انتخاب لوستر با توجه به رنگ دیوارها

انتخاب لوستر با توجه به رنگ دیوارها

لوستر، جزء یکی از وسایل دکوری خانه بوده که انتخاب صحیح و اصولی ­اش می‌تواند به محیط زیبایی دوچندان دهد. انتخاب لوسترِ مناسب، علاوه بر زیبایی می‌تواند به نورپردازی مناسب محیط نیز کمک قابل توجهی نماید.

گرچه خرید لوستر، جزء یکی از موارد غیرضروری برای خانه به شمار می‌رود، ولی با انتخاب مناسب و اصولی آن، می‌توان خرید لوستر را جزء یکی از خریدهای غیرضروری ولی مناسب قرار داد.

قبل از خرید و انتخاب لوستر، بهتر است از خود بپرسید، به چه دلیل قصد خرید لوستر را دارید؟

  • زیبایی
  • نورپردازی

پاسخ شما هرکدام از موارد بالا که باشد، می‌توانید با یک انتخاب صحیح، هر دو گزینه را یک­جا به ­­دست آورید.

در انتخاب لوستر ابتدا، باید اندازه مناسب لوستر را در نظر بگیرید. اگر در پیداکردن اندازه لوستر مناسب، دچار تردید هستید، پیشنهاد می‌کنم، مقاله ابعاد مناسب لوستر برای منزل در همین سایت را مطالعه نمایید.

مورد بعدی که در انتخاب لوستر باید در نظر گرفته شود، سبک و طراحی لوستر است. لوستر انتخابی باید به نوعی باشد که با سبک خانه شما هم‌راستا بوده و با سایر وسایل محیط تناسب خوبی داشته باشد.

لوسترهایی که ساده یا به عبارتی مینیمال هستند، از جزئیات کمتری ساخته شده ­اند. این نوع از لوسترها برای خانه ­هایی با سبک مدرن کاربرد دارند. اما در مقابل لوسترهایی که از آلیاژهای نقره، برنز یا ... ساخته شده ­اند با سبک خانه ­های بزرگ و سنتی هم‌راستا هستند.

لوسترهایی که در آن­ها از پارچه یا موارد مشابه به کار رفته است، بهتر است برای اتاق ­های خواب یا فضاهایی که خودمانی­ تر هستند، استفاده شوند.

لوسترهایی که در آن‌ها از کریستال به وفور استفاده شده، متناسب با سبک سلطنتی اند. پرتوهای نوری که از کریستال‌های این نوع از لوسترها، به چشم می‌خورد، محیط را روشن و لاکچری می‌نماید.

به عبارتی، با دقت به محیطی که قرار است در آن لوستر را نصب کنید، نگاه کنید. اگر صندلی­ هایی از جنس چوب دارید، انتخاب لوستری با سبک و طرح چوب، به هماهنگی و تناسب محیط شما کمک زیادی می‌کند.

اگر از شمعدان‌های برنجی و ظروف قدیمی و قاب‌های مجلل در محیط استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که خرید و انتخاب لوستری از جنس برنج به ایجاد تناسب در محیط شما کمک بزرگی می‌کند.

در انتخاب لوستر باید به این مورد هم توجه داشته باشید که اگر چیدمان خانه شما یک چیدمان شلوغ است، بهتر است، لوستر انتخابی­تان یک لوستر ساده باشد تا در میان شلوغی به چشم آید، خرید لوستر با جزئیات زیاد برای چنین محیطی، باعث می ­شود زیبایی لوستر به ­خوبی نمایان نشده و از طرفی طبیعتاً انتخاب لوستری با جزئیات بالا، هزینه بالاتری نسبت به خرید لوستری با جزئیات کم دارد، پس انتخاب این لوستر، هزینه بالایی برای شما دارد، اما نمای زیبایی به محیط نمی‌بخشد.

حال که در مورد سبک لوستر صحبت کردیم، یادآوری می‌کنیم، هماهنگی لوستر نه تنها باید با سایر وسایلی که در محیط قرار می‌گیرند، باشد، بلکه این هماهنگی شامل رنگ دیوار یا کاغذ دیواری و همچنین رنگ وسایل محیط نیز می‌شود. پس در خرید لوستر باید به رنگ وسایلی که در کنار لوستر قرار می­گیرند اعم از رنگ دیوار، رنگ مبلمان، رنگ فرش و ... توجه نمایید.

با کمی دقت متوجه می‌شوید در محیطی که رنگ غالب سفید یا تناژ رنگی روشن است، نیازی به نورپردازی زیادی وجود ندارد، چرا که رنگی مثل سفید تا 80 درصد از نور دریافتی ­اش را منتشر می‌کند و این کار به روشنایی محیط دامن می‌زند. در مقابل اگر رنگ غالب محیط، رنگی تیره است، در انتخاب لوستر علاوه بر زیبایی، نورپردازی مناسب برای محیط را نیز باید در نظر بگیرید.

روانشناسان معتقدند که محیط­های تاریک و دلگیر در به وجودآمدن حس استرس و اضطراب افراد، موثراند، پس با خرید و انتخاب لوستری که مناسب محیط باشد، علاوه بر زیبایی ظاهری به سلامت روانی شما نیز کمک می‌شود.

