چگونه از ماشین ظرفشویی بهترین استفاده را ببریم؟

چگونه از ماشین ظرفشویی بهترین استفاده را ببریم؟

استفاده از ماشین ظرفشویی تا چند سال اخیر در کشور ما مرسوم نبود. شاید بتوان گفت که تا چندی پیش از نظر بسیاری افراد، خرید ماشین ظرفشویی جنبه لوکس بودن داشت. امروزه با گذشت زمان و با تغییر فرهنگ، احساس نیاز بیشتری به این محصول ایجاد شده است و افراد بیشتری به خرید و استفاده از آن تمایل پیدا کرده‌اند. ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی است که در جهیزیه اغلب نو عروسان امروزی نیز به چشم می‌خورد.

اما چالشی که افراد پس از خرید ماشین ظرفشویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم آشنایی با نحوه کارکرد آن است. ما در این مقاله قصد داریم تا ابتدا شما را با نحوه کار‌کرد ماشین ظرفشویی آشنا کنیم، سپس بخش‌های مختلف و چالش‌های کار با آن را به­ طور کامل با‌یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانید استفاده بهینه‌تری از ماشین ظرفشویی خود داشته باشید. پس در ادامه با همراه باشید.

اولین سوال اساسی این است؛ اصلا ماشین ظرفشویی چگونه کار می‌کند؟

قبل از آن که بخواهیم با نحوه استفاده بهینه یک ماشین ظرفشویی آشنا شویم، بهتر است ابتدا مروری بر نحوه کارکرد آن داشته باشیم.

زمانی که شما ظروف خود را داخل ماشین ظرفشویی قرار می‌دهید، فرآیند آبگیری آغاز می‌شود. سپس ماشین ظرفشویی دمای مناسب شستشو را تنظیم می‌کند و در زمان از پیش تعیین شده، شوینده را به ظروف اضافه می‌کند. از سویی دیگر جت‌های آب افشان با استفاده از نیروی آب، شروع به شستن ظروف می‌کنند.

آب‌های کثیف با این کار به­ مرور از ماشین ظرفشویی خارج می‌شوند و این فرآیند آبکشی مجدداً تکرار می‌شود تا آب داخل مخزن به‌طور کامل خارج شود. در مرحله آخر، شما می‌توانید خشک‌کن دستگاه را فعال کرده تا ظروف داخل دستگاه کاملاً خشک شوند.

برنامه‌ها و آپشن‌های ماشین ظرفشویی را دریابید

در اغلب ماشین‌های ظرفشویی برنامه‌های مشخصی به­ کار رفته است که شما به‌وسیله آن‌ها می‌توانید عملکرد بهینه‌تری در استفاده از دستگاه پیدا کنید. هر‌یک از این برنامه‌ها دما و برنامه زمان‌بندی خاص خود را دارند که می‌توانید با مراجعه به دفترچه محصول خود آن‌ها را مشاهده کنید. در این قسمت برنامه‌ها و آپشن‌های مشترک اغلب ماشین‌های ظرفشویی را به شما خواهیم گفت تا بهره‌وری بیش‌تری در استفاده از این دستگاه داشته باشید. برای مثال برای شستشوی ظروف شیشه‌ای کریستال از حالت Glass و برای شستشوی فوری از برنامه Express کمک بگیرید.

برخی از مهم‌ترین آپشن‌ها و کار‌کرد‌های ماشین ظرفشویی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

کار‌کرد

آپشن

با فعال کردن این قسمت، تمام محتویات داخل دستگاه ضد‌عفونی خواهند شد

Sanitize

این قابلت ظروف را در سریع‌ترین زمان ممکن شستشو داده و سپس خشک می‌کند

Speed Perfect

می‌توانید ظروف خود را در سبد بالایی یا پایینی بچینید و با این قابلیت فقط یک سبد شستشو شود

Half  Load

 

با شوینده‌های مختلف ماشین ظرفشویی آشنا شوید



مواد شوینده‌های موجود در بازار تقریباً برای همه برند‌‌های ماشین‌های ظرفشویی‌ کارکرد یکسانی دارند. در ادامه به بررسی عملکرد و نحوه استفاده هر‌کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پودر شستشو

معمولا داخل ماشین‌های ظرفشویی مخزنی مخصوص تعبیه شده است که می‌توانید پودر را داخل آن بریزید. شما باید بر‌حسب میزان شستشوی خود، داخل شیار‌های مخزن به اندازه مورد نیاز پودر بریزید. برای مثال اگر تنها یک سبد ظروف را می‌خواهید شستشو دهید یک قاشق غذا‌خوری در یک شیار مخزن و اگر دو سبد از ظروف را می‌شوئید، باید در هر دو شیار مخرن یک قاشق غذا‌خوری پودر بریزید.

نمک

قطعه‌ای در ماشین ظرفشویی به نام رزین به ­کار رفته است که سختی آب را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. نمک ماشین ظرفشویی به رزین کمک می‌کند تا در پایان کار خود در هر بار شستشو، تمیز شود و آن را برای دفعات شستشوی بعدی مهیا می‌کند.

