که احساس نکنید در حلقه بی‌پایان تمیزکردن خانه افتاده اید. 

حتما قبل از اینکه شروع به تمیز کردن خانه کنید، به اتاق‌ها بروید و وسایلی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید را جمع آوری کنید. هر چیزی که برمی دارید مانند مجلات، کتاب‌هایی که قبلا مطالعه کردید، کفش‌های ورزشی قدیمی و دیگر وسایل، فکر کنید که آیا می‌خواهید آن را دور بیاندازید یا به کسی ببخشید.  

در ادامه، شما را با نکات خانه تکانی آشنا می‌کنیم. بی‌شک، به کارگیری این روش‌ها باعث می‌شود کار سریع‌تر از چیزی که انتظار دارید، پیش برود.

 

یک سیستم مشخص برای خانه تکانی داشته باشید

اگر می‌خواهید زمان کمتری را صرف تمیز کردن منزل خود کنید، نیاز به سیستم دارید. این بدان معنی است که هر بار خانه را با یک ترتیب مشخص تمیز کنید: به عنوان مثال، از اتاق شروع کنید و تا اتاق را تمام نکرده‌اید به جاهای دیگر خانه نروید. از یک نقطه شروع کنید و در همان نقطه تمام کنید. 

اگر شما برای تمیز کردن منزل از روتین مشخصی استفاده کنید، زمان را تقریبا به نصف کاهش می‌دهید. روتین در واقع روشی است که به شما کمک می‌کند به جای عجله کردن، طبق برنامه خود پیش روید.

همیشه از بالا به پایین، چپ به راست تمیز کنید

همیشه از بالا به پایین تمیز کنید. به عنوان مثال، ابتدا پنکه سقفی را گردگیری کنید، و سپس زمین را تمیز کنید تا از دوباره کاری جلوگیری کنید. اگر ابتدا میز ناهارخوری را تمیز کنید، و سپس به سراغ گردگیری پرده‌ها بروید، می‌بینید میزی که چند دقیقه پیش تمیز کردید، دوباره گرد و خاک گرفته است. 

به همین ترتیب، سعی کنید از چپ به راست یا بالعکس تمیز کنید. این کاملا به روش شما بستگی دارد. تمیز کردن از چپ به راست (یا راست به چپ) باعث می‌شود که به جای اینکه از مکانی به مکان دیگر بروید، تمامی بخش‌های اتاق را به ترتیب تمیز کنید. 

اغلب ما به این شکل عمل می‌کنیم، چیزی را می‌بینیم و تمیز می‌کنیم، سپس دوباره در اتاق چرخی می‌زنیم و چیز دیگری پیدا می‌کنیم. اما اگر همیشه از بالا به پایین یا چپ به راست تمیز کنید، یک بار تمام جاهایی را که مدنظر دارید را پاک می‌کنید و دوباره کاری هم نمی‌کنید. 

قبل از گردگیری، مطمئن شوید که پنکه‌های سقفی خاموش هستند. در مکان‌هایی که گردگیری آن‌ها دشوار است، یک دستمال میکروفایبر را به انتهای یک چوب یا جارو بزنید، و از آن استفاده کنید.


چطور شیشه‌ها را بدون لکه پاک کنید؟

پاک کردن شیشه همیشه معضلی بزرگ در خانه تکانی است. همه ما دوست داریم شیشه‌هایی بدون لک و شفاف داشته باشیم، به همین خاطر زمان زیادی را صرف پاک کردن شیشه می‌کنیم. مقداری مایع را در گالن آب بریزید، با پارچه‌ای تمیز آن را روی شیشه بکشید، و سپس آن را خشک کنید. بهتر است که از بالا به پایین بکشید، و هر بار تیغه شیشه روب را خشک کنید. با این کار، به راحتی شیشه‌ای شفاف و بدون لکه دارید. 

اگر نمی‌خواهید از شیشه روب استفاده کنید، پیشنهاد ما شیشه پاک کن و دستمال میکروفایبر است. وقتی با دستمال میکروفایبر کار می‌کنید، به صورت افقی و از بالا به پایین حرکت کنید. هرگز به صورت دایره وار اقدام به پاک کردن شیشه‌ها نکنید، چون باعث لک شدن شیشه می‌شود. همچنین، از دستمال کاغذی یا روزنامه استفاده نکنید، چون روی شیشه جا می‌اندازد. 

توجه داشته باشید که آفتاب گرم و زیبا می‌تواند تمامی تلاش‌های شما را از بین ببرد، چون گرمای آن باعث می‌شود که پاک کننده قبل از اینکه شیشه را پاک کند، خشک شود. خشک شدن سریع شیشه پاک کن باعث ایجاد لکه‌ها روی شیشه می‌شود.


