چگونه از کیفیت کار و شرکتی بودن سرویس خواب مطمئن شویم؟

چگونه از کیفیت کار و شرکتی بودن سرویس خواب مطمئن شویم؟

یکی از لذت‌بخش‌ترین خرید‌هایی که انجام می‌دهید مربوط به وسایل جدید خانه هستند، به‌­خصوص اگر به دکوراسیون و چیدمان علاقه داشته باشید. به هر حال وسایل خانه نیاز اساسی هستند و هر فردی باید بین گزینه‌های زیادی از محصولات مختلف،‌ مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کند. سرویس خواب نیز یکی از کالاهای مربوط به خانه است که هنگام خرید آن ممکن است حسابی سردرگم شوید.
متاسفانه با وجود محصولات بی‌کیفیت، این روز‌ها خرید سرویس خواب مشکل‌تر از گذشته شده است.  پس اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک، سرویس خواب بخرید ولی نمی‌دانید چگونه از کیفیت کار و شرکتی بودن سرویس خواب مطمئن شوید، می‌توانید از نکات ارائه شده در این مطلب کمک بگیرید.

می‌خواهیم بدون استفاده از اصطلاحات تخصصی و کسالت بار، راهنمای مفیدی برای خرید سرویس خواب به شما ارائه دهیم. پس با ما همراه شوید.

خرید سرویس خواب با‌کیفیت

برای خرید یک سرویس خواب با‌کیفیت و مناسب، لازم است به برخی نکات توجه کنید. به‌علاوه اگر قرار است از برند‌های خاصی خرید کنید، باید مطمئن شوید محصولی که می‌خرید اصل باشد. معمولاً فروشندگان از اصطلاحی مانند «شرکتی بودن» برای اشاره به اصل بودن کالا، استفاده می‌کنند. برند‌های مشهوری که در ایران برای سرویس خواب و مبلمان وجود دارند، محصولاتی وارداتی از کشور ترکیه می‌باشند. همان‌­طور که حدس می‌زنید قیمت این برند‌ها، گران‌تر از محصولات داخلی است. لازم نیست نگران تنوع محصولات باشید، کافی است که نکات زیر را هنگام خرید سرویس خواب،‌ در نظر بگیرید.



جنس مواد اولیه و کیفیت آن

مانند هر وسیله دیگری،‌ یکی از مهم‌ترین نکات در کیفیت سرویس خواب، مواد اولیه‌ای است که برای ساخت آن به‌کار رفته است. سرویس خواب‌هایی که در ایران وجود دارد، از نظر جنس به ۴ دسته تقسیم می‌کنیم:

 

  • ورق‌های MDF
  • چوب
  • ملامینه
  • فلز

بر اساس جنس سرویس خواب می‌توانیم بگوییم که گران‌ترین سرویس‌های خواب‌ از جنس چوب هستند و به‌ترتیب پس از آن، ام دی اف، ملامینه و فلز قرار می‌گیرد. بدیهی است که مواد اولیه به‌کار رفته در این سرویس‌های خواب، فاکتور مهمی در قیمت نهایی آن به­شمار می‌رود. البته همه جنس‌هایی که نام بردیم، خصوصیاتی مثبت و منفی دارند و باید بر اساس نیاز شما انتخاب شود. برای مثال سرویس خواب از جنس فلز، ظرافت کمتری دارد، اما برای افرادی که بودجه کمی دارند یا به مقاومت سرویس خواب اهمیت می‌دهند، گزینه مناسبی است.

در حال حاضر سرویس خواب از جنس ام‌دی‌اف و ملامینه در بازار محبوب­تر هستند و بسیاری از مشتریان، خریدار این دو نوع سرویس می‌باشند. برای همین لازم است در ادامه درباره تشخیص کیفیت ام دی اف و ملامینه بیشتر بحث کنیم.

سرویس خواب از جنس چوب

سرویس خوابی که از چوب ساخته شده باشد، قیمت بالا‌تری نسبت به انواع دیگر دارد. دلیل قیمت بالا دقیقاً به مواد اولیه یعنی چوب مرتبط است. برای ساخت سرویس خواب چوبی،‌ از چوب درختان خاصی مانند گردو،‌ بلوط، راش و … استفاده می‌شود. در حال حاضر، قیمت چوب درختان کم نیست، بنابراین برای خرید سرویس خواب چوبی، باید با دقت بیشتری اقدام کنید.

وسیله‌ای که از چوب ساخته شده باشد، نسبت به حجم خود جرم بیشتری دارد، پس یک سرویس خواب چوبی، بسیار سنگین است. اگر تصمیم گرفته‌اید سرویس خواب چوبی بخرید، قبل از خرید و در هنگام انتخاب به تراش‌ها و بدنه تخت توجه داشته باشید. سرویس خواب چوبی با‌کیفیت، عاری از هرگونه خط و خش بوده و کنده کاری چوب با دقت روی آن انجام شده است. به‌عنوان ساده‌ترین کار در تشخیص استحکام سرویس خواب، حتماً روی تخت چوبی بنشید و بلند شوید، دقت کنید که آیا تخت صدای زیادی می‌دهد یا برعکس کاملاً مستحکم است.

