آموزش کامل شمع‌سازی در خانه

آموزش کامل شمع‌سازی در خانه

اگر شما به دکور خانه خود اهمیت می‌دهید حتما می‌دانید که شمع‌ها عضو محبوبی برای تزئین خانه به‌حساب می‌آیند. گذشته از آن شمع‌های معطر می‌توانند علاوه‌بر ظاهری زیبا، فضایی آرامش بخش در خانه شما ایجاد کنند. 

خیلی از افراد خلاق دوست دارند که به‌جای پرداخت هزینه‌های بالا، خودشان در خانه شمع مورد علاقه خود را درست کنند، اما اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. 

در این مقاله ما هزینه درست کردن شمع در خانه و تمام مراحل آن را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم و راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا شما بتوانید شمع‌های متنوعی در خانه خود بسازید. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

آیا درست کردن شمع به‌صرفه‌تر است یا خریدن آن؟



سالیان سال است که شمع‌ها جز ثابتی از زندگی ما انسان‌ها هستند. چه در زمان قدیم که از موم و فضولات حیوانات درست می‌شدند و فقط برای روشنایی به‌کار می‌رفتند، یا الان که ترکیبات آن‌ها عوض شده و بیشتر برای ایجاد آرامش استفاده می‌شوند. 

گرچه کاربرد شمع در زندگی امروز ما ضروری نیست، ولی تاثیراتی که بر روح و روان انسان می‌گذارد ستودنی است. داشتن یک شعله کوچک در اتاق خواب یا گوشه‌ای از خانه که گاهی عطر خوشی به فضا می‌بخشد همیشه حال روحی افراد را خوب می‌کند. 

به همین دلیل است که با وجود ضروری نبودن، شمع‌های امروزی طرفداران زیادی دارند. اما یک مشکلی وجود دارد و آن هم قیمت شمع‌های با کیفیت است. 

قیمت بالای شمع‌های بازاری باعث شده که یک سری افراد از خرید آن منصرف شوند و عده‌ای دیگر به درست کردن آن در خانه رو بیاورند. بنابراین، این سوال همیشه مطرح است که آیا واقعا درست کردن شمع در خانه به‌صرفه‌تر از خریدن آن است؟ 

تجربه ثابت کرده که شما با مبلغی بسیار کمتر از مبلغ شمع‌های بازاری می‌توانید در خانه شمعی خوشبو و باکیفیت درست کنید.

درست کردن شمع در خانه وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. درنتیجه با صرف چند ساعت می‌توانید هم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و هم شمعی مطابق میل خود بسازید. ادامه این مطلب را بخوانید تا به‌طور کامل با نحوه ساخت شمع در خانه آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید: انواع شمع برای دکوراسیون


آموزش کامل شمع‌سازی در خانه



همانطور که می‌دانید، شمع‌ها انواع مختلفی دارند ولی عناصر اصلی همه آن‌ها یکسان است، بنابراین برای درست کردن شمع در خانه قبل از هرچیزی، به یک سری مواد مشخص نیاز داریم. بعد از آن با توجه به سلیقه و میل خود می‌توانید از مواد غیرضروری مانند عطر، رنگ و… استفاده کنید.

 مواد مورد نیاز:

  1. موم

موم اصلی‌ترین عنصر در ترکیبات شمع است که سه نوع دارد: 

_ موم زنبور عسل، قدیمی‌ترین نوع موم است که به‌خاطر رنگ زرد طبیعی و عطر شیرین آن، طرفداران زیادی دارد. این موم قیمت مناسبی دارد، اما اضافه کردن هرگونه عطر به آن باعث تداخل با عطر طبیعی‌اش می‌شود. بنابراین برای ساخت شمع‌های معطر انتخاب خوبی به حساب نمی‌آیند. 

_ پارافین، صدها سال است که در ترکیبات شمع استفاده شده و هنوز هم محبوب‌ترین نوع موم شناخته می‌شود.  قیمت پارافین از موم زنبورعسل ارزان‌تر است، اما بعضی افراد به‌دلیل شیمیایی بودن آن را انتخاب نمی‌کنند. 

به‌طور کلی اضافه کردن عطر به این موم کار آسانی است، ولی چون از مشتقات نفت به حساب می‌آید، سوختن آن باعث آزاد شدن گازهای مضر و درنتیجه آلودگی فضای خانه می‌شود. 

_ موم سویا با اینکه به تازگی کشف شده، اما طرفداران زیادی دارد. این موم معمولا از مواد طبیعی درست می‌شود، اما گاهی آن را با پارافین و موم‌های دیگر هم مخلوط می‌کنند. موم سویا همچنین عطر و رنگ را به‌خوبی جذب می‌کند.

  1. فیتیله

یک فیتیله نامناسب می‌تواند تمام زحمات شما را برای درست کردن شمع هدر دهد. برای خرید فیتیله به اندازه پهنای شمع خود توجه داشته باشید. اگر قطر شمع شما زیاد است از فیتیله سایز بزرگ استفاده کنید و اگر کوچک است فیتیله‌ی سایز کوچک تهیه کنید.

  1. روغن‌های معطر (اختیاری)

بدون استفاده از روغن‌های معطر، شما فقط موم قابل اشتعال درست می‌کنید. این درحالی است که بیشتر شمع‌های امروزی برای ایجاد فضایی آرامش بخش استفاده می‌شوند، روغن‌های معطر تفاوت زیادی در نوع کاربرد شمع شما ایجاد می‌کنند.

