تفاوت بین کولر گازی و کولر آبی| انتخاب شما کدام است؟

تفاوت بین کولر گازی و کولر آبی| انتخاب شما کدام است؟

گرمای بی‌سابقه کره زمین و خورشیدی که در روزهای تابستان ما را به ماندن در خانه تشویق می‌کند. خنک نگه داشتن خانه‌ها و مکان‌های تجاری، نیاز به هوای تازه و فرار از هوای مانده و راکد درون اتاق، همگی ما را به مست راه حلی برای خنک کردن محیطمان پیش می‌برند. یک کولر خوب برای روزهای گرم بهترین اتفاق است. 

کولرهای گازی و آبی انتخاب‌هایی هستند که پیش روی ما برای خرید قرار می‌گیرند، اما واقعا انتخاب درست کدام است؟ از نظر ما انتخاب درست بسته به معیارهای شما دارد. اینکه شما در چه آب و هوایی زندگی می‌کنید؟ یا قصد خنک کردن چه محیطی را دارید؟ قصد دارید چه میزان برای خرید کولر مورد نظرتان هزینه کنید؟ و سؤالاتی دیگر نظیر این مورد، شما را در انتخاب کولر مناسب کمک می‌کند. پیشنهاد ما این است که این مقاله را تا انت‌ها بخوانید و با مزایا و معایب کولر گازی و کولر آبی آشنا شوید. نهایتاً این شما هستید که با آگاهی‌تان انتخاب خواهید کرد.

 

کولر آبی یا کولر گازی

خرید کولر برای نجات از گرمای هوا راه حلی است که به ذهن همه ما می‌رسد، اما انتخاب شما کدام است؟ خرید کولر گازی یا یک کولر آبی؟ بی‌شک انتخاب درست در پی شناخت درست هر کدام از این دستگاه‌ها به وجود می‌آید. اگر شما محیط زندگی خود، موقعیت مکانی و جغرافیایی، نوع آب و هوا، قیمت و تکنولوژی مورد استفاده در هر کدام از این محصولات را بشناسید، انتخاب بهتری خواهید داشت. پیشنهاد ما هم به شما این است با ویژگی‌های مهم هر کدام از این محصولات آشنا بشوید و در نهایت جدول معیارهای‌تان را ببنید. در این صورت انتخاب نهایی درست‌تری خواهید داشت.

کولر آبی

کولر آبی یکی از تجهیزاتی است که برای خنک کردن هوا از قدیم به کار می‌رفته است و در میان ما ایرانیان سابقه بالایی دارد. از دور به پشت بام هر خانه‌ای که نگاه کنید یک کولر روی پشت بام می‌بینید. این روش از تبخیر آب برای خنک کردن هوا بهره می‌گیرد. به این صورت که در کولر آبی، فرایند خنک سازی با استفاده از تبخیر قطرات بسیار ریز آبی، انجام می‌شود. میزان خنک شدگی هوا با میزان آبی که داخل لوله‌ها جریان دارد رابطه مستقیم دارد هرچه آب در گردش بیشتر باشد، قدرت خنک‌کنندگی هم بهتر است.

کولرهای آبی در سه دسته بندی امروزه در بازار عرض می‌شوند:

  1. کولر آبی ثابت
  2. کولر آبی پرتابل یا متحرک
  3. کولر آبی رومیزی

کولر آبی به ­دلیل ایجاد رطوبت، بیشتر در مناطق خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن برای محیط‌های مرطوب و شرجی اصلاً توصیه نمی‌شود. از طرفی به خاطر استفاده از هوای تازه و تصفیه شده بیرون باعث تهویه و به جریان افتادن هوای تازه و تمیز در داخل ساختمان می‌شود. این گزینه به خصوص برای خانه‌های آپارتمانی بسیار اثرگذار است و هوای تازه را در خانه جریان می‌دهد. مزایای دیگر کولر آبی:

  • قیمت مناسب تر
  • مصرف انرژی پایین تر
  • نصب و راه اندازی ساده تر
  • هزینه پایین نگهداری و تعمیرات

معایب استفاده از کولر آبی


در کنار مزایایی که برای کولر آبی گفتیم این دستگاه بزرگ در شرایطی می‌تواند مانند یک سم عمل کند و تهدید کننده سلامتی باشد. در این بخش معایب و نکات مهم در استفاده از کولر آبی بیان شده است:

  • قابلیت استفاده از دستگاه کولر آبی در مناطقی که رطوبت و شرجیت بالایی دارند وجود ندارد. (بخصوص شهرهای شمالی و جنوبی)
  • انتقال آلودگی و عوامل بیماری زای محیط به درون خانه ­ها، به ویژه در شهرهای آلوده مانند تهران از طریق کانال کولر
  • رطوبت و آلودگی پوشال‌های کولر، شرایط مناسبی را برای رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند و در نتیجه عدم تعویض سالانه پوشال‌ها در کولر آبی می‌تواند عاملی در ایجاد بسیاری از آلرژی‌ها و یا سرماخوردگی‌هایی مداوم در تابستان باشد.
  • پوشال‌ها و دریچه‌های ورود هوای کولر در طول زمان به خصوص اگر از کولر آبی استفاده نشود پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا می‌شود و زمانی که کولر را راه‌اندازی می‌کنید تمام گرد و غبار را به درون منزلتان هدایت می‌شوند.