 

بسیاری از برند‌های خارجی،‌ سرویس خواب چوبی می‌سازند که قیمت آن‌ها در بازار، بالا‌ترین قیمت در نوع خود است. چنانچه قصد خرید سرویس خواب خارجی دارید، بهتر است از نمایندگی‌های معتبر آن‌ها را بخرید. توجه داشته باشید که نگهداری سرویس خواب چوبی،‌ مشکل‌تر از انواع دیگر است.

سرویس خواب ام‌دی‌اف و ملامینه

به‌طور کلی سرویس خواب ام‌دی‌اف و ملامینه شباهت‌های زیادی دارند، برای همین تصمیم گرفتیم این دو نوع را در کنار هم بررسی کنیم. عموما برای ساخت سرویس خواب ام‌دی‌اف و ملامینه از ورق‌ استفاده می‌شود. این ورق‌ها یک مغز چوبی و یک روکش دارند. ورق‌های ملامینه یک ورق از جنس خرده‌های چوب است که با چسب بهم چسبیده شده و چیزی شبیه به ورق نئوپان به وجود می‌آورند. بعد روی این ورق چوبی یک ورق زیبا و با طرح‌های مختلف قرار می‌گیرد و پرس می‌شود.  حال آنکه ورق‌های ام‌دی‌اف از ورق‌های ملامینه با‌ کیفیت‌تر هستند. مغز ورق ام‌دی‌اف فشرده‌تر است اما مانند ملامینه،‌ یک روکش دارد.

همین فشردگی مغز ام‌دی‌اف،‌ باعث مقاومت بیشتر آن در برابر ضربه و رطوبت است. یعنی اگر به ورق‌های ملامینه رطوبت برسد به‌تدریج خراب می‌شوند، اما ورق‌های ام‌دی‌اف این مشکل را ندارند. البته لازم به‌ذکر است که بعضی از ورق‌های ملامینه کیفیت بالا‌تری دارند و تا حدی در برابر رطوبت مقاوم می‌باشند.

برای اینکه بتوانیم کیفیت سرویس خواب ام‌دی‌اف و ملامینه را تشخیص دهیم، باید به میزان فشردگی مغز آن توجه کنیم. معمولاً قسمت‌های کناری این محصولات با نوارهای مخصوصی پوشانده شده است اما در قسمت‌های زیرین که نوار ندارند می‌توانید میزان فشردگی خرده‌های چوب را ببینید.
نکته بعدی اینکه جنس روکش ام‌دی‌اف و ملامینه بسیار اهمیت دارد. گران‌ترین روکش برای ورق‌های ام‌دی‌اف و ملامینه، روکش‌های ها‌ی‌گلاس است که بسیار براق هستند.  این روکش‌ها نور را منعکس می‌کنند، همچنین تا حدی ضد خط‌وخش می‌باشند. پس به جنس روکش‌ها هم دقت کنید و ببینید آیا در تمام قسمت‌های محصول (سرویس خواب) روکش یک‌دست و صاف قرار گرفته است.

برش‌های بی‌کیفیت در سرویس خواب ام دی اف و ملامینه

ممکن است متریال به‌کار رفته با‌کیفیت باشد، اما برش‌ها به اندازه کافی تمیز و دقیق نباشد. یعنی با بررسی سرویس خواب، در گوشه و کنار ورق‌ها،‌ پریدگی یا ترک ببینید. چنین سرویس خوابی کیفیت ندارد و به­دلیل اینکه ورق‌ها دقیقاً کنار هم قرار نگرفته‌اند، به ­مرور زمان می‌شکنند یا تغییر فرم پیدا می‌کنند.

سرویس خواب فلزی

همان‌‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، ارزان‌ترین نوع سرویس خواب،‌ از جنس فلز است. برای خرید سرویس خواب فلزی، نیاز به بودجه بالایی ندارید، در نتیجه هنگام خرید آن حساسیت بالایی نخواهید داشت. به ­علاوه اینکه سرویس خواب فلزی معمولاً برای خوابگاه‌های دانشجویی و خانه‌های موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس کافی است مقاوم بوده و جای لکه‌های جوشکاری در مفاصل تخت مشخص نباشد.

نکات دیگر درباره کیفیت سرویس خواب

  • برای خرید سرویس خواب از برند‌های خاص یا سرویس خواب شرکتی به فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی رسمی مراجعه کنید.

 

  • برای اطمینان از کیفیت سرویس خواب، نقش فروشنده بسیار مهم است. بنابراین از فروشندگان معتبر و با‌تجربه مشاوره بخواهید، زیرا بسیاری از موارد همیشه از چشم مشتری (که تخصص ندارد) پنهان می‌ماند.

 

  • در صورت خرید هر نوع سرویس خواب، متناسب با قیمت و برند آن، از فروشنده کارت ضمانت و اصالت کالا دریافت کنید.

 

جمع بندی

با رعایت نکاتی که درباره خرید سرویس خواب با‌کیفیت نام بردیم، می‌توانید خرید بهتر و مطمئن‌تری داشته باشید. این اطلاعات برای افراد غیر متخصص که به عنوان خریدار عادی، نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند، ارائه شد تا با آگاهی نسبتا بیشتری اقدام به خرید سرویس خواب، وسایل آشپزخانه، وسایل برقی خانه و بخاری گازی نمایند.