گزینه دیگری که بهتر است به آن توجه نمایید، این است که درست است که محیط روشن به سلامت روانی افراد کمک می‌کند اما میزان برق مصرفی خانه را بالا برده و به اقتصاد خانواده ضربه می‌زند. پس در زمان انتخاب لوستر، برای محیطی که بیشترین رنگ موجود در فضایش، ترکیبی از رنگ­های تیره است و محیطی دلگیر را به وجود می‌آورد، از لوسترهایی استفاده کنید که از لامپ‌های  SMD – LEDوCOB  برای روشنایی محیط استفاده می‌کنند. این لامپ ها علاوه بر طول عمر مفیدِ بالایی که دارند، مصرف انرژی پایینی داشته و در مقابل شدت نور بیشتر، پخش یکنواخت نور را نیز جز مزایای خود دارند.

در کنار اینکه شما باید به رنگ محیط در هنگام خرید و انتخاب لوستر توجه لازم را داشته باشید، گزینه­ دیگری که امروزه باید به آن توجه کنید، رنگ خود لوستر و لامپ­ های آن است.

در انتخاب لوستر رنگی، باید دقت بیشتری به عمل آید. تناسب رنگ بدنه لوستر با فضا از اهمیت بالایی برخوردار می ­شود. همچنین اگر قصد خرید لوستر رنگی را دارید، رنگی باید انتخاب شود که در مدت کوتاهی افراد را خسته و دل‌زده نکند، این مورد جزء یکی از معایب لوسترهاست، چرا که اگر رنگ لوستر بعد از گذشت مدت زمانی جذابیت سابق را برای شما نداشته باشد و از آن رنگ خسته شده باشید یا اینکه به نظرتان دیگر تناسب لازم با سایر وسایل محیط را نداشته باشد، راهی به جز تعویض آن ندارید، زیرا لوسترها را نمی‌توان به­سادگی رنگ کرده و به رنگ دلخواه تبدیل کرد.

علاوه بر مواردی که تابحال به آن پرداختیم، ارتفاع مناسب از سقف برای نصب لوستر بسیار با اهمیت است. زیرا ارتفاع مناسب از سقف باعث می‌شود، نور به بهترین حالت خود در محیط پراکنده شده و محیط را روشن نماید. به همین دلیل سبک و طراحی لوستر در این قسمت نیز، با اهمیت می‌شود، چرا که لوسترهایی که بلند بوده و دارای آویز هستند، برای سقف­هایی با ارتفاع زیاد مناسب هستند. اما در مقابل لوسترهایی که ارتفاع کمی دارند، برای سقف‌هایی با ارتفاع کم مناسب ­اند، چرا که علاوه بر اینکه نور را به خوبی در محیط پخش می‌کنند، احتمال برخورد افراد با لوستر نیز وجود ندارد.

و در نهایت به ­یاد داشته باشید که تنها مرکز سقف بهترین گزینه برای نصب لوستر نیست، برای مثال اگر میز غذاخوری شما در محیطی قرار دارد که نور کافی به آن نمی‌رسد، انتخاب لوستری مناسب و متناسب با میز غذاخوری، بهترین گزینه برای چیدمان این قسمت از خانه شما می‌باشد، تا علاوه بر زیبایی، نور مورد نیاز این قسمت تأمین شود. طبیعتاً در چنین حالتی لوستر در مرکز سقف نباید نصب شود و محل مناسب برای نصب لوستر، مرکز میز خواهد بود.

نتیجه­ گیری 

قبل از اینکه برای خرید و انتخاب لوستر اقدام کنید، بهتر است ابتدا دلیل خرید لوستر را به خود یادآوری کرده و با آگاهی از نکاتی که در خرید لوستر مهم هستند، انتخابی مناسب و خریدی لذت­بخش را تجربه نمایید.

در انتخاب لوستر به جزئیات آن به­ خوبی توجه نمایید، چرا که نحوه قرارگیری شاخه­ های لوستر یا به عبارتی شعله ­های لوستر، نحوه قرارگیری لامپ­ های به ­کار رفته در لوستر، اگر در اطراف لامپ ­ها از حباب استفاده شده باشد، جنس حباب، میزان شفافیت حباب و سایر جزئیات لوستر همگی در میزان پراکندگی نور لوستر و تناسبش با رنگ و سبک محیط تأثیرگذار هستند.

هنگام انتخاب لوستر، در مورد رنگ ها و وسایلی که در اتاق قرار دارند ، فکر کنید. محیط از رنگ‌های گرم پوشیده شده یا از چوب‌های تیره؟ به رنگ‌های روشن علاقه دارید یا از یک پالت رنگی بی­ طرف لذت می­برید؟ فلزات را مخلوط می ­کنید یا فقط یک فلز در اتاق وجود دارد؟ این­ها مواردی است که هنگام نگاه­ کردن به انواع مختلف لوستر در فروشگاه­های آنلاین و خرده ­فروشی باید به آن­ها توجه کنید تا خریدی مناسب را تجربه نمایید.