فواید و مزایای استفاده از زودپز

فواید و مزایای استفاده از زودپز

خرید زودپز سرمایه‌گذاری در پول و زمان است. هم غذایتان در کم‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود و هم به ­دلیل نوع پخت، ارزش مواد غذایی حفظ خواهدشد. در این مطلب می‌خواهیم برایتان از فواید و مزایای استفاده از زودپز بگوییم. همراهمان باشید.

آیا زودپز مواد مغذی موجود در غذا را حفظ می‌کند؟

قبل از این که برایتان از مزایا و فواید زودپز بگوییم، بهتر است از مهم‌ترین ویژگی این وسیله صحبت کنیم. یعنی حفظ مواد مغذی که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها برای استفاده از این کالا در پخت مواد غذایی است.

برخی از مردم بر این باورند که اگر مواد غذایی را داخل زودپز و با فشار و حرارت بالا بپزند، مواد مغذی آن از بین رفته و دیگر ارزش غذایی خود را نخواهدداشت.

در روش جوشاندن، 45 تا 75 درصد مواد مغذی از بین می‌رود

خوشبختانه طی تحقیقاتی که انجام‌ شده‌است، هنوز دلایل محکم و قاطعی برای اثبات این ادعا کشف نشده‌است. حتی کارشناسان اعلام‌ کرده‌اند که اگر مواد غذایی را با جوشاندن در آب بپزند، بین 45 تا 75 درصد از مواد مغذی خود را از دست خواهندداد.

در روش بخارپز، 10 درصد مواد مغذی از بین خواهدرفت

حال اگر روش پخت مواد غذایی به صورت کبابی و بخارپز باشد، 10 درصد مواد مغذی از بین خواهدرفت که رقم قابل توجهی است.

زودپز، بهترین جایگاه در کاهش مواد مغذی دارد

اما نکته جالب که در مورد عملیات پخت در زودپز، از بین رفتن تنها 5 تا 10 درصدی مواد مغذی است. رقمی که نشان از رد ادعای کسانی دارد که این وسیله را عامل کاهش ارزش غذایی مواد خوراکی می‌دانند.

جالب‌تر این‌که مطالعات ثابت‌ کرده‌است که بیشتر مواد مغذی در آب غذا حل می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که حتما اگر غذای آبکی مانند سوپ، آبگوشت، خورشت و... تهیه می‌کنید، حتما آب را بیشتر مصرف‌کنید.

دلایل خرید زودپز



ممکن است شما هم مانند برخی از مردم در زمان خرید زودپز، این سوال برایتان ایجاد شود که واقعا چه نیازی به خرید این کالا است؟ آیا وجود این وسیله در هر آشپزخانه‌ای ضروری است یا می‌توان بدون آن هم از آشپزی لذت برد؟ ما در ادامه از مهم‌ترین دلایل خرید زودپز می‌گوییم.

1) افزایش سرعت در پخت و پز با استفاده از زودپز

یکی از مهم‌ترین دلایلی که نیاز هر آشپزخانه‌ای را به زودپز مسجل می‌کند، سرعت در پخت و پز است. بد نیست بدانید که زمان پخت با کمک این محصول به یک سوم زمان پخت با قابلمه معمولی کاهش می‌یابد و این یعنی صرفه‌جویی در وقت آن هم در چنین دورانی که بیشتر انسان‌ها به دلیل مشغله کاری فرصت کافی برای آشپزی ندارند.

جالب است بدانید خوراک گوشتی که در قابلمه بین 2 الی 3 ساعت نیاز به طبخ دارد، در زودپز بین 20 تا 40 دقیقه آماده سرو می‌شود. برای پخت گوشت یک مرغ دو کیلیویی هم بین 10 تا 15 دقیقه زمان کافی است.

2) حفظ ارزش مواد غذایی

دومین مزیت استفاده از زودپز، حفظ ارزش مواد غذایی است. درصورتی‌­که غذا را با کمک این وسیله ارزشمند و کاربردی می‌پزید، اتفاقات زیر رخ می‌دهد.