نکته مهم برای سلامتی: برای آنکه دچار سرماخوردگی نشوید زمانی که بعد از یک روز گرم وارد خانه می‌شوید فوراً کولر را روشن نکنید و هرگز مستقیماً در معرض باد کولر آبی قرار نگیرید.

 

نکاتی درباره خرید کولر آبی

موقع خرید کولر آبی جدای از مزایا و معایبی که برای آن توضیح دادیم عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد. یکی از این عوامل ابعاد کولر شما است. آیا این ابعاد با مکان زندگی شما تناسب دارد؟ نکته مهم دیگر در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه‌ای است که در آن ساکن هستید. با در نظر گرفتن این فاکتورهای می‌توانید کولر آبی با ابعاد و ظرفیت مناسب انتخاب کنید نکات جانبی دیگر موقع انتخاب:

  • عایق بودن یا نبودن دیوار‌های ساختمان
  • آفتاب‌گیر بودن یا نبودن دیوار‌های ساختمان
  • طبقه‌ای که در آن ساکن هستید (هرقدر از پشت‌بام دور‌تر هستید به کولر‌ی با ظرفیت هوادهی بالاتر نیاز دارید.)



کولر گازی

کولر گازی یکی از مدل‌های کولر برای تهویه و خنک کردن هوا است. تکنولوژی که در ساخت کولر گازی استفاده شده است گاز را به مایع و مایع را به گاز تبدیل می‌کند و به این روش سرما تولید می‌شود. استفاده از اصطلاح گازی برای این نوع کولر بیشتر به علت گازی است که برای خنک کردن استفاده می‌شود. کولر گازی انواع مختلف دارد که برخی از انواع آن علاوه بر تولید سرما در فصل‌های گرم، قابلیت گرم‌کنندگی در فصول سرد سال را هم دارد.

کولر گازی برخلاف کولر آبی با رطوبت محیط اصلاً کاری ندارد و می‌تواند در هر محیطی به کار برود. با توجه به ساختار کولر گازی استفاده از این نوع کولر در شهرهای جنوبی بسیار طرفدار دارد؛ و در سال‌های اخیر در هر قسمت از کشور می‌توان این نوع کولر را مشاهده کرد. کولر گازی هوای درون محیط را به داخل خود می‌کشد تا خنک کند. با این روند احتمال آلودگی و مشکلات آلرژیک و تنفسی تقریباً به صفر می‌رسد.

کولرهای گازی به حسب شکل ظاهری و کاربرد تقسیم‌بندی می‌شوند و در دو دسته قرار می‌گیرند:

  • کولر گازی پنجره‌ای
  • کولر گازی اسپلیت

معایب کولر گازی

مشکلات عمده‌ای وجود دارد که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ایرانی در استفاده از کولر گازی با آن روبه‌رو هستیم. مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر هستند:

  • مصرف بالای انرژی
  • قیمت بالای کولر گازی در مقایسه با انواع کولر آبی
  • برق مصرفی کولرهای پنجره‌ای تقریباً دو و نیم برابر اسپلیت است این در حالی است که انواع کولر گازی اسپیلت قیمت بالاتری دارند.

نکته مهم موقع خرید: توجه به متراژ محیطی که قصد دارید کولر گازی را نصب کنید. موقع خرید به توان سرمایشی و به برچسب انرژی کولری که خریداری کرده‌اید حتماً دقت کنید.

 

ویژگی‌های محصول

کولر آبی

کولر گازی

ایمن بودن محصول (از نظر گرد و غبار و پخش قارچ و باکتری)

خیر

بله

کاهش سریع دما

خیر

بله

تنظیم دمای دلخواه

تا حدی

بله

قابلیت سرما در تابستان /گرما در زمستان

خیر

بله

افزایش رطوبت در اتاق

بله

خیر

قیمت مناسب

بله

خیر

میزان انرژی پایین‌تر انرژی

بله

خیر

 

سخن نهایی با خریداران کولر

گرمای هوا امانتان را بریده است و می‌خواهید از این گرما به آغوش یک سرمای خوب و دل‌پذیر وارد شوید؟ با وجود تکنولوژی‌های جدید، امنیت، سلامتی و رفاه حال شما خواسته قلبی ماست. در این مقاله انواع کولر و تفاوت بین کولر گازی و کولر آبی را شرح دادیم. شما می‌توانید با سنجیدن شرایط خود از لحاظ جغرافیایی و آب و هوا و همین طور بررسی هزینه‌ها و ابعاد هر یک از این وسایل سرمایشی کولر مناسب خانه‌تان را بشناسید. در اینجا فهرستی از کولرهای گازی و آبی لیروفا را به شما معرفی می‌کنیم. با انتخاب محصول موردنظرتان می‌توانید محصول را درب منزل تحویل بگیرید.