جدیدترین نکات طراحی آشپزخانه مدرن بر اساس روند 2020

جدیدترین نکات طراحی آشپزخانه مدرن بر اساس روند 2020

تا چندین دهه گذشته کسی به طراحی آشپزخانه مدرن چندان اهمیتی نمی‌دادند. طراحی خانه‌های ایرانی به سبکی بود که آشپزخانه فقط محلی برای طبخ غذا به شمار می‌آمد. کمی بعدتر آشپزخانه‌ها به داخل ساختمان منتقل شدند و گوشه‌ای از خانه را از ان خود ساختند. و این روزها همه با هم در آشپزخانه جمع می‌شویم و در کنار هم از خوردن غذای خوشمزه لذت می‌بریم. مجموع تمام این مسائل اهمیت این بخش از خانه را بیش از پیش افزایش داده است. با در نظر گرفتن درهمی ها، توجه به سلامتی و تمایل انسان‌ها به زیبایی بسیاری خانواده‌ها تصمیم به بازسازی و مدرن‌سازی آشپزخانه گرفته اند. 

اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید و تصمیم به بازسازی یا ساخت آشپزخانه مدرن دارید، جای مناسبی هستید و مقاله درستی را انتخاب کرده اید. در این مقاله سعی داریم ۱۰ مورد از مواردی که در مدل  آشپزخانه مدرن باید در نظر گرفت را بررسی کنیم. بهتر است در ابتدای کار یک طرح بزرگ از آنچه مورد نظرتان است فراهم کنید و در ادامه با افزودن جزییات به یک مدل آشپزخانه مدرن برسید. این بررسی همراه با ارائه نکاتی است که در صورت رعایت کردن به یک ترکیب مدرن و خاص در طراحی آشپزخانه مدرن خود دست خواهید یافت. پس در ادامه با ما همراه باشید.


  1. آشپزخانه های هوشمند

 

بزرگترین تغییری که در طول سال‌های اخیر به دست آورده‌ایم فناوری است که پیشرفتش بیش از پیش در این روزها مشهود است. دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای دیجیتال مفید دیگری که روزانه بسیاری از نیازهای ما را رفع می‌کنند. این فناوری در آشپزخانه هم وارد شده است و با ورود شیرهای هوشمند، یخچال‌های هوشمند و اجاق گازهای هوشمند اصطلاحی به نام آشپزخانه هوشمند را ساخته اند. آشپزخانه‌ای ایده ال که با رفع نیازها رفاه و زیبایی را به آشپزخانه مدرن هدیه داده است. 

بسیاری از صاحب خانه‌ها این رفاه و آسانی را به کل خانه خود انتقال داده‌اند و به یک خانه هوشمند رسیده اند. البته برخی افراد هم که  تمایلی به داشتن آشپزخانه هوشمند ندارند، برای رسیدن به یک مدل آشپزخانه مدرن می‌توانند گزینه‌های بعدی را در اولویت قرار دهند. 

هوشمندی در آشپزخانه مدرن با افزودن وسایل بسیار مفیدی شروع می‌شود مانند حسگرهای شیر آب که اگر دستتان در زیر آن باشد واکنش نشان می‌دهد و با یخچال‌های هوشمندی ادامه می‌یاید که شما را نسبت به خرید مواد غذایی ناموجود در یخچال آگاه می‌کند. علاوه بر این، سیستم روشنایی هوشمند بر روی تلفن همراه می‌تواند کنترل شود. به سادگی دیدید که برخی از نوآوری‌ها در فناوری قطعاً عالی هستند و افزودن آن‌ها به آشپزخانه مدرن می‌تواند جزو الزامات باشد.

  1. رنگ کابینت، نترسیدو رنگ‌های تیره را امتحان کنید.