  • حفظ کیفیت مواد غذایی: استفاده از زودپز در پخت مواد غذایی، باعث حفظ ارزش مواد مغذی تا 50 درصد بیشتر از سایر روش‌های پخت خواهدشد. مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند پخت‌وپزی که با فشار هوای ایجادشده داخل ظرف انجام‌شود، از لحاظ ارزش غذایی درجه کیفیت بالاتری دارد.
  • حفظ ویتامین‌ها و مواد مغذی: درواقع زمانی که مواد غذایی را با کمک زودپز می‌پزیم، نیاز به آب کمتری نسبت به پخت با استفاده از قابلمه داریم. همین آب کم باعث می‌شود که بیشتر ویتامین‌ها، مواد مغذی و مواد معدنی حفظ شود. این درحالی است که در روش پخت به صورت آب‌پز، بخارپز و حتی مایکروویو چنین اتفاقی نخواهدافتاد.
  • جلوگیری از اکسیدشدن مواد مغذی: جالب است بدانید که روش طبخ مواد غذایی در این وسیله بدون تماس مواد با هوا است و این یعنی از اکسیدشدن مواد مغذی خبری نیست.
  • کشته‌شدن باکتری‌ها و ویروس‌ها: نمی‌توان وجود انواع باکتری و ویروس در دنیای اطراف را انکار کرد. البته روش‌هایی برای ازبین بردن آن‌ها نیز وجود دارد که استفاده از پخت‌وپز در دمای بسیار بالا یکی از راهکارهای شماست. هنگامی که مواد غذایی در دمایی بسیار بالا پخته ‌می‌شوند، بیشتر باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک و مضر از بین رفته و دیگر تهدیدی برای سلامتی انسان‌ها نخواهند بود.


3) صرفه‌جویی در مصرف انرژی

این‌ روزها که مصرف انرژی و کاهش میزان استفاده از آن در تولید هر کالایی به‌ویژه وسایل برقی به ­عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت درنظر گرفته ‌می‌شود، صرفه‌جویی در انرژی را با کمک زودپز هم می‌توان انجام ‌داد. جالب است بدانید که حدود 70 درصد از گاز، برق و آب هنگام پخت غذا با این کالای مفید، حفظ شده و راندمان آن‌ها قابل مقایسه با صرفه‌جویی در مصرف انرژی توسط لامپ‌های کم‌مصرف خانگی است. بنابراین اگر به‌جای لامپ‌های پرمصرف از نوع کم‌مصرف آن برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کنید، وقت آن رسیده که به زودپز هم با این دید نگاه‌ کنید.

4) حفظ طعم مواد غذایی

یکی از نگرانی‌هایی که معمولا هنگام آشپزی با آن مواجه می‌شویم، حفظ طعم اصلی مواد غذایی پس از پخته‌شدن آن‌ها است. ضمن این که تلاش می‌کنیم تا بتوانیم غذایی لذیذ و در عین حال کاملا سالم آماده‌ کنیم. از این رو می‌توان به زودپز به ­عنوان وسیله‌ای کاربردی نگاه‌کرد. چرا که یکی از مهم‌ترین فواید و مزایای استفاده از زودپز، حفظ طعم اصلی مواد غذایی است.

درواقع هنگام استفاده از این وسیله در آن به­ طور کامل بسته شده و مانع از بین رفتن رطوبت مواد غذایی هنگام پخت می‌شود. درنتیجه طعم غذا حفظ شده و علاوه ­بر حفظ رطوبت مناسب مواد غذایی در زمان طبخ، دیگر غذایی خشک و سفت نخواهیم ‌داشت.

به‌عنوان مثال، در صورت تهیه خوراک گوشت با زودپز، ضمن اینکه گوشت به ­خوبی پخته‌شده و طعم لذیذی دارد، کاملا آبدار است.

5) آشپزی آسان



یکی دیگر از ویژگی‌های خوب و کاربردی زودپز، آشپزی آسان است. اگر در طبخ غذا نیاز بود ساعت‌ها کنار اجاق گاز باشید و مدام مواد غذایی مختلف را اضافه‌کنید، با کمک این وسیله دیگر نگرانی نخواهید داشت.

کافی است، تمامی مواد اولیه را با مقدار مناسبی آب داخل زودپز ریخته، در آن را ببندید و منتظر آماده‌شدن غذایی خوشمزه و سالم در کم‌ترین زمان ممکن باشید. البته احتمالا تنها کاری که نیاز به انجام آن است، اضافه‌کردن مقداری ادویه در طول پخت خواهدبود.

6) آشپزی تمیز

تمیزکاری در هنگام آشپزی، یکی از دغدغه‌هایی است که معمولا برخی از خانم‌ها با آن مواجه‌هستند. مثلا هنگام جوش‌آمدن آب و ریختن مقداری از آن بیرون از قابلمه و کثیف‌شدن اجاق گاز مشکلی است که اکثرا آن را تجربه کرده‌ایم.