ابزارهای مورد نیاز را دم دست قرار دهید

همیشه ابزارها و شوینده هایی، که برای تمیز کردن منزل نیاز دارید، را دم دست قرار دهید. این کار باعث می‌شود که وقت خود را با گشتن زیر کابینت‌ها تلف نکنید. پیشنهاد ما این است که پیشبند بپوشید و شوینده‌هایی که نیاز دارید، را در جیب‌های خود بگذارید. شاید تصور کنید این کار سخت است، چون مجبور هستید ظرف‌های بزرگ شوینده را با خود حمل کنید و خسته شوید. اما در عمل نیازی به بطری‌های بزرگ ندارید. شوینده‌ها را در بطریه‌های اسپری کوچک بریزید که حمل آن‌ها آسان است. همچنین می‌توانید وسایلی که برای تمیزکردن خانه نیاز دارید را در سطلی قرار دهید تا در زمان صرف جویی کنید.

 

پیشگیری بهتر از درمان است

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن منزل این است که برخی مشکلات را قبل از وقوع متوقف کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید در حمام از جرمگیر استفاده کنید. کار کردن با جرمگیر بسیار آسان است، شما آن را در حمام اسپری می‌کنید و به کارهای دیگر خود می‌رسید. اگر شما بعد از هر بار دوش گرفتن این کار را انجام دهید، مشاهده می‌کنید که همیشه حمامی تمیز و بدون جرم دارید و نیاز به زمان زیادی برای تمیزکردن آن ندارید.

آیا می‌توانید بدون اسپری، گردگیری کنید؟

گردگیرهای پری، مناسب تمیزکردن پرده ها، قاب عکس ها، کنج اتاق ها، و دیگر فضاهای خانه هستند. گردگیرهای پر شترمرغ، که در بازار هم موجود هستند، یکی از بهترین این گردگیرها هستند. گردگیرها مناسب گردگیری‌های روتین هستند، اما اگر مدت زمان زیادی است که گردگیری انجام ندادید، به جاروبرقی نیاز دارید یا از پارچه استفاده کنید. بعد از آن می‌توانید هر دو هفته یکبار از گردگیر استفاده کنید.


ترفندهایی برای خلاص شدن از شر چربی‌های کابینت

کابینت‌های آشپزخانه، مخصوصا آن‌هایی که نزدیک گاز هستند، همیشه چرب هستند. شما می‌توانید برای پاک کردن این چربی‌ها از شوینده‌های مناسب استفاده کنید. شوینده‌ها دقیقا همان کاری که با ظرف‌ها انجام می‌دهند، را با چربی‌های کابینت آشپزخانه می‌کنند. 

یک قاشق غذاخوری مایع شوینده را با یک گالن آب گرم ترکیب کنید. ابتدا محلول به دست آمده را تست کنید تا مطمئن شوید که رنگ کابینت‌ها را تغییر نمی‌دهد. سپس با اسفنجی دیگر و آب گرم و تمیز آن را آبکشی کنید. 

اگر کابینت‌های شما لکه‌هایی دارد که با مایع شوینده پاک نمی‌شود، جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و به آرامی محل موردنظر را پاک کنید.



پاک ­کننده لیمو بسازید

لکه‌های زنگ زده، ظاهر زیبایی ندارند، اما شما برای از بین بردن آن‌ها نیازی به اسید ندارید. به جای اسید، می‌توانید از لیمو استفاده کنید. اسید موجود در آبلیمو، زنگ زدگی را از بین می‌برد. لیمو را به دو نیم کنید، آب لیمو را روی محل مورد نظر بریزید، و ۱۰ دقیقه صبر کنید. برای لکه‌هایی که هفته ها، ماه ها، یا بیشتر مانده‌اند و سفت شده اند، از برس استفاده کنید. در انتها، آبلیمو را بشویید و یا آب تمیز کنید.


چگونه جرم‌های حمام را از بین ببرید؟

حمام‌هایی که تهویه مناسبی ندارند، بعد از هر بار دوش گرفتن، مقدار قابل توجهی آب روی دیوارها و کف آن باقی می‌ماند. شما می‌توانید پروکسید هیدروژن را درون اسپری کوچکی بریزید، آن را اسپری و ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید. با این روش، کپک‌ها و قارچ‌های حمام را به راحتی از بین می‌برید. 
برای جلوگیری از بازگشت قارچ ها، هنگام دوش گرفتن فن حمام را روشن کنید. همچنین، بعد از اینکه حمام کردید، چند دقیقه زمان بگذارید و آب را از سطح کاشی‌ها و در پاک کنید.