 

تا همین چند سال پیش شاید باور نکنید، اما رنگ کابینت ها در آشپزخانه های تمام دنیا سفید بود. زمان، زمان تغییرات است. طبق گفته همه طراحان مد، پیش بینی می‌شود سال 2020 سرآغازی برای رفتن به سمت رنگ های تیره تر برای دکوراسیون آشپزخانه باشد. ما معتقدیم که شما این روند را دنبال خواهید کرد و سعی خواهید کرد با انتخاب رنگ کابینتی متفاوت طراحی آشپزخانه مدرن خود را شروع کنید. خلاق باشید و رنگ دیگری را انتخاب کنید تا آشپزخانه شما به یک مدل آشپزخانه مدرن و ایده آل تبدیل شود.

لازم است بدانید که برخی از محبوب ترین رنگ ها در حال حاضر رنگ های آبی، سبز و خانواده آن‌ها مانند سبز زمردی، سبز مرجانی و سبز ... است. انتخاب رنگ مناسب یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر کلیت فضای آشپزخانه مدرن و روحیه شما اثرگذار است.

اگر رنگ هایی با سایه تیره تر انتخاب می کنید، متوجه خواهید شد که موقع صرف وعده غذایی مکانی ظریف تر و مجلل تر خواهید داشت. با این حال، مطمئن شوید با انتخاب این رنگ فضای آشپزخانه تان تیره نمی‌شود. نکته ای که در کنار موارد گفته شده باید در نظر داشته باشید این است که در صورت انتخاب رنگ تیره سعی کنید در بقیه فضای آشپزخانه از رنگ های روشن تر استفاده کنید تا جلوه ای مناسب ایجاد شود.

3-  فاصله مناسب میان اجزای آشپزخانه

 

از دهه 1940، ایده مثلث آشپزخانه توسعه پیدا کرد. سینک ظرف‌شویی، اجاق گاز و یخچال و فریزر هرکدام یک نقطه مثلث را تشکیل می‌دادند و برای کارایی بیشتر باید در فاصله مشخصی از یکدیگر قرار می‌گرفتند. البته پیشنهاد جدید دیگری وجود دارد که سینک، پیشخوان و اجاق گاز با هم گروه بندی شوند. نظریه پشت این پیشنهاد این است که هشت پا فاصله بین پیشخوان، سینک و اجاق گاز زیاد است. فضایی که برای آماده سازی و فعالیت‌های مقدماتی نظیر تمیز کردن مواد غذایی، خرد كردن و مخلوط كردن مواد استفاده می‌شود باید با اجاق گاز کم باشد. همچنین مواردی نظیر دسترسی آسان به سطل زباله و ظرف های كثیف هم باید در نظر گرفته شود.

از طرفی یخچال و فریزر با انبار غذا در یک خوشه قرار می‌گیرند. در حالی که سینک و اجاق گاز کاملاً نزدیک به هم هستند، یخچال به دلیل اینکه عنصر بزرگی است با فاصله بیشتری قرار می گیرد. با این کار در عمل، سایر اعضای خانواده می‌توانند بدون مزاحمت در فضای کاری آشپز جابه جا شوند و غذا صرف کنند.


4- کوارتز یکی از بهترین مواد است

 


یکی از مهمترین انتخاب‌ها در طراحی آشپزخانه مدرن، انتخاب جنس مناسب برای روی کابینت‌ها و میز آشپزخانه است. کوارتز سنگی است که سال‌ها مورد علاقه بسیاری از طراحان بوده است و می‌تواند جز بهترین‌ها باشد. خصوصیت اصلی این سنگ دوام و نگهداری آسان است. توجه به این نکته مهم است که کوارتز ماده ضد میکروبیولوژیکی است. گزینه عالی دیگر سنگ گرانیت است که در میزهای آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. 

در طراحی قبلی میزهای آشپزخانه تمام رنگ‌ها یکسان بود و این یک مشکل بود. با پیشرفت‌های جدید فناوری تولید کنندگان رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی را ارایه کرده‌اند که طرح‌ها و بافت‌های ارایه داده‌اند که بسیار نزدیک به طبیعت هستند. علاوه بر این، دامنه رنگ‌ها هم گسترش یافته است، با این حال هنوز هم سفید، خاکستری و خامه‌ای جز رنگ‌های بسیار محبوب هستند. 