البته این مشکل هم با کمک زودپز تا میزان قابل توجهی برطرف می‌شود. دیگر نگران سرریزشدن آب مواد غذایی هنگام جوشیدن آب غذا نخواهیدبود. چون در این کالا هنگام پخت غذا کاملا بسته است و امکان خروج هیچ ماده‌ای وجودندارد.

ضمن این‌که شست‌وشوی این وسیله به دلیل نوع طراحی لبه‌های در و دیواره‌های ظرف به‌گونه‌ای است که جرم و باقی‌مانده مواد غذایی روی آن جمع نمی‌شود و در صورت تجمع مواد غذایی در این قسمت‌ها، به راحتی قابل شست‌وشو و تمیزشدن است.

همچنین این وسیله قابلیت شست‌وشو در ماشین ظرفشویی دارد و به ­راحتی تمیز می‌شود که یکی دیگر از فواید و مزایای استفاده از زودپز است.

7) جلوگیری از پرشدن فضای خانه و آشپزخانه از بوی غذا

احتمالا برای شما هم بارها این اتفاق افتاده‌ که هنگام طبخ مواد غذایی، فضای خانه و آشپزخانه‌تان را بوی غذا پُر کرده‌‌‌است. اتفاقی که به‌ویژه در زمان میزبانی و برگزاری دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی، ناخوشایند است و اگر راهی برای جلوگیری از بروز آن وجودداشت، آن را انجام می‌دادیم.

نکته جالب این است که با پخت غذا توسط زودپز، به ­میزان قابل توجهی از انتشار بوی غذا داخل فضای خانه جلوگیری می‌شود. درواقع همانطور که بارها به آن اشاره کردیم، پخت مواد غذایی داخل فضایی کاملا بسته و با فشار زیاد انجام‌می‌شود. در این حالت خبری از پخش‌شدن بوی غذا در فضای خانه نیست.

ضمن این‌که دمای آشپزخانه به‌ویژه در فصل گرما بالا نمی‌رود و شما هنگام آشپزی احساس گرمای بیش از حد نمی‌کنید. چون در حین طبخ، در زودپز کاملا بسته بوده و از خروج بخار آب به خارج از آن جلوگیری می‌شود، همچنین سرعت پخت با کمک این وسیله بسیار بالاتر از قابلمه معمولی است، درنهایت گرمای کمتری تولیدشده و آشپزخانه‌ای خنک خواهید داشت.

8) صرفه‌جویی در فضا با استفاده از زودپز

بد نیست بدانید که یکی دیگر از فواید و مزایای زودپز، صرفه‌جویی در فضا به‌ویژه اجاق گاز است. معمولا طبخ غذا در قابلمه‌های معمولی، نیاز ما به استفاده از ظروف دیگر را بیشتر می‌کند. مثلا اگر بخواهیم سوپ مرغ و سبزیجات بپزیم، مجبور به پخت هرکدام از مواد غذایی در ظروف جداگانه‌ای هستیم. به‌ویژه زمانی که بخواهیم سبزیجات را بخارپز کنیم.

اما زودپزها خصوصا مدل‌های جدید، امکان پخت چند ماده‌ غذایی در یک ظرف را فراهم کرده‌است. می‌توانید داخل ظرف بزرگ‌تر آب و مواد گوشتی را بریزید و داخل سبد مخصوص بخارپز سبزیجات را قرارداده و روی ظرف بزرگ که در حال طبخ است، قراردهید.

به‌طور کلی می‌توان از ظرف زودپز برای آماده‌سازی یک وعده‌ غذایی کامل کمک‌ گرفت. از طبخ وعده اصلی گرفته تا دسرهای خوشمزه و لذیذ را می‌توانید با این کالای شگفت‌انگیز آماده ‌کنید.

 

و اما کلام آخر...

آنچه که سعی کردیم در این مطلب برایتان شرح دهیم، فواید و مزایای زودپز و حضور آن در آشپزخانه و امر آشپزی بود. ضمن این‌که بگوییم استفاده از زودپز در پخت‌ و پز نه‌تنها برای سلامتی مضر نیست، بلکه از کاهش مواد مغذی موجود در انواع خوراکی‌ها هم به­میزان قابل توجهی جلوگیری می‌کند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان، حتما در آشپزی از این وسیله کاربردی استفاده ‌کنید.