رسوب شیرآلات را چطور تمیز کنید؟

اگر لوله کشی‌های سرویس، به دلیل رسوبات معدنی ناشی از آب سخت لک دار شده اند، آن‌ها را با براش یا پد پاک نکنید، چون ممکن است سطح لوله خراشیده شود. به جای آن، می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. مقداری سرکه را روی دستمال تمیزی بریزید و شیر را پاک کنید.

 


سطوح استیل ضدزنگ را برق بندازید

اثر انگشت، لکه ها، و لک آب، دشمن سینک‌ها و سطوح استیل ضدزنگ هستند. روغن معدنی می‌تواند به شما کمک کند. هفته‌ای یکبار، مقداری روغن را روی پارچه بریزید و روی سطح مورد نظر بکشید. همچنین، روغن معدنی باعث می‌شود که مواردی چون خمیر دندان به سینک نچسبند و خیلی راحت‌تر پاک شوند.

پاک کننده‌های چندکاره را دست کم نگیرید

پاک کننده‌های جادویی یا چندکاره مناسب تمیزکردن دیوارها و تقریبا هر سطحی که دارای چوب، لمینت و کاشی است، هستند.



روش تمیزکردن مایکروویو

داخل مایکرویو معمولا مانند میدان جنگ است، غذاهای پخته شده، مخصوصا اگر روزها و یا حتی هفته‌ها تمیز نشده باشند، خیلی سخت پاک می‌شوند. 

شما می‌توانید از خود مایکروویو برای تمیز کردن آن استفاده کنید. یک فنجان آب را درون مایکروویو قرار دهید و آن را گرم کنید تا به جوش آید. این کار رطوبتی ایجاد می‌کند که هر چیزی که به بالا، اطراف یا ته مایکروویو چسبیده است را پاک می‌کند. سپس یک دستمال مرطوب بردارید و سطوح را تمیز کنید.


روش صحیح جاروبرقی ­کشیدن

برای اینکه کارآمد و موثر جاروبرقی کنید، طول اتاق را به صورت ردیفی جارو بکشید، و دوباره از جلوی اتاق شروع کنید. سعی کنید مسیرهای پر رفت و آمد منزل را هفته‌ای یکبار جارو بکشید.


به صورت منظم، خانه را تمیز کنید

اگر واقعا می‌خواهید زمان تمیزکردن منزل را کم کنید، در فواصل کوتاه خانه را تمیز کنید. بعد از اینکه خانه تکانی اساسی کردید، سعی کنید هر دو هفته یکبار مختصری تمیزکاری کنید. این کار باعث می‌شود که همیشه منزل شما تمیز به نظر برسد و هر چند ماه یکبار مجبور نباشید خودتان را حسابی به زحمت بیاندازید و خسته کنید.

خانه تکانی را به فعالیتی تیمی تبدیل کنید

این سوال اغلب در ذهن افراد هست که چگونه در خانه کار کنیم که کارها سریعتر انجام شود و اعضای خانواده هم زیاد خسته نشوند. یکی از بهترین راه‌ها برای تمیزکردن سریع منزل، انجام آن به صورت تیمی است. از قبل برنامه‌ای را با اعضای خانواده هماهنگ کنید، و وظیفه هر فرد را مشخص کنید. کار گروهی، جذابیت‌های خودش را دارد و می‌تواند سرگرم کننده باشد و خیلی سریع خانه نیز تمیز شود.


راهنمای تمیزکردن یخچال

شما هم احتمالا قفسه‌های یخچال را به طور مرتب تمیز می‌کنید. سعی کنید ماهیانه قفسه‌های یخچال را بیرون بیاورید، آن‌ها را با آب گرم و شوینده بشورید، تا باکتری‌ها و باقیمانده غذا را پاک کنید.

کلام آخر

خانه تکانی یکی از سنن ما ایرانیان قبل از آمدن بهار است. خانواده‌ها معمولا از اول اسفند شروع به تمیزکردن منزل می‌کنند. تمیزکردن منزل قبل از عید نوروز زمان بر و خسته کننده است. به همین خاطر در این مقاله راهکارهای عملی برای ساده و سریع شدن این کار را معرفی کردیم. اگر راهکارها را به کار گیرید، متوجه می‌شوید که چقدر در زمان صرفه جویی می‌شود و کار به نحو بهتری پیش می‌رود.

برچسب‌ها