نکته: هرگز نمک‌های طعام و سنگ نمک را جایگزین نمک ظرفشویی نکنید. چون در بلند مدت آسیب‌های جدی به رزین وارد می‌کند.

برای اولین راه ­اندازی ماشین ظرفشویی، 2 لیوان نمک را داخل حدود 1 لیتر آب حل کرده و داخل محفظه مخصوص آن که داخل ماشین ظرفشویی قرار گرفته است بریزید. در نوبت‌های بعدی استفاده می‌توانید همین مقدار از نمک را بدون آب داخل مخزن بریزید.

مایع جلا‌دهنده

مخرن مخصوص مایع جلا‌دهنده بر روی درب ماشین ظرفشویی قرار گرفته است که شما باید مایع جلا‌دهنده را داخل آن بریزید. مایع جلا‌دهنده در نقش مکمل نمک ماشین ظرفشویی ظاهر می‌شود و وظیفه از بین بردن رسوبات موجود در ظروف را بر‌عهده دارد. این مایع همچنین باعث تسهیل در خشک شدن ظروف و براق شدن آن‌ها می‌شود.

قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی از 3 مورد شوینده قبلی یعنی نمک، مایع جلا‌دهنده و پودر شستشو تشکیل شده است. در‌واقع شما با مصرف این قرص‌ها نیازی به استفاده جدا‌گانه مایع جلا‌دهنده و نمک ندارید. استفاده از این قرص‌ها علاوه‌بر صرفه اقتصادی که دارند، کار شما را بسیار آسان‌تر می‌کنند. برای استفاده باید آن‌ها را داخل جای پودر یا در کف دستگاه قرار دهید.

اغلب افراد با مشکل بوی بد ماشین ظرفشویی مواجه بوده‌اند. با روش‌های زیر از شر آن‌ها خلاص شوید.

  • بیشترین میزان بوی بد معمولاً به فیلتر تخلیه تعلق دارد. چون محل تجمع ذرات غذایی است و با گذشت زمان با افزایش گرما و رطوبت این بوی بد تشدید می‌شود. پس در اولین مرحله این فیلتر استوانه‌ای را با آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید.
  • در گام بعد قسمت‌های مختلف بدنه داخلی دستگاه مانند ریل‌ها را با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای و مایع ظرفشویی بشویید.
  • واشر دور درب ماشین ظرفشویی نیز به ­علت وجود بقایای چربی می‌تواند بوی نا‌مطبوعی را از خود متساعد کند. پس حتماً هر‌چند وقت یکبار این واشر را نیز تمیز کنید.
  • سبد‌های ماشین ظرفشویی هم می‌توانند یکی از دلایل بوی بعد دستگاه باشند. آن‌ها را درون سینک ماشین ظرفشویی تمیز کنید.
  • در آخرین گام شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را نیز بررسی کنید که درست نصب شده باشد. چون در‌ صورت عدم اتصال درست، آب‌های کثیف از سینک به داخل ماشین ظرفشویی منتقل شوند و بوی نا‌خوشایندی را در فضا ایجاد کنند.


نکاتی برای استفاده بهتر از ماشین ظرفشویی

به‌عنوان جمع‌بندی، این نکات را برای استفاده بهینه‌تر از ماشین ظرفشویی و افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی در‌نظر بگیرید.

  • از گذاشتن بیش از اندازه ظروف داخل ماشین ظرفشویی بپرهیزید و فضایی را برای جت‌های آب افشان خالی بگذارید.
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان سختی آب زیاد است، حتماً از مواد شوینده‌ بیشتری استفاده کنید.
  • کثیف‌ترین ظروف را وسط دستگاه قرار دهید تا دقیقاً جلوی اسپری جت افشان قرار گیرند.
  • ظرف‌های فلزی با جنس‌‌های مختلف را در یک نوبت شستشو ندهید. زیرا قرار گرفتن همزمان فلز‌ها در محیطی مرطوب، سرعت زنگ زدن آن‌ها را افزایش خواهد داد.
  • از قرار دادن ظروف کریستال، چینی و چدن داخل ماشین ظرفشویی خود‌داری کنید.
  • ظروف مختلف مانند قاشق و چنگال را به‌صورت یک دست داخل دستگاه بچینید، چرا که در صورت چسبیده بودن آن‌ها به یکدیگر، شستشوی کاملی رخ نخواهد داد..
  • شب‌ها به ­دلیل بالا‌تر بودن میزان فشار آب، زمان بهینه‌ای برای استفاده از دستگاه است.
  • ظروف پلاستیکی را داخل چنگک پایینی دستگاه نگذارید، چون المنت‌های گرم­کننده آن‌ها را آب می‌کنند.

اگر نکات گفته شد مفید بود، حتماً آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. همچنین اگر نکته‌ای برای استفاده بهتر از ماشین ظرفشویی به ذهنتان می‌رسد، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.