 میزهای آشپزخانه مطمئناً بخش مهمی از هر آشپزخانه مدرن هستند، اما سینک ظرف‌شویی هم به همان اندازه اهمیت دارد و مهم است که مطابق با طراحی روی کابینت‌های آشپزخانه باشد. در چند سال اخیر در بازار سینکهای ساخته شده از مواد کامپوزیت و همچنین استیل ضد زنگ محبوبیت بالایی دارند.


5- فضای ذخیره سازی کاربردی در طراحی آشپزخانه مدرن

 

در طراحی آشپزخانه مدرن کابینت‌ها تکامل یافته‌اند و مدل‌هایی که درون دیوار ساخته می‌شوند، جایگزین کابینت‌های دیواری کلاسیک شدند. این روند کاملا طبیعی است، چرا که همه می‌خواهند از فضایی آشپزخانه به بهترین وجه ممکن استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر آشپزخانه شما بزرگ است، می‌توانید کابینت آشپزخانه کلاسیک را خریداری کنید. با این وجود، اگر فضای زیادی ندارید و مجبور هستید از هر اینچ تا حد ممکن استفاده کنید، کابینت کلاسیک باعث ایجاد مشکل می‌شوند. 

با این حال، فرض کنیم که بیشتر آشپزخانه قفسه کلاسیک است. این مساله باعث می‌شود صاحب خانه مجبور باشد روش‌های مختلفی را بکارگیرد تا همه چیز را به بهترین شکل در این فضا جا کند. در این صورت استفاده از کشوها و تقسیم کننده کشوها می‌توانند موثر باشد. علاوه بر این بهتر است شامل کشوها و کابینت‌های کاملاً بزرگ و عمودی باشد. کابینت‌های عمودی عمیق‌تر می‌توانند وسایل بسیار با ابعاد مختلف را در خود جای دهند.

  1. سبک جدید از لوازم آشپزخانه مدرن

 


آشپزخانه مدرن نیاز به وسایل الکتریکی جدیدی خواهد داشت. در طی سال های اخیر بازار اینگونه وسایل هم دچار تغییرات بزرگی شده است؛ و امروزه شما در همه فروشگاههای لوازم الکترونیکی این فرصت را دارید که وسایل مختلف با رنگهای مختلف و متنوع خریداری کنید.

در دوره‌های گذشته حتی تا همین ده سال پیش که بیشتر لوازم سفید بود. اکنون اوضاع کاملاً فرق کرده است و انتخاب‌ها بسیار متنوع‌تر است. به عنوان مثال، در بازار می‌توان اجاق گازهایی با رنگ‌های قرمز روشن و قرمز یاقوتی و حتی سبز فسفری یافت. این لوازم علاوه بر محدوده رنگی بسیار جالب، دارای طراحی برای یکپارچه‌سازی با سایر لوازم آشپزخانه مدرن هستند که می‌تواند بسیار جالب باشد. یعنی شما می‌توانید یخچال و فریزری خریداری کنید که با اجاق گاز متناسب باشد. 

در مورد اجاق گاز پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. به عنوان مثال، اجاق گازهای مجهز به بلوتوث وجود دارد که می‌توان از راه دور آن‌ها را کنترل کنید و این یک مزیت عالی است.


  1. کفپوش چوب یا کاشی و سرامیک

 


کفپوش چوب یا سرامیک؟ سوال سختی است چرا که هر دو محبوب هستند و انتخاب هرکدام برای یک مدل آشپزخانه مدرن دلیل خاصی دارد. البته کفپوش چوبی راه حلی است که تعمیر و نگهداری آن کمی دشوارتر است. 