  1. ظرف شمع

برای تهیه این مورد زیاد سخت نگیرید. هرگونه لیوان یا ظرف شیشه‌ای که در برابر گرمای شمع مقاوم باشد می‌تواند به‌کار بیاید. علاوه بر آن در هزینه‌های شما هم صرفه جویی می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکته‌های نگهداری شمع


مراحل درست کردن شمع:

  1. مقدار موم مورد نیاز را اندازه‌گیری کنید.

برای اینکه به‌طور دقیق تشخیص دهید چه مقدار موم برای ظرف شمع شما مناسب است، ظرف را پر از موم کرده و مقدار آن را دو برابر کنید.

  1. موم را آب کنید.

موم را در ظرفی مناسب قرار دهید و روی حرارت ملایم به اندازه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید. توجه داشته باشید که در این مدت به‌طور مداوم موم را هم بزنید تا یکدست شود.

  1. روغن معطر را اضافه کنید.

بعد از اینکه موم شما کاملا آب شد می‌توانید روغن معطر را به آن اضافه کنید. برای تشخیص مقدار روغن لازم، نکات نوشته شده بر روی بسته‌بندی موم را مطالعه کنید. 

بعد از اضافه کردن روغن حتما برای چند ثانیه مواد را هم بزنید.

  1. فیتیله را به کف ظرف بچسبانید.

قبل از ریختن موم به داخل ظرف باید فیتیله شمع را به کف آن بچسبانید تا شناور شود. برای این کار یک طرف فیتیله را وارد موم آب شده کنید و خیلی سریع به کف ظرف بچسبانید یا اینکه می‌توانید به‌جای موم از مقدار زیادی چسب استفاده کنید. به مدت ۵ دقیقه فیتیله را به کف ظرف فشار دهید تا محکم بچسبد.

  1. موم را در ظرف بریزید.

برای ریختن موم داخل ظرف شمع چند دقیقه بعد از خاموش کردن حرارت منتظر بمانید تا موم شما خنک شود. اگر دسترسی به دماسنج دارید، دمای ۱۴۰ درجه بهترین دما برای این کار است. 

هنگام ریختن موم، فیتیله را به سمت بالا نگه دارید تا به همان حالت باقی بماند، مواظب باشید که آن را زیاد به طرف بالا نکشید که از جا کنده نشود. 

توجه داشته باشید که هیچوقت همه موم را داخل ظرف نریزید، همیشه مقداری از آن را برای تنظیم سطح شمع کنار بگذارید.

  1. فیتیله را ثابت کنید.

برای اینکه فیتیله در موم شناور نشود، لازم است که آن را با دو عدد مداد یا چوب غذاخوری ثابت نگه دارید. فیتیله را بین آن‌ها قرار دهید و منتظر باشید که موم سفت شود. سفت شدن موم معمولا چند ساعت طول می‌کشد که در این مدت باید در دمای اتاق نگهداری شود.

  1. موم کنار گذاشته شده را اضافه کنید.

اگر بعد از سفت شدن موم، ‌سطح بالایی آن ترک برداشته یا سوراخ شده بود و در کل ظاهر خوشایندی نداشت،‌ مومی که از قبل کنار گذاشتید را دوباره گرم کنید و به شمع خود اضافه کنید.

  1. فیتیله را کوتاه کنید.

طول فیتیله شما باید 1، 1.5 سانتی­متر باشد. اگر احساس کردید که شعله شمع زیاد است یا اینکه شعله آن سو سو می­زند، طول فیتیله را اصلاح کنید.

 

با انجام مراحل گفته شده،‌ شما می­توانید یک شمع کلاسیک و معطر در خانه بسازید،‌ اما اگر عاشق تنوع هستید و ظاهر شمع برایتان اهمیت دارد،‌ ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های تزئین اتاق‌خواب با شمع


چند راهکار ساده برای تزئین شمع­ در خانه



  1. استفاده از گل خشک برای تزئین شمع

با استفاده از یک قلمو و مقداری موم داغ، چند عدد گل خشک مورد علاقه خود را به دیواره ظرف بچسبانید. این کار را قبل از مرحله پنجم یعنی ریختن موم انجام دهید. 

برای زیباسازی شمع می‌توانید از مقداری برگ هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید عطری انتخاب کنید که با گل خشک داخل شمع مطابقت داشته باشد.

  1. شمع­ رنگی

اضافه کردن رنگ در مرحله دوم هنگام ذوب کردن موم انجام می‌گیرد. شما می‌توانید از مداد شمعی برای رنگی کردن شمع خود استفاده کنید، اما این کار به تعداد زیادی مداد شمعی نیاز دارد که در یک طیف رنگی باشند تا رنگ دلنشینی ایجاد شود.

  1. تزئین ظرف شمع

در مواقعی که تجهیزات لازم برای تزئین شمع ندارید به ظرف آن پناه ببرید. استفاده از وسایل ساده مانند روبان‌های کنفی و رنگی یا مروارید، اکلیل و… برای ظرف شمع راهکار ساده و ارزانی برای تزئین آن به‌حساب می‌آید.

 

جمع بندی

حالا که با خواندن این مقاله با تمام مراحل درست کردن شمع آشنا شدید، می‌توانید به‌راحتی هر نوع شمعی که دوست دارید را در خانه بسازید. مهمتر از همه این است که می‌توانید کاملا طبق سلیقه خود عمل کنید و درآخر هم در هزینه‌هایتان صرفه جویی خواهد شد. 

در آخر این مقاله راهکارهایی برای ایجاد تنوع در ظاهر شمع‌ها معرفی کردیم که استفاده از آن‌ها تاثیر زیادی در دکور خانه شما خواهد داشت. امیدواریم که با نکات گفته شده در این مقاله بهترین شمع‌ها را در خانه بسازید.