با پشرفت‌های جدید، کاشی کف با طرحی مانند کف چوبی وجود دارد که نگهداری آن‌ها راحت‌تر است. همچنین طرح‌های مختلفی مانند سنگ وجود دارد. نکته قابل توجه این است که کاشی‌ها طوری ساخته شده‌اند که حتی بافت آن‌ها تقریباً با بافت سنگ طبیعی یکسان است. در واقع، هیچ محدودیتی وجود ندارد و فقط به شما بستگی دارد که کدام راه حل را انتخاب کنید.

  1. آشپزخانه جزیره در طراحی اشپزخانه مدرن

 


جزایر آشپزخانه قطعاً یکی دیگر از روندهایی است که در طراحی آشپزخانه مدرن بسیار کاربردی هستند. جزایر آشپزخانه به مکانی مرکزی در آشپزخانه تبدیل شده‌اند و چند منظوره هستند. به عنوان مثال از این فضا می‌توانید به عنوان فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید، زیرا معمولاً قفسه اضافی دارد که به استفاده موثر از فضا کمک می‌کند. 

علاوه بر این، می‌توانید کابینت‌های کمتری داشته باشید تا فضای آشپزخانه شما بزرگتر باشد. علاوه بر این مزایا، آشپزخانه جزیره با افزودن صندلی می‌تواند به یک میز ناهارخوری همراه با خانواده تبدیل شود.



9-دیوارهای آشپزخانه

دیوارهای آشپزخانه بخشی است که در طی این سال‌ها تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است. به عنوان مثال، اوایل کاشی‌های کوچک بودند، اما روند تغییر کرد و در حال حاضر ابعاد، بافت و رنگ کاشی اهمیت بالایی دارد. امکانات بسیاری وجود دارد و فقط موضوع این است که کدام اندازه، رنگ، بافت و طراحی کاشی‌ها را بیشتر دوست دارید و در ساخت یک آشپزخانه کامل و متناسب به شما کمک می‌کند. 

قبل از هر چیز سعی کنید رنگ کاشی‌ها را با بقیه مبلمان آشپزخانه متناسب کنید تا کنتراست بیش از حد وجود نداشته باشد. ، به خاطر داشته باشید که در طراحی آشپزخانه مدرن همه جزئیات با یکدیگر سازگار باشد. هنگام انتخاب کاشی، توصیه ما این است که روی کاشی‌های بزرگ تمرکز کنید، چرا که درحال حاضر محبوب هستند، علاوه بر این، سطح بزرگی را می‌پوشانند و نصب آن‌ها راحت‌تر است.

  1. فضایی روشن با اتصال به پاسیو یا حیاط خلوت

به عنوان نکته آخر، ارتباط آشپزخانه را با پاسیو یا حیاط خلوت بسیار راه حلی ایده آل است. چرا که بعد از یک ناهار لذت بخش می‌خواهید راهی خود شوید و بتوانید از ان لذت ببرید. نکته مهم دیگر افزایش نور طبیعی در آشپزخانه است، چرا که باعث می‌شود فضای آشپزخانه جادارتر شود. البته برای این کار به شیشه بزرگ در فضای باز نیاز دارید تا نور آفتاب بتواند آشپزخانه را روشن کند. در صورتی که نور طبیعی وجود ندارد برای روشنایی مصنوعی، از چراغ‌های متمرکز در مکان‌های بالای میز غذاخوری و نوارهای زیر کابینت استفاده کنید.


سخن آخر

آشپزخانه مکانی است که در زندگی مدرن اهمیت بالایی دارد. روزانه زمان زیادی را برای پخت و پز و همچنین صرف غذا در آشپزخانه می‌مانیم. ایجاد مکانی با معنا که بتواند تمام نیازها را پاسخگو باشد و در عین حال ظاهری مدرن و شیک داشته باشد باعث شده تا ما اینجا لیستی از مهم‌ترین گزینه‌ها را برای داشتن یک آشپزخانه مدرن بیاوریم. اکنون که این نکات مهم را مورد روندهای طراحی آشپزخانه مدرن آموخته اید، می‌توانید مکانی مناسب برای ناهار و تفریح با خانواده خود داشته باشید.
برچسب‌ها